Výzva s odměnou: stvořte „shareware“ FPS akci!

UFO 50 aneb Action 52 z paralelního vesmíru

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

20 patronů přispívá částkou 2348 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

UFO 50 je velkolepý projekt šesti nezávislých vývojářů, kteří navrhli a vyvinuli kompletní herní portfolio smyšlené vývojářské společnosti UFO Soft z osmdesátých let; jde tedy o obrovskou sbírku originálních osmibitových her.

Kolekce vznikala od roku 2017 až do letošního roku. Hlavní osobností projektu je Derek Yu, známý vývojář plošinovek Spelunky a Spelunky 2. Projekt lze vnímat hned v několika vrstvách:

  • v první řadě jde o padesát samostatných retroher v jednom vymazleném balíku,
  • z letmých náznaků, z charakteru jednotlivých her a z tajných indicií lze vysledovat vzestup a pád společnosti UFO Soft,
  • jde o poctu hernímu vývoji a digitálnímu hraní,
  • v balíku se nachází množství skrytého obsahu.
UFO 50 aneb Action 52 z paralelního vesmíru

Prozkoumejte rozsáhlou herní knihovnu!

V minulém článku jsem vzpomínal na hraní strategických her na základní škole. V úvaze však mohu zajít hlouběji do minulosti, kdy jsem si hrával na osmibitovém Didaktiku M, spouštěl si jednu hru za druhou a hraní samotné připomínalo spíše experiment, v rámci něhož jsem přicházel na kloub ovládání a na to, oč v které hře vůbec běží. Radost nenásledovala až po úspěšně splněné úrovni, ale už tehdy, kdy se mi podařilo rozhýbat postavičku. V herním pravěku neexistovala typická ovládací schémata, známá pravidla ani znormalizované herní žánry. Skoro vše bylo nové, živé a originální. A podobné pocity ve mně úspěšně navodila kolekce UFO 50; a nebýt tohoto výjimečného počinu snad bych si na zábavné tápání u zapomenutých osmibitových titulů už ani nevzpomněl.

UFO 50 aneb Action 52 z paralelního vesmíru

Potopte se na mořské dno!

Po spuštění kolekce je zobrazeno padesát zaprášených disketek připomínající staré dobré žluté kazetky z tržnic a stánků; po prvním spuštění je disketa očištěna od pavučin, po obyčejném dohrání je disketa zbarvena do zlata a po výjimečném dohrání je disketa zbarvena do červeného odstínu. Herní knihovnu lze řadit dle několika kritérií a ke každé hře si lze zobrazit několik stručných informací a statistik, které vám mohou napovědět, oč ve hře půjde a kterým směrem se při hraní zaměřit.

Skoro každá hra je založena na určitém originálním konceptu či na nečekané kombinaci několika nápadů; jde o koleci retroher s retro-ozvučením a s retro-grafikou, avšak koncepty byly navrženy se znalostí moderních přístupů anebo s moderním odstupem. Porušování zažitých pravidel či herních schémat je záměrné a v mnoha případech úsměvné. V některých jednotlivostech mi není jasné, zda jde o promyšlený meta-humorný koncept či nedomyšlenost v designu té či které hry. (A při psaní tohoto odstavce mi naskočila závěrečná sloka Barrettova hudebního vtipu Jugband Blues. "And what exactly is a dream? And what exactly is a joke?")

UFO 50 aneb Action 52 z paralelního vesmíru

Bojujte proti indickým démonům!

U některých her z balíku lze vysledovat přímou inspiraci z klasických NES titulů, jako je kupř. Blaster Master, Dragon Quest, Metroid či Galaga. Hraní v určitém ohledu připomíná sledování filmu s četnými popkulturními odkazy.

Z padesáti her jich lze rovnou polovinu hrát i v lokálním módu pro dva či více hráčů, ať už kooperativně či proti sobě; což mě ponouklo ke koupi druhého ovladače, neboť jsem si chtěl pohodlně zahrát i se svými dětmi. Žánrově jde o nesmírně pestrou sbírku od primitivních strategií, skákaček, puzzle her, adventur, RPG, stříleček k nejrůznějším směsím. Jsou zde krátké akční hry, které lze natrénovat za pár hodin, i jedno rozsáhlé JRPG na několik desítek hodin hraní. Aktuálně mám ve hře nahráno více než padesát hodin, což je na moje poměry věc krajně neobvyklá, přičemž jsem zatím dohrál 8 disket a necelých 20 jsem jich ještě ani jednou nespustil!

UFO 50 aneb Action 52 z paralelního vesmíru

Přežijte v podzemním labyrintu!

Krom zmodernizovaných konceptů některých her byl učiněn ještě jeden malý ústupek; a sice formát obrazu: k fiktivní společnosti UFO Soft byla vymyšlena také fiktivní dobová konzole s širokoúhlou obrazovkou.

Hry sdílejí podobné grafické zpracování, které ve většině případů nijak zvlášť nenadchne, ale ani neurazí. Maskotem je firemní mimozemšťan, jenž vystupuje hned v několika titulech.

O konkrétních hrách se nebudu příliš rozepisovat, neboť radost z objevování je základním prvkem a odměnou při hraní. Pro hrubou představu však představím několik kusů:

Porgy - v tomto podmořském dobrodružství ovládáte malou žlutou ponorku a vaším cílem je zjistit, co způsobuje nepřátelské chování ryb. Při pohybu vám ubývá kyslík, jenž funguje také jako ukazatel zdraví. Sběrem kanystrů a nejrůznějších vylepšení si zvyšujete kapacitu zásobníku, vylepšujete si dostřel torpéd či získáváte všelijaké speciální schopnosti. Hra má velmi hezkou atmosféru (kupř. při průzkumu zatopených ruin či při skrývání se před velkým žralokem) a velmi příjemný spád.

Overbold - po ztroskotání na cizí planetě jste uvrženi do nechvalně známé červené arény. Po vítězství jste odměněni částkou úměrnou počtu nepřátel a za peníze si lze koupit lepší výbavu potřebnou pro finální souboj s obří stvůrou v osmém kole. V této akční střílečce je nutno správně balancovat množství nepřátel v každém souboji.

Valbrace - v tomto krokovacím dungeonu je nutno projít šest rozsáhlých pater a porazit závěrečného bosse. Souboje jsou řešeny formou zábavné akční minihry.

Mortol - jde o promyšlenou kombinaci logické hry a skákačky odehrávající se v temném postapokalyptickém světě. Postupným sebeobětováním vašich postaviček procházíte vtipně navrženými úrovněmi. Pokud spadnete či skočíte na bodliny, vaše postavička zemře, tělo však zůstane napíchnuto na bodlinách a může posloužit jakožto most pro další postavičku apod. Smrtí svých svěřenců vytváříte schody, žebříky a tak dále a tak podobně. Každá úroveň přichází s novým nápadem, rozšířením či variací hlavního konceptu.

Combatants - v roli modrého mravence udílíte rozkazy jiným modrým, nosíte nektar královně, načež ta rodí nové nosiče a bojovníky; cílem je zničení červených. Je úsměvné, že základním herním prvkem je mizerná umělá inteligence vašich i nepřátelských mravenců, kterou je na pokročilejších mapách nutno zneužívat.

UFO 50 aneb Action 52 z paralelního vesmíru

Zažijte dobrodružství na divokém západě!

Mnoha hrám ze sbírky bych vytknul vysokou obtížnost, kdy stačí malá nepozorná chvilka či nešťastná souhra okolností a je nutno hrát znovu od začátku. Jde o typickou nekompromisní arkádovou hratelnost, kdy je trénink, memorizace a postupné zlepšování se pevnou součástí zážitku. Jsou zde však také hry klidné, odpočinkové či takové, u nichž se ukládá postup. Mimo jiné na vás čeká hororová adventura, futuristický golf, obyčejná variace na posouvání beden, westernové přepadení vlaku atd.

Patrně neexistuje člověk, jemuž by sedlo všech padesát her, na druhou stranu mám ale pocit, že skoro každý by si měl najít alespoň několik oblíbených kousků. Krom padesáti základních her je zde ještě jednapadesátá složka, totiž hledání skrytého obsahu, jenž je ve sbírce roztroušen. UFO 50 si lze koupit na Steamu za zhruba 600 Kč, což mi vzhledem k množství obsahu připadá jako velevýhodná koupě. Hru bych doporučil všem milovníkům retrohraní, zároveň bych je však rád varoval před možnou frustrací, protože obtížnost některých titulů až příliš připomíná staré dobré osmibitové časy.

Autor: Zrezlo
  • | Kategorie: PC  | Štítky:  

Komentáře k:
"UFO 50 aneb Action 52 z paralelního vesmíru"

  • pollux-neprihlasene napsal:

    „westernové přepadení vlaku atd.“

    – Cože, vlak?

  • Ff napsal:

    Firemni mimozemstany nemam v lasce… Action 52 byla desna na vsem kde vysla… moderni retrohry, ktere si berou inspiraci z puvodni hry, mi pripominaji plastova radia s imitaci dreva, ktera maji vzhled z 50. let avsak umi prehrat mp3 a maji bluetooth. Tohle pro me nebude, ale moc diky za clanek a hlavne, proti gustu, zadny disputat.

    • Zrezlo napsal:

      Zdar, díky za komentář a jasně, každej to vnímá jinak. Mě zas nesedí vyhlazená grafika připomínající flashovky z roku 2002; bohužel menší vývojáři s nízkým rozpočtem volí většinou ústupek v podobě vyhlazené nebo retro grafiky.

      Pokud se zamyslím nad příkladem s plastovým rádiem… v čem tkví v současné hře s retrostylizovanou grafikou ten plast? V čem se kvalita současného pixelu liší od kvality klasického pixelu? Za mě je to stejnej materiál a rozdíl tkví v důvodech použití (hw limitace v roce 1990, finanční limitace v roce 2020).

      • Ff napsal:

        Zdar, jsem už starej a asi i trochu konzerva, máš recht pixel je pixel a u mě záleží především na hratelnosti, ale zahraju si vždycky raději Metroid než nějakou hru která se jim nechala inspirovat. Za tímto textem dále, byla hrozně dlouhá a nudná odpověď, kterou jsem proto raději smazal.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle