Při pohledu na krátký článek, že se Last Rites stalo hrou měsíce jsem překvapeně zíral. Né snad kvůli hře samotné, ale kvůli tomu, že ji vůbec neznám. Myslel jsem, že znám snad všechny devadesátkový FPSky, ale chyba lávky. Neváhal jsem tedy a rozhodl se tuhle hru prozkoumat. Taktéž v textu zazněla zmínka, že v časopise Score hra nedostala moc pozitivní hodnocení, což osobně docela chápu, protože Last Rites není ten nejlepší herní zážitek, jaký byste mohli očekávat.
Takže shrnutí - Last Rites je FPSka z roku 1997, za kterou stojí Ocean Software, a která přináší jedenáct levelů.
Last Rites je zasazeno do prostředí zombie apokalypsy. Svět přepadly zombie a nastala doba temna. Jedna armádní jednotka se však rozhodla se s nimi dát do boje. Nutno podotknout, že za zombiemi tentokrát nestojí virus, nýbrž podivná nadpřirozená entita jménem Otec Mordae.
Každopádně díky tomu, že jste členem armády, nebudete na celou akci sami, ale neustále se kolem vás budou ochomejtat ostatní kolegové a pomáhat vám. Vy jim dokonce můžete nastavit jejich inteligenci, a to od "rookie" (začátečník) k "veteran" (veterán), což nedává smysl. Proč by někdo nastavoval něco jiného, než tu nejvyšší hodnotu? Tak jako tak i s nejvyšší nastavenou hodnotou jsou kolegové blbí jak troky a to do takové míry, že se vůbec nevyznají v komplexním level-designu jednotlivých misí, čili mnohdy je někde ztratíte už během první minuty hraní. Ale to je fuk, protože se o ně nijak moc starat nemusíte. Akorát vás hra informuje v logu o tom, co se kolem nich děje, jako "kolega č. 1 dostal zásah" a "kolega č. 2 je raněn" a "kolega č. 3 skáče přes švihadlo" a tak dále.
Samozřejmě mi vrtalo hlavou, proč Last Rites v době vydání dostávalo samá negativní hodnocení, což jsem zjistil celkem brzy. Totiž tahle FPS má naprosto příšerný level design.
První level se odehrává ve městě. Je to celkem nezajímavá síť ulic, plus náměstí, plus hřbitov, plus podzemní metro. Tohle město se ještě jednou objeví v mapě č. 3 a 5, a je to doslova copy-paste toho samého levelu. Jediný rozdíl je jen ten, že se vyskytují vždy o něco silnější protivníci a vždycky budete mít trochu jiný úkol, který musíte splnit. Tyhle městské mapy popravdě patří spíše mezi ty lepší.
Mnohem horší jsou ty ostatní. Hned ta druhá a čtvrtá, které se odehrávají ve skladišti v obchoďáku, jsou peklo. Naprosto šíleně nepřehledné bludiště, síť nudných šedých chodeb, tisíce dveří, z nichž některé jdou otevřít a vy nevíte které, takže je musíte všechny vyzkoušet. K dispozici není žádná automapa, takže budete bloudit naslepo. Asi každých pět minut jsem byl ztracen a vůbec nevěděl, kam mám jít, nebo co mám dělat. Našel jsem si na Youtube gameplay a podíval se, co dál. A zjistil jsem, že jsem přehlédl malé, téměř neviditelné tlačítko na stěně za bednami, které je nutné stisknout. Vy samozřejmě vůbec nemáte tucha, co tlačítko udělalo. Hra vám to nedá nijak vědět a vy to musíte zjistit sami. Obvykle se stane to, že jedny z padesáti dveří, které nešly otevřít, nyní otevřít jdou. Které to ale jsou nejde poznat a vám nezbyde, než je všechny prostě vyzkoušet. Obvykle to budou nějaké na druhé straně celého obrovského levelu. Hodně štěstí!
Asi jsem teď spoustu lidí odradil od toho, aby si tu hru aspoň vyzkoušeli... Co se dá dělat? Nejhorší ale je, že hra má sem tam i světlejší stránky. Některá místa jsou docela zajímavá, jiná mají slušnou atmosféru. Třeba mise v kanále je správně hororová a vše kolem působí zatuchle, špinavě a rezavě. Nebo takový level č. 10, co se odehrává ve starobylém chrámu, je jediný docela hezký. Kdyby všechny levely vypadaly jako ten desátý, udělala by hra na mě celkově mnohem pozitivnější dojem.
Co se týče akční stránky, sem tam mi hra trochu připomínala Serious Sama. Jednotlivé levely jsou přecpané skupinkami zombií, což působí hezky právě na velkých prostorech v městských mapách, ale v úzkých chodbách je to trochu zvláštní. Zombie po vás budou občas házet kladiva nebo krysy. Jakože fakt, krysy! Později se objeví i různé další typy monster. Některé zbraně jsou trochu nepříjemné - plamenomet má příliš krátký dosah a paprskomet se musí chvíli nabíjet, než vystřelí. Trochu otravné jsou některé menší typy nepřátel (červi, krysy), do kterých se blbě strefuje.
Nicméně navzdory všem nedostatkům bych akční stránku hry spíše hodnotil pozitivně. Přestřelky jsou docela zábavné, zombie se hezky uspokojivě rozprsknou s hlasitým ČVACHT! a celkově za mě spíše OK.
Co se týče engine téhle hry, působí trochu jako taková horší verze Build enginu. Tak jako tak podporuje více pater nad sebou, 3D modely (ne však plně 3D jako Quake - nepřátelé jsou pořád 2D sprites), dokonce plně 3D skleněné tabulky (třeba takový Duke Nukem 3D měl skla ve formě textur), a celkově mi to nepřišel tak marný. Nicméně v roce 1997 hra byla už trochu zastaralá.
Last Rites bohužel obsahuje i nějaké ty bugy. Někdy se vyskytoval ghost bug, kdy monstra prochází stěnami a nejdou zabít, protože vaše kulky z bouchaček prochází skrz. Sem tam se vyskytuje tutti-frutti efekt, kdy se některé textury po krajích lehce zdeformují a ukazují náhodné barevné pixely. Někdy se mi na moment rozbil level úplně a zmizely všechny textury, takže jsem viděl skrz všechno - naštěstí to byl jen zlomek sekundy. Jo a ještě jedna věc - když vás zmáčknou dveře, zabije vás to. Ve výsledku však nic hrozného, co by mi bránilo v dohrání hry.
Grafická stránka je podle mnohých lidí docela nic moc. Mně však přišla v pohodě. Hudba je fajn, dokonce mi sem tam připomínala Unreala.
Ještě jedna pozitivní věc, která mě napadla je to, že se v té hře plní různé úkoly. V jedné misi je nutné chránit malého robůtka vlastním tělem, aby se dostal z bodu A do dobu B. Zombie a turrety se ho budou pokoušet zničit. V jiné misi je nutné najít několik vajec, které jsou na různých místech, a ze kterých se mohou vylíhnout děsivá monstra. Ty pak musíte zničit (ideálně plamenometem). Jsou to spíše maličkosti, nic extra originálního, ale prostě je tam občas víc, než jen to, že musíte najít exit a pokračovat do dalšího levelu.
Jo a ještě jedna taková spíše negativní věc, kterou musím ale pro úplnost zmínit. Hra je neuvěřitelně tmavá. Jakože fakt jsem viděl prd. Musel jsem gammu hodně přepálit, abych nebyl slepej. Možná je to poznat na screenshotech kolem. Chyba není na mé straně - i na videích na YT se hra zdá hrozně tmavá a není skoro nic moc vidět. Naštěstí je k dispozici svítilna - aspoň něco!
Tak jak to shrnout..? Last Rites je v mnoha ohledech fajn hra, která mě vlastně i docela bavila. Jenže ji zabíjí dost otravný level-design, kvůli kterému jsem pravidelně musel čekovat na Youtube, co mám dělat. Kdyby levely byly trochu přehlednější a lineárnější, popř. tu byla k dispozici automapa, tak by tahle recenze byla daleko pozitivnější a hru bych vám i doporučil. Bohužel, je to jak to je. Všechno ostatní se hře dá odpustit - zastaralost, drobné bugy atd. To vše čert vem. Ale ten level-design je prostě velký špatný.
Já Polluxovi děkuju, že to dohrál a sepsal, a já to tedy dělat nemusím. Protože už ve druhé mapě mi ten level-design šel tak strašně na nervy, že jsem radši šel hrát Dooma :) Kromě toho je ta hra strašně hnusná, na rok 1997 až zoufale – být ve vyšším rozlišení, možná bych jí tu stylizaci odpustil, ale takhle je to všechno nepřehledná změť hnědé a šedé. Jinak souhlas, že „gun play“ docela šlape a hudba je překvapivě kvalitní. Ale ten zbytek stojí za hovno :)
Vidíš, jak se obětuju pro HV :D
Doufám, že mi jednou zaplatíš terapeuta, až budu chodit řešit svoje traumata z draní béčkových her:D
Koukám na YT a musím říct, že hudba je víc než fajn! To si poslechnu celé.
https://www.youtube.com/watch?v=_PtqRqNKcSE
Jako tuhle hudbu si ta hra vyloženě nezaslouží :)
Vida, tak tuhle hru si z minulosti nejak nevybavuju. Mozna v zapalu masochismu nekdy vyzkousim. Ty dvere a tlacitka je teda otravnost, kterou taky nemusim. Neni mapa dostupne pod nejakym cheatem? Pokud to pouziva nejakou odrudu Build engine, tak by mohlo jit nastavit i nake SVGA rozliseni, ne?