#hvdosdev

Hudební okénko: DOOM mohl znít lépe!

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

17 patronů přispívá částkou 1744 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Drtivá většina z nás hrála DOOMa s nějakou obyčejnou zvukovou kartou, které byla plus mínus kompatibilní se Sound Blasterem. Což znamená, že hudbu jsme poslouchali ve formě FM syntézy přes nějaký OPL2 kompatibilní čip. A nebylo to zlé, ikonické skladby, zhusta inspirované klasickými rockovými a metalovými fláky, máme do mozku vryté tak, že přiložit na příslušné místo přenosku, rozehrajeme se jak jukebox.

Nicméně! Mohlo to být o kus lepší!

Hudba v Doomovi je jeden z těch případů, který v článku OPL uchu lahodí aneb věčná sláva FM syntéze! popisuji jako MIDI2OPL. Hra používá knihovnu se zvuky, konkrétně DMX/GENMIDI, tzn. k OPL čipu přistupuje přes prostředníka jako k MIDI zařízení. S tím, že zvuk nástrojů je šitý na míru staršímu čipu OPL2 (YM3812), tzn. na pokročilejších zvukovkách s OPL3 (YMF262) zní hudba téměř stejně.

Co kdyby ale byla hudba napsaná na míru pokročilejšímu OPL3? Tohle "co by kdyby" má odpověď, a to díky tvůrci jménem Bertrand Guégan, který původní soundtrack "zremasteroval", přesněji řešeno nástroje upravil tak, aby využily OPL3 naplno. Tzn. jsou to stále původní noty, jen s novými nástroji, jestli mi rozumíte :)

Ve videu výše najdete malou ochutnávku, kompletní výsledek si můžete stáhnout k pozornému poslechu, odkaz najdete v popisu videa. V balíčku jsou jak MP3, tak OGG soubory. Druhý zmíněný formát lze snadno využít s vaším oblíbeným portem Dooma.

A mimochodem, doporučuji autora sledovat dále, na letošní rok má v plánu vydání upraveného soundtracku DOOMa II.

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

  • | Štítky:  

Komentáře k:
"Hudební okénko: DOOM mohl znít lépe!"

  • mance napsal:

    osobne som hudbu v DOOM vypinal, hnusne FM vecicky, bol som pokazeny samplovanou z Amiga a SNES.

    • Doomtrooper napsal:

      Kacíř. :D

      • mance napsal:

        vyrastal som na PSG zvuku ako AY, SID, Pokey .. OPL2/3 FM bolo pre mna obrovskym sklamanim a hudba v DOOM doslova sokom. V zlom zmysle slova.

        ku FM som sa vratil ovela neskor ale iba na custom driveroch pre SEGA MD – Overdrive 1/2 by TITAN alebo skutocne skill FM hudbach ako v odkaze –

        https://www.youtube.com/watch?v=1dveBZ0nvCQ

        • Doomtrooper napsal:

          Však ka to chápu, taky jsme brali Amigu jako špičku high end audio a právem tomu tak bylo. Tady šlo o PC které jen rok dva před tím standardně používala pc speaker :) beeps. Takže pokrok obrovský a nějak to k tomu Doomu šlo skvěle. Dneska to vidím raky trochu jinak, ale… nostagie je prostě mocná droga :)

          • mance napsal:

            Poviem to este inak. 8 bity mali jednoduche 3 kanalove + nejake noise kanal PSG audio cipy. Spectrum iba jednoduche square obalky. Skutocny suteren. Vsetky tri platformy Speccy, C64, A800ka vsak vo vrcholnej kvalite zneli famozne.

            OPL2/3 su 9+ kanalove, daleko sofistikovanejsie, mnoho operatorove masiny, ale ked som pocul prvykrat DOOM, tak mi to vyrazilo dych. To skripave nemelodicke vrzukanie a zvukovky nasobne drahsie ako vsetky osembity dokopy.

            Amiga/SNES samozrejme generuje zvuk na diametralne odlisnom principe. FM synteza potrebuje specificky vyladene drivers a velky talent autora, aby to znelo fantasticky.

  • Doomtrooper napsal:

    Bertandovi držím palce a smekám před jeho zpracováním.

    Také pro ty kdož mají rádi vkusné předělávky Doom music, tak doporučuji toto:
    https://youtu.be/AGK1dr-Ql0w?si=k8BgVXgcXB-gL-d-
    Je tam link na stažení a už to roky jedu do uší při cvičení atd, je to fajn.

  • Vinicius napsal:

    Hodně her pro PC mělo podporu pro OPL2/3 poněkud odfláknutou, daleko od hranice možností obou čipů. Vývojáři tomu nevěnovali dost úsilí, čašto se museli spokojit s průměrnou bankou zvuků.

    Chtělo to prostě Wavetable modul, někdy stačila i softwarová varianta a ovladače, které zajistily, že bude fungovat i pro DOS programy spuštěné pod Windows.

    • mance napsal:

      PC je najhorsia platforma na nejake ladenie HW s beziacim casom. Pride OPL2, OPL3, wave, red book CD audio, proste PCM na disku. Vsetko je dnes tu, zajtra prec. Nikto nema cas sa niecomu venovat poriadne.

      Pri konzolach ako MD vidis dramaticky narast kvality FM hudbiciek s beziacim casom.

  • 72ka napsal:

    Mě to přijde hrozný i teď, OPL 2 nebo 3. DOOMa jsem hrál už tehdy na wavetable a kamarádi nechápali proč mi to tak krásně hraje… já je taky nechápal, říkal jsem „musíš tam dát General Midi“ pak to takhle hraje… no a jim to nešo žejo :) až později jsem pochopil že máme doma v PC skvělou zvukovku z kitu Reveal multimedia.

    • mance napsal:

      v tych casoch technike malokto z beznych users rozumel .. PSG, FM, Adlib, Covox,Wave, GM, MT32 .. spanielska dedina.

  • cyberreality napsal:

    mno, zase si udelam mensi reklamu :)
    na mym doom radio mam ted cca 2700 ruznych doom songu, remasteru, predelavek, nebo rovnou celych metalovych alb s prehranou doom hudbou, a pod, vcetne hereticu a hexena …
    ted sem mrkl do logu, a uz to u me frci pres 13 let :)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle