Představte si, že se ocitnete v temném, mokrém dungeonu. Možná jako odvážný bojovník Zendar, mág nebo... no, prostě zloděj. Každá vybraná postava představuje obtížnost, kterou není radno podceňovat. Na každém kroku tu číhají bizarní tentakulární monstra, pasti a podivné lektvary, které buď vypijete a spustí vám to děsivou křeč, nebo vám to rovnou vypálí díru do trupu.
Roguecraft je oslavou zlatých časů, kdy se na pixely s rozlišením, které by dnes telefon nepřijal ani jako vtip, koukalo s úžasem. Hra vás okamžitě přenese do doby, kdy byl hardware pomalý, ale jeho kapacita na zničení vaší duše byla neomezená. I když hra vypadá, jakoby byla stvořena na počítačích, které vypadaly jako krabice od bot, nabízí moderní herní mechaniky, které vás drží přikované k obrazovce až do té doby, než vás hra znovu podrazí. Je to návykové, je to zábavné a ještě pořád máte šanci to přežít. Tak trochu.
Pro ty, kteří hru ještě neznají (a přitom mají Amigu nebo emulátor, což je skoro totéž), jde o tahovou roguelike hru s procedurálně generovanými dungeony. Každý level je unikátní, takže pokaždé, když vás rozseká obří netopýr nebo vás sejme past (kterou samozřejmě zase přehlédnete), můžete začít znovu a doufat, že tentokrát to bude jiné. Spoiler: nebude. Jak kdysi poznamenal Sledge, hra klade důraz na jednoduchost a zábavnost. A to rozhodně platí, tedy pokud hrajete za bojovníka. Pro zbývající dva charaktery je to jako matematika pro malé děti – jednoduchá, ale když ji nepochopíte, budete trpět. Hra vás tak nekompromisně vtáhne do světa temných kobek, nasáklých nejen potem dobrodruhů, ale i šťavnatou nostalgií, ve které vás pak umlátí i potulná chobotnice.
Malá ochutnávka: Najdete truhlu a srdce vám poskočí radostí! Smolík, místo lootového ráje najdete ostré zuby a smrt v pixelové podobě. Je to asi jako kdyby vám někdo nabídl bonbon, ale vy si až pozdě všimnete, že je zabalený v jedovatém břečťanu. Mimic je příjemný, asi jako sršní hnízdo v podkroví a je to mistrná ukázka herního trollingu: dává vám falešný pocit bezpečí a následně vás potrestá za vaši naivitu. Ale upřímně, co jste čekali? Že ve hře existuje něco jako "bezpečné útočiště"? Kdepak. Tady je i truhla váš nepřítel. A nejlepší na tom je, že vás to nepoučí – příště ji otevřete znovu. Protože co kdyby... že?
Co je na Roguecraftu kouzelné, je jeho retro autenticita. Vývojáři se rozhodli, že to nebude jen další "retro stylová" hra, ale skutečný návrat do minulosti. Rozhodně zapomeňte na moderní nápovědy. Když nebudu počítat manuál, má hra k nápovědám asi tak blízko jako Amiga k ray tracingu, prostě si na všechno přijdete sami, nebo taky ne. Všechno to působí jako z devadesátek, kdy jsme na Amize trávili nekonečné hodiny tím, že nás zabíjely ty nejabsurdnější věci. A víte co? Tehdy jsme to milovali!
Teda, až na chvíle, kdy jsme chtěli rozbít klávesnici. Dnes na to vzpomínáme s nostalgií... protože vztek a slzy se špatně archivují. Přidejte fantastický hudební doprovod od Jogeira Liljedahla, který je známý svým talentem na modulární skladby, a máme tady kombo, kterému neodoláte. Každý pixel a každý tón hudby vám říká: "Vítejte, jste tu na pár minut, než to vzdáte." Zvukové efekty od h0ffmana pak dodávají poslední šmrnc od hvízdání šípů až po bolestné vzdechy, když vás rozsápe hlubinná, chvějící se hmota.
Digitál nebo krabice?
A teď to důležité: kde si hru zahrát? Pokud máte emulátor, jako je WinUAE, nebo originální Amigu, stačí si za pouhých $9.99 stáhnout ADF soubory a pustit se do dobrodružství. Ale pokud patříte mezi sběratele jako já, určitě vás potěší, že existuje i fyzická verze hry. Ta vychází v základní edici na £19.99, v edici Zero Clucks pak na £44.99. A když už máte v krabici štítek na disketu a k tomu obraz hry v ADF, nevytvořit si vlastní „herní disk“ by bylo asi tak logické jako koupit si puzzle a odmítnout je složit. Protože pokud už jdete retro cestou, proč to nehnat až na doraz? Navíc, co může být víc uspokojujícího než vlastnoručně vyrobená disketa, která krásně zapadne do vaší sbírky? A že ji nikdy nepoužijete? To je vedlejší, protože vypadá skvěle!
Hra se pyšní velmi dobrým hodnocením. Na stránkách Thalamus Digital Publishing Ltd. je uvedeno, že získala 96 % od Amiga Addict a 90 % od Retro Gamer. A upřímně, to je na hru, která vás chce zničit psychicky i fyzicky, docela úspěch. Většina recenzentů se shoduje, že jde o skvělou poctu klasickým roguelike hrám. Někteří dokonce tvrdí, že by mohla být o trochu těžší. To si ale osobně nemyslím, hra je celkem dobře vyvážená. Každý má stejnou šanci... být zabit.
vyborne, teda nie tato hra, dnes uz neminiem sekundu svojho casu s niecim co je ocot, ale ma to byt v skutocnosti akostne vino, vyborne je navodenie atmosfery, vyzadujem vsak bezchybne vyladenu exekuciu, panenske trapenie 90tych rokov ma nebavili ani vtedy.
S mě zrovna tohle bavilo a baví do teď. :D Btw parádní recenze. ;)
Pěkný literární styl :)
Juuuj. To vyzerá úžasne. Vidím v tom tak trochu Cadavera.