#hvdosdev

Exkluzivně: Pixel x86, moderní mrňous kompatibilní s DOS/Win9x – první dojmy

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Při potulkách temnými internetovými hvozdy jsem onehdy narazil na zajímavý projekt Pixel x86, viz oficiální web. Jde o relativně drobné zařízení stavěné na moderních komponentách, které je ovšem plně kompatibilní s DOSem a s Windows 9x. Takové trochu větší Raspberry Pi, ale s x86 procesorem, tedy žádná emulace.

Neváhal jsem, upsal se k zasílání novinek, a pustil celou věc z hlavy. O to větší bylo mé překvapení, když se mi před několika dny ozval spoluautor projektu, mimochodem našinec, a nabídl mi prototyp k otestování. Opět jsem neváhal, po šanci zmocnit se počítače jsem samozřejmě okamžitě skočil, a ona kouzelná krabička mi teď trůní na stole a čeká na zevrubné testování. Než k němu ale dojde, pojďme společně omrknout, co se v bytelné hliníkovém obalu skrývá.

Exkluzivně: Pixel x86, moderní mrňous kompatibilní s DOS/Win9x – první dojmy

Jak vidno z oficiální prezentace, jde o takový chutný sendvič složený z PCB vlastního návrhu, dále industriální desky s procesorem Vortex86DX 800MHz a s 256MB DDR paměti, a také vhodně dimenzovaného chladiče. To celé je zavřené do skutečně bytelné hliníkové krabičky, díky které vám Pixel x86 nebude tancovat divoce po stole, což se často u těchto kompaktních řešení ověšených kabeláží stává. Pravděpodobně vás zaujala vysoká frekvence procesoru, ale nečekejte úroveň Pentií 3, onen Vortex86DX 800MHz je taková 386ka/486ka na steroidech, dle dostupných zdrojů kdesi na úrovni Pentia 200 MHz, kterýžto předpoklad samozřejmě otestuji, už mám připravené k porovnání vhodné PC.

Exkluzivně: Pixel x86, moderní mrňous kompatibilní s DOS/Win9x – první dojmy

Co je z pohledu DOS / Win9X herního zařízení ohromně důležité je zvuk, ten je realizován pomocí čipu Crystal CS4237B, který nabízí jak výtečnou kompatibilitu s kartami Sound Blaster, tak velmi solidní implementaci OPL3. Interně je zvukové řešení připojeno přes ISA kompatibilní sběrnici, bezproblémové podpoře ve starých hrách tedy nic nestojí v cestě. Pokud vašemu uchu FM syntéza nelahodí, máte možnost využít integrovaného MIDI řešení v podobě čipu Dream SAM2695. A pokud vám nevyhovuje ani ten, je tu jak wavetable header, tak obvyklý MIDI/Game port.

Exkluzivně: Pixel x86, moderní mrňous kompatibilní s DOS/Win9x – první dojmy

Zatímco ve zvuku žádný háček nevidím, nad grafickým řešením se vznáší otazník. Na použitém industrial boardu najdeme čip XGI Volari Z9s s 32MB VRAM a s maximálním rozlišením 1280*1024 v 16 milionech barev. Z pohledu 2D ve Windows více než dostatečné, otázka je kompatibilita s některými problémovějšími tituly pro DOS, jako jsou Commander Keen, Jazz Jackrabbit či Pinball Illusions. Uvidíme, otestuji. Jedna zásadní nevýhoda je zjevná už teď - absence jakékoli 3D akcelerace, v 3D titulech, jako jsou např. Quake II či Tomb Raider, si budeme muset vystačit se softwarovým renderováním.

Exkluzivně: Pixel x86, moderní mrňous kompatibilní s DOS/Win9x – první dojmy

Coby datové úložiště slouží SD karta, přímo se zařízením má být dodána karta SDHC o velikosti 32GB. Mezi konektory hravě identifikujeme standardní VGA výstup, dále dvojici USB portů (2.0), též PS/2 port pro připojení periferií (myš + klávesnici jde připojit přes "rozdvojku"), jeden RJ45 konektor (10/100Mbps Ethernet), jeden 3.5mm jack pro zvukový výstup, jeden gameport, a konečně USB-C port, který slouží pro připojení napájení (+5V@1A). Sadu konektorů doplňuje dvojici tlačítek power a reset, přičemž power je šikovně podsvícený.

Drobnou výtku mám jen k napájení, konektor bych si představoval na opačné straně zařízení, stávající umístění, byť bezpochyby vyšlo z nějaké nutnosti, je trochu nešikovné.

Co se aktuální podoby zařízení týče, jde o de facto finální tvar, s tím rozdílem, že "ostrý produkt" bude mít hliníkovou krabičku eloxovanou, tzn. s ochrannou vrstvou zabraňující oxidaci (to jsem si samozřejmě vygooglil ;) Už teď je myslím naprosto jasné, že jde o mimořádně zajímavou hračku, která má potenciál oslovit všechny ty, kteří chtějí 100% kompatibilitu s DOSem a Win95/Win98, a zároveň vyžadují malé rozměry a vysokou spolehlivost. Cena je v tuto chvíli neznámá, ale na rovinu - nebude z nejnižších, použitá deska jednoduše něco stojí a jde o náklad, se kterým se hnout nedá.

Tolik k rychlému prvnímu pohledu. Jak jsem psal, následovat budou podrobné testy, ve kterých ověřím kompatibilitu s citlivějšími hrami pro DOS, a také se pokusím Pixel x86 výkonově trochu jasněji definovat, tzn. postavím ho proti sestavě s Pentiem 233MMX a otestuji ho jak ve hrách (Quake / Quake II, Doom ...), tak v syntetických testech.

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Exkluzivně: Pixel x86, moderní mrňous kompatibilní s DOS/Win9x – první dojmy"

  • msx. napsal:

    Podľa obrázkov to vyzerá, že si už dotestoval. Škoda, že nemáš dosť času, aby bol už aj článok s testami hotový. No nič, budem čakať. :-)

  • sabre napsal:

    ak dobre pozeram tak 800DX dava 80fps v DOOM a 45 fps v QUAKE, takze skor ovela rychlejsie CPU ako PII na 200.

  • TomS napsal:

    Vypadá to dobře, vzhledem k velikosti by mě to i oslovilo, v bytě bojuju s místem, uvidím kolik za to budou chtít.

  • TomS napsal:

    Jak byste řešili případně chybějící disketovku, CD-romku v čistém DOSu? Některé programy či hry mám v obrazech disket, případně na CD, existuje nějakej emulátor CDromky/disketovky na MS-Dos? Něco jako Deamon Tools?

  • Doomtrooper napsal:

    Super, jsem zvědav jak to dopadne a kolik to bude stát. Mám takovéhle různé projekty obzvláště v oblibě. :)

  • Mr.Holub napsal:

    Jak se na to istaluje napr. MS-DOS? Na SD kartu se zapise MBR a soubory nakopiruji?
    Jaky cip ma NIC? Idealni by byl RTL8139,ten ma drivery na vsechno.

  • msx. napsal:

    Mám nejaké otázky do druhého článku.
    1. Čo ak mám len USB myš a klávesnicu?
    2. Tie USB zvládnu aj flash disky? Alebo to bez Free DOSu nepôjde? Zvládne to vôbec Free DOS?
    3. Ako je to s 8253? Emuluje ju procesor a preto tá strata výkonu alebo to má niečo fyzické na doske?
    4. Načo toľko RAM? Lebo moderné komponenty a je problém zohnať menej alebo je to aj reálne využiteľné, napríklad, RAM disk?
    5. Načo toľko video RAM? Tu sa popravde nepamätám, či toľko v DOSe bolo, ale zrejme áno a moja otázka je mimo.
    6. Bojím sa, že cena bude na úrovni Počet 386 z Ali. Máš nejaké minimálne informácie o cene?
    7. Kam sa vlastne „stráca“ tých 600 MHz?

  • Xspy napsal:

    Zaujal mne ten prostřední board a jeho efektní schránka …..Nevypadá to na realizaci CPU v FPGA chipu ? Respektive v nutshellu vidím spoustu chip bordelu

  • Xspy napsal:

    Zaujal mne ten prostřední board a jeho efektní schránka …..Nevypadá to na realizaci CPU v FPGA chipu ? Respektive v nutshellu na obrázku vidím spoustu chip bordelu .

  • Xspy napsal:

    To Volari Z9S je ,zdá se solidní vykopávka ze server segmentu ….Což mne vede k zamyšlení proč nemám žádnou XGI grafiku ve sbírce ?

    https://www.vgamuseum.info/index.php/cpu/item/1124-xgi-volari-z9s

  • x4 napsal:

    To je super projekt, těším se na další testy.

  • msx. napsal:

    Prosím ťa, môžeš to prejsť aj cez SYSINFO v Norton Utility v DOSe? Kam sa to umiestni v rýchlosti procesora, medzi aké procesory a koľko bude rýchlosť disku. Pamätám sa, že naša 386 mala cca 850 kB/s, ale to sme ešte nesnívali o Ultra DMA. Schválne, že aké UDMA to dá.

  • msx. napsal:

    Môj tip ceny 270 +- 20 eur. Tajne dúfam, že to bude lacnejšie. Ale pekná práca. Klobúk dole.

  • Jakub napsal:

    Vidim problem v napajeni pres usb-c.
    Mechanicky i elektricky malo odolne.

  • LUKA napsal:

    Videovýstup pouze VGA? To jako fakt?

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle