
Jak máte ohraničené retro?
Já to ohledně her mám hozený někdy od roku +- 88/90-01/03 a zlatá éra tak 90-99.....starší věci mě přeci jen už zaujmout nedokážou a nejsem zas až takovej gameoleog, abych se do toho pouštěl v rámci bádání jako třeba Dave :) Si pamatuju jak měl na blogu tu hru s kočkou na popelnicích či co to bylo a to už bych fakt nedal :) No a jak ty hry šly postupně do 3D tak tam někde můj zájem začíná upadat....
Já jsem si hranici udělal plus mínus v roce 2000. Většinou se ale držim ještě o kus níž, řekněme do nástupu 3dfx Voodoo 1 včetně, to mě ještě baví. Ideální dobou jsou pro mě léta devadesátá, osmdesátky většinou vstřebávám těžko, to už je moc hardcore i na mě :) Mám rád tu audiovizuální stránku, ale herně se do toho už nedostanu.
Z novějších her hraju většinou jen pokračovatele starých sérií, jako např. XCOM :)
Retro končí někde u Starcraftů, vejš už jde podle mě o moderní hry, který si zahraje i dnešní hráč bez rozdílu věku. Prostě moderní hry, víte jak to myslim. A začíná tam, kde počítačový hry (máte ve svých sbírkách herních vykopávek někdo osciloskop?:)) Pong asi jenom nalitej, ale Rollin Thunder si někdy dám. Na automatu (co je v něm nějaký AtárkoST, nepamatuju se), dost záleží na čem to hraješ. Na kompu bych to asi nedával. Ale že bych to nutně potřeboval všechno hrát každej den, to asi těžko. To až hry co se dají doopravdy hrát, takže Doom - hry co si zahraju, pořídím-li si někdy počítač modernějšího střihu :)
FTL: hru s kočkou na popelnicíh jsem dostal na disketě s pěknym Amstradem a večer bych u toho trávit nechtěl. Tušim, že tam bylo napsáno "Mačky", ale bůchví jak se to jmenuje ve skutečnosti, lidi si píšou na diskety různý píčoviny.
Sledge napsal(a)
Z novějších her hraju většinou jen pokračovatele starých sérií, jako např. XCOM :)
S tim já mám problém :) Civka 2,Heroes3,Ufo1,2 Populous atd... - Jakmile to dostalo novej kabatek tak me presla chut. Takze sem skoncil u tedlech verzi :) Treba bych strasne chtel Spellcros 2...bohuzel si dovedu zive predstavit, jak by to pokracovani asi dnes vypadalo....
U mě začíná retro Didaktikem M (1990) - náš první počítač, ale končí...?, to je těžký, třeba můj první výkonný stroj je z roku 2002, který jsem od švagra koupil o pár let později a jen před pár lety se mi dostal do ruky počítač s Cyrixem 6x86 (rok neurčitý - musel bych se podívat), ale asi budu souhlasit se Sledgem a tím posledním retrorokem by mohl být rok 2000.
Každý počítač je hloupý nebo chytrý pouze tak, jako jeho majitel.
Pro mě to končí tak nějak rokem 1996, většina novějších her je pro mě prostě už moderna, byť nemusí být špatná.
Když se tu zmiňuje AlleyCat, tak je vidět pro mě nepochopitelné omezení se místního ostazenstva na PC platformu. Ano, tam v první půlce 80. let vznikaly povětšinou sračky, ale jinde ve stejném roce vznikli Mario Bros, Donkey Kong jr., Spiderdroid, Chequered flag, Ultima III, Space Ace, Crystal Castles. Všechno skvělé pecky, které si kdykoliv rád zahraju.
Holt do roku 1990 to nebylo PC, které udávalo směr hraní.
Logout napsal(a)
Pro mě to končí tak nějak rokem 1996, většina novějších her je pro mě prostě už moderna, byť nemusí být špatná.Když se tu zmiňuje AlleyCat, tak je vidět pro mě nepochopitelné omezení se místního ostazenstva na PC platformu. Ano, tam v první půlce 80. let vznikaly povětšinou sračky, ale jinde ve stejném roce vznikli Mario Bros, Donkey Kong jr., Spiderdroid, Chequered flag, Ultima III, Space Ace, Crystal Castles. Všechno skvělé pecky, které si kdykoliv rád zahraju.
Holt do roku 1990 to nebylo PC, které udávalo směr hraní.
Souhlas, co já jsem se napařil na "didouši", ale doba šla dál a bylo třeba pozměnit hardware, tenkrát jsem ještě netušil, že mi "didouš" bude chybět a tak jsem začal s užíváním nejprve DOSového, později Windowsového emulátoru ZX Spectra na 386-ce, 486-ce a pak až na Athlonu 2600+, dále na Pentiu 4, Core 2 Dua a konečně na nynějším Core 2 Quadu, ale tyhle stroje prostě nejou "didouš".
Škoda jen, že Didaktik Kompakt nedostal šanci ukázat svůj potenciál, v té době začal masovější nástup "písíček" a tak na 8-mi bit s disketovkou se zapomnělo. Pak byl ještě pokus s Didaktikem Kompakt Profesional, ale ten byl tak rychle vymyšlen, postaven a tak nějak (ne)funkční, že na tenhle stroj se zapomnělo snad ještě rychleji, ten už byl v tower skříni, ale prostě pozdě a špatně.
Každý počítač je hloupý nebo chytrý pouze tak, jako jeho majitel.
Já to mám celkem jednoduché. Dokud se hry programovaly na míru procesorům a grafickým čipům, je to retro. Jakmile se začaly používat frameworky a rozhraní typu DirectX, tak se vytrácí ta přímá vazba mezi hardwarem a softwarem, což je podle mne už moderna.
V praxi to znamená, že přibližně do roku 1995, do nástupu Windows 95, hovořím o "starých hrách". Samozřejmě, že i po roce 1995 vycházejí hry jako Z, které byly (částečně) pořád psané v assembleru, ale ten zlom skutečně přišel s 3D akcelerací, potažmo s Windows.
Tohle sice vztahuji na PC, ale platí to napříč platformami. Jakákoliv (i nová) hra pro Amigu, Mega Drive nebo NES bude v principu vždy retro, protože musely být psané na míru a s láskou k hardwaru. Jakmile něco naprgáte ve frameworku a máte jistotu, že to spustí libovolnej stroj / PC / mobil, tak už to není "to pravé, jak to má být". To je už soulož s kondomem.
LubikCZ napsal(a)
Souhlas, co já jsem se napařil na "didouši", ale doba šla dál a bylo třeba pozměnit hardware, tenkrát jsem ještě netušil, že mi "didouš" bude chybět a tak jsem začal s užíváním nejprve DOSového, později Windowsového emulátoru ZX Spectra na 386-ce, 486-ce a pak až na Athlonu 2600+, dále na Pentiu 4, Core 2 Dua a konečně na nynějším Core 2 Quadu, ale tyhle stroje prostě nejou "didouš".
Škoda jen, že Didaktik Kompakt nedostal šanci ukázat svůj potenciál, v té době začal masovější nástup "písíček" a tak na 8-mi bit s disketovkou se zapomnělo. Pak byl ještě pokus s Didaktikem Kompakt Profesional, ale ten byl tak rychle vymyšlen, postaven a tak nějak (ne)funkční, že na tenhle stroj se zapomnělo snad ještě rychleji, ten už byl v tower skříni, ale prostě pozdě a špatně.
No Didaktik bylo vaření deset let staré vody ze západu. V době kdy se začal dělat i prodávat už to bylo celé někde jinde. Ale třeba herní konzole mezi lety 1985 a 1990 nebo první vícebity - tam jsou pecky které srovnávat s AlleyCat nejde...
Didaktik je fajn lokální specialitka, ale jak píše Logout, s křížkem po funuse. Didaktik Kompakt je hezká věc, a co tak pozoruju aukro, tak dneska i docela drahá (4-5k), ale co od jeho uvedení v roce 1991(!) čekali, to je mi záhadou. Ovšem dostat to na trh aspoň o 4 roky dřív, to by možná byla jiná show! :)
Ad retro - já mám nějak pro ty první 3dfx hry slabost, je tam to kouzlo "objevování nového", tvůrci konečně dostali do rukou solidní výkon a patřičně s ním řádili. Cokoliv dál už je ale pro mě opakování téhož, už šlo jen o navyšování rozlišení a počtu polygonů :) Proto své retro měřítko posouvám o chlup dále, než je řekněme nástup W95. Ostatně, 3dfx Voodoo by možná splňovalo i Dejvovu podmínku na "programování na míru" - ano, byl tu Glide, ale vzhledem k unifikovanému hardware věřím, že řada vývojářů ho s klidem obcházela :)
Logout napsal(a)
Pro mě to končí tak nějak rokem 1996, většina novějších her je pro mě prostě už moderna, byť nemusí být špatná.Když se tu zmiňuje AlleyCat, tak je vidět pro mě nepochopitelné omezení se místního ostazenstva na PC platformu. Ano, tam v první půlce 80. let vznikaly povětšinou sračky, ale jinde ve stejném roce vznikli Mario Bros, Donkey Kong jr., Spiderdroid, Chequered flag, Ultima III, Space Ace, Crystal Castles. Všechno skvělé pecky, které si kdykoliv rád zahraju.
Holt do roku 1990 to nebylo PC, které udávalo směr hraní.
Tak ono je to vpodstatě logický, že jsou místní zaměřený primárně na PC hry. Nejsme tak starý, aby sme pamatovali opravdu dřevní herní časy, navíc za komára byl člověk rád, když se dostal k nějakýmu Atari XE. A když se tu začali hojněji ukazovat pécéčka, už v nich byl poznat potenciál, kterýho bohužel konzole dodneška nedosáhli. Dost lidí má taky první herní zážitky ze škol, kde je to jasný.
Mno ja zacinal na Gumaku , ale tyhle hry pro me uz nejsou proste zajimave, co se hrani tyce,ale rad si o tom prectu i kdyz to nevyhledavam. Najde se tam ale i par veci, ktere jsou hratelne i dnes :) Treba BombJack ze spectra je jedna z nejlepsich verzi co jsem hral. Co se konzolek tyce tak tam jiste vznikaly dobre hry,ale jelikoz jsem v te dobe zadnou napr. MegaDrive nemel, tak to nespada do moji oblasti zajmu.(kamos ji mel a parili jsme NHL, ale nejaky vetsi zasek to ve me nezanechalo) Primarne jsem zameren na Amigu,ke ktere me poji mnoho vzpominek a PC jelikoz ty same hry jsou povetsinou i tam a ty co ne si vybavim ze starych casaku a pripadne je porovnavam dnes s tim, co jsem si o nich myslel podle recenzi tenkrat :) A nemusim k tomu mit puvodni HW..emulatory mi plne staci a mozna nekdy si koupim A600 jen aby mi stala nekde na policce :)
Liso napsal(a)
no pre mňa to je tak od roku 89 do 99, ale len PC, Amigu som doteraz naživo ani nevidel (ja viem, hamba mi)a hlavne nech to má VGA grafiku, z novších hier ma zaujel len Gothic, Risen, XCOM
Nic si z toho nedělej, já mám taky s Amigou prohřešek, viděl jsem ji na vlastní oči jen asi deset minut u kamaráda a pařil na ní zrovna Jurský park, pak už jsem ji nikdy takhle z blízka neviděl %)
Každý počítač je hloupý nebo chytrý pouze tak, jako jeho majitel.
He.. já na Amize hrál.. asi když mi bylo 7-8 let.. bylo to u strýce(takovej ten kamarád od táty, kterýmu máme říkat strýc :) )a logicky jsem to v té době nechtěl/neuměl/nemohl ocenit.. určitě to nebyl žádnej hi-end.. diskety se tam strkaly rovnou do klávesnice..
Jako právověrný konzolista to mám s retrem vcelku zajištěné.. neřídím se roky, ale generacemi.. tedy 8-16bit (Nintendo a Sega) až barevný GBoy, to je moje retro.. ale je toho ještě více.. nazývám to neo-retro, což jsou všechny ty Playstatony, N64, GC a třeba i GBA/DS a PSP.. mrtvé konzole, ale ne dosti staré nato aby byly retro.. jsou prostě neo-retro ;)
Díky webu retropolis jsem se dostal k tomuto článku:
http://www.misantrop.info/noveho-psa-starym-trikum-nenaucis/
Je zde perfektně vystiženo, jaké patálie museli programátoři řešit. Když si aplikujete na vývoj celé hry, tak asi chápete, co mne na starých hrách fascinuje jaksi v druhém plánu. Ti lidi fakt prostě museli myslet, byli omezení HW až na kost. Byli to sochaři neandrtálského věku, kteří za pomoci pazourku a dřevěné palice svedli vytesat úžasné věci. Dneska by se to poslalo bez námahy do 3D tiskárny. Tohle mi obecně dneska ve hrách prostě chybí.
Ale Sledge má pravdu, že pionýrské časy s 3Dfx mají něco do sebe, hlavně teda na PC (pomineme fakt, že 3Dfx-like akceleraci využívala celá řada arcade her dávno předtím, než se to rozmohlo na PC). Co třeba DOSové hry s podporou Glide? To byly úžasné výtvory, když se zamyslíte nad celou architekturou...
Nejvíce uživatelů online: 351
Právě online:
19 Host(é)
Právě prohlíží tuto stránku:
1 Host(é)
Statistiky uživatelů:
Hosté: 14
Členové: 713
Moderátoři: 0
Administrátoři: 1
Statistiky fóra:
Skupiny: 5
Fóra: 24
Témata: 1436
Příspěvky: 24027
Nejnovější uživatelé:
gjames, Martin Janočko, jakub crhák, retro, Vince Howerton, Standa, Libertarian771, Mastafos77, sleepingmouse, Fleet, SirKoki, awlo, Jiří Dobrý, Milsa, LogisofterAdministrátoři: Sledge: 5652