Výzva s odměnou: stvořte „shareware“ FPS akci!

Soutěž >> tvorba hry pro DOS >> #hvdosdev 2024 >> anketa

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

20 patronů přispívá částkou 2348 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

AKTUALIZACE: Hotovo, dohlasováno, pořadí je jasné - Ostrov (Faraon), Reversi (Milsa), Gladiator: Krvavá svoboda (Atreides) a DOS Miny (AWLO). Děkuji všem soutěžícím i hlasujícím, a soutěžící nyní prosím o strpení, postupně se jim ozvu ohledně předání výher :)

Výhry:

  • Nintendo Game Cube vyladěné pro hraní záloh + hry Splinter Cell a Spartan Total Warrior. Konzole ani gamepad nejsou v úplně top stavu, nicméně vše je funkční. (Atreides)
  • Knihy Mikropočítačová revoluce + Sid Meier's Memoir! (Faraon)
  • Tenký klient HP T5720 předkonfigurovaný pro Windows 98. (Milsa)
  • Tři archivní časáky GameStar + SCORE. (Awlo)
  • (Doplněno) Retro handheld + magazín Legendární herní ikony.

Je konec! Termín pro odevzdání zbrusu nových DOSových her do #hvdosdev 2024 zmizel v páchnoucí mlze novoročních ohňostrojů, přišla chvilka pro neúprosnou kocovinu. A kocovina to skutečně je, tentokrát se v soutěži utkají pouhopouhé čtyři příspěvky. Slovy krále Theodéna: "Less than half of what I'd hoped for..." :(

Soutěž >> tvorba hry pro DOS >> #hvdosdev 2024 >> anketa

Vypadá to, že další ročník soutěže jen tak nebude, a pokud ano, tak v jiném termínu, popř. s jinými pravidly. Uvítám v komentářích návrhy na zatraktivnění soutěže, ve výhrách to zjevně není, ty jsou myslím velmi pěkné a nic řádově lepšího ze mě nevymáčknete :) Leda bych u nějakého zavedeného e-shopu zaškemral o sponzoring, ale obávám se, že na to jsem malá ryba a víc jak USB hub bych z toho nevyrazil.

Na druhou stranu nízká účast je dobrou zprávou pro čtveřici soutěžících, kterým samozřejmě děkuji, že se do boje pustili. Vzhledem k tomu, že výher je celkem pět, tak je už teď jasné, že se na každého dostane, a i ten nejposlednější si bude moci vybrat mezi dvěma cenami :)

(Pokud došlo k omylu, hru jste do soutěže odeslali, ale zařazena nebyla, asi zaúřadovaly antispam filtry. Dejte vědět, chybu napravíme.)

Balíček s hrami - soutěž – #hvdosdev 2024 (.zip)

Hlasujte pro nejlepší hru v soutěži #hvdosdev 2024
  • Ostrov (Faraon) 43%, 12 hlasů
    12 hlasů 43%
    12 hlasů - 43% of all votes
  • Reversi (Milsa) 25%, 7 hlasů
    7 hlasů 25%
    7 hlasů - 25% of all votes
  • Gladiator: Krvavá svoboda (Atreides) 18%, 5 hlasů
    5 hlasů 18%
    5 hlasů - 18% of all votes
  • DOS Miny (AWLO) 14%, 4 hlasy
    4 hlasy 14%
    4 hlasy - 14% of all votes
Celkových hlasů: 28
02/01/2025 - 14/01/2025
Hlasování uzavřeno

Anketa poběží do 14. ledna. Hlasování je otevřené i pro neregistrované uživatele, ale pokusy o fixlování odhalím, eliminuji a dotyčného podvodníka stihne trest v podobě špatného svědomí. Já bych to neriskoval! ;) Po skončení ankety kontaktuji výherce a domluvím se s nimi na předání slíbených cen.

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Soutěž >> tvorba hry pro DOS >> #hvdosdev 2024 >> anketa"

  • frca napsal:

    Za mě se moc neosvědčilo omezovat technologie, velikost apod. To pak komplikuje vývoj a nedá se v daném omezeném čase nic moc kloudného vyvinout. Požadavek, aby to jelo na DOS/486, bohatě stačil. Myslím, že mar artikuloval podobný názor už při zahájení tohoto ročníku a odříznul sis tím za mě tohoto top vývojáře. Vzpomínám na nosné téma, blahé paměti „demake“, kde měly hry nějaký jednotící prvek. Ostatní ročníky to bylo každý pes, jiná ves. Člověk si zavařil mozek jenom přemýšlením, co vůbec vyvíjet. Neber mě špatně, velice cením tyto soutěže, ale zkus zapřemýšlet, jak potenciálním vývojářům soutěž zatraktivnit místo házení klacků pod nohy. I hodně široké téma je lepší než nic.

    • Greg napsal:

      Naprosto souhlasím. Lépe bych to nenapsal.

    • Sledge (admin) napsal:

      Děkuju za zpětnou vazbu. Ten limit jedné diskety byl zdá se krok stranou :( Nebylo to míněno jako klacek pod nohy, nezdálo se mi to ani nijak zásadně omezující, spíš takový formální požadavek. Dokonce i Marův vítězný Robod z roku 2022 by se do toho zabalený vešel téměř 3x, a ostatní hry z onoho ročníku by se také v pohodě vešly.

      Už jsem vlastně vyzkoušel všechno možné, ale vždy se ozvou hlasy proti. Pokud dám tematické omezení, ozvou se ti, kterým přijde svazující. Když dám požadavek na spuštění na nějaké konkrétní sestavě (486DX2), stane se to samé. Obdobně s omezením na textový / konkrétní grafický mód. Když to naopak neomezím vůbec, ozvou se jiní, kteří své jednodušší hříčky ani programovat nezačnou, protože to přeci nemá smysl, jelikož soutěž dle jejich přesvědčení beztak vyhraje nějaká graficky bombastická hra, kterou oni v omezeném čase vytvořit nezvládnou.

      V mém ideálním soukromém vesmíru soutěžící akceptují pravidla (popř. naopak jejich absenci) s úsměvem na rtech, jelikož jde přeci hlavně o tu legraci a pocit z tvorby, a pokusí se v daných mantinelech něco vymyslet. Realita je ale jiná.

      • frca napsal:

        Ruku na srdce, pokud bys měl každý rok splnit zadání „udělej DOSovou hru“, bavilo by tě to? Téma roky nebylo, tak se proti tomu těžko někdo ozval. Je chyba to předjímat. Ano, vymyslet kvalitní téma není jednoduché, ale je to podle mě „homework“ organizátora, ne vývojáře. Limit diskety kvalitně odfiltroval méně technicky zdatné vývojáře, kteří si v minulosti pomohli například Allegrem nebo jiným enginem, který má nutně výkonnostní a prostorový overhead. Ale v dnešní době bychom měli být inkluzivní, no ne? ;) Opravdu si mar nedělá srandu, když říká, že pro ceny to neděláme. Proto je potřeba vývojáře namotivovat jinak. Soutěže v dřevních dobách na caiman.us nebo gamedev.net vždycky téma měly. Validní argument proti tématické soutěži tady podle mě nezazněl. Nakonec není nic jednoduššího, než se zeptat na fóru, kdo by se raději zúčastnil soutěže s tématem a kdo bez něj. Také velikost hry musí odpovídat dobovým poměrům. Pokud má hra jet na 486, měla by mít limit jako podobné hry, například Doom 2 apod., tedy minimálně 16 megabajtů, což je v dnešní době směšné. Zase, neber to zle, já už spíše přecházím z role vývojáře do role pozorovatele. Všechno, co píšu, je dobře míněné a doufám v dostatečně přátelském duchu. Mně také záleží na tom, aby vzešli noví zapálení DOSoví vývojáři.

        • frca napsal:

          Dovolím si ocitovat svůj vlastní 2 roky starý příspěvek u předchozí hvdosdev: „To je slovo do pranice. Nehnípat se v technikáliích a vymyslet pro změnu zase nějaké pěkné zastřešující téma.“

        • faraon napsal:

          Jak technicky zdatný musí být programátor, aby nasmolil nějakého pacmana v TurboPascalu? Bez napovídání a doplňování moderních IDE, jenom vlastními prsty na klábosnici…

          Jestli něco bude mít 16 mega, mělo by to jako ten Doom2 také vypadat, ale to zase spolehlivě odfiltruje mě :-D

    • mar napsal:

      čau. má neúčast letos je mnohem prozaičtější – náročnější rok v práci a pozdní vyhlášení (na mě) soutěže. tentokrát jsem chtěl ke konci roku odpočívat.
      navíc nebýt Spytihněva, tak ani nevím, že se nějaký hvdosdev2024 vyhlásil…

      volnost naopak vítám, na VGA a volnější omezení co se rychlosti jsem se docela i těšil – obecně to je ale spousta práce. pro mě největší problém je nápad a hlavně grafika

      na hry se moc rád podívám (už to tahám), na to se těším a autorům velká gratulace k dokončení!

      jinak bych až tolik nedivočel a soutěž nerušil, je to dobré. horší by to bylo, kdyby ti zbyly nějaké ceny :)

      frca: ty letos taky nic koukám…

      • frca napsal:

        U mě jsou důvody podobné. Trochu je v tom změna životních priorit a ani už nemám moc chuti se účastnit netématických soutěží, ale chápu, že každý na to má jiný názor. Nějakou DOS hru si třeba vydám i tak, soutěž – nesoutěž.

  • Greg napsal:

    Naprosto souhlasím. Lépe bych to nenapsal.

  • faraon napsal:

    Ten Ostrov je jen minimalistický prototyp, na kterém jsem si odzkoušel pár věcí ze kterých možná jednou něco vznikne, tak bych prosil testery o zhodnocení jak použitelné je to ovládání.

    • Milsa napsal:

      Ovládanie je takmer dobré, ten pohyb nemá chybu. Len musím ísť do helpu za to, že aké písmeno je na predmety a tak, možno by tam dole alebo hocikde, kde je miesto, bolo dobré dať info o príkazoch typu zober, použi, atď. Ale aj tak som sa tam zasekol a neviem skontrolovať, čo ma pichlo do nohy.

      • faraon napsal:

        Něco v písku tě píchlo do nohy -> prozkoumej písek.

        Když dáš „prozkoumat“ a požádáš o nápovědu (? nebo F1), vypíše ti to všechno co se v daném okamžiku dá prozkoumat. Stejně tak použít a ostatní funkce.

        Nějakým záhadným způsobem mi tam vznikla zajímavá vlastnost, když je v nabídce jen jeden předmět, není ho potřeba psát, ale stačí zmáčknout Enter a vybere se automaticky. Takže pokud tam bude k prozkoumání jen jedna věc, ani nemusíš vědět jaká to je, prostě odentruj a použije se :)

        • Milsa napsal:

          Skúsim, ďakujem.

        • Milsa napsal:

          Tak, ak to má len jeden koniec, tak som to dal. Iný tam ale zrejme nie je. Ale jednu drobnú vec by som tomu vytkol. Preskúmať by sa mali dať aj veci, ktoré nesieš. Inak je to celkom dobre spracované. Keby som nedal hlas sebe, tak by som ho určite dal tebe.

  • Kamík napsal:

    Kliknutí na screenshoty nefunguje, vede k zavření stránky bez možnosti návratu.

    Reversi – sice nevím, jak se hraje, ale grafika a zvuk dělá hodně, takže hlasuji pro něj.
    Ostrov – cením grafiku, ale kostrbatější ovládání snad už ani nešlo vymyslet
    Gladiátor – bída, to si přiznejme otevřeně
    Miny – ale jo, akorát mi to shodilo dosbox

    • Milsa napsal:

      Tlačítko info má zobraziť návod, ale zabudol som ho poslať. Už som poslal, ale neviem kedy to Sledge zaktualizuje, takže zatiaľ návod dám sem:

      Pravidlá hry:
      Tvojou úlohou je nájsť také miesto, okolo ktorého sú miesta obsadené
      protihráčom a za nimi je aspoň jedno miesto obsadené tebou.
      Hra končí, ak sú všetky miesta obsadené alebo ten, co je na ťahu nemá ťah.
      Prehráva ten, čo má menej bodov alebo nemá ťah.

    • Sledge (admin) napsal:

      Pardon, screenshoty opraveny.

    • awlo napsal:

      Miny som pisal len tak pre zabavu na starej 486-tke v TurboPascale.
      V dosboxe som to netestoval :)

      • faraon napsal:

        Mě fungovaly, ale mít hned v prvním kole dvacet min je brutus. Chtělo by to lehčí začátek :-D

        • awlo napsal:

          Hra nebola dokoncena. Je to bug o ktorom viem. Original miny su spravene tak, ze pri prvom odokrytom policku nikdy nieje mina.
          V dalsej verzii to bude opravene :)

  • slayn napsal:

    Pro mě osobně je teda největší problém ten DOS, s každym rokem je ten vývoj horší a mě to prostě nebaví. Daleko schůdnější by pro mě bylo kdyby to mělo „soft“ omezení DOSu, ale dalo se to psát v moderních jazycích – klidně 320×200 s CGA barvama, ale napíšu to v Rustu a klidně to pak může běžet třeba v prohlížeči

  • Milsa napsal:

    A čo a takto: Počas roka robiť recenzie na hry, ktoré pošlú čitatelia a s odstupom času, povedzme od februára dať hlasovať za všetky, čo počas predchádzajúceho roka prišli. Takže, nie určitý čas, ale celý rok a hlasovať povedzme mesiac. A čo sa pravidiel týka, možno voľnejšie, ale niečo stanoviť presne, povedzme 286, max. 1280×1024. Takto by nikto nemusel nariekať, že málo času, nikto nebude nariekať, že prísne pravidlá a nebudeš nariekať ani ty, že je toho málo. A všetci žili šťastne, pokým neprdol kondenzátor na doske. Ale toto je len taký návrh, keď čítam ako sa tu narieka.

  • Smoon napsal:

    Bylo by asi dobré nějaké téma, rozumné omezení velikosti aspoň na nižší desítky MB a prodloužit čas.

  • Kopromaster napsal:

    Když jsem zahlédl vyhlášení soutěže, hlavou mi krátce prolétlo, že bych mohl poslat čtyři hry pro DOS, co jsem v tu dobu dokončil.
    Nicméně jsem to neudělal. Důvodů bylo víc. Např. by nebylo fér, abych posílal něco, co jsem napsal před skoro 30 lety, do multiplatformního C to předělal před 15 lety a letos akorát využil, že se zpřístupnil Copilot a já hry během půl hodiny dokončil doplněním zbývajících překladů do několika jazyků.

    Plně chápu zmiňované rozpaky při pohledu na klesající účast. Zažil jsem to před rokem 2010, kdy weby drtivě zlikvidoval jednak Google SEO praktikami a komercializací celého internetu a jednak Facebook kompletním přesunem uživatelského mainstreamu z webu na vlastní uzavřený systém. V cenách problém určitě není – je to podobné, jako s dárky k Vánocům: většina z nás už je ve stavu, že vše máme, a co nemáme, to nám nikdo stejně nedá (mládí a zdraví prostě dát nejde :-) ). Takže v podstatě jakoukoliv výhru bych se slovy „hmm, dobrý…“ strčil do šuplíku. Asi větší radost by udělal vygenerovaný .pkpass s pěkným obrázkem a certifikátem o výhře, který by potěšil pokaždé, když bych ho v mobilu zahlédl při mazání propadlých vstupenek a jízdenek :-)

    Každopádně, soutěž určitě nerušte. Přemýšlel jsem, co by mě při zaneprázdněnosti a téměř nulové uživatelské základně motivovalo k vytvoření něčeho nového. Osobně bych uvítal nikoliv výhru, ale nějakou protihodnotu a společný užitek s HV teamem. Líbilo by se mi, kdyby se explicitně žádná soutěž nevyhlašovala, ale bylo by trvale otevřené zasílání her pro historické platformy – klidně i osmi a šestnáctibity, nejen DOS. Na druhou stranu, jsem silně proti retro hrám pro moderní platformy, např. prohlížeče – současný software je často velmi těžké až nemožné vůbec rozběhat, protože se prostě nedá udělat stejná kombinace knihoven a jejich závislostí, jakou měl autor. Za pár let, až by se Google rozhodl něco v Chrome překopat nebo úplně odstranit (vzpomínáte na Flash?), by hru už stejně nikdo nespustil.
    Každý by mohl kdykoliv zaslat jakoukoliv hru a server by fungoval jako komunitní producent. V první řadě by měl server článek o zaslané hře (ideálně neutrální, humorně psaný popis: ostrá kritika ve stylu „to už tu bylo mnohokrát v lepší kvalitě“ by akorát odradila další zájemce). Dále by server zajistil distribuci na svém hostingu a také na dalších místech, aby se hra dostala k co nejvíce zájemcům a zůstala také někde zálohována, i když jednou high-voltage ukončí provoz. Tedy HV by měl účet na archive.org, kontakty na tematicky spřízněné servery u nás a v zahraničí, s nimiž by mohl hry vyměňovat za účelem jejich zveřejňování. K tomu dodávám apel pro autory: vkládejte do hry prosím licenci!
    Z takovéto komunitní koordinace by měli užitek i autoři (o hře by se někdo dozvěděl a v rámci možností by se rozšířila po světě) i HV (témata na články, žijící diskuze, poskytováním her jiným serverům přísun cizích her z těchto serverů na oplátku – tedy další témata na články, …)

    Soutěž by pak byla jen třešničkou na dortu – leden by sloužil jako okno pro hodnocení (mezitím by už chodily hry pro další ročník), které by mohlo probíhat ve více kategoriích – třeba i maticově: dle žánru a dle platformy. Vypočtení pořadí by proběhlo skriptem, pro hodnocení by bylo několik (ne moc, aby někdo vůbec chtěl hodnotit) kritérií a věcné ceny by mohly být jen pro absolutní vítěze napříč kategoriemi. Zbytek třeba jen elektronicky podepsaný „diplom“, který by potěšil autora – vše by šlo snadno generovat. Hry by stejně autoři posílali kvůli celoroční komunitní podpoře, než aby vyhráli třeba konzoli (kterou buď už mají, nebo ji nepotřebují).

  • faraon napsal:

    To si je klidně poslat mohl, já jsem také před pár lety poslal jednu, která byla sice asi dvacet let stará, ale dodělal jsem do ní grafický font aby čeština fungovala i v holém DOSBoxu, protože původně to jelo v textovém režimu pod W98, takže codepage 852 byla teď trochu nečitelná. Což zvlášť u testu z pravopisu je trochu problém :-D
    A mám tu prográmek kde je napsáno 2000/2003/2009/2012/2022, no, prostě jsem ho čas od času trochu předělal.

    Ten DOSBox je ideální virtualizační platforma, protože funguje na všem od těhotenského testu po mobilní telefony, a může být i v tom prohlížeči. Viz archive.org.

    Takže omezení bych viděl spíš v tom aby hra šla aspoň spustit v DOSBoxu se základním nastavením, případně omezení třeba na typ grafické karty nebo procesoru. Například dodaným dosbox.conf s příslušnou konfigurací ;-)
    Což mi připomnělo, že jsem chtěl ten Ostrov otestovat na různých vykopávkách na PCjs.org.

    Tu maximální velikost bych bral spíš jako doporučení, když někdo dodá obraz instalačního CD místo párkilobajtové binárky, asi by to měla být hra odpovídající úrovně, pokud by něco jako Vlak mělo 300 mega pod DOSem, je to spíš důvod k zamyšlení kam ten svět spěje…

    • Kopromaster napsal:

      DOSbox je dost velke omezeni, pokud programujes VGA pres porty a vyuzivas vlastnosti chipsetu, napr. delas 24-bit truecolor grafiku v 16-barevnem textovem rezimu :-) DOSbox-X je na tom s kompatibilitou lepe.

      • faraon napsal:

        S kompatibilitou možná je, ale na Raspberry není v repozitáři, což je zase dost velké omezení pro mě ;-)

        • Milsa napsal:

          Chlapci, retro je retro, tak jednoducho, keď DOs, asi to nebude Win32 aplikácia. Proste tie požiadavky také veľké nie sú. A truecolor v textovom režime? Akože, keď niekto chce, tak nech sa páči, ale význam v tom nevidím. V DOSe odjakživa stačilo 256 farieb pokiaľ sa nejednalo o obrázkový prehliadač. Sea ale dokázala zázraky a dokázala aj kvalitne zobrazovať v 256 farbách. No a ťažko povedať, že nech súťaž nie je. Ja som osobne za súťaž. Len je škoda, že nové veci nepribúdajú aj počas roka. Ono je ťažko vyhovieť každému. A že to retro čiastočne upadá? To nie je len o Google. Kto chce vygúgli. Skôr je problém v tom, že nás retro maniakov je menej a menej alebo časom máme menej času, keďže pribúdajú aj iné povinnosti a času je menej. Ale aby som to nejako uzavrel, vyhovieť sa každému nedá a nie každý má na to času toľko ako kedysi. No a na tejto stránke by možno mohli pribudnúť aj články typu, ako nastaviť DOSBox-x (nie každý tomu pologui rozumie, zo začiatku som aj ja s ním mal problém a radšej som mal DOSBox, ten je u mňa minulosť), ako vyladiť Free Pascal (tomu neviem akosi prísť na chuť, lebo to jeho GUI ani len kurzor nenastaví na chybu (alebo niečo robím zle ja)), ako nastaviť Win98 v emulácii, čo je najlepšie na emuláciu pre toto a čo pre toto (máme toho dosť, DOSBox-x, PCem, 86Box a dodnes neviem načo je toho toľko. Ale to tiež musí mať niekto na také veci čas, aby o tom písal. Nedá sa všetko. Dlhé roky mi, napr., trvalo, kým som si DOSBox-x vyladil tak, že mi funguje všetko tak ako som bol naučený do roku 2003. Nikdy sa mi s tým nechcelo piplať. Ešte v tieto dni zisťujem, že mi pár starých zdrojákov alebo ich častí chýba.

          • Milsa napsal:

            Samozrejme, nikoho som týmto komentárom nechcel uraziť. Teraz som si uvedomil, že ten úvod by mohol tak pôsobiť.

          • faraon napsal:

            Tak v tom případě bych prosil o jednoduchý návod, jak DOSBox-X zkompilovat a rozběhat na Raspberry Pi :-D

            Jinak k té velikosti, v sousedním článku je hra Alien Intruder, vyžaduje to 286/VGA, umí AdLib i SoundBlaster, a s 50 levely má ZIP 80 KB, rozbalené trojnásobek. To se vešlo na disketu v roce 1982!

            • Kopromaster napsal:

              DOSbox-X ma port i pro DOS, tak muzes na RPI pustit DOSbox a pod nim DOSbox-X ;-)

              To je samozrejme vtip, vim moc dobre, jaky je problem cokoliv bez binarek rozbehat. Hlasky typu „je to open source, tak si to kazdy muze upravit, jak chce“ jsou jen blby kecy. To plati jen z pravniho pohledu, rozhodne ne z technickeho.

              • Milsa napsal:

                Skúšal som ho na starom notebooku vo FreeDOSe, kvôli zvukovke, ale ani ten ju nepoznal. Asi až tak starý nebol.

              • faraon napsal:

                Pod DOSBoxem si pouštím emulátor ZX81, ale to už je dost schizofrenní :-)

                • Milsa napsal:

                  Hlavne si daj pozor na to, že v DosBoxe, ak spustíš Dos Navigator a potom Lotus (ale zrejme sa to týka väčšiny hier, proste to nebude hrami), tak je veľmi spomalený. Ak to isté urobíš v DosBox-x, tak je všetko v poriadku. Preto som na DosBox zanevrel a už len DosBox-x používam. Dlhé roky som si myslel, že mám pomalý počítač a tie hry to jednoducho nezvláda v DosBoxe emulovať naplno.

                  • faraon napsal:

                    To bys měl zanevřít spíš na DOS Navigator, ne? :-D
                    Ale to mi nehrozí, spouštím to buď ručně z konzole Midnight Commanderu nebo přes dávkové soubory, kde je něco jako „dosbox -exit PROGRAM.EXE“, a nic dalšího mezi tím nemám, a pokud bych něco takového dělal, použil bych spíš dobový VC nebo NC.

                    • Milsa napsal:

                      To je urážka Dos Navigatora. ;-) U mňa je to dobový DN, pretože my sme pár rokov fungovali na VC a potom jeden známy doniesol DN. Odvtedy sme fungovali na ňom. Tá novšia verzia, s tou mám problémy, ale táto posledná verzia, čo ešte nepodporovala dlhé názvy, tá je dobová a práve tú aj používam, lebo som na ňu odvtedy zvyknutý.

            • Milsa napsal:

              Ten DOSBox-x na Raspberry budem riešiť aj ja. Potom sa ozvem a prípadne vyriešime spolu.

            • Milsa napsal:

              Toho je viac, Princ má 500 kB s kompletnou grafikou. Ono je to ale o inom to zabraté miesto. Kedysi sa mi veľmi páčilo Qt. K aplikácii bolo nutné pribaliť DLL a to malo spolu asi 20 MB. Dobre, prižmúril som oči a začal som sa ho učiť. Potom prišlo Qt 5 a tam to už malo asi 80 MB. Vtedy ma radosť prešla a zanevrel som na celé Qt. Áno existuje statické linkovanie, ale bezplatná licencia to nedovoľovala pre programovanie mimo svojho piesočku. Vtedy sa veľmi frfľalo na tú licenciu. Alebo, ak niekto programuje v DOSe s extenderom, tak jednoduchá aplikácia je menšia ako extender.

              • mar napsal:

                jediný relativně velký dos extender je dos4gw, 265kb. ten ale vůbec nemusíš používat (pokud nepotřebuješ swapfile) – pmode/w má 12kb. cwsdpmi pro djgpp má 22kb, pmodstub pro djgpp (ten používám já) má necelých 15kb. výsledná binárka mimo extender se dá navíc zabalit (upx funguje dobře, já používám vlastní). no a něktěří se ani neobtěžují stripnout symboly – např. tiny fantasy z ročníku 21 měl exáč 11MB, bez symbolů by měl 1.5M nekomprimovaný. no a data se dají taky zabalit. pro samply se dá použít adpcm, atd. atp. jenom se musí chtít

  • Sledge (admin) napsal:

    Všem moc děkuji za obsáhlé a zajímavé podněty! Spousta nosných nápadů a už mi v hlavě začíná něco krystalizovat. Nic zásadně revolučního, ale přesto:

    a) Opustit technická omezení, resp. omezit to jen jistými limity základní příčetnosti. Jak tu padlo – PacMan klon v textovém režimu by neměl mít 10MB. Tzn. za prvé apelovat na zdravý rozum, a za druhé dát jen nějaký benevolentní horní limit na datovou velikost, řekněme kulatých 16MB, což by mělo dát dostatek prostoru pro hry jak větší, tak technicky méně optimalizované (tzn. např. ty dělané v moderních nástrojích typu DOjS.).

    b) Vyhlásit zastřešující téma, aby se mysl měla na co zaměřit. Znám to, v kreativních mantinelech se mnohdy pohybuje snáze, než když jsou hranice nekonečné :)

    c) Rozšířit časový limit, a skutečně z toho udělat jakýsi celoroční happening, kdy se tu každý leden sejdeme, probereme došlé soutěžní příspěvky, zahlasujeme si, a začneme pracovat na dalších hrách :)

    d) Odbourat fyzické odměny, opět jak tu padlo – stejně už všechno všichni máme :) Přesto bych odměny zachoval v podobě elektronické, tzn. Steam / GOG kódy. Je to v podstatě jen symbolické, ale podle mě to potěší. A rozdat je každý rok všem, aby měli drobnou motivaci i ti, kteří zvládnou jednodušší věci. (A možná zachovat jednu cenu fyzickou pro top hru daného roku.)

    e) Odtrhnout to obsahově od HV a vytvořit samostatný portál – kvůli přehlednosti. (Na HV bych to samozřejmě dále těžce promoval :) Souvisí to vlastně s bodem c), bude-li soutěž celoroční, těžko to pak lovit zde mezi běžnými články.

    • Milsa napsal:

      Na to stačí aj kategória HVDOSDEV medzi zdarma a ostatní. ;-) Práve som ti ušetril za doménu. :-D

    • Laaca napsal:

      Určitě soutěž zachovej. Jsem navíc velmi rád, že trváš na dosových hrách, nikoliv na dosoidních. Tím bývají zaplevelené gamejamy na itch.io.
      Letošní zadání bylo v pohodě, i když časová lhůta byla kratší než v předchozích letech. Lákalo mě se připojit, ale nakonec mi na to nezbyl čas a energie, protože v DOSovém programování jsem „vysycen“ jedním neherním projektem. Snad ho tu budu moct brzo představit.

  • rafe napsal:

    It would be nice to make the competition more international perhaps with a web page in English.
    I wanted to participate, but then I realized that the competition wasn’t open to everyone.

  • Hans von Hagen napsal:

    Rozhodně zachovat BOX výhry! To by v tom čert byl !

  • frca napsal:

    Gratuluji! Vyhrál můj favorit :)

  • Milsa napsal:

    Ja vám všetkým gratulujem a som rád, že sme spolu bojovali o víťazstvo. A som rád, že Faraon to vyhral o značný počet hlasov, aspoň viem, že je jedno, či by som mu ten hlas dal alebo nie. Samozrejme, hlasoval som za seba, lebo som sa zúčastnil, ale keby nesúťažím, dostal by odo mňa hlas. Hádam sa dočkáme plnohodnotnej textovky. Už sa na ňu teším. Ja už roky rozmýšľam o nejakej textovke, len fantázia mi chýba.

    • faraon napsal:

      Také doufám že se té textovky jednou dočkám, začal jsem jí vymýšlet asi tak před pětadvaceti lety :-D

      Já jsem hlasoval pro Reversi, je to jedna z mých oblíbených her a moc pěkně udělaná, navíc jsem hned na první pokus vyhrál… Takže to vypadá že by si tu textovku chtělo zahrát docela dost lidí.

  • Milsa napsal:

    Takže si sa dostal do pasce. Budeš rozmýšľať večer pred spaním nad príbehom. Ja si to tiež tak hovorím a potom sa ráno zobudím… Bez príbehu. Ja nad textovou hrou rozmýšľam odkedy som prepísal Indianu Jonesa pre DOS. Tu hru som mal tak naštudovanú, že som opravil aj chybu, ktorú tam autor Sharp verzie omylom dostal. A raz za čas sa k tej myšlienke vraciam. Ale ja nemám ani motor, takže máš výhodu. Ty si sa už niekam pohol.

    • Milsa napsal:

      Toto bola odpoveď na Faraona, len som na to neklikol.

    • Milsa napsal:

      Hlavne, že za prvou vetou som dal smajlíka ;-) a nie je tu.

    • faraon napsal:

      Nojo, po pětadvaceti letech jsem dodělal to vykreslování RLE obrázků a vymyslel použitelnější parser než jsem měl tenkrát. A místo experimentů v QBasicu jsem to udělal rovnou v Céčku.

      Ani ten příběh vlastně vymýšlet nemusím, základ mám už čtvrt století, jenom ho dodělat. Celé to dodělat. Ale je tu aspoň nějaká šance že další etapa nebude trvat dalších pětadvacet let… :-D

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle