Kde já jsem k této hře vůbec přišel? Myslím, že jsem se kdysi díval na YouTube na "Top XY forgotten RTSs", a tam mi padla do oka tato fantasy strategie a překvapilo mne, že jsem o ni nikdy neslyšel. Tedy rozhodně ne v době jejího vydání a po letmém googlování při psaní této recenze si říkám, že o této hře opravdu moc informací není. Moc "let's playů" ani video recenzí se najít nedá. Tak asi nekecali, Majesty Gold je vážně zapomenutá hra.
Jo, už vím proč mi tak utkvěla v paměti! Když jsem tuto hru prvně viděl, tak jsem si říkal, že to musí být určitě od Petera Molyneuxe. To jsem byl ale vedle jak ta jedle.
Pod původním názvem Majesty: The Fantasy Kingdom Sim hru vydalo v roce 2000 studio (a dnes si můžeme říct, že neúspěšné) Cyberlore. V LEVELu 50 z roku 1999 se hra objevila mezi preview ještě pod jiným názvem Majesty: Sovereign of Ardania. Nicméně, to slůvko "sim" v jejím názvu je klíčové. Jde totiž o RTS, kde budujete království, ale přímo neovládáte žádné jednotky. Vy můžete pouze stavěním vhodných budov vytvořit podmínky tak, aby v něm vaši hrdinové měli vše, co potřebují, a mohli vesele chodit plnit questy, bojovat s příšerami a levelovat.
Měl bych vám dát asi konkrétní příklad, jak se Majesty Gold hraje. Ve hře je jediný zdroj a tím jsou zlaťáky. Na začátku hry za zlaťáky například postavíte kovárnu, kam může libovolný hrdina přijít a utratit své zlaťáky za lepší vybavení. Za každou zabitou příšeru dostane hrdina zlaťáky, ale to jsou jeho zlaťáky a ne vaše. Musíte tedy postavit takové budovy, kde je rád bude utrácet. Jako například již zmíněná kovárna nebo třeba hospoda, obchod s léčivými lektvary, kasíno a podobně. Pokud ale hrdina s plnými kapsami zemře v boji, tak jeho jmění je pohřbeno s ním. Tedy aspoň dokud nepostavíte budovu, kde můžete rekrutovat zloděje, kteří si s nějakým vykrádáním hrobů hlavu nelámou. No a i vykradač hrobů rád utratí své zlaťáky za lepší vybavení, léčící lektvary nebo prošustruje v kasínu.
Vaše království naštěstí ještě obchází výběrčí daní, což je postava, která musí opravdu obejít budovy, z každé vybrat daně, a pak ještě dojít zpátky do paláce. Pokud se mu stane cestou nějaká nehoda, jakože ho třeba posvačí obří krysy, tak máte po daních, a musíte čekat, až se zrodí nový výběrčí daní. Váš vliv na hru je tedy nepřímý. Můžete sice vypsat odměnu na prozkoumání nějaké oblasti nebo dobytí brlohu, kde se množí nějaký neřád, ale to ještě neznamená, že se tím budou hrdinové řídit. Můžete ale třeba postavit sochu, která motivuje hrdiny k plnění vašich úkolů.
Každý hrdina se řadí do jedné z tříd - rytíř, zloděj, "rogue" nebo mág. To ovlivňuje i jeho chování. Někdo spíše plní úkoly, někdo rád prozkoumává okolí a někdo se nejraději drží poblíž domova. Někdo z boje uteče do hospody při prvních potížích a někdo jiný bude bojovat až na pokraj smrti. Statistiky každého hrdiny jsou velice detailní včetně toho, přesně jaké předměty a kolik zlaťáků má zrovna u sebe. To je sice zajímavé, ale prakticky to nemá na hru žádný vliv. Pro mne jakožto hráče je spíše důležité, aby hrdina, za kterého jsem zaplatil nemalé náklady sedřené z daní svých poddaných, trapně nezahynul hned na levelu 1 při prvním souboji. To platí obzvláště u mágů, kteří k tomu mají velmi silnou tendenci.
Ta nepřímá kontrola nad chováním vašich poddaných je ale i kamenem úrazu Majesty Gold. Je to hrozně fajn jenom do momentu, kdy vaši hrdinové začnou nedělat to, co byste od nich chtěli. Když máte ve svém království trolla, který buší do budov, a vašim hrdinům se nechce s ním bojovat, a raději běhají někde po okolí, tak je to mírně frustrující. Je nutno říci, že i obtížnost je relativně vysoká, a některé mise jsou opravdu tuhé. Ačkoli máte často více než jeden způsob jak každou misi dohrát, tak vám zpravidla dojde brzo zlato a nemůžete nic dělat. A nebo máte zlato, ale každý hrdina, kterého koupíte na levelu 1, okamžitě pojde po dvou útocích nejbližší potvory, a vy s tím nemůžete dělat nic. Trochu překombinované mi přišlo i velké množství různých frakcí mágů a jejich budov. Nebyl jsem schopný ani po hodinách si zapamatovat, jaká budova dělá jaké mágy.
V game designu tkví právě mé prvotní zmatení s Peterem Molyneuxem. To zaměření na makromanagement a černý humor je něco, co jsem vždy obdivoval u her jako Dungeon Keeper nebo Theme Hospital, a právě kvůli tomu jsem předpokládal, že za Majesty Gold stojí Peter Molyneux. Což tak ale není. Tohle je taková zvláštní hra, která podle mne mohla vzniknou jenom v druhé polovině 90 let nebo někdy kolem roku 2000, kdy se spousta herních studií nebála experimentovat a kombinovat žánry.
Stojí za to si Majesty Gold alespoň vyzkoušet. Nemusíte se stresovat s obtížností, protože tady není sekvence přednastavených misí, a můžete si na mapě vybrat naprosto libovolnou misi, kde předem víte, jakou bude mít obtížnost. Když se tak někde zaseknete, můžete pokračovat kdekoli jinde. Ve spoustě misí také najdete nějakou unikátní budovu nebo potvoru, takže je pokaždé co objevovat. Celkově jsem strávil s Majesty Gold asi 10 hodin a splnil jsem přibližně 50% obsahu, který nabízí. Na můj vkus je obtížnost často až příliš vysoká, ale i tak to byl příjemně strávený čas a autoři mají můj obdiv, že vytvořili něco originálního, a že se to i po letech hraje velice dobře.
Jako zajimavost bych ještě uvedl, že v LEVELu 60 z roku 2000 se objevilo další, dvoustránkové preview na tuto hru, kde v rozhovoru člen PR teamu ze studia Cyberlore mluví o tom, jak originální Majesty: The Fantasy Kingdom Sim bude. Popisuje například, jak budete produkovat různé suroviny a prodávat je na tržištích, a tím přilákáte více lidí do svého království a tím pádem vyberete vyšší daně. Nebo že si můžete určit výši daní, což bude ovlivňovat, jak atraktivní vaše království je. Prostě je tam popsaná spousta skvělých nápadů, které se do hry nakonec vůbec nedostaly.
Hrál jsem verzi z GOGu, kde ji najdete pod názvem Majesty Gold HD i s podporou pro vysoká rozlišení.
Majesty je srdcovka, co má úplně skvělý koncept, ale bohužel je často i frustrující. Doporučuji každému vyzkoušet.