Čarodějnice a sudička Edna se doslechne, že se královi narodila dcera. Jako správná čarodějnice by se měla vydat do hradu a vyvěštit její budoucnost. Ale král se rozhodl ji sudbu upřít a do hradu ji nevypustit. Edna se tedy musí pomstít... Alespoň tak jsem pochopil příběh, který vám intro představí ve verších a jednoduchých kresbách.
Edna je česká DOSová hra z roku 1997, kterou vytvořilo studio Black Raven. Žánrově bychom ji v dnešní době zařadili možná mezi metroidvanie, ale tehdy to měl být zřejmě Dizzy-klon.
V podstatě je celá hra open-world a funguje zhruba jako třeba první Prince of Persia, tedy striktně žádné scrollování a místo toho se přepínají různé scény. Dotknete se okraje obrazovky nebo vejdete do nějakých dveří a puf, přepne se scéna na jinou. Bohužel není k dispozici žádná mapa, takže budete bloudit trochu naslepo.
Zároveň je to adventura, kde budete sbírat různé předměty, a používat je na jiných místech. Třeba na nějakém místě najdete kus na masa, na jiném místě vám cestu blokuje hladový vlk. A tak mu kus masa dáte a on vás pustí dál. Jednoduché. Bohužel se to dost komplikuje tím, že můžete mít pouze tři předměty v inventáři zároveň. Reálně jich však budete potřebovat víc, což v praxi znamená, že je budete muset neustále odkládat na různá místa na zem, pamatovat si, kde jsou a vracet se pro ně desítky obrazovek zpátky. Hezké, že?
Upřímně moc tohle rozhodnutí nechápu, protože to pro hratelnost nepřináší žádnou hodnotu, ani výzvu a je to prostě jen otrava. A také to vede k řadě potenciálních softlocků - jak jinak.
Kromě adventuření je to celkem obyčejná plošinovka, kde si občas trochu zaskáčete. Pochopitelně si budete muset dávat pozor na propasti plných bodců a jiných nebezpečných věcí. Sem tam narazíte i na pár nepřátel, což budou hlavně myši a netopýři. Edna neobsahuje žádnou akční složku a veškeré havěti se prostě musíte jen vyhnout - nic víc.
Veškeré nebezpečí v téhle hře je překvapivě docela vzácné, hopkacích platforming sekcí je minimum a v podstatě je Edna docela snadná hra. Osobně jsem neměl problém. Trochu nefér je akorát situace, kdy se třeba spawne myš 1 pixel od vás hned, co vejdete do dané scény, na což nemáte šanci rychle zareagovat. A skákací pasáže mohou být nepříjemné ve chvíli, kdy musíte vyskákat po plošinkách někam vertikálně, ale ve hře není scrolling, takže se při tom nesmyslně přepínají scény a vy vlastně nevíte, kam tak úplně skáčete.
Tak jako tak máte k dispozici tři srdíčka, která postupně ztrácíte, když dostanete nějaký damage. Jakmile vám dojdou, tak game over a musíte rozehrát celou hru od začátku. Naštěstí F2 je quick save a F3 je quick load, takže pohoda.
Hra také obsahuje kouzlení, protože hlavní hrdinka je koneckonců čarodějnice. Ovládání kouzel však není úplně příjemné. Enterem vlezete do inventáře, šipkou doprava se přesunete přes tři předměty, které tam máte, až ke kouzelné knize. Šipkami nahoru a dolů přepínáte kouzla. Bohužel jsou pouze ve formě ikonek a nemají žádné popisky, takže občas nebudete úplně vědět, co která ikonka reprezentuje přesně za kouzlo. Mezerníkem pak kouzlo vyvoláte. Ovšem kouzla fungují jen když jste ve správnou dobu na správném místě, jinak se nic nestane.
Trochu nepříjemná je i absence nějakého užitečného feedbacku pro hráče v některých situacích. Někdy se dočtete v návodu, že musíte použít předmět X a místě Y, a tak to uděláte, ale zdánlivě se nestane nic. Předmět vám akorát zmizí z inventáře, ale neozve se žádný zvuk, hlavní hrdinka nic nezahlásí, nic... Chvíli jsem se bál, že je to nějaký bug, ale fungovalo to správně, tj. to, co jsem měl danou akcí vyvolat, se opravdu vyvolalo. Ale bez onoho feedbacku to nemusí být vždy zřejmé, protože se akcí může vyvolat něco někde na úplně jiném místě.
Hlavní hrdinka jakožto čarodějnice má také k dispozici kouzelný kotlík, ale ani ten nemá žádný pořádný feedback. Klávesou H kotlík vyvoláte a můžete do něj házet různé bylinky, abyste uvařili kouzelný elixír. Nicméně když do něj danou bylinku hodíte, nic se nestane a Edna vám neoznámí nic jako: "přidala jsem X do kotlíku", prostě vám jen bylina zmizí z inventáře. Obsah kotlíku nejde ani nijak prohlížet. Prakticky platí, že do něj musíte během hry naházet velice konkrétní bylinky, abyste získali jeden lektvar, co budete potřebovat na konci celé hry. Když to uděláte blbě, smůla, softlock.
Všechny tyhle popsané problémy vás tolik nemusí trápit, když hru budete hrát podle návodu. Návod vám řekne, kde který předmět máte použít, kde na jakém místě jaké kouzlo a tak dále. Na netu se mi však podařilo dohledat jen dva návody - jeden nedopsaný, a druhý, který věci vysvětloval občas trochu na přeskáčku a také obsahoval nepřesnosti, ale podle něj se mi Edna podařila dohrát, takže děkuji autorovi :)
Kdybych měl říct o Edně něco pozitivního, tak musím říct, že se mi docela líbil pixel art a celkově hra vypadá dobře. A pak za zmínku stojí soundtrack, který je na dost vysoké úrovni - popravdě bych řekl, že kvalita soundtracku je možná i o něco výše, než kvalita hry samotné :) Humor sem tam také ušel, některé dialogy mezi postavami mi přišly docela vtipné.
Tak jo, tohle byla Edna. Taková možná i lehce zapomenutá experimentální záležitost z českých luhů a hájů, která vypadá jako super nápad na papíře, ale v praxi ji trochu zabíjí to, že není úplně uživatelsky přívětivá, co se týče ovládání a herních principů. Já každopádně nelituji toho, že jsem ji dal šanci, už jen pro tu zkušenost.
grafika a CD audio uplne v pohode .. v roku 1997 mala hra skrolovat, ale ak zacal vyvoj napr. v 1994, tak to asi nechceli hrotit .. herna stranka je prosty walkin sim Dizzy, chyba tam zdravy platforming a akcny fireballing.
Jako odkojenec všech hlavních dílů Dizzy na Didaktiku a posléze na Amize, jsem tuhle českou lahůdku nemohl minout a mám ji doma dokonce i originálku. Co teď zpětně koukám na obrázky tak v mých očích nostalgika vypadá stále nádherně. Bohužel vzpomínky na ovládání se zcela ztotožňují s recenzí, to byl děs. Možná si ji zase osvěžím. Díky za oživení vzpomínek ;)