Výzva s odměnou: stvořte „shareware“ FPS akci!

Vzpomínka na Jagged Alliance 2

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

20 patronů přispívá částkou 2348 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Čtu si zde články už dlouhá léta, aniž by mě kdy napadlo, že bych mohl sám přispět. Po Sledgově retrospektivě při příležitosti 16-ti letého výročí magazínu jsem se nad sebou zamyslel, zastyděl se a zavzpomínal si na školní léta, kdy jsem hrál nejaktivněji a nejradostněji. Svět byl tehdy ještě v pořádku, nad tabulí visel obrázek prezidenta Vaška a o přestávkách jsme si vyprávěli o bitvách svedených ve Warcraftu 2, v Sudden Strike, Red Alertu, Earth 2140 či v Jagged Alliance 2. Ano, ve zpětném pohledu zjišťuji, že jsem býval členem elitního klubu strategických hráčů. Rozhodl jsem se zavzpomínat na Jagged Alliance 2 (JA2).

Navzdory nejapným komentářům Pavla Dobrovského (mistr odpustí) platí, že JA2 je perlou mezi tahovými strategiemi; s přehlednou dvourozměrnou grafikou, atmosférou osmdesátkového akčního filmu, s prokresleným světem, barvitými charaktery, četnými příběhovými prvky, detailními souboji, fungujícím RPG systémem a tak dále a tak podobně. Herní svět je otevřený a nabízí neskutečné množství možností a přístupů. Na druhou stranu je nutno uznat, že hra dokáže býti frustrující, obtížná, nemilosrdná a krutá.

Vzpomínka na Jagged Alliance 2

Je zajímavé, že když jsem v dětství snil o nových hrách, téměř nikdy jsem k těm starým známým hrám nepřidával třetí rozměr, spíše jsem čekal stále prokreslenější dvourozměrnou grafiku a zejména stále vyšší interaktivitu okolí; čekal jsem, že po výstřelu z pušky kulka proletí oknem, střepy realisticky popadají na zem, záclona zavlaje a objeví se v ní nová díra, kulka prostřelí hrnec, vesele to zacinká a projektil se nakonec zahryzne do police v kuchyni.

JA2 je jakýmsi mezikrokem mezi snem a zcela obyčejnou strategií z roku 1999, kdy je grafika stále poměrně hrubá, ale prostředí jakž takž reaguje na výstřely a exploze. Lze prostřelit skleněnou tabulku v okně či odpálit stěnu. Lze sbírat desítky různých předmětů poházených po krajině a vyrábět z nich improvizované pasti či příslušenství ke zbraním. Obyčejným kamenem je možno odlákat pozornost nepřítele a tak podobně.

Nejsem si jistý, zda jsem při hraní podobně pokročilou možnost kdy úspěšně použil, avšak samotný fakt, že tyto možnosti existují a tu a tam jemně ovlivňují dění na obrazovce, nesmírně oživuje hratelnost.

Vzpomínka na Jagged Alliance 2

Mějme modelovou situaci, kdy je nutno obsadit malou nepřátelskou základnu obehnanou plotem; lze např.:

  • vyzbrojit svou tlupu noktovizory a štípacími kleštěmi a zaútočit v noci z nečekaného směru či rovnou z několika směrů současně,
  • vyzbrojit se těžkými zbraněmi a podniknout přímý útok na hlavní bránu,
  • zaujmout pozici na střeše a nepřátele postupně oždibovat soustředěným odstřelováním,
  • zdrogovat své muže, odpálit kus plotu dynamitem a vtrhnout dovnitř s brokovnicemi a UZI samopaly.

Mám však dojem, že se mi plán jen málokdy vydařil a moje taktika většinou spočívala v nalezení výhodné pozice, kde se mí lidé uhnízdili a s nepřátelskými vojáky už se jen nehnutě přestřelovali.

Vzpomínka na Jagged Alliance 2

V dětství jsem hrával jinak než dnes, intuitivněji, zbrkle a méně promyšleně; díky čemuž si dodnes pamatuji hrozné dramatické scény, kdy se mí vyčerpaní a nedobře vyzbrojení žoldáci skrývali za chabou bambusovou stěnou, kulky jim prolétaly kolem uší, přední střelec se pokoušel o jakous takous odvetnou palbu, zatímco nezkušená dívka z místního podzemního hnutí mu ošetřovala prostřelené rameno, další muž ležel v kómatu a čtvrtému docházelo vzácné střelivo do jeho neobvykle silné (a také silně neobvyklé) brokovnice.

Z posledního hraní si pamatuji spíše logistické plánování akcí, transport munice, výcvik. Přestřelky samotné už většinou probíhaly chladně a bez zbytečného riskování, dle osvědčených postupů.

Ano... v dospělosti už to není ta pravá zábava. V dětství bylo vítězství otázkou umanutosti a štěstí; nyní je to spíše o přípravě, disciplíně a opatrnosti. Ech... opravdu jsem to já? Mám chuť rozehrát si hru ještě jednou, naverbovat si náhodnou partu jelit, navléknout je do kožených vest a vyzbrojit je noži, boxery a mačetami.

Anebo bych si mohl prvně zahrát ve sci-fi módu, jemuž jsem se v předchozích průchodech vyhýbal; do hry pak přibudou nepřátelští mutanti v dolech a vaši partu vrahů může doplnit robot.

Vzpomínka na Jagged Alliance 2

Množství nejrůznějších detailů a vrstev ve hře je zcela mimořádné. Jen v rychlém střihu pojmů a dojmů: správa žoldáků a jejich vzájemné vztahy, shánění munice, součástek, paliva; brouzdání po internetu, čtení mailů, hledání skrytých zločinců, správa dolů, trénování milicí, příběhové úkoly, boxerský turnaj, nevěstinec, morálka mužů a žen, cestování helikoptérou, brutální animace při skvělém zásahu, vrány oždibující mrtvá těla na místech dřívějších bitev, hledání min, pokládání min, páčení zámků, krádež vzácné relikvie, lov tygrů, močály, džungle, rozbombardované vesnice, tanky, minomety, tlumiče, oprava zbraní, údržba výstroje, maskování, náhodné události, zlepšování charakteristik žoldáků, tvorba vlastní postavičky formou psychotestu.

V JA2 se nachází mnoho nejrůznějších tajemství a špeků; nepřátele lze obírat o výstroj, mrtvolám lze odřezávat hlavy, lze se nechat zajmout a s trochou štěstí pak z vězení i prchnout, hlavnímu padouchovi lze posílat dary atd.

Vzpomínka na Jagged Alliance 2

Mějme modelovou situaci č. 2; dveře do skladiště jsou zamčené, potom:

  • máte-li v týmu siláka, lze zámek vypáčit páčidlem,
  • máte-li mechanika, lze zámek otevřít paklíčem,
  • máte-li rapla, lze dveře vykopnout,
  • máte-li pyrotechnika, lze zámek otevřít pomocí speciální nálože,
  • máte-li koule, lze odpálit vedlejší stěnu a dveře ignorovat (riskujete však, že si zničíte také část kořisti),
  • máte-li brokovnici či jinou těžkou zbraň, lze zámek ustřelit.

A zapomněl jsem na zřejmou alternativu, tedy:

  • jste-li chytrák, najdete klíč a jednoduše si odemknete.

V dosavadním textu jsem už dvanáctkrát použil sloveso lze, což vypovídá o mé literární neobratnosti a také o tom, že ve hře LZE učinit kdeco! Na většinu věcí si musel hráč přijít sám, existovala však také P@voukova rukověť; série mimořádně detailních článků o hře ve formě vkusně provedené webové aplikace!

Vzpomínka na Jagged Alliance 2

Škála možností v JA2 je i dnes neobvyklá (ve skutečnosti snad i neobvyklejší než v roce 1999, kdy bylo možno řadu věcí implementovat symbolicky bez množství nákladných animací apod.); a lze ji srovnat kupř. s úrovní detailu ve hrách, jako jsou Dwarf Fortress či Baldur's Gate 3. A jak informoval Srandista ve svém článku, stále existuje oddaná skupina fanoušků, která udržuje JA2 při životě.

Krom hlavní hry vzniknul také malý dovětek z roku 2000 jménem Unfinished Business; jde o hezký přímočarý datadisk na pár hodin hraní. V roce 2004 vyšla oficiální modifikace základní hry jménem Wildfire. Dále vzniklo obrovské množství fanouškovských projektů a rozšíření, za zmínku stojí zejména Jagged Alliance 1.13 rozšiřující základní hru o chorobnou spoustu nových možností (v rámci projektu byly také oživeny nedokončené částí zdrojového kódu původní hry; kupř. dynamické počasí ovlivňující viditelnost a životnost maskování).

Mé srdíčko však tluče zejména pro základní hru a pro první datadisk, neboť tam byl svět ještě v pořádku.

Vzpomínka na Jagged Alliance 2

Autor: Zrezlo

Komentáře k:
"Vzpomínka na Jagged Alliance 2"

  • Viktor Špička napsal:

    Elliot ! You Idiot ! ❤️

  • Ringo napsal:

    P@voukovu rukověť jsem měl dokonce vytisknutou, to bylo listů a listů :-) Jinak mi tenhle článek připomněl něco, co mě vždycky dost hlodá, a to že to je jedna z dalších her, které jsem hrál, ale nedohrál do konce. Budu muset jednou napravit. Jinak k Jagged Alliance mám jako k sérii zvláštní vztah, dvojka se mi líbila hodně, ale navždy pro mě zůstane v srdci nejvýše Jagged Alliance 1 se svou tropickou ostrovní atmosférou, která pro mě má i graficky pořád neopakovatelné kouzlo.

  • CesareBorgia napsal:

    S tím rozšířením 1.13 to hraji občas dodnes. Já většinou trénoval postavy co se přidaly zadarmo + hlavní postava (v 1.13 jich lze mít i více), nikdy jsem moc nenajímal žolodáky.
    A zdá se, že ten mod 1.13 pořád někdo trochu upravuje, viz https://jenkins.maeyanie.com/job/JA2%20SCI/

    a když si člověk libuje v tabulkách… https://ja2.furlo.sk/

    Prostě…spolu s Wizardry, Sir tech firma měla nejlepší hry.

  • Doomtrooper napsal:

    Tak super, to přišlo akorát jako na zavolanou. Už se na to těším.

  • Srandista napsal:

    Tento clanok prisiel ako na zavolanie. Zrovna vcera som JA2 dohral na Experta :) Najblizsie si to dam az to Sledge vyhlasi hrou mesiaca a prisaham, ze tento krat uz konecne najmem aj nejake ksichty z AIM (zas som to dohral len s najmutelnymi postavami z Arulca).

    A tehnicka, robutek kit existuje aj v realistickej hre, nepotrebujes skrz to ist Sci-Fi mod. Ale samozrejme odporucam si zahrat aj ten, aj ked sa sam priznam, ze dnes uz preferujem skorej hru bez mutantov (na druhej strane ten zabi sliz, co vypadne z kralovny je super a rozhodne je ho v hre daleko viac, ako Compound 18).

    • Zrezlo napsal:

      Díky za upřesnění; v tom případě jsem na robota nikdy nenarazil!

      • Srandista napsal:

        Ked ten vedec utecie, tak je k tomu dokonca aj scenka s Deidrannou, kde zas vyfackuje Eliota a v historii v notebooku budes mat zaznam „Deidranna’s scientist AWOL!“. Vedec sa potom moze nachadzat v par nahodne vybranych sektoroch, ale ja som ho vo vacsine hier nasiel v sektore I11 (ked do toho sektoru vstupis, tak ti hra napise, ze si nasiel nieco zaujimave v sektore, rovnako ako ked hladas Skyridera).

  • Storm napsal:

    Za mě? JA2 srdcová záležitost.. Nikdy nezapomenu ty horké letní dny, kdy byl ještě čas.. já si hezky zalezl v chladném baráku a jel jsem si svoji obvyklou trasu.. Drassden, Alma, Chitzena and so on… :-D
    JA2 jsem dohrál asi 2x celé.. + milionkrát rozehrál :-D
    Dodnes mám uložené své savy s vysněným týmem + sekundárním a hlavně týmem outsiderů.. Kde byla Ira nebo úžasný Shank či Hamous.. Prostě lidé vhodní jako návnada.. :-D
    Každopádně vedlejší osoby se svými mindráky a občasnými superschopnostmi dodávají hře kouzlo..
    Boží jsou taky vedlejší úkoly.. Mafiánský boss kterého okradnete.. Turisti v chitzeně.. Nebo třeba Mike, kterého potkáte coby hlavního noshleda..

    Fajn je taky poslat květiny královně online :-D
    Na to jsem přišel ještě sám v době bez internetu..

    PS: Děkuji časopisu Score za tento skvost.. Takhle brutálně používané CD jsem nikdy neměl jako tohle :-D

    Za mě? Nepřekonaný díl.. a super věc ;-)

  • Fuff napsal:

    Jedna z nejlepších her co jsem hrál. Moje první seznámení se sérií bylo demo JA: Deadly Games ze Score CD. Zpětně jsem hrál i skvělou jedničku, ale dvojka je prostě top.

    Moje nejoblíbenější postava byla Shadow, kterého jsem rád trénoval na smrtícího zabijáka, který v mé partě odváděl nejvíc práce. Jinak jsem též hrál většinou s postavami co se přidali zadarmo (z hlavy mi první vyskočí Ira).

    No, a do budoucna mám v plánu dohnat rest a zapařit konečně ty datadisky ke dvojce.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle