Projekt DOS / doshaven.eu
Začal jsem v souvislosti s testováním XTčka a prohrabováním se zapomenutými kouty internetu dumat nad dalším projektem. (To já rád, tohle dumání. Člověka to nestojí moc sil a těch zbytečných nápadů a hovadin, na které přijde... :)
Pracovní název "Projekt DOS" - šlo by o web, který by shromažďoval výsledky současné (a v podstatě neexistující) DOS... řekněme homebrew scény. Proč to? Pro většinu zásadních platforem minulosti dodnes vzniká nový software a hry. Každá novinka se živě probírá na rozličných fórech a indie herních webech, jen kolem DOSu je téměř naprosté mrtvo. Jediný zásadnější projekt z posledních let, o kterém vím, je Paku-Paku. Dokonce ani Flappy Bird pro DOS ještě nikdo nestvořil, a to je co říct, protože Flappy Bird je na všem, Atari 2600 počínaje.
Jistě, DOS není zdaleka tak "fancy", jako všechny ty krásné retroplatformy. Na druhou stranu pro řadu z nás je vláda DOSu se všemi jeho x86kami jednoznačně nejoblíbenějším obdobím. Určitě se najde pár geeků, kteří si po večerech kutí v Pascalu hříčky pro radost a prohání je na hlavním PC pod Dosboxem. A třeba, když se to trochu pošťouchne...
Tedy v kostce - web by měl zahrnovat post-2000 hry pro DOS (+ snadné přidání vlastního projektu), plus praktické odkazy na vývojová prostředí, třeba i uživatelské návody atd. Technicky nic složitého. Celé samozřejmě v angličtině (přesněji pokusu o angličtinu :)
Co myslíte?
S DOSem je to v dnešní době poněkud horší - je sice tvořeno mnoho výborných remaků z 8bitů, ale všechno zpravidla pro Win (např. velmi povedený Knight Lore - http://retrospec.sgn.net/game-links.php?link=kl). Když něco objevím, dám jistě vědět :)
Ano, DOS je na tom bledě a čím víc nad tím přemýšlím, tím víc to chápu. I když se mi to nelíbí :)
Jedno z hlavních lákadel tvorby pro staré platformy je pravděpodobně ona unifikovanost - jeden hardware, popř. několik málo podchytitelných modifikací. Programátor má jasně dané podmínky a je jen na něm, jak se s nimi vypořádá. Přesně definované hřiště. Výzva. Může si hrát přímo s železem, může zkoumat nestandardní cesty, může případné chyby a nedokonalosti stroje obracet ve svůj prospěch. A zároveň má jistotu, že když stvoří kouzlo, bude toto pustitelné i na všech ostatních zástupcích dané platformy.
Nabídne mu tohle DOS? Imho nenabídne. Už se chctě nechtě musí držet nějakých mantinelů, aby byl výsledek pustitelný na všech možných konfiguracích, popř. pod DosBoxem.
A propó DosBox. To je zase druhá strana mince. Existuje na všech možných platformách a to, co je stvořeno pro DOS, jde relativně snadno pustit téměř kdekoliv. Jistě, i pro ostatní platformy existuje bezpočet emulátorů, ovšem odvážim se tvrdit, že obecně je DosBox mnohem rozšířenější a snadnější k použití.
Hlavně bych řekl, že nějaké PC sběratelství a tudíž tvorba pro retro PC teprve začíná. Pět let nazpět nikoho ani nenapadlo PC-compatibles sbírat, protože to byl jen starý šrot, ke kterému nikdy majitelé osmibitů nepřilnuli a tak se sbíraly jen osmibity, psalo se jen pro osmibity a žije jen scéna osmibitů.
Teď už dorůstá generace, co začínala až na PC do věku, kdy má finance na sběratelství, takže je jen otázkou, zda je mezi tou generací dost schopných programátorů, protože přiznejme si to - kdo přišel k počítačům v době 386, už neměl důvod programovat, protože všechno, co chtěl už existovalo. Kdo přišel (a zvlášť u nás) k počítačům v době osmibitů, ten musel programovat, protože než potkal někoho, kdo mu překopíroval kazetu her, čekal dost dlouho.
Logout: Doufejme, že tak strašné to nebude. co si vzpomínám na své začátky, tak v okolí těch "rádoby-programátorů" pár bylo. Většinou to ovšem bylo podmíněno tím, že měli zastaralé stroje. Kdo měl mašinu na nejnovější hry, ten na nějaké programování hodil bobek :) Pravda, většina z těch, co aspoň trochu programovali, to většinou (stejně jako já) zakolíkovala u Pascalu a dál se nehla. Ale minimálně jednoho assemblerového jezdce znám! :)
A to je právě to, pseudoprogramátoři a pascalisti už jsou dávno jinde a programovat nějaké kvalitní věci na 20+ let stará PC pro ně nemá smysl. Na 8bit scéně taky pseudoprogramátoři nezůstali. Zůstali jedinci schopní na 1bitovém beeperu zahrát 10 různých kanálů naráz, schopní do 16kB nacpat celý funkční operační systém nebo přehrát celoobrazovkové video na 3.5MHz procesoru. Proto říkám, že je otázka, kolik zůstalo takových na retro-PC scéně. Já jsem například viděl jedno jediné opravdu pěkné demo pro originál IBM PC, vzniklé po roce 2000, což vzhledem k takovým 30 demům ročně pro ZX Spectrum je 500x méně.
Mimochodem, pokud byste snad neznali, jmenuje se 8088 Corruption :-)
8088 Corruption je pěkná věc, o tom není sporu :)
Ano, kvalitních programátorů, kteří dokáží podobná kouzla, je v celkovém rybníku uživatelů určitě procentuálně méně, než u 8/16 bitů. Na druhou stranu od začátku devadesátých let jde o tak rozšířenou platformu, že by jich v absolutních číslech teoreticky mohlo být dost? Ne moc, ale dost? Kdo ví, odpověď asi přinesou až následující roky. Jsem optimista. Plný očekávání :)
V každém případě - čeká mě dvoutýdenní dovolená plná nudných věcí, jako jsou koupání se v moři a turistika v hezké krajině, takže plánuju vzít netbook a líná rána obětovat práci na Projektu DOS :) Tak uvidíme, co se z toho vyklube. Minimálně opět vystává otázka, jak web pojmenovat. Líbilo by se mi spojení se slovem "přístav / útočiště" - DOS Haven? DOS Harbor? DOS Shelter? DOS Refuge? Tahle stránka věci vůbec bude veselá. Angličtina. Napsat cokoliv mě dost bolí a stejně to nejspíš zní strašně blbě :)
Povedal by som že takmer neexistujua demo scena pre DOS je daná najme tým že HW konfigurácia je pre každé PC iná.
Tak Spectrum/C64 etc. je konfigurácia pevné daná, poprípade pri Amigách v určitóm rozmedzí rozširovatelná, takže tam ludia medzi sebou zdielaju informácie kde a ako systém oklamať. Takisto napríklad aj ja niečo podobné dokážem oceniť aj ked som zo sytémom len minimálne zoznamený, oproti takemu DOS demíčku kde nemám šajnu čo v mašine je.
Ked tak čítam posebe môj príspevok, príde mi uplne zbytočný :)
Práce započaly! :)
http://dos.1701.cz/game/paku-paku/
Teď ladím především stránky jednotlivých her a vyhledávací filtr.
Spingy: díky! Trochu jsem s tim pohnul, začíná to dostávat tvar :)
Btw. narazil jsem na tohle - http://dosgamedevdiary.blogspot.com.au/ - nová adventura pro DOS ve vývoji. Autor má za sebou řadu AGS (Adventure Game Studio) titulů a pro tvorbu používá poslední DOSové AGS.
Sláva naše rozkvétá! :) http://www.mainframe.blog.br/dos-haven-jogos-do-seculo-xxi-para-dos/
Doplněna docela zajímavá věc - ASCII Sector - hra je pořád ve vývoji, ale už jen pro Linux / Mac / Wokna, naštěstí mi kdosi na e-mail zaslal starší verzi, která je pustitelná pod DOSem :)
Nejvíce uživatelů online: 351
Právě online:
192 Host(é)
Právě prohlíží tuto stránku:
1 Host(é)
Statistiky uživatelů:
Hosté: 14
Členové: 684
Moderátoři: 0
Administrátoři: 1
Statistiky fóra:
Skupiny: 5
Fóra: 24
Témata: 1415
Příspěvky: 23914
Nejnovější uživatelé:
Pluto, Brbla, VasilijP, Snnsnsnn, Franta, pepapantak, isidor, Wolis, Martin Rulf, bujny, Pavel Pavel, LEON Pilot, Jan “Druid” Schicho, POLÁŠEK TOMÁŠ, StanosAdministrátoři: Sledge: 5644