#hvdosdev

Pod kapotou Hexena vol. 2

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

19 patronů přispívá částkou 2128 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Už je to dlouhá doba, co jsem psal článek Pod kapotou Hexena, takže by určitě nebylo na škodu si dát druhý díl. Co říkáte? V prvním díle jsem řešil jeden legendární soft-lock, který se nachází na konci čtvrté kapitoly v mapě Gibbet. Mimochodem, v tom článku jsem udělal maličkou chybičku, ale nikdo si ji nevšiml, takže je to jedno.

V druhém díle bych se chtěl věnovat dalšímu soft-locku, který se nachází v úplném závěru hry při souboji s finálním bossem. Konkrétně se jedná o mapu Dark Crucible.

V téhle mapě potkáte finálního bosse Koraxe a dáte se do epického souboje. Korax po vás vrhá firebally a dokonce je schopen vyvolávat různé pasti. Jednoduše vystřelí blesk do stropu a to něco někde aktivuje. Buď se některé části podlahy promění v lávu, ze stropu začnou pršet firebally, nebo na můstku uprostřed vystřelí ostré bodce.

Pod kapotou Hexena vol. 2

A to je ona! Aréna s finálním bossem, přední část.

Souboj má však dvě fáze. Jakmile se Korax trochu unaví, teleportuje se pryč. Po stranách arény se pak otevřou dvě kamenné stěny a vypustí dvě vlny monster. Jakmile je vybijete, otevřou se velká kamenná vrata uprostřed a následuje druhá část souboje. Když Koraxe konečně porazíte, otevře se poslední portal a hra končí.

Avšak existuje tu takový bug, který můžete vyvolat pokud hrajete za kněze (Clerica). Stačí mít hned několik lahviček se zeleným elixírem, které se jmenují Fléchette. Pokud je položíte na nějaké místo, explodují a vypustí zelený jedovatý oblak, který udusí každého, kdo se k němu přiblíží (včetně vás).

Pokud jimi zasypete Koraxe, tak docela rychle umře. To je sice dobře, protože jste porazili hlavního padoucha celé hry! Jenže pokud umře už během první fáze, neotevřou se kamenné stěny, a ani hlavní vrata uprostřed. Jste tedy soft-locknutí v první aréně a máte smůlu.

Pod kapotou Hexena vol. 2

Korax - finální boss celé hry

Koraxe lze porazit už během první fáze ještě jedním způsobem. Opět k tomu potřebujete hrát za kněze (Clerica) a musíte mít zbraň Wraithverge. Tahle zbraň střílí duchy a pokud s nimi paralyzujete Koraxe, celkem rychle umře a opět nastane soft-lock.

Jak je ale něco takového možné?

Pod kapotou Hexena vol. 2

Když Koraxe začnete dusit výpady, umře už během první fáze souboje...

K vysvětlení tohohle bugu se musíme podívat na Doom engine aka id Tech 1 obecně. Veškerá monstra v Doom (a také v Heretic a Hexen), mají několik stavů. Prvním základním stavem je idle, kdy monstra nedělají nic a jen vyčkávají na místě, co se bude dít dál. Obvykle následuje stav, kdy vás spatří nebo uslyší. Tenhle stav se jmenuje alert a obvykle při něm monstrum udělá nějaký zvuk. Imp zamručí, Pinky zachrochtá, Cacodemon zasyčí a tak dále.

Následuje stav chase, kdy se vás monstrum snaží najít a zabít. Během toho obvykle také vydává nějaký zvuk. Nejznámější je asi Arch-Vile a jeho „ha ha hááá“. V tomhle stavu monstra prohledávají celou mapu, jdou co nejkratší cestou k vám, vyhýbají se překážkám, otvírají dveře, zavírají dveře a tak dále. Pochopitelně se můžou dostat do stavu umírání a smrti. To když se vám je podaří zabít. Nebo je zmáčkne drtič. Nebo se monstra nějak pozabíjí samy mezi sebou, což se také často stává.

V Hexenovi pak ještě existuje stav dormant. To je stav, kdy je monstrum naprosto deaktivováno a je z něj v podstatě socha. V tuhle chvíli vyčkává, až ho aktivuje nějaký script. Korax jakožto finální boss Hexena má ještě pár dalších speciálních stavů, jako je třeba teleportace nebo vyvolávání pastí.

Ten ale úplně nejzajímavější stav je pain state. To je stav, kdy je monstrum v bolestech. Tj. střelíte do vojáka a on bolestivě zamručí. Střelíte do impa a on zařve. Střelíte do Arch-Vile a on zasyčí. Každé monstrum má trochu jinou šanci se do pain state dostat. Tahle šance je vyjádřena v bitech, které mohou mít hodnotu od 0 do 255. Nejvyšší pain state má Lost Soul a nejnižší Arch-Vile (ten má dokonce nižší než Cyberdemon).

Pod kapotou Hexena vol. 2

Poslední level hry - Dark Crucible

Je také možné monstrum uvést do permanentního pain state. Pokud monstrum třeba zmáčkne drtič, tak zůstane v tomhle stavu celou dobu, co ho to drtí. Co je ale důležité zmínit je to, že během pain state monstrum nemůže dělat vůbec nic jiného. Nemůže se dostat do jiného stavu (no pun intended). Nemůže být zase idle, nemůže být chase atd. Může jen umřít, tedy přejít do stavu dead.

Asi už chápete, kam tím vším mířím? No ano!

Korax má celkem 5000 hp, a když mu klesnou na polovinu, tak se teleportuje do druhé arény a přepne se do stavu dormant. A až pobijete všechny vlny monster, otevřou se dveře, Korax se opět aktivuje a přepne do stavu chase. Když ho však začnete dusit výpary ze zelených elixírů, nebo necháte duchy, aby ho roztrhali, je v permanentním pain state. A během toho se nemůže teleportovat, protože pain state má vyšší prioritu v chování monster, než teleportace či jiné akce. Jediný stav s ještě vyšší hodnotu než pain state je tedy smrt. Proto Korax může umřít, ale to je však vše.

Takže proto dojde k onomu soft-locku.

Aby toho nebylo málo, existuje ještě další možnost se v poslední mapě Dark Crucible soft-locknout. Dveře do první arény s Koraxem se dají otevřít pouze jednou. Pokud se tedy teleportujete na začátek za pomocí Chaos Device, tak smůla.

No jo, v devadesátkách se quality assurance proces nebral tak vážně jako dnes. Co se dá dělat. :)

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Pod kapotou Hexena vol. 2"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle