Stejně jako v případě Grand Theft Auto: Vice City, i tentokrát se podíváme na krabici, která je někde na půl cesty mezi big boxem a paklíkem chesterfieldek. A opět půjde o hru poněkud novější, za což se omlouvám, ale sypu to na vás tak, jak mi to chodí ;)
Dámy a pánové, hra, která změní roleplaying navždy, alespoň dle magazínu PC Zone - Neverwinter Nights (2002)!
Na neverwintery (dle vzoru baldury) mám docela dobré vzpomínky, kdysi jsem se do ní ponořil, ještě na Athlonu XP 1800+ s 512MB RAM a GeForce 4MX 440. Běželo to slušně a já se úspěšně prokousal kamsi ke konci třetí kapitoly ze čtyř celkových, pak mě pravděpodobně zmohla jistá repetitivnost. A bohužel jsem se nikdy nedostal k tehdy vehementně proklamované silné stránce, a to uživatelským příběhovým modulům. Spolu s Neverwinter Nights jste totiž obdrželi mocné nástroje pro tvorbu vlastního obsahu, a komunita se výzvy zhostila se ctí, ke dnešku existují modulů vyšší tisícovky. Ve spojení s multiplayerem to tak ze hry může udělat jakýsi dračák 2000, kterýžto koncept mě tehdy fascinoval. Představoval jsem si, jak PJ vytvoří dobrodružství, a pak se do něj v roli moderátora pustí spolu s hráči :)
Na krabici skví se motiv, který by se vyjímal spíše v ordinaci oftalmologa, předpokládal bych, že přechod do plného 3D bude prezentován trochu více přímo do ksichtu. Stejně jako fakt, že na hře pracovali tvůrci Baldur's Gate. Je to tam, ale takové nějaké zaprdnuté. I logo Forgotten Realms bych si představoval výraznější, a možná i barevnější, když už vizuální čistotu rozbíjí ta červená ohyzdnost Atari.
Záď zdatně dohání to, co příď opomenula, a obrázky přímo křičí: "Vstupte do třetího rozměru!" Výsledkem dlouhých čtyř let vývoje budiž plně 3D dobrodružství o délce 60 hodin, a stovky dalších snadno zaručí onen uživatelský obsah. To je slušná hodnota, za ty peníze! Mírně mě překvapilo, že prostor je prostý odvážných tvrzení, velkohubých prohlášení a pochvalných citací, hlod od PC Zone asi stačil.
Minimální požadavky vypadají velmi příznivě, hře postačí Pentium II či AMD K-6 na 450MHz, což je samo o sobě velmi odvážně tvrzení, výkonem jsou ty procesory úplně jinde, dále 96MB RAM (ve Win98/Me) a co se grafiky týče, Riva TNT2 s 16MB VRAM bude prý úplně v pohodě. Náročnější hráči si u kováře pořídí Pentium III či Athlon na 800MHz, doplní jej 256MB RAM a vyšperkují grafikou GeForce 2 či ekvivalentním Radeonem. Realita je taková, pokud mě paměť neklame, že i na mém podstatně výkonnějším PC jsem snižoval detaily a volil nižší rozlišení, abych si všechny ty ohromující světelné efekty užil v rozumných fps.
Letáky jsou dietní, v quick reference card jsou osvětleny především záludnosti ovládání, a v mezičase, co budete memorovat obtížné klávesové zkratky, např. "I" jako "inventory", můžete vyplnit přiložený dotazník a zúčastnit se soutěže o hodnotné ceny, konkrétně hry.
Názorný důkaz, že se již pohybujeme po roce 2000. Hra se rozlézá celkem na třech plackách, což je přibližně 1387 disket formátu 3.5" a kapacity 1.44MB! Přepočet na Fábie a plavecké bazény nechám na laskavém čtenáři, ale abych konvencím aspoň trochu učinil zadost, přidávám názorný banana for scale.
Obálka manuálu se drží vizuální čistoty, nicméně nebojte, výtvarníci si byli strohosti vědomi, a hráče odměnili na poslední straně...
...a to spoře oděnou elfkou v brnění, které bezezbytku dodržuje přísná pravidla žánru, viz Báječné ženy v chromovaných podprsenkách. Ale co já vím, třeba má ta holka hruď namazanou nějakou kouzelnou vodičkou, co odráží palcáty, meče i šípy, a v chladu dokonce hřeje.
Pokud vás snad nevzrušují lepé ženštiny, přijdete si na své ve všudypřítomných tabulkách. Třebas tahle kráska znázorňuje, kolik kouzel může váš mažik na které úrovní umět a denně namemorovat.
Manuál je celkově poctivý, sice chybí barva, ale obsahu je na celých 200 stran. Však je co popisovat, to máte pravidla AD&D, geografii světa, založení postavy, kouzla, ovládání, síťovou hru, nástroje pro tvorbu vlastních dobrodružství... Složitosti leteckého simulátoru to nedosahuje, ale není to od toho moc daleko.
No a mohla snad chybět? Nemohla! Mapa na první pohled jako ze žurnálu, na lesklém papíře, barevná... ale ten JPEG, co posloužil coby podklad, nemusel být zasažen tak ostrou kompresí. Nebo že by šlo o pokus navodit "jako textilní" hrubost? Kdo ví, ale je to na můj vkus trochu rozmazané, některé drobné nápisy jsou až nečitelné.
Inu, docela pěkné, hodnotím sedmi očičkami z deseti možných, přeci jen, mapa by si zasloužila větší detail, a ten hlavní motiv je takový mdlý.
V tuto chvíli ukládám Neverwinter Nights do poličky, ale mám docela chuť se do hry pustit v moment, až dohraju Baldur's Gate, kde jsem se mimochodem trochu zasekl, přesněji řečeno nenašel jsem dostatek času, tzn. baldury leží pár měsíců u ledu. Ale v hlavě to pořád držím a pokračování cesty je v plánu :)
Som si teraz uvedomil, ze krabka, v ktorej mam NWN ja je ineho druhu – nie je to takyto box ako mas tu, ale je to taky ten jemnejsi papier (co som na tych malych krabickach rok 2000+ nemal moc rad), ktory sa otvara na vrchu. Manual ma kruzkovu vazbu a potom je tam este kapesnicek…teda latkova mapa (malicka z velmi jemnej latky :-)). Ked tak na to teraz pozeram, rozmyslam, ci ta moja krbka nie je nahodou US verzia :-)
V tomhle měkčím kartónu mám Flatout, a fakt nic moc, to už není ono :)