Crash Bandicoot je pro první Playstation něco jako Sonic pro Megadrive/Genesis nebo Mario pro NES/SNES. Je to prostě takový maskot. A na rozdíl od nich je opravdu roztomilý. Každopádně Crash je zvíře, které se nazývá bandikut gunnův (perameles gunnii) a žije na malém ostrůvku někde poblíž Tazmánie.
Jednoho dne se na ostrově vyskytne zlý vědec Doctor Neo Cortex a začne geneticky modifikovat různá zvířata, včetně bandikutů. A to proto, aby z nich vyrobil armádu a nastolil svou krutovládu nad světem. Crash se mu samozřejmě musí postavit a překazit jeho plány. Na cestě ho bude doprovázet bandikutí slečna Tawna a duch šamana Aku Aku.
Crash Bandicoot je prostá plošinovka. A protože je pro první Playstation, samozřejmě musí být plně ve 3D... Ovšem princip hry spíše připomíná 2D hru. Hned si vysvětlíme proč... Tahle hra si úplně neosvojila princip 3D v tom smyslu, že byste se volně pohybovali po nějakém prostředí, jak to má např. Spyro the Dragon. Ve skutečnosti se vyskytuje několik typů levelů, které mají pevně danou perspektivu.
První typ levelů funguje tak, že kamera se s Crashem pohybuje zezadu kupředu, a vy takto musíte projít dráhu, která je víceméně lineární. Není to však vyloženě third-person, jelikož kamera není nutně ukotvena za zády hlavního hrdiny. Spíše je "za zády" celého levelu a vy se s Crashem klidně můžete otočit a podívat se do kamery.
Druhý typ to bere z opačné strany - kamera couvá. Obvykle se jedná o level, kde musíte před něčím utéct (např. před valícím se kamenem). Nevýhoda je, že moc dobře nevidíte, co je "před vámi", a proto je tenhle typ docela obtížný.
Třetí typ už má ke 2D skákačkám docela blízko, protože v těchto levelech je kamera ukotvena "na boku" a snímá celý level ze strany a vy ním musíte projít. Prostě klasika. Skoro jako Mario nebo Sonic.
A nakonec je tu čtvrtý typ, který je prostě kombinací všech ostatních typů. Tj. chvíli jdete kupředu, pak zase do strany, pak dolů a tak dále.
Tak jako tak je pointa taková, že Crash má vždy nějaký daný princip kamery a pohybu. Je to skoro jako by tvůrci nechtěli plně využít 3D. Jsou tu však momenty, kdy se vám fakt, že je hra 3D, v nějaké formě připomene.
Kromě toho všeho je Crash pořád celkem normálně plošinovka, takže se tu hodně skáče z plošinky na plošinku a tak podobně. U toho se musíte vyhýbat různým pastem, překážkám a prostě všechny ty klasický věci, které dobře znáte. Crash umí nejen skákat, ale také je schopný ze sebe vytvořit vír, (podobně jako Tasmánský čert z Looney Tunes). Nepřátelé pak jde eliminovat klasicky skokem "na záda" nebo je můžete zneškodnit tak, že se na chvíli proměníte ve vír.
Crash musí sbírat jablka, známá jako "wumpa", a když jich nasbírá 100, dostane extra-life. V jednotlivých levelech jsou také bedničky, které můžete rozbít a vypadnou z nich různé bonusy (a pokud se vám je podaří rozbít všechny, můžete si na konci levelu uložit pozici). Jedna bednička, která má na sobě nakreslené písmeno C, funguje jako check-point. To znamená, že když umřete, nemusíte opakovat celý level, ale spawnete se právě na check-pointu. Plus je tu červená bednička, která exploduje - na tu pozor! Ta vás může zabít!
Na cestě lze také narazit na masku Aku Aku. Jelikož Crash nemá nic jako zdraví nebo HPéčka a jakékoliv zranění ho ihned zabije, jistě oceníte fakt, že s maskou Aku Aku přežijete až dva zásahy, protože při prvním ztratíte tu masku, a až při dalším teprve umíráte. Masku lze dokonce sebrat i dvakrát a při dalším sebrání vydržíte až tři zásahy. A pokud seberete masku potřetí, aniž byste ztratili předchozí dvě, získáte dočasnou nesmrtelnost.
Hra také obsahuje bonusové levely, do kterých se dostanete tak, že seberete tři portréty bandikutí slečny Tawny. Ty jsou schované na různých místech v každém levelu. V bonusových levelech pak můžete posbírat spoustu životů navíc (extra-lives), a také si budete moct uložit pozici.
Nakonec bych se rád vyjádřil k obtížnosti. Je Crash obtížná záležitost? Ano! Zatraceně obtížná, ba přímo brutální! Spoustu levelů jsem hrál třeba na dvacet pokusů a některé sekce jsou strašně nepředvídatelné. Nejhorší je, že to tak ze začátku ani nevypadá, protože několik prvních levelů je procházka růžovým sadem... Ovšem po chvíli začne obtížnost strmě růst.
Je vidět, že se v tom tvůrci vyloženě vyžívali, protože ty nejkrutější prvky v každém levelu rovnou dali do jejich názvů, jako by na to byli snad hrdí nebo co. Kupříkladu je tu level, co se jmenuje "Rolling Stone". Když jsem název uviděl, napadlo mě, že to bude level, kde budu utíkat před obrovskou koulí jako Indiana Jones. (A měl jsem pravdu.) Nebo je tu level s názvem "Slippery Climb" a hned mě napadlo, že tu bude všechno klouzat, a já budu pořád padat do propastí. (A měl jsem pravdu.) Nebo je tu level s názvem "Lights Out" a hned jsem si říkal, že tam určitě budu muset skákat přes plošinky po tmě, a nebudu nic vidět. (Samozřejmě, že jsem měl pravdu.)
Bohužel je to podle mě spíše na škodu, protože si to pak tolik neužijete. Člověk to rozehraje a říká si, jaká je to skvělá zábava a jak je to chytlavé a jak si to užívá, ale velice brzy ho nadšení přejde, až se dostane trochu dál. Samozřejmě to bylo ve své době běžné, že skákačky bývaly nemilosrdně kruté. I tak bych byl rád třeba za nějakou easy obtížnost...
Tak jo, tím se dostávám ke konci. Za mě super hra, která by možná byla lepší, kdyby nebyla tak těžká, ale co už... Pokud máte rádi plošinovky, tuhle byste samozřejmě neměli vynechat. Jen si připravte nervy ze železa. Samozřejmě si hra zaslouží veliký respekt pro svou historickou hodnotu mezi hrami na první Playstation. Crash Bandicoot je také rovnou celá série a o dalších dílech si určitě také brzy povíme.
V současné době také existuje HD remaster jménem Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, který obsahuje první tři díly předělané do HD. N. Sane Trilogy vyšlo na PlayStation 4, PC, Xbox One a také na Switch.
herne zufale, hrajte radsej Spyro.
Recenzi na Spyro the Dragon mám napsanou, připravenou a bude to brzy
Něco mi říká, že pod ní napíšeš něco jako „Spyro je blbost protože x“, protože mám trochu pocit, že ti snad nejde ani o ty hry, ale baví tě trollit :)
Klasicky Crash je herne slabomyselny az sadisticky. Obtiaznost idiotska, frustrujuca, anti hra. Spyro je vyrazne hratelnejsi. Jednooky kralom medzi slepymi. Ako infantilne trolovanie hodnotim tvoj komentar.
Je pravda, že Crash je v podstate svojím zasadením a spracovaním hra pre deti. Nastavená obtiažnosť tomu ale nezodpovedá. Ja sám sa neviem zbaviť pocitu že všetky podobné hry, vrátane tejto, boli na PS1 na jedno kopito. Po stránke grafickej to bolo niečo nové, ale s hrateľnosťou som sa nikdy nestotožnil.
si to paril na emulatoru, ze jo? ;-)
no jo, má vůbec Playstation nemám… a nemám v bytě ani místo na to ho mít. A stejně bych to potřeboval hrát na PC, abys vytípal screenshoty pro článek…
Ja si pamatam ako mi originalku pozicial kamarat a ja som sa to snazil spustit na emulatore Bleem! ktory bol v Excalibure ako priloha. :D
Teraz to uz mam na Steame, no vratil by som cas ((: