Vývoj oficiální verze DosBoxu se sice trochu rozhýbal, ale pořád je to především na úrovni oprav chyb, pro nové funkce musíte jinam. Osobně aktuálně preferuji DosBox ECE, který umí pixel-perfect škálování a má implementovánu emulaci FM syntézy přes Nuked OPL3, asi nejvěrnější OPL emulátor. Emulace 3dfx Vodoo a Roland MT-32 je vítaný bonus.
S Dosboxem ECE to ale v tuto chvíli vypadá všelijak, aktuální verze (vyšší než r4301) mají dokonce pixel-perfect škálování rozbité a autor sám uvádí, že na projekt nemá příliš času. Naštěstí je tu Dosbox-staging.
Tato novinka není nějaký oficiální rozšířený build, jak by snad název mohl napovídat, ale samostatný fork vyvíjený jiným týmem, nutno podotknout, že poněkud frustrovaným z nepochopitelné neaktivity, která DosBox obestírá.
Dosbox-staging se pokouší modernizovat stávající kód a odhodit balast, který je udržován kvůli kompatibilitě se starými systémy (OS/2, Win9x *). Plus postupně doplňuje komunitní patche, jako je právě pixel-perfect škálování, samozřejmě po čištění a nezbytných úpravách. Dále umí plynule měnit velikost okna a má implementovaný výše uvedený Nuked OPL3. Podstatný je i přechod na SDL 2.0. Další funkce, jako např. emulace 3dfx, jsou na cestě.
(* kompatibilita běhu na těchto OS, ne jejich emulace pod DosBoxem)
P.S. Jak jsem se tak hrabal v komentářích na redditu, vogonech a dalších, nabyl jsem dojmu, že vývojáři oficiální větve DosBoxu jsou vyloženě žába na prameni. Z nějakých nepochopitelných důvodů se komunitnímu vývoji spíš brání, než aby ho podporovali, a vůči dosbox-staging jsou zbytečně agresivní. Vlákno dosbox-staging na Vogons fóru je v tuto chvíli dokonce zablokované - jeden z adminů Vogons, který byl ve vlákně aktivní, je Qbix, spoluautor DosBoxu. Pročetl jsem celou konverzaci ze screenshotů a kromě pochopitelné frustrace jsem ze strany nyní zabanovaného autora dosboxu-staging (_dreamer) nepostřehl žádný výpad, který by zablokování vlákna zasloužil. Žabomyší války všude tvl :/
Je to tak. Motivace puvodnich autoru zustavat u archaickeho systemu Subversion a odmitat vsechny komunitni patche je nepochopitelna. Uplne tim zabili jinak skvely projekt.
Úprimne Sledge, čo ti v ECE chýba, že vyžadujem furt nejaké pridávanie funkcií do DOSBoxu? Ja som zakotvil na ECE r4301 a ani v najmenšom má netrápi absencia ďalších releasov. Čo od DOSBoxu očakávam tá verzia ECE plne spĺňa a ďalší vývoj ide úplne mimo mňa.
Inak teda vývoj DOSBoxu je teraz dosť živelný, aj keď to na prvý pohľad tak vôbec nevyzerá. SVN buildy vychádzajú pravidelne a práve skrz pridanú funkcionalitu v builde po 4301 bol pixel perfect scaling rozbitý.
Vývoj dosbox-staging mi inak nevadí, ale úprimne pre seba nevidím dôvod, prečo by som mal naňho prechádzať. To že vývoj prebieha na GitHube alebo prechod na SDL 2.0 pre mňa fakt nie je argument.
ECE je super, zatím zůstávám, ale to neznamená, že je perfektní. Např. jsem zaznamenal problémy s Win98 (nebo 3.11, už si nevzpomínám). Aktivní vývoj potřebuješ, je to emulační nástroj, vždycky je co vylepšovat. Navíc nikdy nevíš, s jakou aktualizací Woken najednou nepůjde stávající ECE spustit :) Aktivní SVN je fajn, ale proč se sakra tahle aktivita nepromítá ve stable verzích? 0.74 tu byla kolik, deset let? Nebýt forků a komunitních patchů, tak to úplně ustrnulo. Zrovna ten pixel-perfect scaling je killer feature (u které spousta lidí ani nevěděla, že jí potřebuje, což se doufám změnilo) a ten v SVN není, to samý 3dfx a Nuked OPL.
Ještě koukám do changelogu SVN – že by vývoj nějak zrychlil se mi nezdá, když to srovnám s předchozími roky, vypadá to velmi podobně. Spousta bugfixů, což je samozřejmě záslužné, ale jak jsem psal, o zásadní nový fíčury se stará hlavně komunita. Takže se divím, že jí vývojáři hlavní větve nejdou víc vstříc.
Problémy s Win 3.1 v ECE boli, ale len v niekoľkých buildoch. Ten problém (spôsobený príliš veľkou VRAM grafickej karty) už je vyriešený vyše roka. Navyše aj vtedy si mohol nastaviť inú grafiku v config súbor a problém bol solved.
Prečo DOSBox na tak dlho zostal na rovnakej stále verzii je mi tiež záhadou, ale skompliované SVN verzie boli normálne dostupné a keď si chcel vyskúšať bleeding edge, tú možnosť si mal.
A zhodou okolností som rád za pomerne starú stable verziu, inštaloval som nedávno DOSBox na bratov starý notebook, nejaké HP s Core2Duo a X3100 iGPU a ECE na tej mašine bol z nejakého záhadného dôvodu absolútne nepoužiteľný (neskutočný input lag). Dal som tam poslednú stable verziu vanilla DOSBoxu a všetko šlo ako malo.
A nakoniec, to čo považujeme za killer funkciu my a čo tvorcovia DOSBoxu sa fakt nemusí zhodovať. Od toho je to open source produkt, ktorý si môžeš forknúť a pridať do tam čo len chceš. Nepoviem, keby to bol closed source projekt, ale sťažovať sa, že v open soucre produkte ti chýba niečo, čo pridávajú až forky a ty by si to chcel mať aj v pôvodnom projekte je predsa len trocha od veci. Veď na to tu predsa tie forky sú. Rovnako som aj zachytil, že dreamer sa chcel spojiť s jedným forkom DOSBoxu a jeho autor to odmietol. Jednoducho sa to nezhoduje s jeho víziou a hotovo. Nikomu ale predsa nič nebráni zobrať si z toho forku čo potrebuje, a to dreamerovi povedal aj ten autor.
„ktorý si môžeš forknúť a pridať do tam čo len chceš“ – ano, pod to se podepíšu. Právě proto je mi záhadou, co autory Dosboxu tak moc sere na dosbox-staging, že musí zamykat jeho vlákno na Vogonech :) Jen proto, že jim vlepil do tváře, že jejich pojetí vývoje je poněkud zkostnatělé? Jinými slovy vmetl jim pravdu do tváře a oni jí neunesli? Jak dětinské! ;)
To spojení mělo být s Doxbox-X, nakonec se shodli na tom, že každý z forků má jinou cestu – Staging se zaměřuje hlavně na hry, X pak na přesnost emulace (dema, vývoj…). Tzn. spíš než odmítnutí to byl konsensus.
Nie, nemalo to byť s DOSBox-X, ale s týmto portom: https://github.com/duganchen/dosbox
No a tu sa dá nájsť, čo na to jeho autor: https://github.com/dosbox-staging/dosbox-staging/issues/217#issuecomment-603230423
Ja som inak ten topic o tom novom DOSBoxe sledoval, ešte keď existoval, a dreamer sa tam miestami dosť nevybíravím spôsobom vyjadroval o tom, jak by mali autori vanilla DOSBoxu pristupovať k vývoju. A zasa sme u toho, že pokiaľ sa niekomu spôsob vývoja DOSBoxu nepáči, môže zmeny slušným spôsobom navrhnúť, a keď sa to nezlučuje s víziou pôvodného tvorcu, môžeš si spraviť svoj fork. A nie sa im furt jak kolovrátok snažiť vmiesť do tváre SVOJU pravdu. Jak by si sa ty tváril, keby to neustále dakto otrepával o hlavu, jaký si spiatočník (slušne povedané), keď nepoužívaš Gutenberga?
Aha, mea culpa, já zaznamenal jen to Xko.
Dreamer se je spíš snažil přesvědčit, že by nějaký vývoj vůbec měl existovat, ten projekt prostě stojí. Naopak já tam vidím to, že autoři DosBoxu dost pohrdavě odmítali jakoukoli změnu. A jakmile se vzdali diskuze, probíhalo vlákno dost standardně, řešily se technické věci.
Hele to je fuk, prostě se neshodnem, já jsem rád, že staging existuje, a že má šanci posunou vpřed projekt, který už léta nepostupuje. A banovat Dreamera na Vogonech neměli, k tomu jednoduše nebyl důvod, kromě zhrzeného ega.
Neviem už ako to vlákno končilo, ani som vtedy nezachytil, že dreamer bol zabanovaný (Vogons som na nejakú dobu povesil na klinec, zmenu designu som docela dlho nevedel stráviť). Nech sa tam dialo hocičo, ak neporušoval pravidlá, tak si ban nezaslúžil, ale fakt neviem, čo tomu predchádzalo.
Ja nijako proti stagingu nebrojím, budem za každú konkurenciu rád. Len jednoducho nesúhlasím s tým, že by vanilla DOSBox musel robiť to, čo kde kto v komunite navrhne. Pokiaľ to jeho tvorcovia nechcú, ok, existujú tu forky, od toho predsa sú, a funkcie sa môžu pridať tam. A ak ho nejaký fork ako de-facto DOS štandard nahradí, v pohode, nebol by to ani prvý, ani posledný projekt, kde pôvodnú verziu nahradil lepší fork (viď OpenOffice=>LibreOffice).
A inak, furt tvrdíš, že vývoj DOSBoxu neexistuje, ale vieš prečo vlastne v ECE prestal fungovať pixel perfect scaling?
Vyvoj na GitHubu, prechod na SDL 2 nebo C++11 pro tebe mozna neni argument, ale pro vyvojare obrovsky. Je rok 2020, SVN uz nikdo nepouziva, SDL 1.2 je 10 let deprecated, na modernich systemech ma spoustu bugu, nepodporuje moderni graficka API, SDL_Sound je mrtve snad 12 let. Na DosBoxu je porad co vylepsovat a mnozstvi a kadence commitu v staging to potvrzuji.
Lenže za prvé, ja nie som developer, takže mi to môže byť fakt putna. A potom, pokiaľ majú vývojári DOSBoxu ako víziu, že DOSBox musí fungovať pod Windows 9x (nech už sú ich dôvody akékoľvek), tak všetko čo si napísal po „SDL 1.2“ je pre nich úplne irelevantné. SDL 2.0 jednoducho pod 9x nerozbehneš, a nedá sa s tým nič robiť. Zasa sa teda vraciame k tomu, že buď ich presvedčíš o svojej pravde, alebo si spravíš svoj fork. Neviem prečo sa tu furt točíme okolo toho, že by vývojári vanilla MUSELI robiť to, čo si komunita MYSLÍ, že by MALI robiť…
Jasne, nerikam, ze neco musi delat, je to jejich projekt. Ale takto proste umre, resp defacto uz umrel a spoustu lidi svym pristupem akorat nastvali. Neni to zdaleka jen dreamer, to tema se tam toci uz nekolik let. Jestli chteji radeji podporovat Win 9X a PowerPC Mac misto systemu, ktere pouziva 99,9 % uzivatelu, tak ok jejich volba, ale volba, ktera je naprosto mimo moje chapani.
Lenže on fakt defacto neumrel. Vývoj tam stále prebieha, nové vývojárske verzie stále vychádzajú, len to bohvie prečo stále nepreklopili do stable verzie. Uvidíme, kedy to konečne vydajú.
Ja tiež tak úplne nechápem, prečo sa tak zubami-nechtami držia podpory starých OS, ale tak je to už teraz ich vízia alebo cieľ, tak je imho zbytočné sa im to furt snažiť vyhovoriť. Rovnako je to napr. aj s tým spomínaným pixel perfect scalingom. Pre mňa je to tiež killer funkcia a preto používam ECE namiesto vanilla DOSBoxu. Ale je skrátka vidieť, že je čo používať, dokonca ECE ani staged nie sú jediné forky, čo túto funkciu prinášajú, viem minimálne o jednom ďalšom.
Ja len holt nijako nebazírujem na tom, že zrovna vanilla DOSBox by mal byť ten jediný, be-all-end-all emulátor DOSu, ktorý by mal obsahovať všetky komunitou vysnívané funkcie. Pokiaľ nejaký fork ponúka navyše to, čo po ňom požadujem, tak budem používať ten, a nevidím dôvod, prečo by som sa mal silou mocou snažiť presvedčiť vývojárov DOSBoxu, že by mali tú-ktorú funkciu pridať aj do svojej verzie. A pokiaľ nejaký fork nahradí DOSBox ako ten štandardný, na ktorý sa budú ľudia štandardne obracať, mne to vadiť nebude (a to ani keď ten nový fork nebude podporovať legacy OS).
Já naopak neaktivitu dokážu pochopit. Chci něco udělat tak to udělám. A proč to dál vyvíjet jenom pro vývoj ? Pro mě to vždycky byla jenom „blbá černá obrazovka“ a tou to zůstane navždy. Pokud na tom poběží všechen SW stejně jako na původnim DOSU (asi nereálný vzhledem k množství různých konfigurací).
Jediný co pochopim je zprovoznění emulace na novějšim OS, pokud přestane s updatem systému fungovat.