Hlavní hrdina téhle hry - Mike Dawson - měl v noci ošklivý sen. Zdálo se mu, že ho unesli ufouni, umístili do podivného stroje, který mu vytvořil otvor na čele a jakási trubice mu střelila do hlavy nějaký kulatý slizký objekt, ze kterého odkapával jakýsi sajrajt. Když se ráno vzbudí, zjistí, že ho bolí hlava jako čert. Byl to jen sen, že jo? Nebo se to opravdu stalo? Opravdu mu ufouni nakladli do mozku nějaké embryo či co? Nejvyšší čas spolknout několik pilulek na bolest, zapít je, dát si sprchu a vydat se hledat odpovědi.
Mimochodem, Mike Dawson je spisovatel a přestěhoval se do nového domu, aby načerpal nějakou inspiraci ke psaní. Strávil tam první noc a hned měl takové podivné sny. Dům vypadá přesně jako typický strašidelný dům, který realitka prodávala nejspíše pod heslem totally not haunted.
Každopádně taková je zápletka point'n'click adventury Dark Seed z roku 1992 za kterou stojí vývojářské studio Cyberdreams. Počkat, vážně? Cyberdreams? Jak příhodný název. :)
Hra je hlavně známá tím, že s tvůrci spolupracoval slavný švýcarský umělec (a podivín) H. R. Giger. Ten poskytl tvůrcům nějaké své obrazy, aby je mohli naskenovat a vytvořit z nich jednotlivé scény.
Jelikož H. R. Giger požadoval, aby hra byla v trochu vyšším rozlišení, než jaké bylo tehdy standardem, vedlo to k malé ztrátě barev, kvůli čemuž je hra podivně nahnědlá a zašedlá. Z nějakého důvodu to ale vypadá strašně dobře - alespoň podle mého názoru hře její vzhled sluší. Díky tomu působí jako nějaká zašlá stará fotografie a to rozhodně zvýrazňuje depresivní a hororovou atmosféru. Prakticky důvod, proč jsem si hru vůbec zahrál je ten, že se mi prostě líbí, jak vypadá.
Pustil jsem se do hraní a začal prozkoumávat dům hlavního hrdiny. Lze také jít ven a vydat se do místní vesničky nebo na hřbitov. Dobře jsem se bavil a užíval si to… Ovšem pak jsem zjistil takovou věc, které mě nemile překvapila. Totiž… ve hře běží čas a některé akce jdou splnit jen v určitý moment.
Pokud se vám v domě podaří najít hodinky a natáhnout je, můžete se na ně podívat a zjistil, že je třeba 09:30am. A určité věci, se stanou v určitý čas. Například mezi 10:00am a 11:00am bude na nějakém místě nějaká postava, se kterou si nutně musíte pokecat, abyste úspěšně dokončili hru. Pokud to nestihnete, tak smolík - jste soft-locknutí a už to nedohrajete. Game over! The End! Šmytec!
Vy bohužel nevíte, co máte kdy a kde udělat, takže bez návodu je dohrání Dark Seed v podstatě nemožné. Když to vezmu kolem a kolem, úplně to celou hru totálně zabíjí a je to obrovský deal-breaker, protože kvůli tomu je tahle adventura prakticky nehratelná.
Zajímavé také je, že pokud přijde noc, hlavní hrdina potřebuje spát. Vy to musíte stihnout k sobě do pokoje a do postele. Když jste třeba někde venku ve městě a nastane noc, hlavní hrdina si prostě jen tak lehne na zem a začne spát. No fakt! Prostě to zapíchne kdekoliv, kde stojí. Lehne si třeba na dlažbu na chodníku a hurá do hajan. Když se však ráno probudíte, zjistíte, že nemáte předměty - asi vás někdo ve spánku okradl! Bez nich jste však opět soft-locknutí, takže game over.
Hra vás také zdržuje tím, že si po ránu musíte vzít léky na bolest hlavy, jinak hlavní hrdina odmítne cokoliv dělat. A také se musíte vysprchovat, protože potom hlavní hrdina nebude chtít vejít třeba do sámošky, do knihovny nebo do jakékoliv budovy s vysvětlením, že díky zanedbané hygieně smrdí. Kromě toho vás zdržuje i ovládání, kdy občas postava nereaguje, nebo se zastaví a tak dále. Plus je tu brutální pixel-hunt, kdy velice důležitý předmět, který potřebujete nutně k dohrání celé hry je malá sponka, která leží jen tak náhodně v knihovně na dřevěné podlaze. Vlastně to ani není pixel-hunt, protože ten pixel není vidět. Totální bullshit!!
Časové omezení má ještě jeden problém - zabíjí to trochu žánr jako takový. Adventury jsou hlavně o tom, že jste trpěliví, prohledáváte každý kout a škvíru. Že prozkoumáváte prostředí, pročítáte pečlivě každý dialog, čtete různé deníkové zápisky, dokumenty a tak dále. Tohle si tu moc nemůžete dovolit…
A ještě jedna věc - rozchodit tuhle hru je trochu adventura sama o sobě. Jelikož se nedá nikde koupit (ani Steam, ani GOG, nic), musíte ji vyhrabat někde z vod warezu. A různé verze dělají různé psí kusy. Tahle mi padala po intru, tahle se ani nespustila atd. Nakonec jsem rozchodil jednu verzi online. Nechápu, proč jsem rovnou nesáhl po Playstation verzi - mimochodem, věděli jste, že to vyšlo i na Playstation? Tak a už to víte!
Ono je těch verzí překvapivě hodně. Např. jsou dvě Amiga verze. Jedna verze pro DOS vyšla na disketě (disketách?), další na CD. Pak existují nějaké Mac verze. Některé verze jsou dabované, jiné nikoliv. A ta na Playstation možná vyšla jen v Japonsku, protože všechny gameplaye na YT mají Japonské titulky. (Dabing je však pořád anglicky).
Tak jak to shrnout? Bohužel nemůžu Dark Seed moc doporučit. Umělecky je to velice zajímavá hra, zvláště pak díky rukopisu H. R. Gigera. Horová atmosféra funguje dobře a jsou tu téměř Silent Hillovské momenty, což je fajn, bereme-li v potaz, že tahle věc vyšla téměř o dekádu dřív, než nějaký Silent Hill vůbec existoval. Celkově je to hra, co má jistou historickou hodnotu. Ale obecně není moc stravitelná pro dnešního hráče a není to záležitost, kterou si jen tak pustíte a vyblbnete se. Maximálně si ji můžete projít s návodem v ruce jako jsem to udělal já, ale musíte rychle a přesně, jak návod chce, jinak se dostanete do problémů. Takže tak.
Tuhle hru si chci zahrát již 30 let, ve světle jejích herních „kvalit“ nejspíš k tomu ale nikdy nedojde. Tušil by někdo, zda alespoň druhý díl lze dohrát bez soft locků? Děkuji
Přesně tak, hru jsem měl v to-do listu (pravda, hluboko), ale po přečtení článku si na ní nechám zajít chuť, adventury plné podobných sviňáren vyloženě nenávidím, jsem z těch, co mají rádi klidné tempo a zkoušení všeho na všeho :)
oops, snad jsem vás moc netraumatizoval:D
moj dobovy komentar „vo svojom case“ – sadomaso nehratelne, skodoradostne idiotske. Dnes – staci si precitat napr. tuto recenziu a hru si proste predstavovat „ako to mohlo byt“.
Zajímavé je, že na tomto webu se už o Dark Seed psalo. Minule však podstatně pozitivněji:
https://www.high-voltage.cz/2019/darkseed-h-r-giger-ve-sve-nejlepsi-forme/
Aha, to jsem nevěděl… Kdyby jo, dal bych na Popyho recenzi linkz :)
A je samozřejmě v pořádku, že lidi mají různé názory na tu stejnou hru… recenze je jen nějaký názor, že jo:)
První díl Dark Seedu je originální makabrózní dílo. Skutečně dobrá hra, která hráče velmi snadno pohltí svým dějem a atmosférou. Obtížnost není o nic vyšší než u klasických Sierráckých her (dead end může nastat velmi rychle) a VYNUCENÁ znovuhratelnost je na místě. Pokud s hrou nechcete zápasit, doporučuji bez špetky studu vzít návod do ruky a hru si v klidu podle něj projít. PS: Určitě lepší počin než dvojka s WTF koncem.
Pche,toto….som zvedavý,kto dohrá Maupity Island,bez manuálu.mne to trvalo 12 rokov