
Archiv herní literatury pro Herní historie, z.s.
Zdravím,
spravuji pro neziskový spolek Herní historie archiv herní literatury, který čítá přes 1500 vydání herních časopisů, více jak 60 knih o hrách a velké množství přidružené literatury, jako je například širší IT kontext.
Celá sbírka je tvořena s cílem sloužit jako referenční knihovna pro amatéry i výzkumníky. Stojí na tom, že sbírka není v soukromém vlastnictví a spolek se snaží o spolupráci jak mezinárodně, tak s místními subjekty (Národní muzeum, Národní filmový archiv). Cílem je dlouhodobě zajistit od každého vydání archivní exemplář, který by měl být uskladněn za co nejstabilnějších podmínek. Druhá kopie je pak určená k digitalizaci, která bude probíhat destruktivně pro zajištění nejvyšší kvality záznamu (odstraňování lepené vazby, apod.). Případně další kopie budou sloužit k volnému přístupu, případně se přesunou do spolupracujících organizací pro jejich potřeby (v současnosti fakulta Masmédií na Univerzitě Cyrila a Metoda v Trnavě). Ne vše máme ještě ideálně podchycené, ale soustavně pracujeme na tom být zodpovědný archiv v amatérských podmínkách. Rádi přijmeme veškeré dary a v případě vzácnějších kousků férové transakce, které nám mohou pomoci nahradit archivní kopii za nějakou v lepším stavu. Předně ale sháníme kousky, které nám v archivu úplně chybí!
Seznam chybějících čísel naleznete na tomto odkazu:
http://www.hernihistorie.cz/chybi-nam
Pomozte zachránit herní historii, doplňte asi největší sbírku u nás! Každé číslo se počítá, zbývá už jen cca stovka čísel.
Aukro, bazoš, sbazar, FB marketplace a mnoho jiných míst projíždím aktivně poslední tři roky. Dokonce jsem založil skupinu na FB pro sběratele časopisů, která se blíží čtyřem stovkám členů.
Tedy to, co chybí, opravdu nejde jen tak snadno sehnat. "Web" není prezentace projektu, ale opravdu jen seznam chybějících čísel, který jde snadno sdílet. Na pořádné webu se pracuje, stejně jako na databázi časopisů (ano, vím, že i takové už existují a dělají svou práci dobře, přesto máme nějaké nápady na zlepšení). Možná přichází otázka, proč už dávno není web hotový, když máme 90% časopisů. Ale každý člověk, který řeší frontend a marketing, nearchivuje. Protože nás hlavní cíl je věci zajistit, tak bylo a je upřednostňováno to. A byť se to možná nezdá, tak to opravdu není jen moje práce, aktivně na tom pracujeme ve čtyřech a několik dalších lidí pomáhá nepravidelně. Jen to taky není jediná aktivita spolku. Mimo jiné zařizujeme například http://www.retroherna.org, pokud by byly pochybnosti o našich organizačních schopnostech :)
Hele já držim palce každému projektu. Hlavně když to pochází z vášně k tématu a není to založeno jako money making machine...
nekoukal jsem ještě na ten list chybějících věcí.
Můj bratr má takřka kompletní LEVEL s CD kolekci a myslím si že by i pomohl kdyby to k něčemu mělo být. Třeba zapůjčením,scannovat se dá dnes i nedestruktivně ve špičkové kvalitě když je na to správná mašina. Znám to z archivu vzácných knih a tisků, čítající přes 400,000 vzácných tiskovin a rukopisů nascanovaných v super rozlišení pro akademické potřeby a studenty.
Doomtrooper napsal(a)
Hele já držim palce každému projektu. Hlavně když to pochází z vášně k tématu a není to založeno jako money making machine...
nekoukal jsem ještě na ten list chybějících věcí.Můj bratr má takřka kompletní LEVEL s CD kolekci a myslím si že by i pomohl kdyby to k něčemu mělo být. Třeba zapůjčením,scannovat se dá dnes i nedestruktivně ve špičkové kvalitě když je na to správná mašina. Znám to z archivu vzácných knih a tisků, čítající přes 400,000 vzácných tiskovin a rukopisů nascanovaných v super rozlišení pro akademické potřeby a studenty.
Díky moc, z vášně to vychází určitě :D Je to velmi nevýdělečné, neboť jakékoliv získané prostředky jsou samozřejmě vynaložené na zachraňování herní historie ^^
Budu rád, když na seznam koukneš. Z Levelu specificky toho zbývá už jen opravdu malinko. O to cennější by byl jakýkoliv přírůstek. Je pravda, že ještě nemáme za sebou projití všech čísel pro kompletnost co se týče plakátů a nevystříhaných kupónů. Ale brzy se k tomu dostaneme, teď je hlavní zaměření na zmapování podivných stánkových edic budget her - věci jako Herní výběr, PC Premiéra, nebo Game4U.
Co se týče skenovacích technik, tak si držím přehled a právě oddalování digitalizace je hlavně v očekávání nějaké ultimátní techniky. Archivy vzácných tisků a obecně digitalizace se málokdy snaží o samotnou archivaci digitalizací. Je to hlavně o zpřístupnění (vzácné tisky jsou k ničemu, když nikdo nemůže číst jejich obsah). Proto je hodně technik o hledání kompromisu mezi kvalitou záznamu a rychlostí a škálovatelností. Většina archivů má desítky tisíc objektů. My jen řádově pár tisíc, takže si můžeme vyhradit několik let na to to udělat opravdu pořádně. Spolupracoval jsem na mezinárodním přehledu zatím poměrně nekodifikovaných standardů, které lze shlédnout na stránce https://scanning.guide/ Základem je neztrácet žádnou informaci z tisku, což znamená mít záznam ostrých tiskových rozet. Většina tisku pro veřejnost je při 300 dpi, tedy už 600 dpi sken krásně ukazuje vzorky skenování. Ale úplně ostré jsou až při 1200 dpi a výš. Hlavní dilema je, že žádný skener, který umožňuje automatizaci (většinou pomocí ADF podavače) nemá optické rozlišení víc jako 600. Bavili jsme se i s lidmi z Epsonu a Fujitsu. Teď mi přistál za slušnou cenu sehnaný Fujitsu FI-6670, který je tedy masivní A3 skener s podavačem a alespoň těmi 600 dpi. Budeme na něm provádět nějaké pilotní pokusy. Pokud znáš lidi z digitalizační branže, budu určitě rád za kontakty a věcné poznámky :) Jenom většinou slyším, že to děláme příliš složitě. Ale náš archiv by neměl dělat žádné kompromisy. (Jen tedy dělat tisíce časopisů se stovkou stran na plochém skeneru není realisitcké.)
Tak koneckonců dopadl i současný projekt Levelu na digitalizaci. Trochu jsme se s nimi o tom bavili, ale nakonec jsme jen banda dobrovolníků, která se učí za pochodu a je přiliš perfekcionistická. Takže se rozhodli využít komerční firmy. Ale i přesto, že skeny vypadají dobře, určitě nejsou v takové kvalitě, v jaké bychom je rádi my. Co vím, používají overhead skenery a listují časopisem, s tím že věci jako zahnutí stran koriguje automatizace. Což je přesně ten pokrok techniky umožňující dělat skoro neznatelné úlevy na kvalitě které celý proces dělají mnohem jednodušším. A archiv Levelu taky nikdy neplánuje distribuovat několikagigové rawy pro každé číslo, takže na tom pro jejich potřeby nezáleží :)
Nejvíce uživatelů online: 351
Právě online:
15 Host(é)
Právě prohlíží tuto stránku:
1 Host(é)
Statistiky uživatelů:
Hosté: 14
Členové: 715
Moderátoři: 0
Administrátoři: 1
Statistiky fóra:
Skupiny: 5
Fóra: 24
Témata: 1443
Příspěvky: 24072
Nejnovější uživatelé:
Jaroslav Šembera, Michalzchvostoskoku, gjames, Martin Janočko, jakub crhák, retro, Vince Howerton, Standa, Libertarian771, Mastafos77, sleepingmouse, Fleet, SirKokiAdministrátoři: Sledge: 5658