Gooka 2 – pokračování ve 3D

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

17 patronů přispívá částkou 1822 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Nedávno jsem zrecenzoval Brány Skeldalu 2. Řekl bych, že Gooka 2: Záhada Janatrisu je velice podobná záležitost. Také se jedná o méně známé pokračování, které žánrově přeskočilo někam úplně jinam. A také působí lehce experimentálně a nízkorozpočtově.

Každopádně jsem se rozhodl téhle hře dát šanci. Podařilo se mi ji dohrát, takže mohu sepsat své dojmy do téhle recenze.

Nejdříve ale k příběhu. Opět se vrací hrdina z prvního dílu jménem Gooka. Gooka je tentokrát trochu vyspělejší, pracuje jako soudce a po událostech prvního dílu žije šťastně, spokojeně a vše je fajn. Až do jednoho dne, kdy se vrátí z daleké výpravy a najde svůj domov v troskách. Někdo ho podpálil na uhel! Co je ještě horší je fakt, že neznámý nepřítel také otrávil jeho ženu, která pomalu umírá. A co se týče jeho syna Yorimara, tak ten je někde fuč - zřejmě byl unesen.

Gooka 2 – pokračování ve 3D

Gooka něco vaří (drogy?)

Gooka musí najít protijed pro svou otrávenou ženu, která byla mezitím uložena do speciálního magického sarkofágu. Ten zpomaluje působení jedu a dává tak více času na záchranu. U toho Gooka samozřejmě musí zjistit, kdo mu podpálil dům a najít svého syna Yorimara.

Celá hra vznikla podle knížky Gooka a Yorimar od Richarda D. Evanse.

Když jsem Gooku 2 rozehrál, nevěděl jsem vůbec o co jde a co mám vlastně očekávat. Celá hra je kombinace dvou žánrů - RPG a point'n'click adventury. A tu je zase vidět jistá paralela se hrou Brány Skeldalu 2, nicméně Gooka 2 na to jde trochu jinak - hlavně je to tedy 3D záležitost.

Gooka 2 – pokračování ve 3D

Gooku čeká spoustu cestování po světě

Jakožto adventura to funguje asi takhle: kamera snímá scénu a hlavní hrdina se po ní může pohybovat. Scéna vypadá jako běžná adventurní lokace. Kamera je víceméně ukotvená, ale někdy se dle potřeby může lehce pootočit. Místo toho, abyste měli kurzor myši, se kterým vybíráte aktivní místa na obrazovce, to funguje spíše tak, že se k těm aktivním místům musíte přiblížit a jejich název se objeví v pravém dolním rohu obrazovky. Takže když se třeba přiblížíte ke dveřím, objeví se "dveře". S daným aktivním objektem lze interagovat - defaultně klávesou enter. V případě dveří je třeba Gooka otevře a projde jimi.

Používání předmětů funguje tak, že je vyberete v inventáři, čímž se objeví v levém dolním rohu. A když pak dojdete k danému objektu, kde se má předmět použít a dáte enter, tak předmět použijete. Jednoduché.

Gooka 2 – pokračování ve 3D

V každé správné adventuře se musí vyskytovat kokos

Hlavního hrdiny lze ovládat do jisté míry i na myši, ale přišlo mi to takové nějaké podivné a rozbité, tak jsem zůstal u klávesnice. A ne, není to tak, že hrdina chodí za kurzorem myši, jak bývá v adventurách zvykem, ale spíše je to jakási prapodivná forma tank-controls, kdy se postava natáčí dle pohybu myši. Ale to je jedno, protože to stejně moc nefunguje.

Kromě adventurních scén s ukotvenou kamerou se hra někdy přepne do pohledu třetí osoby, kdy vás kamera pronásleduje a drží se vám za zády. V téhle chvíli Gooka 2 vypadá jako klasická RPG hra ve stylu Gothic, což do jisté míry je.

Gooka 2 také obsahuje souboje. Ty jsou takové všelijaké a místy mi trochu lezly na nervy. Podobně jako v Branách Skeldalu 2, i tady jsou souboje tahové. Někdy máte první tah vy, někdy protivník. Občas jsem měl pocit, že to není úplně náhodně, ale je to u konkrétních soubojů pevně naprogramované.

Gooka 2 – pokračování ve 3D

Gooka 2 stejně jako první díl obsahuje také sci-fi prvky

Během soubojů se můžete bránit fyzicky, třeba mečem... ale také za pomocí magie. Co je docela originální je to, že si libovolně můžete přepínat, jestli chcete být bojovník nebo spíše kouzelník. Během souboje si můžete sílu mysli přelít do síly těla a naopak. A je možné si nastavit libovolný poměr - třeba sílu těla můžete nastavit na 120 a sílu mysli na 40. Popř. na 110/50 nebo 100/60 a tak dále. To je na vás.

Během hry se můžete učit různá nová kouzla a různé nové druhy útoků. Někdy se může utkat více protivníků naráz. Někdy se k vám z různých příběhových důvodů přidají další společníci a někdy vás přepadne více nepřátel. Hele, o soubojích by toho šlo říct ještě hodně, ale raději to zkrátím a řeknu, že jsem z nich měl rozporuplný pocit. Sem tam mě bavily, sem tam frustrovaly.

Gooka 2 – pokračování ve 3D

Design některých míst nebyl úplně marný

Jinak je to česká hra, takže nečekejte, že to bude na úrovni zahraniční produkce, Gooka 2 celkově působí nízkorozpočtově. Jednotlivé modely 3D postav jsou takové podivné, polygonové a jejich obličej často vypadá jako fotka. Mají celkově trochu toporné a kostrbaté pohyby a animace. Gooka 2 obecně nevypadá jako by byl z roku 2004, kdy už existovaly záležitosti jako Doom 3 a Half-Life 2.

Bohužel je hra také malinko zabugovaná. Někdy mi třeba zamrzla během cut-scény. Někdy mi hlavní hrdina nechtěl interagovat s aktivními místy na obrazovce. Někdy se aktivní místa překrývala a dělala takové různé psí kusy. Někdy se mi nějaká akce zasekla a pomohl jen restart hry. Někdy bylo ovládání takové nějaké zvláštní a rozbité.

Gooka 2 – pokračování ve 3D

V závěru hry potkáte šíleného vynálezce

Ale jak říkám - od malé české hry těžko očekávat to samé, co od nějaké zahraniční produkce. Navíc Gooka 2 byl optimalizován zřejmě pro trochu jinou verzi Windows, než používáme dnes. Vlastně mě docela těší, že mi hra naskočila bez nějakých technických problémů - opět je tu jistá paralela s Brány Skeldalu 2 :)

A co se týče mých pocitů, tak musím říct, že jsem ze hry nebyl vždy úplně nadšený a občas jsem se musel do hraní trochu nutit. Na stranu druhou musím uznat, že některé pasáže jsou rozhodně zajímavé a bavily mě. Občas mě tvůrci překvapili nějakým originálním nápadem. Grafická stránka byla ve své době možná malinko pozadu, ale celkově mi přišlo, že hře celkem sluší to, jak vypadá a art-style byl dělán s jistým citem. Hudební stránka mi také přišla fajn a bylo vidět, že se skladatel nebál experimentovat a nedržel se striktně fantasy / sci-fi motivů. Dodávám, že mám k tvůrcům respekt a uznale kývám hlavou.

Gooka 2 – pokračování ve 3D

No nevím, mně moc živá nepřipadá, Gooko

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Gooka 2 – pokračování ve 3D"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle