#hvdosdev

Taz in Escape from Mars – tasmánský čert na útěku

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Tasmánského čerta Taze určitě všichni znáte. Možná jste ho viděli v různých animovaných filmech, kde se vyskytoval společně třeba s králíkem Bugs Bunnym nebo kačerem Duffym. Tyhle animované filmy vytvářela společnost Warner Bros. Studios, mnohdy pod značkou Looney Tunes nebo Merrie Melodies. Taz se také objevil třeba v seriálech jako Animaniacs nebo Tiny Toon Adventures. Kromě čistě animovaných filmů existují i nějaké částečně hrané - např. Space Jam nebo Looney Tunes: Zpět v akci. Tasmánský čert měl později také svůj vlastní seriál Taz-Mania. Prostě a jednoduše - pochybuji, že jste o něm nikdy neslyšeli.

Jinak to nejspíše všichni víte, ale kdyby náhodou někdo ne, tak si myslím, že by to mělo zaznít - tasmánský čert je zcela reálné zvíře.

Taz in Escape from Mars – tasmánský čert na útěku

Proč ale dnes řešíme Taze? Protože Taz se pochopitelně dostal i do několika videoher. V roce 1992 vyšla Taz-Mania a o té se dnes bavit... nebudeme. A to proto, že se budeme bavit až o té další. Ta další vyšla v roce 1994 a jmenuje se Taz in Escape from Mars. A proč právě o téhle hře? Protože jsme ji s mým starším bráchou hrávali na konzoli Sega Mega Drive aka Genesis a mám k ní nostalgický vztah.

Hlavním hrdinou hry je... ano, tasmánský čert Taz. Taz si jen tak žije na ostrově Tasmánie a vše je fajn. Jednoho krásného dne však přiletí létající talíř a Taze unese na Mars. Za vším stojí marťan Marvin. Ten chce Taze pro svou malou soukromou zoologickou zahradu. Taz se však nenechá a rozhodne se z Marsu uniknout zpět na planetu Zemi.

Taz in Escape from Mars – tasmánský čert na útěku

Jedna ze zbraní, které Taz může mít je plamenomet

Úkolem bude projít celkem šest různých kapitol, přičemž každá kapitola obsahuje tři až čtyři levely. První kapitola se odehrává na Marsu (Mars), další pak na planetě krtků (Moleworld) a třetí na Planetě X (Planet X). Ve čtvrté se Taz překvapivě vrátí na Zemi, nicméně ne tak úplně do Tasmánie, nýbrž do Mexika (Mexico). V páté pak bude muset projít strašidelný hrad (Haunted Castle). V závěrečné šesté kapitole se vrátí na Mars, aby se s Marvinem naposledy utkal (Marvin's House).

Taz in Escape from Mars je plošinovka / skákačka. Taz pochopitelně umí skákat, ale neumí skákat tak dobře a přesně jako Sonic nebo Mario. Kromě skákání se umí proměnit ve vír, což je schopnost, kterou měl i ve filmech a seriálech. Ve formě víru lze eliminovat protivníky, ale je to trochu nebezpečné, protože když narazíte do protivníka, sice ho zneškodníte, ale také vás to odrazí jako balón. To je trochu problém, pokud je někde poblíž třeba propast nebo ostny nebo cokoliv nebezpečného.

Taz in Escape from Mars – tasmánský čert na útěku

Ve formě víru se lze pohybovat i po bočních stěnách a dokonce i stropu

Forma víru má ještě další výhody. Například se můžete odrážet od stěn. Někdy jsou stěny záměrně hodně blízko sebe a vytváří takovou jakoby šachtu nebo jak to říct. Vy se s Tazem můžete začít odrážet cik-cak a vystoupat takto někam nahoru.

To není všechno. Pokud je někde rovná plocha, která postupně přechází v šikmou, můžete se ve formě víru po šikmě stěně dostat na boční. Pokud budete dost rychlí, tak vás gravitace nestáhne dolů, čili po boční stěně hezky vyjedete nahoru. A pokud se tahle boční stěna nahoře šikmo stáčí ke stropu, můžete dokonce najet na strop a pak jste doslova vzhůru nohama. Ono se to líp ukazuje, než vysvětluje slovy. Věřte mi ale, že je to cool.

Taz in Escape from Mars – tasmánský čert na útěku

Tenhle boss na planetě X má slabé místo na konci ocasu

Rád bych se vrátil k eliminaci protivníků. Nepřátelé lze eliminovat ještě bezpečnějším způsobem než vírem. Taz může najít a sebrat dvě různé zbraně. Kanystr benzínu a bednu plnou ocelových koulí. Pokud Taz sebere kanystr benzínu, může plivat oheň, což většinu nepřátel ihned spálí na popel. Po sebrání bedny plné ocelových koulí Taz plive ocelové koule - co jiného, že?

Když už jsem zmínil power-upy, musím pochopitelně zmínit i to, že Taz všechny důležité předměty sbírá trochu netradičním způsobem. Zatímco v jiných hrách je postava sebere ihned pouhým dotekem, Taz sbírá předměty tak, že se na chvíli zastaví, předmět uchopí do rukou a sežere. To je i malinko rizikové, protože během tohohle pomalého procesu může dostat damage.

Některé power-upy doplňují zdraví (lékárnička, ovoce, kuře, dort, chleba a tak dále), pak jsou tu ty dvě zmíněné zbraně (kanystr benzínu, ocelové koule). Na některých místech lze narazit také na kouzelné elixíry. Jeden elixír Taze promění na malinkého Taze, takže se dostane do různých úzkých průchodů. Druhý ho promění na velkého Taze, což je de facto dočasná nesmrtelnost. Ten druhý je však velice vzácný. Další pick-up item je samozřejmě život (extra life) a možnost pokračovat po game over (extra continue).

Taz in Escape from Mars – tasmánský čert na útěku

Taz také navštíví Mexiko

Co je možná trochu překvapením je to, že i konec každého levelu je v podstatě pick-up item, neboli sebratelný předmět. Na konci každého levelu totiž můžete najít malou cedulku EXIT. Taz ji typicky sebere, sežere a tím level končí.

Pozor! V jednotlivých levelech je i hodně pick-up itemů, které ale sbírat naopak nesmíte. Jedná se třeba o bombu, dynamit, C4 trhavinu nebo dortík s dynamitem místo svíčky. Když něco z toho Taz sebere a pozře, exploduje mu to v žaludku a dostane damage. Je tedy nutné se těmto předmětům vyhnout, nebo se proměnit na vír a zničit je. Ale opatrně, protože ve formě víru si můžete zničit i ty dobré předměty, které sbírat chcete.

Taz in Escape from Mars – tasmánský čert na útěku

S jedním power-upem se lze proměnit na obřího Taze

Jinak za zmínku určitě stojí ještě to, že Taz in Escape from Mars je hrozně šíleně těžká hra. To není takové překvapení, protože skákačky v devadesátkách obecně byly velice kruté a nemilosrdné. Já a můj starší brácha jsme to v devadesátkách nikdy nedohráli. Prvních pár kapitol se celkem dá, ale ty poslední dvě jsou fakt brutus. Budete-li to hrát, připravte si nervy ze železa.

Co říct na závěr? Design jednotlivých levelů je nápaditý a zajímavý. Možná místy trochu moc komplikovaný. Animace a kreslená grafika do hry dobře sednou. Hudební stránka je fajn a nemám žádnou stížnost. Takže za mě povedená záležitost, kterou můžu všem milovníkům plošinovek doporučit. Kromě Genesis tahle skákačka vyšla také pro Master System a Game Gear.


Pozn. Sledge - tady jsem si dovolil fotečku z vlastní zahrádky :)

Taz in Escape from Mars – tasmánský čert na útěku

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle