Tak jak jste zastříleli? Já moc ne. Chvíli jsem obdivoval solidní prezentaci, moc se mi líbily možnosti vylepšení loďky za kredity, ale jak došlo na akci, je ne mě Stargunner prostě těžký, tudíž velmi brzy nezábavný. Jsem lama, holt potřebuju klidnější žánry. Tímto oslím můstkem se dostáváme ke hře měsíce května, která jest vybrána ze stránek SCORE č.42.
A nutno konstatovat, že herně byl červen roku 1997 skutečně velmi naditý, alespoň dle nabídky zmíněného plátku. Skenuji od shora, a hnedle na třetím místě na mě útočí výtečná real-time strategie Age of Empires, jejíž druhý díl v podobě Definitive Edition proháním dodnes. O kousek níže teče krev, tedy fenomenální BLOOD, nejlepší buildovka všech dob, a kdo krve nemá dost, usedne za volant naostřených a chromovaných povozů v brutální proslulosti jménem Carmageddon. Jen o kousek dále je ke škodolibému dráždění poddaných nachystán Dungeon Keeper, a kdo si potřebuje uklidnit pocuchané nervy, může to zkusit v závodní klasice Need for Speed 2. (Uklidnění se samozřejmě nepovede, jelikož hra má tak nasírací fyzikální model, že stačí jeden závod, a vzteky mlátíte klávesnicí do stolu.) Ani zde přehlídka hezkého nekončí, dále tu máme rotoskopickou chuťovku The Last Express či docela povedený X-COM: Apocalypse. Ostatně, her z kategorie "docela povedené" je tu vícero - RPGčko Betrayal in Antara, česká plošinovka Colony 28, hopsačka Lomax, taky Redneck Rampage... a coby třešínku na dortu servíruje tohle SCORE dva proslule nahnilé kousky - kobkařský dvojboj Prokletí Eridenu a Revolt of Don's Knight.
Jinými slovy - rozhodně bylo z čeho vybírat! Ovšem poté, co jsem nemilosrdně odfiltroval kousky, které mám odehrané zleva zprava, a kousky, které mě žánrově příliš neoslovují, zbyla mi jedna hra, trochu obskurní, na kterou si brousím zuby celé roky - adventura Callahan's Crosstime Saloon od společnosti Legend Entertainment.
V první řadě mě oslovila recenze, ve které Andrej Anastasov na jedné straně oslavoval hru, a na straně druhé se loučil se studiem, které vyprodukovalo takové poklady, jako jsou Gateway, Death Gate či Superhero League of Hoboken. Legend sice neskončil a her vytvořil ještě hrstku, ale Callahanův přesčasový bar je skutečně jejich poslední klasickou 2D adventurou, poté následoval přesun k renderu a 3D.
No a v druhé řadě mám v oblibě literární předlohu, tedy knihy Callahanův přesčasový bar, Cestovatelé v čase platí hotově a Callahanovo tajemství. První díl jsem četl několikrát, a mám v plánu si celou trilogii sehnat v originále, protože jestli mi něco vadilo, je to český překlad, ve kterém se ztrácí hodně z humoru. Spider Robinson totiž rád staví na slovních hříčkách, které prostě přeložit nelze, a překladatel trestuhodně nevyužil možnost poznámek pod čarou, jako to dělal např. Jan Kantůrek při překládání díla Pratchettova. Těch slovník hříček sice zdaleka není tolik, jako např. u Pierse Anthonyho v sérii Xanth (a adventuře Companions of Xanth), ale přesto dost, aby kniha byla v překladu citelně mdlejší.
Pokud mohu soudit ze zkušeností z Companions of Xanth a z dalších materiálů, tak je Callahan's Crosstime Saloon na hádankách založená legendí klasika, stále v jistém odhledu čerpající z dávných textovek. Což neznamená, že by audiovizuální zpracování bylo nějak pod úroveň doby, to vůbec ne, ale to pohledné pozlátko je tam vlastně jako bonus, přičemž hra samotná se odehrává pod ním. Trochu netradičně se na svět díváme z vlastního pohledu, tzn. nehoníme panďuláka po obrazovce, což mě osobně přijde jako vítaný odklon od zavedených pořádků, nehledě na to, že grafik si tak ušetří spoustu práce :)
Sám autor knižní předlohy, tedy Spider Robinson, na hře pracoval. Původně se mu sice moc nechtělo, k počítačovým hrám vztah neměl, ale nakonec ho designér Josh Mandel ke konzultacím zlomil. Dokonce zazní i několik hudebních skladeb zahraných přímo Robinsonem.
Počítačový Callahan's Crosstime Saloon sice neměl komerční úspěch, jelikož vydavatelství Take Two, pod které Legend spadal, hru marketingově pohřbilo, ale hodnocení byla vesměs velmi příznivá, a co je nejdůležitější - fandové předlohy počin přivítali vřele.
Tedy vzhůru do hlavolamek! A ještě před nimi bude třeba hlavopokrývka, konkrétně ta pirátská, jelikož Callahan's Crosstime Saloon není dostupný v online distribuci. Naštěstí není těžké se ke kopii progooglit, a do karet nám hraje i fakt, že i přes rok vydání jde stále o hru pro DOS, tzn. její rozběhnutí pod DOSBoxem je hračka.
v nasich koncinach „nehratelne“, neb nepozname cele to pozadie, inak vsak dobra charizmaticka klasika.
No já doufám, že znalost literární předlohy mi s tím kulturním kontextem trochu pomůže :)
Tak Callahan byl poslední 2D adventurou od Legendu. Posledním adventurním dílem byl o rok později Blackstone Chronicles, čímž pro fandu adventur tato společnost definitivně skončila. Po akvizici od GT se přesunuli na FPS a tam zapadli do šedého průměru a při jejich faktickém konci v roce 2004 to už vlastně ani nikomu nebylo líto.