#hvdosdev

Tuhle knížku potřebujete: vyšlo „Umění klasických adventur – Historie point-and-click her“

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

24 patronů přispívá částkou 2812 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Ten den začal jako obvykle.

  • PUSH tlačítko na kafemlýnku.
  • USE vodu s namletým kafem a moka konvičkou.
  • PICK UP hrnek, USE s konvičkou.
  • WALK TO počítač.

Obvyklá a banální první kapitola běžného pátku. Ale jak se dostat do kapitoly druhé, jejíž příchod byl předpovězen? Zapomněl jsem snad na nějaký zásadní úkon? Nebo je to nastavené na časovač, a já prostě musím počkat? Moment, už vím! To zabere vždycky...

  • USE záchod k větší akci...

A skutečně, nestačil jsem po dosednutí ani odemknout telefon, když tu náhle rozezněl se bytem ostrý zvonek trápený nervózními šťouchy spěchajícího špeditéra. Jedno rychlé seběhnutí křivolakých schodů, jedna neidentifikovatelná můří nožka na displej jakéhosi PDA, jedno udýchané vyběhnutí zpět a balík je doma. A v balíku co? V balíku kniha Umění klasických adventur - Historie point-and-click her, ve fólii zabalená, magnetky ověšená.

Tuhle knížku potřebujete: vyšlo „Umění klasických adventur – Historie point-and-click her“

Na magnetky (vpravo) měly zálusk děti, ale smůla, to jsou MOJE magnetky! :)

Krátká rekapitulace: v roce 2018 vyšla pod hlavičkou nakladatelství Bitmap Books publikace The Art of Point-and-Click Adventure Games, která na cca 550 stránkách pojednává o vznešeném žánru "klikacích" adventur. Obsah knihy je primárně založen na rozhovorech s osobnostmi, jako jsou Ron Gilbert, Tim Schafer, Ken Williams, Charles Cecil či Al Lowe, a také na rozšafných obrazových materiálech, konkrétně tedy screenshotech z mnoha klasických adventur. Screenshoty jsou dále pro kontext doprovázeny krátkými popisky.

Tuhle knížku potřebujete: vyšlo „Umění klasických adventur – Historie point-and-click her“

Na rozdíl od originálu se bude česká verze lépe čistit, nemá hrubou obálku.

Nyní pod názvem Umění klasických adventur - Historie point-and-click her vychází lokalizovaná verze knížky, a to díky inciativě společnosti XZONE. Tuzemská verze nejen, že nabízí překlad veškerého původního obsahu do češtiny, ale přidává k němu 70 stránek věnovaných českým (a slovenským) adventurám. To číslo sice na první pohled nevypadá impozantně, ale jde o 70 stran většího formátu a menšího fontu, bez přehánění lze konstatovat, že přidat ještě dva tři rozhovory a hrstku screenshotů, mohlo to klidně vyjít jako samostatná knížka. Česká porce knihy se tedy drží stejného vzorce jako anglický originál, kromě rozsáhlé rekapitulace vývoje adventur u nás a solidní nálože obrázků si můžete přečíst rozhovory s Petrem Vochozkou, Jarkem Kolářem, Petrem Svobodou a dalšími osobnostmi místní adventurní / herní historie.

V "bonusovém" lokálním obsahu tkví mimořádně velká přidaná hodnota a zdaleka ne jen díky rozhovoru s Petrem Vochozkou, který prý v posledních letech mediálně vystupuje nerad. Celkově nám dávají rozhovory s lidmi, kteří "byli u toho", parádní kontext a vhled do divokých devadesátek, kdy nikdo pořádně nevěděl co a jak, tak to prostě nějak zkusil. Naivně, bez know-how, ale s ohromným zápalem, ať už pro hry, nebo pro byznys kolem nich. Jedinečná doba, jedinečné příběhy.

Tuhle knížku potřebujete: vyšlo „Umění klasických adventur – Historie point-and-click her“

Stejně jako v anglické verzi, i v české jsou rozhovory doplněny o stylovou pixel-artovou podobiznu zpovídaného.

Co se překladu týče, zatím jsem zvládl jen nižších pár desítek stran obsahu, a ač se tu a tam chyba vyskytne, vzhledem k olbřímímu rozsahu nejde o nic, nad čím bych přehnaně láteřil. Nejde ani tak o chyby gramatické či stylistické, jen občas nějaké slůvko vypadne, jindy naopak přebývá, a vzácně jsem narazil na nešikovně přeložený výraz. Např. u obrázku z King's Quest III (strana 35) je uvedeno, že hra oproti předchůdcům obsahuje více "sběratelských předmětů", přičemž v tomto kontextu by samozřejmě lépe odpovídalo "sebratelných předmětů". Také na mě v rozhovoru s Jeffem Stephensonem vybaflo něco, co má být pravděpodobně interní poznámkou (věta "nebo tak něco, je to divoký"). Inu, stane se, za mě dobré, celkově se přeložený obsah čte bez potíží, nedrhne, nemám pocit, že by to překládal někdo "mimo obor", což mě u několika oborově příbuzných publikací bohužel potkalo (např. životopis Steva Wozniaka - iWoz či duo Ultimátní herní hardware a Legendární herní ikony, které též mělo slabší místa). Chyby zamrzí, ale přežiju je.

Tuhle knížku potřebujete: vyšlo „Umění klasických adventur – Historie point-and-click her“

Jelikož mám v knihovně jak anglický originál, tak český překlad, nabízí se srovnání, ze kterého lokální verze vychází s čistým štítem. Změny jsou spíše kosmetické, jako např. jiný odstín modré na obálce a její jiná textura či jiná šířka stužky / záložky. Kvalita papíru je v zásadě identická, česká verze má možná o chlup krátkosrstého jezevčíka nižší gramáž, soudě dle celkové tloušťky knihy, která je sice v české verzi o milimetr větší, ale těch 70 stránek obsahu by při stejné gramáži bylo vidět víc. Ale opakuji - je to skoro stejné. Ke kvalitě tisku nemám výhrad, v přímém srovnání sice vidím rozdíly, ale celkově je to plichta - ostrost je stejná a co se týče barevnosti, subjektivně je česká verze mírně sytější, ale mírně ztrácí v nejtmavších odstínech, anglický originál se mi zdá mírně do zelena, zatímco česká verze naopak na zelené mírně ztrácí, výsledek je tak mírně do fialova. Opakované použití slova mírně je záměrné, berte to spíš jako zajímavost, která je patrná jen a pouze v přímém srovnání :)

Tuhle knížku potřebujete: vyšlo „Umění klasických adventur – Historie point-and-click her“

Nahoře originál, dole česká verze.

Mé doporučení tedy zní - kupujte, dokud jsou! Nepředpokládám, že Umění klasických adventur vyšlo v bůhvíjakém nákladu, počet bude omezený a dost možná konečný, vzhledem k malému trhu je případný dotisk otázka. Hele, já bych to neriskoval ;) Zároveň je více než vhodné každou podobnou akci podpořit, chceme-li se i v budoucnu tu a tam dočkat další podobné knížky. Kudos XZONE za to, že se do podobných podniků pouští, viz též předchozí výtečné publikace Kniha Level - 50 let videoher a Kniha Level - O hrách a lidech.

Tuhle knížku potřebujete: vyšlo „Umění klasických adventur – Historie point-and-click her“

Jestlipak se to Ronu Gilbertovi někdy povede? Můžeme jen doufat... ;)

P.S. Chtěl jsem článek doplnit větším počtem ilustračních fotek, žel za okny řádí mračna, světla se nedostává, a hnusné fotky by knížce dělaly medvědí službu, tak jsem jimi šetřil ;) Nejvyšší čas pořídit si k obstarožní zrcadlovce nějaký stativ. Níže máte pár nehezkých cvaků, to jen pro představu, jak se v knize pracuje s obrázky z her a artworky.

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Tuhle knížku potřebujete: vyšlo „Umění klasických adventur – Historie point-and-click her“"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle