Dohráno: Doom – Legacy of Rust

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

17 patronů přispívá částkou 1822 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Jak již víte, Bethesda pokračuje v oprašování FPS klasik ze svého portfolia, a po prvních dvou dílech série Quake přišla řada i na Doom. Nutno podotknout, že na Doom došlo již podruhé, dlouhá léta byl totiž v prodeji oficiální port běžící na enginu Unity, novinka Doom + Doom II je ovšem ve spolupráci s Nightdive Studios předělána remasterovacím švýcarákem, tzn. do enginu KEX. Jak Bethesdu moc nemusím, tak před jejich příkladným opečováváním stříleček od id software smekám :)

Kromě portu samotného je hlavním tahákem čerstvě přeleštěného Dooma dvojice nových epizod The Vulcan Abyss a Counterfeit Eden sloučená v balíček Legacy of Rust. Nemeškal jsem, naládoval broky do věrné dvouhlavňovky, a pustil se po tisící první do krvavé sklizně démonického svinstva. Po pár hodinách sveřepé střelby s vražedným úšklebkem na rtech jsem se vynořil z bran pekelných, a přináším vám stručné dojmy, pěkně za tepla, dokud je motorovka ještě žhavá.

Inu, je to výtečné, i přes drobné výhrady!

Dohráno: Doom – Legacy of Rust

Kartografie

Před každým novým WADem mnou cloumají pochyby, jelikož Romero mě svými SIGILy rozmlsal, a já nyní prahnu po propracovaných mapách s velkým smyslem pro detail. Tzn. retro věci jak Master Levels for Doom II či relativně nedávno vydaný megawad Doom the Way id Did mě už tolik nebaví. A první mapa Rustu mé pochyby prohloubila, Scar Gate je doomovská klasika, byť s několika novými dekoracemi. Naštěstí hned od mapy druhé se WAD utrhne z řetězu a rozletí do všech stran, a tempo vyjma mírných zakolísání udrží až do samého konce.

Velká část map je stavěna v duchu Romerových sigilovských šílenství. Propracovaná architektura plná detailů, s divokou geometrií, tu s velkými prostory, tu s kompaktními celky, obé plné navzájem provázaných tlačítek, plošin, skrytých místností nacpaných monstry atp. A v případě Rustu také často v mixu různých grafických stylů, organicky prorostlých do sebe v masu pekelného hnusu. Radost pohledět.

S rozsahem to mapy možná místy přehánějí, zejména v tom smyslu, že dvojice tlačítko -> událost jsou od sebe mnohdy velmi daleko, na druhou stranu po letech jsem si užil dietní porci onoho poctivého doomovského bloudění, což jsem zažil naposledy, když jsem jako malý capart krájel pekelníky poprvé. Bloudění nebylo tolik, aby se stalo otravným, a skutečně mi připomnělo ony staré dobré časy, kdy byl Doom ještě mladý, motorová pila ostrá, a moje zdřevěnělá zadel zvládla dřepět na židli 16 hodin v kuse.

Co dále lze mapám vytknout je nesourodost. Pomyslná příběhová nitka tenká jako pavučinka veganského pavouka kouťáka se jimi sice táhne, ale jelikož jde o směs děl různých autorů, je to zároveň kupa různých stylů a přístupů. Rozhodně nečekejte jednolitou a silnou autorskou vizi, ale neva, jednotlivě mapy fungují na výbornou. Výhrady mám jen k posledním dvěma mapám, které sice přináší vítané vizuální osvěžení, ale zároveň se v nich autoři úplně odbrzdili co se potvor týče a vrhli vám jich před mířidla stovky najednou. Nic pro slečinky, ale dalo se to zvládnout.

Balistika

Dalším lákadlem megawadu Legacy of Rust jsou nové zbraně a nová monstra. Obojí je docela slušné, ale jak mám za ty roky původní sestavu potvor i arzenálu zarytou pod kůží, novinky na mě působily lehce rušivě. Ale nedá se říct, že bych se s plamenometem v ruce nebavil, to ne! A i s multizabijákem zvaným calamity blade byla docela prča. Nicméně obé bych bez rozpaků nahradil plazmovkou i BFGčkem, které kvůli novinkám z WADu naopak zmizely.

Nová monstra zčásti vycházejí z existujících, např. tyrant je zmenšenou verzí cyberdémona, a z části jde o novinky. Dvě mrchy jsou poletující (banshee a ghoul), jedna je pěšák přízemní, vassago, který vám doslova zatopí, pálí totiž oheň. Největší šok mi způsobil shocktrooper (jak příhodné jméno), jde totiž o sprajty doom guye, který pálí plazmovkou. V první okamžik jsem se lekl, že jsem omylem vlítnul do multiplayeru :)

Faktor pařby

Obtížností cílí Legacy of Rust spíše na veterány 2.5D válek, hrál jsem na hurt me plenty a rozhodně nešlo o procházku rozkvetlou loukou. Nejen, že potvor jsou celé chumly, a sviňáky typu mancubus a revenant se nešetří, ale střeliva je téměř permanentně nedostatek. Některé úseky jsem musel skrz nepřátele doslova protančit jen se zdviženou pěstí, abych v neprozkoumaných koutech mapy našel pár nových broků, a mohl se vrátit zpět k férovějšímu souboji. Rozhodně se vyplatí municí šetřit a využívat monster infighting. Trable s náboji tkví i v absenci powerupu jménem backpack, tzn. jste celou hru omezeni základní kapacitou (*). Tohle ale neberte jako výtku, směs je namíchána tak, aby byla veteránům libá, dá se tím prokousat a výzva je to férová.

(* Byl jsem z několika směrů opraven, že jsem jen blbě hledal, batoh s municí se v obou epizodách nachází :)

Dohráno: Doom – Legacy of Rust

Technická

Co mě na novém portu zatím vyloženě zklamalo je multiplayer, protože na pingy v řádech stovek milisekund už po letech hraní přes Zdaemon nejsem zvědavý. Zprvu působí nezvykle i vysoká snímková frekvence, po téměř třech dekádách hraní s výchozími 35fps vám těch nových 120fps trochu zamotá hlavou, ale jde o zvyk, i když nesoulady v pohybu monster budete vnímat stále, ten feel je prostě jiný. Celkově to ale šlape náramně a bez zádrhelů, starší Unity port mi chybět nebude.

Mimochodem, zhusta je novému portu vytýkána absence mouse-looku, ale co se mě týče, vůbec to nevadí a dá se polemizovat, jak moc to do Dooma patří. Jasně, řady portů s tím nemají problém, a řady WADů s mouse-lookem počítají, na druhou stranu v původní hře to nemá místo, a ani v Legacy of Rust mi mouse-look nějak výrazně nechyběl (i když by občas pohodlný byl). Jednou je to remaster a mouse-look je de facto nová funkce, která s původní hrou nemá nic společného. Je to jako stěžovat si, že doom guy neumí házet granáty. No, neumí no. A co? :)

Dohráno: Doom – Legacy of Rust

Poslední výstřel

Dvou-epizodu Legacy of Rust můžu s klidným srdcem a čistým svědomím doporučit, je to parádní sekaná, a celkově přináší nový port příjemný zážitek ve víru důvěrně známých sprajtů. Opět se musím poklonit Bethesdě, že remaster rozdává majitelům původní hry zdarma, stejně jako tak učinila v případě her Quake a Quake II. Nevím, co tím sledují a co mají za lubem, prostě se mi nezdá, že by šlo o nezištný akt lidumilství, ale to je fuk, hlavně že je co zabít! :)

Dohráno: Doom – Legacy of Rust

Dodatek - pokud si chcete Legacy of Rust užít mimo oficiální port, v adresáři se hrou hledejte id1.wad, a použijte buďto aktuální vývojovou verzi portu GZDoom, nebo ještě lépe port DSDA-Doom, kde by kompatibilita měla být stoprocentní. Konkrétně potřebujete port kompatibilní se standardem MBF21.

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Dohráno: Doom – Legacy of Rust"

  • Pollux napsal:

    Některá nová monstra nejsou úplně nová, ale tvůrci dali dohromady nějaký cut-content z původního Dooma, co se nedostal do finální hry. Např. ta pošahaná zelená lebka:)

  • Doomtrooper napsal:

    Koukám ale že na GOG to není, mám tam zakoupeno DOOM + DOOM II ale Legacy of Rust tam nikde k nalezení není. Takže je to jen přes Steam nebo Bethesdu?

  • Mr.Holub napsal:

    Vsimli jste si cenzury v podobe zeleneho krize na lekarnickach?
    Jinak v multiplayer menu mi vadi nemoznost fiktrovat pidle typu hry a pingu, to ma doom connector mnohem lepe vyresene.

    • Sledge (admin) napsal:

      Ten zelenej kříž byl už v předchozí Unity verzi. A v nějaké jiné verzi byla dokonce lékárnička změněna na pilulky :)

      S tim filtrem souhlas, taky jsem to marně hledal.

      • atreides napsal:

        Jojo, to byla tenkrát ta kontroverze, že je zažaloval Červený kříž za… no použití červeného kříže. :D :D Takže pak myslim pro X360 port použili pilulky a použili se pak i ve verzích obsažených v BFG edici Dooma 3.

        Naštěstí to pak změnili aspoň na ty zelené kříže.

        • Jenkings napsal:

          já už se těším, až si někdo založí organizaci „žluté kolečko“ a pak zažalujou vesmír, aby zrušil, nebo přebarvil Slunce….

  • rudeman napsal:

    Škoda, že nepřidali do remasteru pohled na myši. Vzhledem k tomu, že hrát 3D akce na klávesnici mi nikdy nešlo (hlavně multiplayer v D3D byl pro mě utrpení, pořádně jsem si to užil až s portem eDuke32),takže Doom odkládám na dlouhé zimní večery s portem GZDoom.

    • Sledge (admin) napsal:

      Počkej, ovládání na myši tam samozřejmě je, to ostatně uměl už původní Doom, ale není tam pohled nahoru / dolu :)

      • rudeman napsal:

        Právě to je ten problém :D. V době vydání jak Doom tak D3D jsem na to hraní neměl nervy, ale jak se objevil Terminator a poté Quake, tak bylo jasno. Prostě střílečky jen v kombinaci klávesnice+myš.

        • Sledge (admin) napsal:

          Pořád nerozumim, Doom se odjakživa v kombinaci myš + klávesnice ovládat dá, v současném oficiálním portu je to navíc namapováno na obvyklé WASD kombo. Jestli ti vadí nemožnost pohledu nahoru / dolu, tak ok, nicméně to v těch 2.5D enginech prostě nikdy nefungovalo ideálně a většinu času je to zbytečné :)

          • leebigh napsal:

            Jasně, pro vanilla puristy je to v pohodě, ovšem já už kompletní mouse look používám vždy i když to design nepodporuje.
            A tady je to na pár místech zdrojem frustrace, když nevidím pod sebe kam skáču, třeba E2M10 nebo tuším E2M1, kdy jsem zaboha nemohl najít jeden z klíčů.

            Jinak poznámka k textu, Backpack ve hře je, aspoň tedy ve druhé epizodě :-)

        • Jenkings napsal:

          co si pamatuju, tak původní Duke3D mělo taky rozhlížení myší vertikálně i horizontálně. Jen ten vertikální se musel někde v menu „odemknout“, protože to bylo defaultně vypnuté

  • Radek Horňák napsal:

    Zdravim, kdyz to zakoupim treba na Epicu, kde mam ucet, tak si ty wady pak stahnu do pc a spistim treba v GZdoom nebo Odamex? Dekuji.

    • Sledge (admin) napsal:

      Viz ten dodatek, nejpohodlnější je hrát to v oficiální verzi, kde je to dostupné přes in-game menu, ale v GZDoomu to rozchodit jde.

      • Radek Horňák napsal:

        Diky za info. Ja mam original Doom colectors Edition, tak jsem myslel, ze by to slo hrat pres Doom95, coz ale asi ne. Ma otazka tedy zni, z toho webu po zakoupeni to normalne stahnu jako soubor ID21.WAD? Ktery si pak muzu presunout do starsiho pc?

  • Radek Horňák napsal:

    ID1.WAD tam melo byt, preklep… :-D

    • Sledge (admin) napsal:

      Ten WAD je nutné vylovit přímo mezi soubory hry, což samozřejmě není těžké :) Přes staré porty to hrát nepůjde, port musí podporovat standard MBF21, potažmo nový ID24, což GZDoom jakžtakž splňuje, něco tam zlobí, ale minimálně ve vývojové verzi GZDoomu by ten WAD měl být normálně hratelný.

      • Radek Horňák napsal:

        Aha, diky. Takzy, kdyz zakoupim, stahnu kompletni hru do pc? Musim se nejak pokazde prihlasovat, jako treba u GTA5? Ten GZDoom byl jen priklad, tak snad u toho bude primo „spoustec“. Diky.

  • Pavel K. napsal:

    Ano ano, batoh byl nalezen, tedy alespon na ultra violence, v prvni epizode uz netusim kde, ve druhe v tajne urovni. Ovsem ve druhe epizode jsem zase nenasel motorovku. Ktera by se sakra hodila na docisteni pro me (sic po strance vizualu perfektni, lec po strance herni frustrujici) predposledni a posledni urovni druhe epizody ( soul silo a brink). Chapu zamer a prikazani techto map – vycerpas munici do vseho krom plamenometu a calamity blade a budes oboji pouzivat dle naseho zameru. Ale.. obe mapy lze dohrat jen tak, jak je psano, nahromadit potvory na jedno misto a kosit je pomoci calamity blade. Zbytky docistit plamenometem, coz je ovsem na munici drahe. Ale zas tisic impu pobavilo, pytel archvilu uz tolik ne. A epizoda jedna The coiled city- jednou stacilo

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle