#hvdosdev

Dohráno: Gooka

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Gooka je česká point'n'click adventura z roku 1997, kterou vytvořilo JRC ve spolupráci s Cinemax. Ač jsou české adventury obvykle humorné a praštěné, tahle je docela vážná. Dokonce má za sebou literární předlohu, jelikož vznikla podle knihy Gooka a dračí lidé, kterou napsal spisovatel Richard D. Evans. Nebojte, navzdory anglicky znějícímu uměleckému jménu je to Čechoslovák a jeho skutečné jméno je Vlado Ríša. Vypadá to, že třeba Knihy Dobrovský tenhle román prodávají jen za 49 Kč. To si možná i pak někdy koupím a přečtu :) Každopádně Richard / Vlado napsal i scénář pro tuhle hru.

Adventura Gooka se odehrává ve fiktivním světě Janatris. Hlavním hrdinou je Gooka, který žije v království Relor. Gooka zjistí, že jeho otec byl zavražděn a z vraždy je obviněn právě on. Musí tedy najít skutečného vraha a očistit své jméno. Ač se zápletka zdá nudná, ve skutečnosti se děj docela rozjede a postupně se ukáže, že hra má propracované univerzum a totální deep-lore. Později jsem se dokonce přistihl, že mě děj vyloženě zajímá.

Dohráno: Gooka

Během hry navštívíte spoustu míst, poznáte hromadu různých tvorů, ras a tak dále. Gooka je žánrově fantasy, ovšem později se budou vyskytovat i sci-fi prvky.

Ze začátku mě tahle adventura malinko zaskočila, protože během prvních pěti minuthraní jsem narazil na soft-lock a zjistil, že to budu muset rozehrát znovu. Takových míst je ve hře více. To je tedy dost hanba, že si tvůrci neuměli tohle pohlídat, zvláště pak v roce 97, kdy už vznikaly věci jako je třeba The Curse of Monkey Island.

Příliš mě také nepotěšila jedna minihra, kde je nutné složit pečeť. Je to dost piplačka a zabralo mi to asi půl hodiny.

Dohráno: Gooka

Tohle jsou zřejmě ty dva největší problémy, které jsem se hrou měl - softlocky a ta jedna pitomá minihra.

Pak jsou tu drobnosti, jako jsou gramatické chyby v titulcích, nebo to, že se text úplně rozchází s tím, co nadabované postavy říkaly. Někdy se vyskytují aktivní místa, ale nedá se s nimi nic dělat a kliknutí na ně nevyvolá žádnou akci. Naopak někdy musíte použít předmět na oblast na obrazovce, která aktivním místem není. Zvláštní... ale jak říkám, jsou to drobnosti a další problém s Gookou nemám. Vlastně vše ostatní se mi líbí.

Dohráno: Gooka

Ručně kreslená grafika od Zdeňky Bouškové vypadá fakt dobře i v dnešní době a vyvolává ve mně podivný pocit nostalgie. Jak jsem psal výše, příběh se docela rozjede a docela mi přišel v rámci možností na poměry české adventury zajímavý. Kombinace fantasy a sci-fi tu funguje překvapivě docela dobře. Hudební složka do hry krásně sedí. Dabing je také celkem fajn, až na hlavního hrdinu, který mi občas přišel takový emočně plochý.

Ve výsledku si myslím, že Gooka patří spíše k těm lepším českým adventurám a rozhodně si zaslouží pochvalu. Příběh, grafika, hudba a fantasy / sci-fi fúze jsou spíše silné stránky hry. Autorům bych chtěl vyčíst jen pár drobností a hlavně ty otravné softlocky. To je asi největší kámen úrazu. Tak jako tak jsem rád, že jsem si to zase po dvaceti letech zahrál.

Dohráno: Gooka


Dodatek Sledge: Zrovna nic rozečteného nemám, tak že bych? :)

Dohráno: Gooka

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

  • | Kategorie: PC  | Štítky:  

Komentáře k:
"Dohráno: Gooka"

  • Krakenus napsal:

    Na české adventury mám pro jistotu docela dobrou mastičku , ale knižní předloha mě celkem zaujala. Údajně se na úpravách podílel i Ondřej Neff.

  • frca napsal:

    Jedna z prvních adventur, které jsem kdy hrál. Na 486, černobílý monitor, bez zvuku.

  • Ilfirin napsal:

    První díl nepsal Ríša sám, ale i Ondřej Neff a Eva Hauserová a je výborný, doporučuji.
    Druhý díl, Yorimar, psal už sám a .. ech.

    Dobrá zpráva je, že hra se knihy drží málo, takže nevyzrazuje knihu, ani po dohrátí.

  • BajajaCZ napsal:

    Moje první originálka, mnohokrát dohraná a nespočetně krát rozehraná (ale skládačku a melodii jsem vyjma prvního dohrání vždycky přeskočil návodem). Vždycky mě štvala krátkost a značné nevyužití světa, o kterém se ve hře spíše jen klábosí a píše…

  • DeadMan napsal:

    S těma softlockama bych to neviděl tak drasticky. Hra prostě chce, aby člověk trochu přemýšlel (hádanky a jejich řešení jsou fakt logický ) a nehrál stylem „zkusím všechno na všechno“….. Jasný, první softlock co může nastat (oprava klíče), asi tak brzy naštve, ale jak jsem psal výše …
    Mě naopak „skládačka“ bavila, horší pro mě bylo zahrání správné melodie… Ale jinak souhlasím, že je to super adventirka

  • DarkMan napsal:

    Hru Gooka lze zařadit do kategorie výjimek tvořících vážnější české adventury v 90. letech. Hra je velmi dobře graficky zapamatovatelná a hraje se skutečně dobře. Jediným neduhem jsou slepé konce, které mohou způsobit nečekaný pád počítače ze všech nadzemních podlaží (hráči ve sklepeních mají smůlu – musí to vydržet). Příběh samotný je „dobrý“, ale možná až moc krátký a neoslovil mě natolik, abych hru vyzdvihl do extrémních výšin české herní tvorby.

  • Pluto napsal:

    Nevím proč, ale tahle hra mě v době vydání vůbec nezaujala. Nebavilo mě ji hrát, žádné výraznější pozitivní vzpomínky na ni nemám. Ale je to už hodně dávno, budu si ji muset zahrát znova, třeba si poupravím názor…

  • Sledge (admin) napsal:

    Coby knihomol se zálibou v obskurním jsem se začetl do literárního Gooky. No, strašnej chaos a patlanina :) Místy se to čte docela dobře, Gooka je na cestě, prostředí se mění, je to tedy slušně variabilní a tu a tam vykoukne zajímavý nápad, ale ve výsledku knížka těch fantasmagorií vrší až přehnaně a poslední třetina se úplně utrhne z řetězu. V ději a fungování světa vidím nelogičnosti i já, nepříliš pitvavý čtenář. Autor má imho problém se stravitelným popisem okolí, občas to strašně odbyde, a odehraje děj v kulisách, které vám dostatečně nevysvětlil a nepopsal, tzn. vlastně nevíte, co přesně se děje. Některé situace jsou úplné wtf, které jsem prostě nepobral, jako např. obřady tajné sekty mnichů v chrámu. No, nečtěte to, hra je imho kvalitnější než kniha :)

  • Ivan napsal:

    Gooku hraju pravidelně každej rok na služební cestě, je to taková moje každoroční nostalgie, takže hru opravdu dobře znám, i když s titulky jsem nehrál nikdy. Mohu potvrdit, že kromě slepých uliček mi nejvíc vadila i ta nevyužitost světa. Ve hře mohlo být daleko více komentářů, průpovídek a vysvětlení.

    Moc nechápu, jaká aktivní a neaktivní místa má autor konkrétně na mysli. Protože se mi zdá, že hra taková místa neobsahuje. Nevím, asi jsem hrál jinou hru..

    • Pollux napsal:

      No, někdy máš aktivní místo na obrazovce… tj. najedeš na něj myší a objeví se název, např. „kašna“ apod. A kliknutí na takové místo by mělo vyvolat akci, např. prozkoumání, tj. hlavní hrdina řekne „to je pěkná kašna“ apod.

      Mám pocit, že jsem narazil na pár míst, kde se objevilo aktivní místo, ale když jsem klikl, hlavní hrdina neudělal nic…

      A vím, že tam bylo pár míst, kde aktivní místa chybí, přesto se na ně dal použít třeba předmět z inventáře (v adventurách je obvykle pravidlo, že předměty z inventáře jdou použít jen na aktivní objekty).

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle