Sítí proběhla zpráva, že studio MachineGames vyvýjí pod hlavičkou Lucasfilm Games / Bethesda Softworks novou hru s Indiana Jonesem v hlavní roli. Překvapení, jistě, ovšem vítané, jsem jeden z těch, kteří rozšiřování svých oblíbených univerz vítají. A to i s tím riskem, že půjde o rozšíření špatná, v takovém případě si je se skřípáním zubů ze svého osobního seznamu škrtnu a dělám, že neexistují. To dobré už mi nikdo nikdo nevezme. (I když někdy se opravdu snaží, viz Star Trek Discovery.)
Svět Indiana Jonese nám dal čtyři slušné až vynikající filmy (Crystal Skull není žádný průser, tečka), nějaké ty knížky a komixy, které jsem většinou minul, a několik solidních videoher. Na Fate of Atlantis se slzou v oku vzpomíná nejeden virtuální dobrodruh a koneckonců i Tomb Raiderem inspirované eskapády Infernal Machine a Emperor's Tomb dopadly docela dobře. Otázka zní - do jaké škatulky se napasuje nový Indy?
On je totiž Indy takový specifický hrdina. Na RPS vyšel článek Please let Indy in the new Indiana Jones game be a clumsy doofus, který mě ostatně k sepsání tohoto textu inspiroval, a ve kterém je (filmový) Indy označen jako "clumsy doofus", tedy něco jako "nešikovný trouba", jenž řeší situace nemotorně, s notnou dávkou štěstí a pořádnou porcí nepořádku kolem. S tím nemůžu tak úplně souhlasit. Pravda, Indy se do akce vrhá poněkud bezhlavě, ale to neznamená, že nepřemýšlí. Jen spíše než na podrobný plán spoléhá na bystrou mysl a okamžité nápady, kdy ke svému prospěchu využije to, co mu okolí aktuálně nabízí. Naopak se s autorem článku shodnu v tom, že Indy není stroj na zabíjení, klasická poloha akčního hrdiny mu nesvědčí. Proto mám ostatně s Infernal Machine a Emperor's Tomb problém, za Indiana Jonesem by neměly zůstávat kopy mrtvol. Ne snad, že by cesta filmového Indyho mrtvými lemována nebyla, ale oni si za to ti mrtví většinou tak nějak mohou sami. I v nejdrsnějších okamžicích, jako je proslulý souboj kolt vs šavle, Indy jedná v nutné sebeobraně. Není to typ akční mlátičky, která za sebou kupí hromady nábojnic a žhavých výstřelů, jako je kupil Topper Harley.
Proto mě trochu znervózňuje, že studio MachineGames je známé výhradně FPS akcemi (Wolfenstein: The New Order a The Old Blood ...), to by totiž byl pro Indyho žánr krajně nevhodný, a to i v případě, že by tradičně kosil nácky. Klasická adventura Indymu svědčí nejvíce, ale tak naivní, abych věřil, že se velké studio pustí do tohoto zapomenutého žánru, nejsem ani já. Co nám tedy zbývá? Nabízí se samozřejmě série Uncharted, jejíž hlavní hrdina Nathan Drake je Indym zjevně inspirován, ale opět, té přímé akce je tam jednoduše moc. To samé platí i o aktuálních Tomb Raiderech, kdy Laru sice podstatně polidštili, ale zase ne tolik, aby jí to bránilo v použití luku hromadného ničení.
Za současných podmínek si osobně dokážu představit podobný styl hry, tedy akční dobrodružství z pohledu třetí osoby, ovšem s větším důrazem na hádanky, úniky z nebezpečí, popř. konverzace... trocha důvtipné MacGyverovské improvizace, tenhle druh věcí. A hlavně méně střílení. Ne destrukce okolí, ta je v pořádku, ať si věci vybuchují, zvláště ty s hákovým křížem. Jen těch nebožtíků by tam prostě mělo být méně.
A jak to ve skutečnosti dopadne? Přeskinovaný Nathan Drake. Jsem si tím téměř jistý, ale rád bych se nechal překvapit ;)
Pro úplnost - a pak je tady samozřejmě možnost 3D plošinovky, viz LEGO Indiana Jones, ale to bych snad radši hrál Indiana Jones and his Desktop Adventures. A zatímco hru v "dospělém" žánru mohu chápat jako právoplatnou součást univerza, tak tyhle hopsačky jsou prostě jen srandičkami a spin-offy. To by mě fakt zklamalo tohle.
Téměř určitě z toho vznikne nějaká střílečka, kde bude spousta akce a o to míň adventuření. Informace z univerza Indyho mě na pár vteřin nadchnula. Pak jsem si však uvědomil známé reálie i současný videoherní stav a nadšení okamžite opadlo.
Já taky nečekám nic zajímavého. Ale doufat můžeme :)