
Krtek - Penťák
Hele redukci zatim nechci, díky za nabídku. Já vlastně nemam ani žádnou PS2 myš. Ale byl by masakr (kdyby to chodilo) mít USB myš strčenu skrz 2 redukce do sériáku :-) Takže radši sehnat tu COM s kuličkou. Nejdřív chci dát do kupy jeden počítač, pak se teprve budu vrtat v tom druhym.
Nedavno někdo na FB rozdával i sériový myši za poštovný. Nějak jsme se opomněl ozvat a druhý den byly pryč. Ono se snad něco v okolí objeví.
Spíš kvůli hlučnsti zvažuju CF kartu míst HD. Máte někdo typ na osvědčenou a funkční redukci IDE -> CF ?
Na bazaru Seznamu jich momentálně pár seženeš, i s redukcí nebo bez. Ale cena a funkčnost neznámá.
@Powerack: no ty levné právě v té redukci dle kluků nepojedou, protože jsou to optiky, ale má i kuličky.
Ty CF/IDE redukce fungují všechny, pokud tedy nemáš smůlu na vadný kus. Je to prostě jen drátování, nic víc.
USB myš přes dvě redukce 100% nebude fungovat, stejně jako nebude fungovat 99% PS/2 myší zredukovaných na COM. Myš musí umět příslušný protokol, což se může stát i starších kuličkových modelů, ale u optik ne, jak bylo uvedeno, sériový port nezvládne napájení. Pokud deska nemá PS/2 header, je to problém a nezbude ti než zůstat u sériových kuliček, popř. sehnat nějaký převodník, existují. Design je dostupný, ale musel by sis to sestavit sám, viz https://github.com/matze79/PS2-Adapter/ a https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=42862
Btw. jednu sériovou kuličkovku navíc bych asi našel...
seriova opticka mys existuje, potrebuje teda nejakou podlozku s carama, ale je mimo tvou cenovou relaci :)
https://www.ebay.com/itm/172255744441
dalsi moznost mas vrazit tam USB 1.1 kartu, nainstalovat win95 OSR2 s USB balickem. USB2 karty budou mit hlavne HW problem, protoze tyhle stary desky nepodporovaly 3.3V na PCI slotech, coz novejsi PCI karty (tzn i vetsina USB2 karet) vyzadujou.
EDIT: smazano
Já si na své hrátky koupil od jednoho kutila převodník myš+klávesnice PC-XT. Takže u počítačů XT můžu používat myš PS/2 a klávesnici AT.
U počítačů AT po zapojení do COM1 funguje PS/2, ale musím to napájet 5V externě, protože se to původně napájí z konektoru klávesnice a to jsem si upravil. Tím pádem můžu u všech počítačů používat výhradně PS/2 myšky. USB jsem nezkoušel, nemůžu zaboha najít ty redukce, ale někde jsou.
Už jsem s tím hrál Dune 2, Settlers 1 a pohoda. Plánuji hrát hodně a tak jsem se už docela vybavil :-D
Dneska jsem prubnul zprovoznit tu parodii na Gravise místo SB. Chtěl jsem akorát zkusit, jestli by nepískala míň. Ovladače tady odkazovaný nějak nezabraly, karta se "rozmnožila" na 3 neznámý + 1x SB kompatibilní a 2x joystick.
Tak jsem tam dal nazpátek původního chrchlala.
K tomu bych měl dotaz, Gravis je/byl lepší než SB ? Já mam nějak zafixováno že byl dobrej, ale tak nějak jako karta z doby "předzvukový". Po něm přišel SoundBlaster a od Pročka se stereozvukem už vnímam jenom SB. Vyvíjely se dál Gravisy nebo udělali zpočátku jednu kartu a nechali toho ?
Pozor, Gravis nepřišel po SB - Gravis Ultrasound byl na trhu od 1992, ten samý rok, co byl uveden SB16. Sound Blastery jsou na trhu od 1990. Oproti SB podporoval Gravis vzorky samplů (wavetable) - SB se to naučil až s AWE32 (1994). Plus uměl hardwarově mixovat až 32 kanálů (SB jen stereo).
Z hlediska herního DOSového je to bída - přímá podpora je sporadická, emulace SB tragická. Ale není problém rozběhat kombo Gravis + SB (či nějaký SB klon). Zajímavé je to hlavně z hlediska demoscény, tam se s Gravisem pracuje / pracovalo dost.
Já myslím, že Gravis žádné vzorky neobsahuje a proto se dá i rozšířit. Je tam pouze paměť RAM, do které se vzorky nahrají. Proto mohl znít líp, protože si nahrál jen vzorky, které byly potřeba, takže mohly být kvalitnější. Ty soft banky byly ve hrách a v některých ne, proto bylo potřeba použít patch. AWE32 má přímo ROM 1MB wavetable banku, což bylo nic moc.
Vzorky hudebních nástrojů s lepším rozlišením pro hudbu MIDI. WaveTable prostě navzorkovaná jedna vlnová délka nástroje CDEFGAH a další C2D2E2F2G2A2H2 je o oktávu výše takže se přehrává jednou tak rychle ze stejných vzorků. A to tam je od každého nástroje. A z toho se míchá hudba. Důležitým parametrem je kolik zvuků najednou umí karta smíchat. Jestli Zahraje kvarteto, nebo celý orchestr. Od toho třeba název AWE32 umí 32 (polyfonních) zvuků hrát naráz.
MIDI posílá do zvukovky partituru a jak kvalitně to přehraje záleží na zvukovce ne na programu. Adlib čili FM syntéza vytváří zvuk z různých generátorů dá se programem trošku ovlivnit kvalita výstupu, ale to se nedá se vzorky srovnat .
Já to ještě shrnu, snad to nebude moc nepřesné, takhle to chápu já:
Berme Sound Blaster 16 vs Gravis Ultrasound.
Jedna věc jsou digitalizované zvuky, jak píše MilasPce, v Doomovi třeba střelba, skřeky, otevírání dveří... to zvládnou obě karty. S tím rozdílem, že zatímco SB umí hardwarově 2 kanály (stereo), Gravis jich umí použít až 32 (s 44.1 kHz kvalitou 14) a do sterea následně mixovat hardwarově. U SB se mixování většího počtu kanálů do sterea musí řešit softwarově. Výhoda hw mixování je zjevná, úspora prostředků CPU.
Další je hudba, konkrétně "MIDI" hudba (nemluvíme tedy o digitalizované hudbě ve WAV /MP3 souborech, MODech, nebo třeba CD audiu). Zatímco SB sám o sobě podporuje pouze FM syntézu (OPL), veškeré zvuky nástrojů tedy generuje z nuly synteticky, tak Gravis umí pracovat se vzorky nástrojů, které se navíc dají specifikovat pomocí soundbanky, tzn. ušít dané hře / demu na míru. A čím větší RAM, tím kvalitnější soundbanku lze nahrát. Hudba na Gravisu tedy může znít mnohem věrněji. U SB16 se to částečně řešit dalo, a to přes wavetable header, ke kterému se připojilo rozšíření (Creative prodával Wave Blaster).
A další drobný rozdíl, bude v kvalitě výstupu, ruku na srdce, Sound Blastery v tomhle nikdy nevynikaly, i když s pozdějšími modely se to zlepšilo.
Obecně byl tedy původní Gravis Ultrasound (1992) dorovnán až modelem Sound Blaster AWE32 (1994). Tzn. dva roky měl Gravis na trhu schopnější zvukovku. Velká škoda, že podcenili kompatibilitu se Sound Blasterem, ta byla fakt bídná a bránila většímu rozšíření karty. Tenhle problém mimochodem řešil pozdější model UltraSound Extreme, který pro kompatibilitu se SB používal čip ES1688. Kdyby to takhle bylo navržené od začátku, měl by Creative asi větší problémy :)
@Krtek: Tady má týpek nějaký serial myši, mrkni na fotky... https://pc.bazos.cz/inzerat/120576105/historicke-a-starsi-PC-286-386-486-Celeron-P3-P4.php
Nejvíce uživatelů online: 351
Právě online:
14 Host(é)
Statistiky uživatelů:
Hosté: 14
Členové: 715
Moderátoři: 0
Administrátoři: 1
Statistiky fóra:
Skupiny: 5
Fóra: 24
Témata: 1441
Příspěvky: 24066
Nejnovější uživatelé:
Jaroslav Šembera, Michalzchvostoskoku, gjames, Martin Janočko, jakub crhák, retro, Vince Howerton, Standa, Libertarian771, Mastafos77, sleepingmouse, Fleet, SirKoki, awlo, Jiří DobrýAdministrátoři: Sledge: 5657