Na svou oblíbenou strategickou sérii myslím v poslední dvou týdnech velmi často. Libovolný díl Civilization je totiž báječným doplňkovým medikamentem vždy, když mě sklátí rýmička. Žel, tentokrát mi nebylo dopřáno. Ač sám s hnusnou virózou bojuji, chřipková vlna se vyřádila především na dětech a na ženě, a já tak coby poslední jakžtakž fungující člen domácnosti od rána do večera kmitám a na dobyvačné kratochvíle nemám ani minutu. Tak jsem si aspoň udělal radost drobným nákupem, jelikož co se CIVek týče, je zatím moje sbírka trestuhodně pustá. (Mám ale Colonization a také české vydání Alpha Centauri.)
Civilization: Call to Power (1999) sice není zástupcem hlavního Civilizačního proudu, nicméně vichry inspirace bezpochyby vanou směrem od tvůrčího nadmutí Sida Meiera. Kvůli licenčním nejasnostem ohledně jména Civilization, a následným dohodám obou společností, hru nevyvíjel Sid v rámci MicroProse, ale vytvořili jí vývojáři v Activision. Pojetím se dá zařadit kamsi mezi druhý a třetí díl Civilizací Sidových. Prostě je to kopírka mírně parazitující na hlavní sérii, ale jelikož zároveň nejde o blbou hru, která se nebála přinést nové koncepty, historie jí vzala na milost. A jakákoli CIVka je lepší než žádná CIVka :)
Krabice nás vnadí na jednu z novinek, kterou se Call to Power odlišuje od hlavní série. Tam, kde v klasické Civilizaci končíte mírným budoucnem, se v Call to Power podíváte až do dalekého roku 3000. V jistém smyslu tak Call to Power spojuje Civilization II a Alpha Centauri :)
Slogan The next generation of the greatest strategy game series of all time je odrzlý až běda, ale ve spojení s hodnocením časopisu PC Gamer, který hře udělil 92% s komentářem utterly engaging and hugely detailed, mohlo jít o skvělou marketingovou vábničku.
Další navěšení se na hlavní sérii, Civilization: Call to Power je zde prezentována jako její nástupce. Tak snad z toho měli v Microprose odpovídající procenta ze zisku. Grafika mi díky barevnému pojetí a přechodu do izometrického zobrazení evokuje Age of Empires, jestli ona tam nebyla nějaká nepřiznaná inspirace.
Zadní strana krabice také vypíchla další novinku, a to zajímavou možnost kolonizovat nekonečné oceány. Dokonce jsem si kdesi přečetl, že validní strategií je obsadit dna moří a poté jadernými výbuchy způsobit roztavení ledovců, což má za následek globální záplavy. A pak už jen sledovat, jak se soupeři topí jak krysy.
Za zmínku stojí i hra po LAN a Internetu. Starší Civilization II (1996) síťový multiplayer neuměla vůbec, ten přišel až s pozdější vylepšenou verzí Civilization II: Multiplayer Gold Edition (1998). Call to Power z roku 1999 tak samozřejmě nemohla zůstat pozadu.
Na rok vydání nejsou minimální požadavky nijak přehnané. To máme Pentium 133MHz, 32MB RAM, 320MB místa na disku, hi-color grafická karta s 1MB VRAM, 4x CD-ROM a samozřejmě odpovídající operační systém z rozmezí Win95 až WinNT. Holt fandové tahovek v letech devadesátých na cutting-edge hraně balancovat nemuseli, to přišlo až s přechodem do 3D. Na druhou stranu radši nemyslet, jak dlouho na takové sestavě trvaly tahy v pokročilých fázích hry.
Líbezný kartón! Vládce všech obalových materiálů!
Obligátní letáky - postup instalace, reklama na oficiální strategickou příručku, a registrační karta, jejíž vyplnění a odeslání společnosti Activision vám přinese mnohé výhody, jako jsou reklamní spamy a slevy na produkty, o které nestojíte. A to vše za cenu jedné poštovní známky.
Manuál nabízí plných 100 stránek strategického potěšení, žel v nevalné kvalitě, je to takový tenký papír a podivný čtvercový formát. Nicméně viděl jsem horší kreace. Zábavné je to jak palubní časopis belgických aerolinií, nečekejte historická okénka či rozšafný úvod, jde prostě o popis mechanik hry. Osobně jsem vždy preferoval vrhnout se do hry po hlavě a učit se za pochodu. Možná proto dodnes hraju všechny CIVky úplně blbě a nadmíru zoufale :)
Ježiš mě se fakt dělá slabo, já to snad nedopíšu...
Jeden plastový obal, jedno CD lačnící po rozrotování v útrobách optické mechaniky. Líbí se mi ta okrouhlá časová osa. Ještě jeden tah, ještě jedna otočka v CD-ROMce...
A je tu poslední kolo, vítězný tah a mé oblíbené "něco navíc". Tentokrát to není mapa, ale přehledně načrtnutý technologický strom. To aby vaše cesta k oněm podmořským koloniím a k následné eliminaci ostatního lidstva nukleárním armageddonem byla co nejpřímější. Gándhí už se na ty atomovky celý třese. Na druhé straně plakátu je šikovný přehled jednotek, budov a dalších aspektů hry.
Uf. Zvládl jsem to. A teď jdu zdechnout na gauč. Bohužel si ten hořký kalich smrtící rýmičky musím vypít do dna celý, nesnášenlivost na paracetamol mi znemožňuje si ulevit, a ibuprofen nic moc nedělá. Zkusím ještě lék poslední záchrany, dvojitého panáka Glenfiddich, a děj se vůle boží Sidova. Kdyby to nezabralo, pošlete thoughts and prayers.
Na závěr děkuji tříleté a znuděné asistentce, které ani teplota přes 38°C nebrání v rozletu, a jejíž všetečné ručky prostě nebylo možné z fotografií eliminovat :)
Výborná hra. Na minimální sestavě hra běžela až otravně pomalu.
Mám krabici Call to Power 2. Hra to není vůbec špatná, proto jsem si tu krabici taky pořizoval. U prvního dílu pořád váhám, jestli z principu pro ucelení série ve sbírce vzít, nebo se na to vykašlat, protože Call to Power 2 vychytává všechny neduhy prvního dílu a je otázka, jestli si první díl někdy z principu vůbec zahraji. Pamatuji si, jak v době, kdy vyšel, jsem se na to díval naprosto skrze prst s tím, že Meierovi Civku nikdo krást nebude:-) A ona to tak docela plagiátorská krádež i byla, jelikož vydavatelé původní Civilization se přeli s autory plagiátorské Call to Power i za použití názvu Civilization v názvu hry, Civilization je prostě jen jedna. Nakonec došlo k určitému smířlivému rozuzlení celého sporu s tím, že pro druhý díl už název Civilization použit nebude a bude se dělat, jakoby jednička Call to Power neexistovala, proto druhý díl vychází záhy a to už 18 měsíců po tom prvním:-)