#hvdosdev

Super Mario World – skákačka a open-world

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

První díl Maria je naprostá klasika všech klasik. Nicméně navzdory jeho herně-historické hodnotě mi připadá, že ještě trochu hledal sám sebe. Druhý díl se drží malinko stranou - byl to takový experiment. Třetí díl přinesl zajímavý nápad, který se mi dost líbil, avšak tenhle nápad byl teprve v plenkách a tvůrci nevěděli, co si s ním počít. Tím skončila éra série Super Mario Bros. pro NES. Nintendo však přineslo díl čtvrtý, který tentokrát vyšel pro SNES. Čtvrtý díl vzal princip ze třetího dílu a dotáhl ho do naprosté dokonalosti. A ano, pokud hádáte, že dnes budu mluvit o hře Super Mario World, tak máte pravdu.

Zatímco třetí díl přinesl několik malých světů, kterými Mario mohl cestovat, tenhle díl přináší, jak plyne z názvu, jeden veliký svět. Je to tedy taková zvláštní kombinace plošinovky a open-world hry. V podstatě bych se to nebál nazvat takovou hodně minimalistickou metroidvaniou.

Super Mario World – skákačka a open-world

Svět Dinosaur Land vidíme se shora a funguje jako výběr úrovní

Svět, ve kterém se hra odehrává, a ve kterém opět budete zachraňovat princeznu Toadstool ze spárů Bowsera, se jmenuje Dinosaur Land a vidíte ho se shora v lehkém náklonu - tedy podobně jako to má třeba Zelda. Po světě se můžete pohybovat s Mariem a to pouze po definovaných cestičkách. Tyhle cestičky propojují jednotlivé levely, které budete muset projít. Tenhle náhled se shora tedy funguje jako jednoduchý level-select, neboli výběr úrovní. Jednoduše level označíte tak, že na něj postavíte Maria a potvrdíte, že ho chcete hrát.

Super Mario World – skákačka a open-world

Jednotlivé levely jsou roztroušené po Dinosaur Land a dělí do několika kategorií. Žluté tečky označují zcela běžné levely. Ty se mohou odehrávat v různých prostředích (např. klasické, v podzemí, pod vodou atd.). Dále jsou tu červené tečky - ty vysvětlím později. Dále se tu nachází dům duchů - ten na mapě vidíte jako malinký dům s duchem - jak jinak? A pak je tu strašidelný hrad - ten na mapě vypadá jako, ehm, no hrad nebo jako věž.

Super Mario World – skákačka a open-world

Jednotlivé levely se nesou ve stylu klasického Maria

Dinosaur Land je tedy nutné prozkoumat. Pokud dohrajete nějaký level, zpřístupní se cestička k dalšímu a pak k dalšímu a dalšímu a tak dále. Postupně takhle dojdete až na konec. Cestičky se můžou postupně různě větvit a vést na různá místa. Nutno podotknout, že Dinosaur Land je ještě rozdělen na menší části, jako je třeba ostrůvek Yoshi's Island, jeskyně Vanilla Dome, les Forest of Illusion a tak dále.

Zajímavé je, že jednotlivé levely můžete navštěvovat opakovaně i po tom, co je máte splněné. To neplatí u hradů, protože ve hradech na konci obvykle potkáte bosse a po tom, co ho porazíte se pak hrad zbourá. Jednotlivé levely se pak hrají jako klasický Mario. Tedy, že je musíte projít od začátku do konce a na konci se dotknout brány. Levely jsou plné různých nepřátel (nejčastěji různé druhy želv), pastí a dalších bláznivých nápadů.

Super Mario World – skákačka a open-world

Velkou novinkou v téhle hře je Yoshi

Princip hry je velice klasický - Mario je nejdříve malý Mario a s houbou se může stát velkým Mariem. Jakožto velký Mario neumírá, když dostane damage, ale stane se pouze malým Mariem. Nepřátelé se zabíjí tím, že na ně skočíte. To přirozeně u některých nefunguje. Kromě hub se často vyskytují další dva hlavní power-upy. Jeden z nich je kytička, se kterou Mario může házet firebally, druhý a peříčko, se kterým se Mario stane Super Mariem. Jakožto Super Mario má potom plášť jak Super Man. Co je ale hlavní je to, že když se rychle rozeběhne, může udělat vysoký skok. Lze také zpomalit pády a do jisté míry i létat, ale je potřeba se to trochu naučit, protože stačí špatný pohyb a spadnete dolů.

Pochopitelně je tu i power-up ve formě hvězdičky, co vám na chvíli dá nesmrtelnost. Nicméně pády do propastí vás stále můžou zabít. :) Pak je tu ještě pár dalších power-upů, jako balónek, se kterým můžete téměř libovolně poletovat.

Super Mario World – skákačka a open-world

Někdy bude nutné navštívit dům duchů. Spoooky!

Ten nejpozoruhodnější a nejdůležitější power-up je ale Yoshi. Co je Yoshi? Inu, to je malý dinosaurus, který se vylíhne z vejce. Mario ho může osedlat a jezdit na něm jako na koni. To má řadu výhod. Za prvé, když dostanete damage, tak ho nedostane přímo vy, ale Yoshi. Yoshi se poleká a začne vám utíkat, přičemž vy máte šanci ho ještě chytit, než bude nadobro fuč. Yoshi má také velice dlouhý jazyk. Můžete ho vystřelit a když s ním chytíte nějakého protivníka, přilepí se a následně skončí v tlamě Yoshiho - ten ho spokojeně spolkne. Zajímavé je, že dovede pozřít skoro všechno - je to takový malý Otesánek. Může také jíst i různé power-upy jako houby, hvězdičky apod. To se pak počítá stejně jakobyste je normálně sebrali s Mariem.

Lze ho také využít na věc, která je malinko krutá, ale můžete se od něj odrazit a udělat trochu vyšší skok. Když to však uděláte třeba nad propastí, Yoshi spadne dolů a zabije se, zatímco vy přežijete :) Mimochodem, Yoshi s vámi nepůjde do domů duchů a do hradů, protože se těchto míst bojí. A také s ním není možné šplhat, např. po liánách.

Jinak jedna důležitá věc, kterou jsem si nikdy nevšiml, dokud jsem si to nepřečetl na netu, ale hudba, která hraje v každém levelu. existuje ve dvou verzích. V normální verzi a pak ve verzi, kdy je slyšet na pozadí bubnování bonga. Ta bubnující verze hraje jen když jezdíte na Yoshim :) Hustý, co?

Super Mario World – skákačka a open-world

Svět Dinosaur Land obsahuje i několik menších částí - tohle je Forest of Illusion

Ještě musím zmínit dvě drobné novinky, které podle mě stojí za řeč. Jedna z nich je, že Mario má nově možnost udělat takový podivný skok, kdy vyskočí a zatočí se (tzv. spin jump). Tím se dají jednak rozbíjet některé dlaždičky, a jednak se tak dá seskočit z Yoshiho, když je to potřeba. Kromě toho když budete mít formu Super Maria, tak zatočením můžete švihnout pláštěm a eliminovat tek protivníky kolem - chce to však trochu cviku, protože ten plášť je krátký.

A druhá drobná novinka je inventář. Je to spíše takový malý pseudoinventář, který může obsahovat pouze jeden předmět. Dejme tomu, že seberete houbu, která vás promění na velkého Maria. A následně naleznete další - sebrání další ji hodí do inventáře. A jakmile dostanete damage, tak z inventáře vypadne a vy ji můžete chytit, čímž si opět obnovíte zdraví. Jednoduché. Tenhle inventář se nazývá prostě “a reserve item”.

Mario má ještě jeden takový malý inventář - prostě může některé předměty vzít do ruky a nosit je, popř. s nimi i hodit. To vlastně uměl vždycky, takže ani nevím, proč to zmiňuji...

Super Mario World – skákačka a open-world

Tak jako v předchozích dílech, i tu bude nutné navštívit pár strašidelných hradů, kde je to samá láva a kotouče cirkulárek

Ok, dost bylo řečí. Nyní bych chtěl rozebrat tu nejsilnější stránku celé hry, která ji povyšuje na mnohem vyšší level. Svět Super Mario World Dinosaur Land obsahuje spoustu tajných a skrytých částí. Troufám si dokonce říct, že třeba 50 % obsahu hry je skryto. Když půjdete co nejkratší a nejjednodušší cestou od prvního levelu až k final bossovi, přijdete tak o polovinu hry.

Zní to divně, ale je to fascinující. Víte, jak jsem zmínil, že některé levely jsou označené červenou tečkou? Tyhle levely obvykle obsahují dva konce. Jeden normální a druhý skrytý. Když dohrajete level normálně, nakreslí se vám na mapě nějaká cestička k dalšímu levelu. Když však najdete alternativní konec, nakreslí se cestička jinudy a odhalí vám třeba skrytou pasáž, kde je hromada dalších skrytých levelů. A vy si nemusíte vybrat, kudy půjdete, protože levely jdou navštěvovat opakovaně, takže můžete najít oba konce a prozkoumat obě cesty. V nějakém bodě se zase spojít do jedné.

(Mimochodem, typ levelu "dům duchů" má obvykle dva konce, ale tam nemáte barevné rozlišení, takže vy nevíte, jestli je tam druhý exit a musíte na to přijít sami. Typ levelu "hrad" druhý konec nemá, protože ho hrát lze pouze jednou.)

Super Mario World – skákačka a open-world

Malá ukázka, jak lze odhalit tajný konec levelu. Pokud budete mít aktivované červené dlaždičky a náhodou u sebe budete mít krunýř želvy, můžete do hodit na boxík s otazníkem...

Super Mario World – skákačka a open-world

Jakmile krunýř narazí do boxíku, boxík vyplivne klíč.

Super Mario World – skákačka a open-world

S Mariem pak můžete klíč sebrat a dotknout se s ním tajemné klíčové dírky, což vám otevře portál do jiného levelu.

Nejen, že jsou tu celé skryté pasáže, ale jsou tu i dva zcela skryté světy. Konkrétně Star World a pak ještě jeden bonusový, který obsahuje několik velice obtížných experimentálních levelů.

Tyhle skryté pasáže jsou - dle mého názoru - naprosto geniální. Jsou velice chytře a kreativně nadesignované. Jde o to, že vás nutí trochu zapojit hlavu a myslet malinko ”outside of the box”. Ale zároveň nejsou nijak složité a frustrující. Objevit secret exit je tedy velice uspokojivé, a když se vám to podaří, budete na sebe opravdu hrdí. Zároveň to není nijak přehnané, že byste to po půl hodině vzdali a šli si googlit odpovědi.

Nechci příliš spoilerovat, ale uvedu jeden příklad. Máme obyčejný level a na konci levelu je portál, což je regulérní konec levelu. Já však vím, že je tam skrytý nějaký další konec. Prohledal jsem level od začátku do konce pixel po pixelu, ale nic jsem nenašel. Zvláštní.

Super Mario World – skákačka a open-world

Level v potopené lodi s duchy je nejobtížnější v celé hře. Můj starší brácha tenhle level vždycky nesnášel. :)

A pak mě napadla taková blbost. Říkám si: „To je asi nesmysl! To nemůže fungovat!“, nicméně si s tou myšlenkou pohrávám. Co když za tím portálem je další portál a řešením je nějak obejít ten první? Zkouším nad ním nadletět ve formě Super Maria, ale bohužel mě portál stále vtáhne do sebe a level normálně skončí. Tak nic... Jenže, co když jde podletět? A tak se Super Mariem pomalu plachtím k němu a zkouším pod ním podletět. Bohužel je to moc nízko, takže spadnu dolů a zabiju se. Hmm... No, a co když to zkusím ještě jednou, ale vezmu sebou Yoshiho a odrazím se od něj? A tak to zkusím a hle, opravdu jsem se dostal "za portál" - chvíli si říkám, že jsem možná našel jenom nějaký bug a za portálem není nic... Nicméně opravdu tam JE druhý portál. OPRAVDU TAM JE! Vcházím do něj a opravdu se mi odemkne další tajná pasáž! WOW.

Hezké také je, že tyhle secrety neobsahují žádné podrazy. Tj. k jejich nalezení vám stačí principy, které znáte od prvního levelu. Není to tak, že by se po vás chtělo něco nestandardního. Jde jen o to umět ty principy správně a kreativně využít.

Jediná věc, která mi malinko vadí je fakt, že někdy je hráč tak trochu donucen tyhle tajné konce najít, protože regulérní exit v levelu nikam nevede. Vede jen do slepé uličky. Tím se trochu vytrácí ten mysticismus. Naštěstí takových míst není mnoho.

Super Mario World – skákačka a open-world

Finální boss je opět želvák Bowser

Za zmínku určitě ještě stojí, že hra jde tentokrát ukládat. Tj. pravidelně se vás zeptá, jestli chcete uložit pozici a vy můžete, čili není nutné hru projít celou na jeden zátah. Lze také hrát na dvě hráče, kdy jeden hráč hraje za Maria a druhý za Luigiho.

Co k tomu dodat? Super Mario World je na první pohled jednoduchá a minimalistická skákačka, ale pod povrchem se skrývá neuvěřitelně geniální, rozsáhlá, komplexní a promyšlená hra. Možná je to i jedna z nejkomplexnějších her na SNES společně se Super Metroid. Jednotlivé levely se navíc pořád snaží přinášet něco nového, zajímavého a neopakovatelného, takže se nebudete nudit ani na vteřinu. Prozkoumávat svět Super Mario World je prostě skvělý zážitek.

Navíc mě překvapilo, že je hra z roku 1990. Nevím proč, ale léta jsem si z nějakého důvodu myslel, že je to třeba tak z roku 1995, ale nedávno jsem náhodou čekoval Wiki a všiml jsem si, že první vydání bylo v Japonsku 21. listopadu 1990. Nechce se mi věřit, že něco tak propracovaného vzniklo už tak brzy. O to větší škoda je, že v ČR je spíše DOSová kultura, takže tady moc lidé Maria nemusí, ale věřte, že v zahraničí má tahle hra kultovní status. Není divu, že prodala až 20 milionů kopií a stala se tak nejprodávanější hrou pro SNES.

Mimochodem, tu je náhled mapky celého světa ze Super Mario World:

Super Mario World – skákačka a open-world

Věřte tomu nebo ne, ale tahle mapka je zároveň i internetový meme. Lidé se pokouší do stylu Maria předělat i jiné mapky.

Například tu je naše planeta Země:

Super Mario World – skákačka a open-world

A tu je třeba svět Games of Thrones:

Super Mario World – skákačka a open-world

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Super Mario World – skákačka a open-world"

  • Ff napsal:

    Hrál jsem všechny a tohle je nejlepší hra s Mariem.

  • sabre napsal:

    pred viac ako 25 rokmi som v Snes emu spusil maria, sokovany zistil ako zle sa to ovlada a uz sa nikdy k tomu vratil, sonic to iste, velke rozcarovanie.

  • LubikCZ napsal:

    Původní DOSový Mario se ani nedal dohrát.

    • faraon napsal:

      On to původně byl jen pascalský experiment s rychlým scrollováním, teprve když autor zjistil že tenhle pahýl bez jeho vědomí dokonce někdo prohrává, dodělal to a vypustil. Existují dokončené verze pro jednoho i dva hráče – Mario a Luigi.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle