Výzva s odměnou: stvořte „shareware“ FPS akci!

Kvark – čest práci, soudruzi!

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

20 patronů přispívá částkou 2348 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Dobrý den, soudruzi. Sotva jsme se vzpamatovali ze socialistického zážitku, který nám přinesl HROT, a hned je tu další nová podivuhodná tvorba z českých luhů a hájů. Tentokrát je to FPSka Kvark, která se stejně jako HROT odehrává v socialistickém Česku. Konkrétně v alternativní historii osmdesátých let. Stejně jako HROT je Kvark tzv. "boomer-shooter", stejně tak má lehce hororovou atmosféru, quakovsky špinavou estetiku, lehce polygonový styl, vysokou míru drobné interaktivity a prostě je to skoro jako takový HROT 2. Ačkoliv... ne tak úplně. Jednak ty hry vznikaly ve stejnou dobu nezávisle na sobě a jejich zaměření je spíše náhoda. Jednak Kvark vypadá jako HROT jen na první dojem, ale jakmile se ponoříte do hry, zjistíte, že Kvark dělá spoustu věcí naprosto jinak, přináší zcela vlastní nápady a prostě má svůj styl.

Kvark – čest práci, soudruzi!Kvark – čest práci, soudruzi!

O čem že Kvark je? Celá hra se odehrává v podzemním komplexu pod jadernou elektrárnou zvanou Kvark. Vaším úkolem je z komplexu utéct. Tj. dostat se z podzemí tam nahoru. Komplex je samozřejmě plný různých podivných existencí, radioaktivních zombií a tak dále. Další detaily příběhu pak pomáhají odhalit různé zápisky, které lze při putování nalézt.

Seznam zabavených předmětů. Týden 14, rok 1989
Opasek: III
Nůžky: IIIII
Kardiostimulátor: I
Šroubovák: IIIII IIIII I
Přilba: II

Z bezpečnostních důvodů jsou zabavené předměty zničeny každé druhé úterý v sektoru 17F.

Celá hra má socialistickou atmosféru. Všude jsou propagační plakáty, různé dobové odkazy a všechny takové ty totalitní věci. Nepřátelé navíc mluví česky a řvou „Hej ty, stůj!“ nebo „Co tady děláš?!“ Jo, jinak se mi fakt líbí to logo společnosti Kvark - protože vypadá trochu jako znak radiace, ale ne tak úplně. Vypadá to nějak takhle:

Kvark – čest práci, soudruzi!

Kvark – čest práci, soudruzi!

Mimo tohle všechno je Kvark ale celkem obyčejná "doomovka", kde se prochází level za levelem, střílí se hromada monster, sem tam se musí stisknout tlačítko, co něco někde otevře a tak dále. V mnoha ohledech to připomíná Half-Life, protože to má podobnou "flow", kdy narážíte na překážky, které je nutné různými způsoby odstranit. Například někam jedete vláčkem, ale kolej je špatně nastavena, takže musíte vystoupit, prostřílet se chodbou do nějaké řídící místnosti, zapojit nějaké kabely, aby naskočila elektřina, přehodit několik pák a pak se může pokračovat dál. Prostě se to nese v tomhle duchu. Tvůrci navíc jistou inspiraci Half-Lifem přiznávají otevřeně. :) Dále je inspiroval třeba Fallout.

Zaujala mě vysoká míra interaktivity. Lze zapínat televize, rádia, pouštět vodu, kouřit cigarety, brát všemožné předměty a já nevím, co všechno. Někdy je to dokonce nutné pro další postup hrou.

Kvark – čest práci, soudruzi!

Kvark – čest práci, soudruzi!

Kvark také obsahuje jisté možnosti vylepšování postavy. Na různých místech během hraní narazíte na látku zvanou anethium, kterou si můžete zvyšovat třeba celkovou kapacitu zdraví a štítů, nebo vaše postava může být rychlejší, silnější apod. Je však potřeba trochu číst, co která schopnost dělá. Já jsem si omylem aktivoval vylepšení, které mi snížilo celkovou kapacitu zdraví, ale zvýšilo šanci na to, že najdu lékárničku. To jsem úplně nechtěl...

Nepříjde ti divné, že se venku nikdy nic nehýbe?

Hmmmm, nad tím jsem nikdy nepřemýšlel.

Já taky moc ne, ale poslední dobou si všímám, že nikdy neprší, pořád svítí sluníčko a nejdivnější je, že když jsem jednou v noci nemohl usnout, tak všechny okna čas od času problikly, jako by to byly jen obrazovky.

Po akční stránce je to velice chytlavá a zábavná hra, ovšem později to podle mě trochu skřípe. Největší problém jsem měl zřejmě u zbraní, protože mi přišly zoufale pomalé. Dvojhlavňová brokovnice unese jen dvě patrony, a pak se musí přebíjet - logicky. Rotačák se strašně zahřívá. Kuše se potřebuje přebíjet po každém výstřelu. Kulovnice je také otravně pomalá. Paprskomet je nic moc. Dost mi také chyběla nějaká silnější zbraň - třeba nějaký raketomet. Trochu to nahrazovaly granáty a všudypřítomné výbušné sudy.

Kvark – čest práci, soudruzi!

Kvark – čest práci, soudruzi!

Nechci tvůrce hanit - samozřejmě velký respekt, že to dali dohromady. Nicméně podle toho, co říkali v jednom rozhovoru, chtěli FPSku, která má rychlou akci a vysoké tempo. Na straně nepřátel je ta rychlost docela cítit, ale u zbraní bohužel moc ne. U zbraní mi naopak přišlo, že všechny jsou strašně pomalé a na větší přestřelky malinko nevhodné.

Zmínění nepřátelé mi také později trochu přišli nic moc. Jsou tu týpci v ochranných oblecích proti radiaci v několika odlišných verzích (s obuškem, pistolí, plamenometem). Pak jsou tu nějaké krysy, pavouci a pár typů robotů či dronů. A to je vlastně vše. Přišlo mi to trochu málo... Ze začátku vám to bude připadat fajn, ale jakmile se dostanete za půlku hry, budete mít prostě pocit, že potkáváte čtyři monstra pořád dokola a nic dalšího. Kde je nějaký pořádný šokující nápad? Kde je Lenin, co má chapadla? Kde je Gottwald, co plive oheň? Kde je Putin, co má v jedné ruce kosu a v druhé kladivo? Kde je nějaká abominace, co vypadá, že přišla ze Silent Hillu?

Kvark – čest práci, soudruzi!

Kvark – čest práci, soudruzi!

Celá hra je ale dost krátká, takže vám to možná ani nebude připadat tak hrozné.

Ještě mě trochu nepotěšilo, že hra nejde libovolně ukládat. Původně tam ukládání bylo, ale tvůrci od toho upustili. Přišlo jim, že je pak hra příliš snadná a navíc se ukládání dalo různě zneužívat. Proto raději implementovali checkpoint systém (každý checkpoint vypadá jako starý sálový počítač se dvěma magnetickými pásky). Proti tomu bych nic neměl, ale Kvark není jen akce - je to hra založená také na prozkoumávání prostředí, prohledávání skříní, čtení deníkových zápisků, sbírání různých předmětů... Když člověk umře a zjistí, že checkpoint byl před strašně dlouhou dobou, je fakt frustrující, že musí znovu vybrat všechny skříně, posbírat různé drobné věci, prozkoumat všechny kouty a doufat, že na nic nezapomněl.

Kvark – čest práci, soudruzi!

Kvark – čest práci, soudruzi!

K tomu dodám, že mi asi třikrát hra spadla s jakousi chybovou hláškou... Takže už jen kvůli tomu mi checkpoint systém přišel trochu otravný. A když už jsem zmínil ty pády, tak jsem během hraní narazil i na pár dalších drobných bugů, ale nic, co by mi znepříjemnilo den. Doufám, že to vylepší nějaký budoucí update.

Takže tvůrcům vzkazuji, příště trochu rychlejší zbraně, trochu kreativnější monstra a trochu stabilnější fungování celé hry. Kromě toho všeho jsem byl ale spokojen. Kvark je zábavný, chytlavý, dovede vtáhnout, lehce strašidelná atmosféra umí pohltit a celkově jsem si těch šest hodin dost užil. Všem tedy hru můžu doporučit a klukům z Latest Past přeju velkou budoucnost na trhu s hrami a mnoho světlých zítřků. Čest práci!

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

  • | Kategorie: PC  | Štítky:  

Komentáře k:
"Kvark – čest práci, soudruzi!"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle