Vida, stalo se nečekané. Komunita se ozvala a Blizzard poslouchal.
Nedávno vyšlé remastery prvních dvou dílů série Warcraft (viz RTS klasiky Warcraft 1 a Warcraft 2 skutečně remasterovány!) poměrně očekávatelně vzbudily značnou míru kontroverze. Ne všem hráčům nové grafické zpracování sedí, a zejména remaster Warcrafta jedničky si vysloužil přirovnání k flashovkám a mobilním hrám. Osobně bych nebyl tak přísný, protože zatímco ze statických screenshotů skutečně nová grafika působí poněkud lacině, v pohybu je dojem o poznání lepší.
Jednoho neodpustitelného hříchu se ale Blizzard u remasteru prvního Warcrafta dopustil. A abych byl fér - není v tom sám, to samé se děje napříč scénou trestuhodně často. O co jde?
Jak už jsme si řekli mnohokrát, rozlišení 320x200, aspoň co se her pro DOS týče, nebylo určené pro zobrazení se čtvercovými pixely. Jde o rozlišení s poměrem stran 16:10, které ale bylo určené pro zobrazení na monitoru s poměrem stran 4:3. Výsledkem jsou pixely obdélníkové, protáhlé do výšky. Pokud tedy dnes pracujeme s obrazovými materiály ze starých her pro DOS, je třeba na to myslet, a provést příslušné korekce. Což Blizzard v případě Warcraft 1 Remastered neudělal, celá hra tak vypadala neautenticky, splácnutě.
Problému si samozřejmě ihned všimla komunita, např. youtuber MickCraft o špatně zobrazených pixelech natočil celé video. K mému značnému překvapení Blizzard zareagoval, výtky vyslyšel, a v patchi 1.0.0.2178 přispěchal s opravou. V menu nyní naleznete položku "Render using non-square pixels", která zobrazení opraví. Děkujeme! :)
Jelikož zatím remastery nevlastním, nemohu vám dopřát pohled na obrázky z nové verze hry, níže tedy přikládám alespoň obrázky z verze původní. Na těch je ale rozdíl v poměru stran vidět úplně stejně. A rozdíl je to skutečně patrný, nejde o plané hnidopišství. Z úcty k dávným grafikům bychom tohle specifikum starých DOSovek měli brát v potaz.
Skutečně mě mrzí, že takto triviálně řešitelná chyba se objevuje i v jinak skvělých publikacích, jako je např. The Art of Point-and-Click Adventure Games - kritika ani omylem nejde za českou lokalizací knihy, to aby to někdo zle nepochopil, to je problém, který se táhne z původního anglického vydání. Udivuje mě, že za celou doby tvorby takto silně obrazově orientované knihy se nikdo na moment nezarazil s tím, že to přeci vypadá "nějak divně" :(
Díky Srandistovi, že mě na patch upozornil :)
Skvěle!! Teď už si myslím že po takovéhle publicitě tuto chybu nikdo v dalším remasteru neudělá. BRAVO.