Hrou měsíce byla závodní rally klasika Mobil 1 Rally Championship a mně se podařilo do ní relativně hluboko ponořit. Ne, nedohrál jsem jí, za dohrání bych považoval výhru základního šampionátu (a následné odemknutí šampionátu A8), nicméně za pěkné páté místo se nestydím, jelikož obnášelo dlouhé hodiny sveřepého boje s volantem a fyzikou.
Ano, s fyzikou, přesněji se svérázným jízdním modelem. Čím více jsem se prokoukával skrz šampionát zahrnující celkem 36 rychlostních zkoušek, přičemž každá z nich trvá kolem deseti minut, mnohdy i déle, tím více jsem nasával jemné nuance mechanismů, které určují chování vozu. Mimochodem, prostá matematika nám říká, že jde celkem o 360 minut jízdy, tzn. 6 hodin, tedy za předpokladu, že se ubráníte ragequitům. Protože zatímco v optimálních podmínkách se auto chová docela rozumně a uvěřitelně, tu a tam přijde hraniční stav, kdy se stane cosi, u čeho nezbývá než kroutit hlavou a bušit pěstičkami do podložky pod myší. To si tak svištíte exotickým anglickým venkovem, volant pevně v ruce, rovinka před vámi a znamenité umístění na dosah, když tu náhle objeví se u kraje trati zákeřný polygon, který vaše auto během mžiku obrátí na krovky dřív, než stačíte zvolat: "Kurvafixdoprdeleužzas!"
Dle mého laického pozorování tkví problém v tom, že auto je v rámci fyzikálního modelu chápáno jako kvádr, a veškeré výpočty se provádí kolem jeho geometrického středu. Těžiště tedy není tam, kde byste ho čekali, a i malé překážky mají tendenci vůz obrátit na střechu, až to vypadá, jako by pod vámi z boku někdo podtrhl koberec. Což je problém, kterého si vývojáři zjevně byli vědomi, protože v patchnuté verzi hry lze pomocí konfiguračního souboru zvýšit hodnotu gravitace, která problém do jisté míry, nikoli však definitivně, koriguje.
Druhá potíž vyplývající z té samé svéráze je zatáčení, resp. otáčení vozu. Při zatočení totiž vůz nejde za koly, ale opět se otáčí kolem svého geometrického středu. Zvlášť patrné je to při pohledu z interiéru, kdy vyloženě cítíte, že se otáčíte kolem osy, která jde kdesi za vámi. Ono to ve výsledku docela funguje a hře to zábavnosti neubírá, asi bych našel bych desítky titulů, které se podobnými triky z důvodu zjednodušení či úspory výkonu pomohly též, nicméně "simulace" dostává na prdel :)
Co musím ocenit je variabilita závodů, protože ač se celé Mobil 1 Rally Championship odehrává v rámci Velké Británie, podařilo se namícháním denních dob, rozmarů počasí a v rámci možností i rozdílných lokací docílit chutného a nenudícího koktejlu. A některé scenérie jsou stále oku lahodící, což je na hru z roku 1999 solidní výkon!
Mírně mě drásal model poškození. Ten funguje velmi dobře po stránce vizuální i po stránce změn chování vozu, kdy opravdu cítíte, že "to nejede", nicméně způsob, jakým hra poškození určuje, je zbytečně ostrý. Jasně, ťuknu-li v rychlosti hodně přesahující 100 km/h nějakou tu zídku postavenou kolem stodoly anglického farmáře, předpokládám, že z auta pár přebytečných kousků odpadne, nicméně hra vás trestá i za to, když vezmete bokem jetel, nebo nějaké drobné křovisko. Pokud nejdete skutečně absolutně čistě, tak mezi rychlostními zkouškami nemáte šanci udržet vůz ve 100% kondici. A pak vás čekají roztomilé situace, kdy vám při nočním závodě vypadnou světla, popř. vám asi tak 200 metrů před cílem selže spojka (true story, rage quit!).
Ale přes všechny ty chyby jsem si parádně zajezdil a hru nechávám i nadále nainstalovanou! Oceňuju délku závodů, těch deset minut soustředění je skutečně vyčerpávajících a satisfakce z plus mínus čistě zajeté RZ je značná. A dříve nebo později to první místo prostě urvu, ostatně druhý průchod šampionátem je podstatně snazší a čistější, než ten první, jsem zjevně rozený točvolant a učím se rychle! :)
Tohle byly jen takové mé postřehy. Užijte si galerii níže a pokud o hře chcete vědět více, mrkněte na obsáhlý článek Rally Championship 2000 oslavilo 20. narozeniny, který pro vás sepsal Pov :)
Hodně souborů ke hře jde stáhnout po přihlášení na Discordu.
Server RC2K, složka mod-garage:
https://discord.com/invite/ZhDZv4wZ
Gratuluji k dokončení šampionátu. Jsem zvědav na dojmy až časem (doufejme) dojde k porovnání s konkurenčními sériemi, respektive s Colin McRae Rally 2005, což že díl poslední a zároveň nejlepší (čti: rozumná fyzika, auta neplavou po silnici/šotolině jako v CMR 2-4) ze série CMR pokud nepočítáme rozumný první díl, a pochopitelně s legendami opředeným a pravděpodobně dodnes nepřekonaným (čti: stále nejlepší fyzika) Richard Burns Rally navzdory modernějším, a teoreticky lepším, Dirt Rally, Dirt Rally 2, WRC10/Generation.
To už jsou všechno dost nové tituly, nevím, jestli se k nim dostanu, ale pravda, trochu jsi mě nalákal na Colin McRae Rally 2005 :)
Richard Burns Rally mám moc rád. Kdysi jsem si kvůli tomu koupil i volant. Nedávno jsem ji ve verzi pro PC našel v hromadě DVD v tašce náhodně na chodníku s cedulkou „k rozebrání“.
Klobouček dolů, jestli jsi to odlítal s tím Escortem – mně nejlíp sedlo Mitsubishi, jestli mě paměť neklame. CMR zkus, to mě bavilo taky, u RBR jsem se potupně ani nerozjel, to se s obligátním šipkovým kombem na klávesnici fakt nedá, okamžitě jsem byl v pankejtu.
Vyhrabal jsem v šupleti ještě tohle – to je nějaká GOTY verze nebo jiný díl?
https://i.postimg.cc/L6BLxvWh/rc.jpg
Jo, to auto nebyla ideální volba, do druhého pokusu jsem zvolil Hyundai Coupé EVO II a jede se mi s ním o dost líp :)
Rally Championship Extreme je něco jako volné pokračování RC 2000, prakticky ve všem horší, až na okolí tratě.
Zajímavostí je, že na hře dělali Warthog Games, což Ti samí vývojáři kteří udělali později legendární Richard Burns Rally.