Výzva s odměnou: stvořte „shareware“ FPS akci!

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

20 patronů přispívá částkou 2348 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Pokud jsi v roce 1994 pařil na PC nebo Amize a toužil po mixu vesmírné strategie, adventury a interaktivní telenovely o politických intrikách, hra Reunion od Digital Reality (tehdy ještě pod názvem Amnesty Design) byla přesně pro tebe.

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

A pokud jsi ji nehrál, gratuluji! Možná jsi ušetřil několik šedin způsobených nelítostnou obtížností, překomplikovaným ovládáním a AI, která si občas dělala, co se jí zachtělo.

Intro, aneb lidstvo opět ukázalo, jak je neschopné

Každá správná sci-fi strategie potřebuje dramatický začátek. Intro nám ukazuje budoucnost, kde lidstvo překonalo problémy s parkováním na sídlištích, ale jinak zůstalo stejně neschopné. Země si to kvůli drobné nukleární nešikovnosti (čti: absolutnímu selhání politiky) švihla přímo do scénáře "Mad Max meets Fallout", což vedlo k tomu, že hrstka vyvolených musela prásknout do vesmírných saní a najít si nový domov. Tahle hra má jedno z nejdelších a nejepičtějších úvodů, jaký můžete v historii PC her vidět. A to je dobře, protože po spuštění hry přesně víte, kde jste, co se děje a jaké jsou vaše úkoly.

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

Koncem 20. století, začíná kolaps zemské biosféry. Nekoordinovaná opatření ke zpomalení kolapsu mají jen zanedbatelný úspěch.

2048: Biosféra Země je silně poškozena. Některé oblasti jsou vystaveny nebezpečným úrovním radiace. OSN vynakládají všechny prostředky na záchranu země.

2109-2502: Země zažívá období prosperity a míru. Humanitární a ekologické problémy jsou vyřešeny. S každým národem, který projevuje agresivitu, se OSN rychle vypořádá. Nakonec se Země stane bezkonfliktní zónou. V této osvícené době se samozřejmě urychluje vědecký pokrok.

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

2563: Více než 50 let usilovného výzkumu přináší své ovoce když výzkumné laboratoře OSN úspěšně kombinují prvky Einsteinovy teorie s antihmotou, čímž vzniká nová forma pohonu vesmírných lodí. To umožňuje cestování mezi slunečními soustavami v relativně krátkém čase.

2568: Sonda Hermes dosahuje téměř osminásobku rychlosti světla a přilétá do Proxima Centauri.

2575: Dvě výzkumné lodě opouštějí Zemi. Mají za úkol najít další planety zemského typu, vhodné ke kolonizaci. Každá je vyslána k jinému výchozímu cíli a má na palubě 1500 lidí.

2589: Po 14 letech přichází volání SOS z Exploreru-1 Poslední zaznamenané vysílání bylo následující: "Něco se blíží neuvěřitelnou rychlostí, je to obrovské, zářící... Bože můj, to..." Explorer-1 je veden jako nezvěstný. Předpokládá se, že posádka je po smrti.

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

2609: Explorer-2 úspěšně dokončil svou misi a vrátil se na Zemi poté, co objevil několik obyvatelných planet ve vzdálené, části galaxie.

2615: Explorer-2 je přestavěn v kosmickém doku a připraven k letu na cestu zpět, k novým světům.

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

2616: Na Zemi začíná povstání. Vypukne krvavý konflikt, ve kterém rostoucí počet rebelů, nakonec vítězí. Explorer-2 opouští ve spěchu soustavu a nouzové startovní okno způsobuje kolizi s polem asteroidů. Generátory warpového pole jsou poškozeny.

2621: Explorer-2 přilétá do vzdálené sluneční soustavy. Napětí způsobené decelerací vyvolá explozi warpových generátorů. Posádka uniká pomocí nouzových modulů.

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

2927: Nová Země je nyní prosperujícím společenstvím, které je soběstačné, stabilní a bez konfliktů. Naše oči se tedy opět obracejí ke hvězdám. Existuje život na jiných planetách? Můžeme kolonizovat jiné planety v naší hvězdné soustavě? Jaká je současná situace na Staré Zemi?

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

Tak se dostáváme na planetu Nová Země, kde si naše přeživší elita založila takovou menší vesmírnou kolonii. Spolu s vedením kolonie se hráč ujímá role vůdce, který musí obnovit civilizaci, posílit obranu, rozvíjet technologie a připravit se na rozhodující střet se Zemí. Jo přesně tak, Reunion je vlastně příběh o tom, jak se z exulantů stane ultimátní vesmírná aristokracie, která se jednoho dne vrátí domů, aby si to s bývalými sousedy pořádně vyříkala.

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

Gameplay, aneb proč je i Excel jednodušší

Samotná hra kombinuje několik žánrů. Máme tu strategii, výzkum technologií, správu kolonistů, diplomacii a dokonce i nějakou tu akci. Ale pokud jsi si myslel, že ti hra odpustí chybu, jsi na omylu. Každé rozhodnutí může vést k úspěchu... nebo k epickému selhání, kdy se z tebe a tvé flotily stane vesmírný šrot.

Diplomatická jednání se Zemí mohou vést k různým výsledkům včetně toho, že se můžeš pokusit o smíření nebo vsadit na tvrdý vojenský postup. To znamená, že hra nabízí několik cest, jak postupovat, ale jedna věc je jistá, nebude to jednoduché. Grafika na svou dobu nebyla vůbec špatná a cutscény dokázaly navodit správnou atmosféru. Ale pokud jsi se nechal ukolébat, že tě čeká nenáročná vesmírná zábava, hra tě rychle přesvědčila o opaku. Systémy byly komplexní, UI občas bojovala sama se sebou a občas sis připadal jako manažer korporace, kde všichni zaměstnanci trpí absolutní neschopností.

Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie

Krásná katastrofa, kterou si pamatujeme

Reunion byla hrou, která měla obrovské ambice a nabídla hluboký strategický zážitek, jenže si hráče často testovala jako zlomyslný dungeon master. Pokud jsi byl dostatečně trpělivý (nebo jsi měl dostatek kávy a železné nervy), mohla se z Reunion stát jednou z tvých oblíbených her.

Ale jedno je jisté, ať už jsi se k ní vrátil nebo na ni jen nostalgicky vzpomínáš, Reunion byla jedním z těch titulů, které ti ukázaly, že přežít ve vesmíru není žádná sranda. Tahle perla nastavila standard pro všechny vesmírné strategie, které dosud známe.

Autor: Daniel Zima

Bitcoin early adopter | Linux user | Gamer | PC Games Translator

Komentáře k:
"Reunion – Když se z exilu vracíš jako kosmická aristokracie"

  • aargh napsal:

    Gameplay by chtělo víc rozvést. Z toho kratičkého popisu si neumím udělat obrázek, jak se to vlastně hraje.

  • Viktor Špička napsal:

    Tak nehraje se to dvakrát dobře ,Réunion jsem měl tu možnost potrápit několikrát a …nikdy jsem nevydržel tak jako u pánů Orionu nebo Siedlerů 2…

  • ehee napsal:

    Jak se to hralo? Adventurni cast byla zakladem, strategie doplnkem, ale i tak to nebyla spatna hra. Na druhou stranu bylo daleko vic zebevnejsich strategii i adventur. Kdybych mel tu vec ohodnotit, tak 6/10, mozna 7/10.
    (moje hodnoceni je dost kriticky, kdyby to melo byt podle dnesnich pomeru na webu, tak by to mohlo utocit i na slabsich 9 z 10, v kazdym pripade doporucu zkusit)

  • Rootan napsal:

    Reunion jsem zkoušel hrát ve své době několikrát, ale nikdy jsem se daleko nedostal, prostě jsem nevěděl co s tím, jak to vlastně hrát, tak to končilo metodou pokus omyl a pak smazání celé hry. Ale hra vypadala po vizuální stránce povedeně, proto jsem jí dával šanci vícekrát.

  • mance napsal:

    hra ktora v loading screene ostentativne otrca muzske bradavky rockera s harom ala 80 roky nemoze byt zla/dobra.

  • Ringo napsal:

    Parádní článek a super připomínka vynikající záležitosti, která je trochu tak v maďarském stylu těžkopádná, ale zároveň jde o tak epický a strhující příběh, že jsem to kdysi nemohl ohodnotit méně než 90% a musel jsem si pořídit i krabicovou originálku. Hra je svázaná příběhem podobně jako Alien Legacy a je nutno se na některé příběhové eventy připravit, jinak dojde automaticky k prohře. Například první invaze, která je časově daná, je docela silným útokem, na který pokud se člověk cíleně od počátku nechystá, tak si celou tu úvodní pasáž včetně strategického plánování, těžby a budování prvních kolonií na planetách zopakuje znovu. Hra má i nějaké ty mouchy a silně nedotaženě působí pozemní bitvy na povrchu planet, které kdysi recenzenti nesmyslně přirovnávali k Dune 2. Ve skutečnosti to spíše vypadalo jako kdyby někdo udělal střet ve stařičké Kings Bounty v realtimu. Nedalo se to moc smysluplně ovládat a muselo se tady vždy místo taktiky v bitvě spoléhat prostě n a početní převahu danou chytrým strategickým rozhodováním při budování, těžbě a výrobě, díky které se to v bitvě pak spočetlo ve prospěch hráče. Koukám, že článek se věnuje spíše existenci hry a její příběhové dokonalosti než principům, jak se hraje a tak dal autor do článku odkaz na starší článek i ke mně, kde možná více rozepisuji herní mechaniky, takže to třeba pomůže tazatelům výše na to, jak se to vlastně hraje.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle