Po cca týdnu provozu je nové PC úspěšně "zahořeno", a je čas se od dojmů přesunou k testům. Subjektivně je nárůst výkonu přímo epický, a to jsem prosím nakupoval úsporně a s pečlivostí důchodce šmejdícího po letáku z Lidlu. Nicméně čísla jsou prostě čísla, řeknou nám více, vytáhl jsem tedy věrného stařešinu ještě jednou na světlo, dal si dobrý pozor, abych jej nepřipojil k internetu, protože nechci úspěšně přenesenou instalaci Windows 10 mást a pokoušet, a jal se testovat.
Dámy a pánové, přistupte blíže a pohleďte na tu prvotřídní show! V červeném rohu ringu těžce oddychuje Ivy Bridge i5ka a ani pod nánosy pavučin nelze skrýt, že se již na startu třese únavou. V rohu bílém svěže poskakuje Ryzen 7, a i když v soutěži už dávno bojují podstatně silnější borci, je samolibý úšklebek ve tváři mistra Ryzena přímo spalující. Tohle bude nakládačka a i5ce budiž ke cti, že se boje zúčastnila.
Konfigurace obou strojů:
CPU | Intel Core i5-3570 | AMD Ryzen 5700X |
MB | Intel DH77KC | GIGABYTE B550 AORUS ELITE V2 |
RAM | 16GB DDR3 1600MHz CL9 | 32GB DDR4 3600MHz CL16 |
GPU | GeForce GTX 750Ti 2GB | Radeon RX 6600 8GB |
SSD | Samsung 860 EVO 256GB SATA | WD BLACK SN850X 1TB NVMe |
Zdroj | Seasonic S12II-520 | Seasonic Focus 650 Gold Semi-modular |
Hned na začátku testování jsem samozřejmě narazil na drobnou potíž, a to v případě oblíbeného testu Cinebench. Aktuální verze se na vetché i5ce nespustí kvůli nepodpoře instrukcí AVX2. Musel jsem tedy sáhnout po verzi starší, konkrétně Cinebench r15, což může výsledky trochu zkreslovat ve prospěch i5ky. To samé platí pro Handbrake, použil jsem totiž verzi, kterou mám již leta na disku, a kterou používám v případě, že potřebuji kvůli prastaré TV zkonvertovat video z x265 do x264. Aktuální Handbrake dost možná zahrnuje nějaké optimalizace pro moderní CPU, tzn. v takovém případě by výsledný čas byl ještě kratší.
Ale nevadí, základní představu nám to myslím dá! Prvním zevrubným benchmarkem budiž Passmark PerformanceTest 11.
PerformanceTest 11 | Core | Ryzen |
PassMark Rating | 2397 | 10948 |
CPU | 5161 | 28215 |
2D | 589 | 1036 |
3D | 4028 | 15201 |
Memory | 2381 | 3596 |
Disk | 3605 | 50406 |
Vše je tak nějak dle očekávání, ale co mi vyrazilo dech je disk, a to jsem před lety myslel, že dále, jak za SSDčka, už to snad jít nemůže :)
Následuje všehochuť rozličných testů, podle toho, kdo co doporučil, na co jsem si náhodou vzpomněl, a co bylo v okamžik testování k dispozici.
spíše aktuální testy | Core | Ryzen |
3DMark Time Spy | 1348 | 8435 |
3DMark Time Spy CPU | 2925 | 11032 |
3DMark Time Spy GPU | 1230 | 8099 |
Handbrake (time) | 39:16:00 | 9:11:00 |
Cinebench r15 OpenGL | 84 fps | 277 fps |
Cinebench r15 CPU | 480 | 2312 |
Cinebench r23 MultiCore | 2708 | 13397 |
Cinebench r23 SingleCore | 733 | 1524 |
7-zip (GIPS) | 20.745 | 100.056 |
CPU-Z single / multi | 376 / 1397 | 645 / 6415 |
Ohromnou radost mi udělalo enkódování videa (Handbrake). Vždy, když jsem se rozhodl, že si na TV pustím delší X265 video, musel jsem počítat až s dvěma hodinkami konvertování, teď to bude hotové za 15 minut, za které se akorát zvládnu vyčurat a uvařit si kávu. (Nákup nové TV je samozřejmě v plánu, jen čekám, až dvouletá pochopí, že TV nefunguje jako dotyková obrazovka telefonu :)
No a na závěr několik "retro" testů :) Vše maximálně v rozlišení 1024x768 / 1024x600, měl jsem totiž staré PC připojené na 15" CRT monitor. 3DMark Vantage se po úpravě rozlišení neobtěžuje s uvedením skóre, tak jsem ho vypustil.
spíše "retro" testy | Core | Ryzen |
Quake III (fps) | 884 | 1001 |
AvP D3D11 (fps) | 122 | 368 |
3DMark 2001SE | 55927 | 68857 |
3DMark 2003 | 68752 | 184452 |
3DMark 2005 | 24347 | 61191 |
3DMark 2006 | 24642 | 51140 |
3DMark 2011 | 7959 | 31374 |
Unigine Heaven | 914 | 4794 |
Unigine Valley | 1887 | 8193 |
Tedy závěr? Já samozřejmě vím, že současný high-end mi utíká daleko v prachu, ale těch 18 tisíc v českých, co mě upgrade stál, rozhodně nelituji. Jasně, stačilo přihodit jen o pár tisíc víc a mohl jsem sahat po AM5, ale situace je taková, jaká je, tak třeba zase za pět až deset let :)
Btw. pokud by vás zajímal nějaký další test, dejte vědět, dokud to mám na stole.
Trochu me na starikovi zarazila nepritomnost AVX2, pak mi doslo, ze to bylo az od haswellu (avx2 jsem vyuzil snad jen v pripade emulace ps2, bylo to dost znat).
Pro SSD byla SATA dost limitujici, takze kdyz novy jede pres PCIE linky, rozdil je brutalni. Kouknul jsem na tu intel desku, ona ma jak SATA3 tak i 2, u plotny skoro jedno, ale u SSD zalezi kde to je (u tebe podle vysledku asi v ty 3; ma to dokonce lepsi vysledky jak nektere m.2, co jedou pres sata linky).
Určitě v SATA3, to jsem kdysi kontroloval několikrát, protože výsledky v tomhle testu se mi vždy zdály bídné, ale tak to prostě asi je :) Každopádně jsem neměl s upgradem váhat tak dlouho, ten rozdíl je fakt citelný při všem, já prostě nevěřil, že to tak je, už věřím :)
Ja prechazel z haswellu na ryzen 5600x z duvodu chcipajici desky, a taky me rozdil dostal.
Kdyz uz nejake testy navic, proc nezkusit prave emulaci ps2? (duvodem je relativne slabsi grafika, myslim tim pro tvuj novy procak, mel jsi ty 3-4k hodit navic, na druhou stanu, kdyz nechces nejnovejsi „pecky“ na max, tak je to i tak overkill (a abych rekl pravdu, AAA novinky jsou hratelnosti cim dal vetsi zklamani, takze neni duvod))
Emulátory jsou hodně dobrý nápad. PS2 už není tak kritická jak bývala díky svým masivním pokrokům. Teď už je to vše vylepšování nad rámec originálů. Takové Gran Turismo 3 jsem schopen provozovat na svém noťasu s I7-7700HQ a GTX 1050 Ti v upscalu na 1080p s antialiasingem na plný výkon 50 FPS. Nicméně je pravda, že nejnáročnější tituly dokáží PCSX2 stále dost zatopit.(Metal Gear Solid 3, Ace Combat 5 atd.)
Větší záhul jsou spíš emulátory 7. konzolové generace. Xenia vs RPCS3. Ty totiž už musí nezbytně využívat všech chytristik a vychytávek moderních procesorů (třeba ty AVX512 instrukce). Je docela sranda sledovat tu jejich „válku ve zbrojení“ aneb kdo rozjede líp Red Dead Redemption. :-)
To SATA je limitující v náhodném výkonu, což je způsobené protokolem AHCI, mimo jiného.
NVMe SSD už AHCI nepoužívají a hodně díky tomu u nich stouply IOPS. A to číslo v benchmarku asi vypodívá právě o IOPS (i když sekvenční rychlost samozřejmě hodně stoupne taky, zvlášť s nějakým PCIe 4.0 SSD).
Pro ilustraci – u SATA bylo maximum asi 80K IOPS, NVMe dneska jdou na 1M-1.5M IOPS.
No chybí mi víc herních benchmarků. Zkusim dát pár tipů na zdarma věci.
Z neo-historických (aneb kompy kolem 2010 s DX11) bych volil rozhodně mé dva oblíbence v podobě:
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark
AVP Aliens vs. Predator DirectX 11 Benchmark
Z novějších jsou rozhodně zajímavé:
Shadow of Tomb Raider (2018) – zatím poslední díl reboot série, na Steamu má zdarma demo, které má vestavěný benchmark
Forza Horizon 4 – má taky demo s vestvěným benchmarkem buď přes WinStrore nebo Xbox appku (zde ale asi bude problém s tím konfliktem systémů)
Street Fighter 6 – taky zdarma samostatný benchmark
A z takových těch e-sport/freeware her mají i World of Tanks (enCore benchmark) a War Thunder vestavěný.
Díky za tipy, zkusím AvP a Tomb Raidera :)
Za málo. Rádo se stalo. ;-)
TR nakonec ne, bez Steamu to na starém PC nemám. AvP je naštěstí standalone :)
Samozřejmě chybí nějaký test v čistém DOSu. Nejlépe porovnání doby kompilace nějakého většího projektu v něčem jako DJGPP nebo Free pascal.
Děkuji za inspiraci. Něco podobného mě čeká i5 4690K 16 GB ram už není žádný sprinter. Win 10 na tom jedou, ale už to to má výkonově už cosi za sebou a hry se zadýchávají.
Gratulace k novému stroji a jdu skládat ten svůj. Plánuji taky RYREN, ale zen 5.