Minulý měsíc dopadl po všech stránkách znamenitě, tématem byly klony Dune 2 a nejen, že jsem se zvládl řádně zanořit do Dune Dynasty a Dune Legacy, ale ještě navíc k tomu jsem 11 hodin vytuhl u Shrotu :) Rozjel jsem i kampaň v Dune 2000, jsem kdesi v půlce a plánuju to dohrát, pak bude pravděpodobně následovat nějaké souhrnný článek.
Na měsíc duben vybírám ze SCORE č. 41 a ordinuji razantní změnu žánru, ač jsem chvíli koketoval s korejskou kopírkou Wacrafta 1 jménem War Diary :) Dalším vhodným kandidátem byla westernová FPS akce Outlaws, ale na tu dojde až v budoucnu, čekám totiž, až bude podpora pro Outlaws doplněna do enginu The Force. Vzduchem lítal i příjemný logický rychlík Puzzle Bobble, pokusy protlačit Yoda Stories budu raději považovat za žert :) Tak tedy hrou měsíce dubna se stává - Stargunner!
Stargunner je klasická raketková střílečka, tedy shoot 'em up neboli shmup, ne nepodobná klasikám R-Type či Gradius. Vyšla z dílen 3D Realms / Apogee roku 1996, a řekněme si bez okolků, že to byla doba, která žánru již nepřála. Napříč CRT obrazovkami vítězně táhly 3D světy, popř. rozličné předrenderované kreace, a dřevní hratelnost v té podobě, kterou nabídl Stargunner, dávno netáhla.
Fandové žánru pravděpodobně neměli hře co vytknout - skvěle vypadající grafika, dunivý soundtrack, propracovaný systém power-upů, vytvrdlá obtížnost, není nač si stěžovat. Nicméně Stargunner je derivát již 100x viděného, kopírka kopírek. Na druhou stranu - na PC podobných her nikdy nebyla vyloženě hojnost, 2D střílečky byly dominantou jiných platforem (konzole, Amiga), a pokud už vás nebavilo do zblbnutí točit Raptor a Tyrian, byl Stargunner vítaným a kvalitním nášupem.
Hře je obecně vytýkána značná obtížnost, což je pro veterány dvourozměrných vesmírných bitev bezpochyby spíše plus, ovšem pro mě osobně to znamená, že se horko těžko dohrabu do druhého levelu :) Ale nevadí, není na škodu si čas od času k podobné hře sednout, jen tak si trochu zažvýkat, dostat epicky po držce a utvrdit se v tom, že tohle prostě není a nikdy nebude můj žánr, já raději klidné stavěni městečka v SimCity či lovení emzáků v X-COMu ! :)
Po stránce prázdných kapes nám hraje nám do karet, že roku 2005 byla hra uvolněna coby freeware, a v tuto chvíli je zdarma dostupná jak na GOG, tak na Steamu. Jde o plnou podobu hry, obsahuje tedy celých 34 akcí nabušených levelů, 75 typů nepřátel a 33 bossů. Zcela konkrétně jde o verzi pro DOS spouštěnou pod DosBoxem. Pokud si Stargunnera chcete užít na dedikované DOSové mašině, připravte si minimálně svižnou 486ku, lépe však Pentium kolem 90MHz - tak praví manuál. K tomu doplňte 8MB RAM (resp. 16MB) a v ideálním případě i svižnou VL-BUS / PCI grafiku s 1MB RAM a podporou VESA 2.0.
Prisiel, videl, porazil. Zbohom Projekt X, zbohom amiga. V roku 1994 amiga videla, ze na DOOM hry proste nema a v 1996 zas PC ukazalo amige, ze je zbytocna aj na 2D hry.