#hvdosdev

Spyro the Dragon – dráček zachraňuje království

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Spyro the Dragon je akční plošinovka, která vyšla pro první Playstation v roce 1998, a za kterou stojí Insomniac Games. V hlavní roli nám představuje malého dráčka Spyra, který je společně s Crashem Bandicootem tak trochu maskot celého prvního Playstationu.

Příběh hry nás zavede do Dračího království. Tohle království si žije v míru a lásce, ovšem jak už to tak bývá - musí se objevit nějaký zlý záporák, který vše pokazí. V tomhle případě je to týpek jménem Gnasty. Gnasty je Gnorc, což je kombinace slov "gnome" a "orc". Gnasty uvrhne celé Dračí království do kletby a přesune ho do říše jménem Gnasty's Word (Gnastyho svět). A protože je to mocný čaroděj, uvězní mnoho dráčků do krystalů, ukradne jim poklady a nakonec jejich svět zamoří svými nohsledy. Jediný, komu se podaří vyhnout útoku krystalů, je mladý dráček Spyro. Ten bude muset všechny ostatní dráčky vysvobodit a zlému Gnastymu se postavit.

Spyro the Dragon – dráček zachraňuje království

K mému překvapení hra obsahuje hub-systém podobně jako např. Hexen. Tj. úkolem je projít čtyři velké kapitoly, a v každé se nachází nějaký hlavní hub-level jménem "Home" (Domov). A v něm se nachází portály do dalších levelů, kterých je obvykle tak pět. Mezi levely se dá libovolně cestovat a můžete se i vracet do těch, které jste už jednou prošli. Dokonce jde cestovat i mezi celými kapitolami.

Každý level musíte projít od začátku do konce, pobít tam nepřátele, vysbírat diamanty, osvobodit uvězněné draky z krystalů, najít různé secrety a tak dále. Můžete si kdykoliv zobrazit tabulku, která vám ukáže statistiky - kolik jste posbírali diamantů, kolik jste osvobodili draků a kolik jste našli dračích vajíček. Jednotlivé levely není nutné dohrát na 100 %, ovšem na konci celé kapitoly vás to nemusí pustit do té další, dokud nebudete mít osvobozený určitý počet draků, nebo jste neposbírali určitý počet diamantů. Každopádně platí, že pokud se vám podaří hru dohrát na 100 %, tj. osvobodíte všechny draky, posbíráte všechny vejce a diamanty, odemkne se ještě jeden bonusový level.

Spyro the Dragon – dráček zachraňuje království

Co se týče hlavního hrdiny, tak dráček Spyro umí pochopitelně skákat. To byste nečekali, co? A protože je to drak, má u sebe plamenomet - tj. může ze své tlamky kdykoliv vypustit plamen a spálit vše kolem - ovšem dosah je celkem nic moc. Spyro umí také rychle běhat, což vypadá docela legračně, protože cupitá jak štěně. V běhu je také možné likvidovat nepřátele, protože Spyro u toho skrčí hlavu a je schopný všechny potrkat svými rohy. Jelikož má také křídla, dovede plachtit (tzv. glide), zpomalit pády a v bonusových levelech i úplně létat.

Za zmínku ještě stojí, že Spyro mluví, což je trochu netradiční. No vážně! Takový Sonic nebo Mario původně toho moc nemluvili. Možná až v pozdějších hrách. Crash Bandicoot také nemluví. Ovšem Spyro je už od samého počátku nadabovaný. Možná byste očekávali, že pubertální dráček bude otravný, ale naopak mě to nijak nerušilo, ani nevadilo a připadlo mi, že dabér vystihl jeho osobnost perfektně.

Co mě osobně trochu nepotěšilo je ovládání. Jasně, je to stará 3D hra, kdy ovládání nebylo tolik plynulé a responsivní jak bývá ve hrách dnes, ale... Bohužel se to nehraje vždy úplně příjemně. Spyro dělá až příliš prudké pohyby, díky čemuž i zdánlivě jednoduché úkoly jsou trochu obtížnější. Dejme tomu, že budete chtít prostě jen přeskočit z plošinky na plošinku - je však velká šance, že se netrefíte a zahučíte dolů. To by mi osobně ani tolik nevadilo, kdyby platforming ovšem nebyla hlavní náplň celé hry...

Spyro the Dragon – dráček zachraňuje království

Moc mě také nepotěšila kamera, která si tak trochu dělá co chce. Pomocí L2 a R2 si ji můžete natočit, ale pokud kameře překáží nějaká věc - např. stěna - tak se zasekne a dál to nejde. To pak musíte někam poodejít, abyste ji mohli otočit jak potřebujete. Je to fakt otrava. Zkrátka a dobře jsem měl s kamerou celou hru nějaké problémy.

S tím je spojen i fakt, že akční stránka hry také není úplně příjemná. Díky malému dosahu plamenů se musíte k nepřátelům hodně přiblížit, ale zblízka jsou nebezpeční a mohou vám ublížit, že jo... Někteří se dají zabít jen plamenem, jiní jsou vůči ohni imunní a vy je musíte trknout. A pak je tu opačný případ - některé nejde trknout, ale pouze upálit. A vy to nikdy nevíte dopředu a musíte to prostě vyzkoušet. Občas mi akce přišla i nefér, protože je to spíše o štěstí, než o schopnostech hráče. Dejme tomu, že je před vámi protivník, co střílí firebally - to je ok, tomu se dá vyhnout, uskočit a tak dále. Ale pak je tu třeba týpek s palicí a jeho útokům se moc vyhnout nedá - prostě vás buď zaplácne nebo ne. A vy se k němu musíte hodně přiblížit, abyste na něj mohli chrlit plameny. Tím pak ale prostě riskujete zásah.

Spyro the Dragon – dráček zachraňuje království

Trochu mi ještě vadila jedna věc, která se jmenuje supercharge. V některých levelech je taková klouzačka, na které jsou nakreslené šipky. Spyro se po ní může rozeběhnout, což ho nabije a získá tzv. supercharge, díky čemuž může zničit určité typy beden, eliminovat některé silnější protivníky, a hlavně tak dovede udělat veliký skok do dálky a dosáhnout tak na některá nedostupná místa. Ovšem je to trochu vopruz, protože vy na tuhle klouzačku musíte skočit pod určitým úhlem a dostatečně se rozeběhnout, jinak se vám superskok nepovede a ehm... celkově je za tím jakási podivná věda, kterou podrobně rozebírají různá videa na YouTtube. WTF? Já si chci jen zahrát hru, ne studovat nějaké úplné haluze a černou magii.

Je to trochu průser, když akční plošinovka neumí být dobrá akce, ani plošinovka, co? :) Ale nebojte, navzdory těmhle nedostatkům je Spyro pořád strašně zábavná hra. Navíc svoje nedostatky dobře maskuje za různé zajímavé nápady, celkovou osobitost a pohádkovou estetiku. Co se týče grafiky, je to sice typická polygonová záležitost prvního Playstationu, ale v některých ohledech bych řekl, že je dost nadprůměrná - třeba hlavní postavička Spyra je docela dost detailní.

Spyro the Dragon – dráček zachraňuje království

Obecně hru hodnotím pozitivně, líbila se mi, bavila mě a chápu, proč je mnohými považována snad za nejlepší záležitost na prvnímu Playstationu, (koneckonců prodala 4 832 145 kopií). Ač má trochu nedostatky a občas mi lezla na nervy, celkově jsem rád, že jsem si ji zahrál. Jak se zdá, první díl se také dočkal v roce 2018 remaku v rámci Spyro Reignited Trilogy, která vyšla pro PS4, Xbox One, Nintendo Switch a PC.

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Spyro the Dragon – dráček zachraňuje království"

  • Jenkings napsal:

    Čekám až se tu zase ozve „mance“ se svým hodnotným příspěvkem do diskuse, popisujícím, že je zcela bezpředmětné se zabývat hrou, která je na pravěké PS1 :D

    Jinak jsem tu hru měl už dlouho v „TO PLAY“ listu, ale teď mám trochu rozporuplné pocity,jestli se do toho pouštět :(

  • frufru napsal:

    Zrovna Spyrovi jsem nikdy na chut neprisel, i kdyz jsem mu dal sanci znovu po letech na switchi tak me stejne nepresvedcil o svych kvalitach a sbirani diamantu me fakt nechytlo. Vic me to bavilo v devadesatkach a dnes uz pro me ta hra ztraci kouzlo uplne, na rozdil od jinych retro her treba i z osmdesatek.

  • Daxter napsal:

    Kdo nezazil nevi jake zo bylo hrat Spyra v roce 1998 kdyz pretim bylo me oko zvykle leda na NES videohry od Vietnamcu, tohle byla pro me herni revoluce, stejne jako vsechny ostatni hry ktere byly na Demo one disku (Crash 3, TR3, Gran Turismo, MediEvil,Tekken 3) prilozenem ke konzoli

  • mipsgte napsal:

    Na tu kameru si dost lidí stěžovalo. Ale řekl bych že jen ti, co to hráli později, když už byly modernější standardy a ti co nepřišli na to, že kamera jde v menu přepnout z „Passive“ na „Active“, což vyřeší všechny problémy.

    Ještě bych vypíchnul:
    – je to první hra, která používala LOD systém (level of detail).
    – dost se tam používalo realtime animování geometrie. Hýbaly se různý kusy levelů ale i kytky, kaktusy, všechno živý se hýbalo a reagovalo na plameny.
    – při přelétávání z levelu do levelu se zaběhlo do portálu a bez přerušení se nahrál další level a ani na setinu sekundy ten 3D dráček nezmizí z obrazovky, takže „seamless“ přeletí do další lokace. To nemá ani ten remaster, tam to ojebali a po vstupu to probleskne a přestřihne na jinej model a ani ten remaster portal nevypadá jako 3D prostor v další dimenzi, ale jako placatá textura.

    Na rok 98 a 2 MB RAM to byl technologickej zázrak.
    Díky soundtracku to mělo takovou magickou pohádkovou atmosféru.

    • Pollux napsal:

      Tak díky za doplnění informací. To s tou kamerou budu muset zkusit příště, až Spyra zase někdy rozehraji :)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle