Je 7. dubna roku 2072 a jeden nejmenovaný hacker se naboural do sítě společnosti TriOptimum. Do několika minut je ale chycen. Naštěstí je mu nabídnuta možnost anulace rozsudku v případě, že pomůže hacknout umělou inteligenci SHODAN nacházející se na vesmírné stanici Citadel.
To se mu podaří, a nejen že dostane čistý štít, ale i neurální implantát. Dostat něco takového do těla není jen tak, tudíž musí na stanici zůstat další půl rok v hibernačně-regenerační kapsuli. Po probuzení zjistí, že ona umělá inteligence ovládla Citadel, a právě v tu chvíli začínáme hrát.
Krvavé nápisy na zdech, různí odporní mutanti a roboti pálící na váš pouhý stín, naznačují, že se tu děje něco opravdu špatného. SHODAN si z Citadel udělala Petriho misku a většina posádky jí posloužila na experimenty s viry, nebo na vytváření kyborgů. Příběhy těchto nešťastníků se budete dozvídat skrze záznamy zanechané různě po stanici. Tímto způsobem System Shock převypráví celý příběh – emaily, logy, datové schránky. Jestli je vám tento způsob sdělování příběhu a jeho pozadí povědomý, tak jste pravděpodobně hráli BioShock od vývojářů Irrational Games, nebo Dishonored od Arkhane Studios. Obě studia jsou duchovními nástupci legendárních Looking Glass Studios, kteří jak vidno, vytvořili tuto hru.
Postupné získávání nadvlády SHODAN nad stanicí v průběhu šesti měsíců, od malých náznaků že je něco špatně, po chytání lidí na její experimenty, je podáno patřičně sugestivně, až z toho může místy mrazit. Jen je škoda, že textová a hlasová forma dané nahrávky navzájem obsahem moc nesedí, kolikrát je dobré si oba záznamy projít samostatně. A jelikož je tohle jediný způsob, jak vám hra dává instrukce, bylo pro mě občas těžké zjistit, co mám dělat. V záznamech je spousta informací a zjistit, že zrovna tahle je ta, za kterou se mám hnát... párkrát jsem bloudil, nebudu lhát. Ještě, když se vám ona potřebná informace ani nikam nezapíše, a řešení je na úplně jiném patře, než se nacházíte, peklo. Jednou se mi dokonce povedlo omylem zabít všechny lidi na Zemi. (To určitě, "omylem"! - pozn. Sledge ;)
Celkově navštívíme devět pater stanice, přičemž se dostaneme např. na ošetřovnu, k reaktoru nebo k výzkumným laboratořím. Každé patro je rozsáhlé bludiště, ve kterém někdy ani automapa nepomůže.
Úzké, mezi sebou proplétající se uličky, s velmi často měnícím se a navzájem se prolínajícím povrchem, k tomu nadchody a podchody, no hrůza se v tom vyznat. Skřípání kovu, blikající světla, všemožné pípání, to je pořádný sci-fi horor. Na mnoha místech je navíc únik radiace, nějaké biologické nebezpečí se taky najde, a k tomu vás všude sledují SHODANiny kamery. Ty musíte spolu s logickými uzly ničit, abyste omezili její vliv na daném patře.
Různí kříženci kovu a člověka, popř. člověka a kdo ví jakého laboratorního výzkumu, jdou za svým úkolem (zabít hackera) opravdu svědomitě. I na normální obtížnost dokáže většina z nich zabít naši postavu do několika málo sekund, klidně do dvou tří, a konec. Naštěstí je hodně způsobů, jak se s hnusáky vypořádat. Od klasického arsenálu zahrnujícího starý dobrý Magnum, až po rail gun. Když tohle nepostačí, jsou tu věcičky jako miny, časované bomby, EMP granát atd. Házení granátů je ovšem dost ošemetné, naše postava není rozhodně žádný nadhazovač, takže hází dost do oblouku, je tedy lepší házet ze zákleku, jinak je vysoké riziko trefení stropu metr před sebou.
Vedle spousty věcí na likvidaci nepřátel jsou tu věci i na chvilkový boost schopností, nic ale není zadarmo. Berserk – sice zvýší melee damage, ale způsobí halucinace, a to je panečku věc. Genius – zlehčí puzzly, ale přehodí ovládání. Pak tu jsou ještě kybernetické zlepšováky jako jetpack a štít. Ale moc jsem tyto věci nepoužíval.
Puzzlů je tu hned několik typů. Od obyčejného spojování drátů až po hackování počítačů ve virtuálním cyberspace. Létáte ve 3D drátovém prostředí a sbíráte přitom různá data. Z toho je pěkné točení hlavy, když bolest z halucinací nestačí.
Co musí asi každého na první pohled vyděsit, mě nevyjímaje, je, jak se vše tohle ovládá. Ovládací schéma je skutečně dobové. Chcete-li vidět novou zprávu, musíte zmáčknout klávesu E, tím se vám crosshair uvolní ze statické polohy, dále přejet na patřičnou ikonku na pravé straně obrazovky, posléze vpravo dole nebo vlevo dole na menších panelech zvolit jednu ze tří možností, a nakonec vprostřed dole zvolit patřičnou zprávu. První krok můžete udělat na klávesnici, ten se dá namapovat, ale když už je člověk v tom, proč to neudělat celé myší. Třeba takové nabíjení je defaultně nastaveno na Ctrl+Backspace, skutečně kuriózní.
Pravděpodobně má celé tohle simulovat rozhraní onoho neurálního implantátu, ale když to nemám skutečně na očích a neovládám to myšlenkami, ale myší, tak je to minimálně zpočátku dost nepřehledné. Ale po hodině či dvou se na to dá zvyknout. A nemyslím si, že by to bylo mou moderní rozmazleností, kdy všechny hry mají už tak nějak unifikované ovládání, podle mě neexistuje bod v čase, kdy by o tomhle někdo řekl, že je to ovládání, které mu sedne.
Jak jsem psal o následnících studia Looking Glass, tak to nebylo kvůli tomu, abych ukázal své neuvěřitelně hluboké znalosti, ale proto, že jejich hry mám ve velké oblibě. Takže hraní System Shocku je pro mě jako chození ve starých prochozených, ale stále dobře padnoucích botách. V jedné je malý kamínek v podobě neforemného ovládání a druhá má díru v podobě neurčitého cíle. Ale myslím, že tyhle boty budou sedět každému, i těm co nehráli pozdější hry. Nicméně na to ovládání je zkrátka potřeba si zvyknout a na bloudění byl vymyšlen internet. (The internet is for porn! - pozn. Sledge.)
Předposlední obrázek je velmi zarážející, Ovládání musí být doopravdy lahůdka.
Popravdě nemohu se dočkat remaku remaku :) Ale až jej uvidím v obchodě tak jej kupuji ,dopředu nic …
Byly doby kdy Systém Shock měl status hry ,co si koupíte a hrajete za tři roky až hardware dospěje do fáze ,že vám to umožní i vaše peněženka …takový Far Cry své doby .
Ostatně Origin a Looking Glass byly firmy které lidi brali jako vizionáře co se nedívají moc na možnosti trhu ;)
Demo vypadlo zajímavě, takže plnou hru taky očekávám.
Jop, tu původní hru už asi nezvládnu, právě kvůli ovládání, ale na remake se těším, ten si dám :)
ovladani uplne v poho :) koleckovy brusle a svetelnej mec je luxus :)
v devadesatkach sem kouil v bazaru origo cd, to byla panecku atmoska, nebezpecny hrat vecer na sluchatka …
Dvojka byla jedna z mých prvních pařeb, jedničku mám zatím na TODO listu, díky za recenzi a navnadění, těším se!
Jako vždy jsem rád, že se mi povedlo někoho nalákat k zahrání :)
První hra která umožňovala vyklánění se za roh.
Jinak jestli je podle Sledge internet na porno, tak by měl s manželkou něco natočit, protože ty trapné poznamky návštěvnost určitě nezvýší.
To je prosím narážka na klasické herně-audiovizuální dílo, které bylo natočené v kulisách World of Wacraft, čerpajíc inspiraci z jakéhosi muzikálu – https://www.youtube.com/watch?v=eWEjvCRPrCo Odkaz jsem doplnil přímo do poznámky, aby byl jasný kontext, nicméně píšu si, poznámkami příště šetřit, minimálně v případě tvých článků ;)
Prý z muzikálu, nekulturní osobo!
Originál hýr: https://www.youtube.com/watch?v=TPa53bV7SLc
https://knowyourmeme.com/memes/the-internet-is-for-porn
Teď se projevím jako naprostý kulturní barbar žijící posledních sto let v Colossal Cave, ale tohle jsem neznal.
Jakožto pisálkovi, co tento text napsal, mně tenhle neškodný vtípek (ostatně jako je všechen humor) vůbec nevadí.
Pche
Pov. Na Sledge nám nešahej. Taky ti neprzníme mámu.
S tím natáčením jsem to samozřejmě myslel jako vtip, který však bohužel nebyl pochopený. Já zase nechápu ty Sledgeovy občasné vsuvky do článků, ale čtenářům se jeho vtipy evidentně líbí, tak tam nejspíš mají být. Každý holt máme jiný smysl pro humor. To je jak s tím Poldou, někdo ho má rád a jiný zase ne, a je to tak správné. Kdyby byli všichni stejní, byla by to nuda k nevydržení.
Ony ty poznámky v tomhle duchu jsou i takový drobný odkaz na doby minulé, viz SCORE, tam se tím nešetřilo :)
Zrovna nedávno jsem ho rozehrál a koketoval s myšlenkou, že o něm taky něco napíšu. No, teď už jsem dokoketoval, ale hra je to supr. I češtinu jsem na to sehnal. Zajímavá je možnost nastavení obtížnosti ve čtyřech aspektech: boj, rébusy, úloha a cyber. Celkem by mě zajímalo co to všechno mění. Hraju na nabušeném P 166 a je to tedy žrout výkonu.
Takže radíš něco svižnějšího? Chtěl jsem to rozběhat na P200MMX, ale asi teda prohřeju K6-2 500, to už se snad nezadejchá?
Záleží jaké je člověk schopen akceptovat rozlišení. 320×200 pohoda, nestandardních 320×400 ještě taky fajn (v tom to hraju) a pak 640×400 a 640×480 už bída s nouzí. Klidně to na tom MMX-ku otestuj a dej vědět jak to šlape.
Po snížení detailů to jakž takž jede i v těch „vyšších“ rozlišeních, ale vypadá to pak nepěkně.
A to mi třeba DN3D jede slušně i v 800×600
Jinak jsem děsnej fanda Looking Glass a odkazů Warrena Spectora a jeho ultimátní Ultimy Underworld. SS 2, Deus Ex (mňam), Bioshocky a prej i Prey. Srdcovka.
No vidíš, na Deus Ex jsem při zmiňování úplně zapomněl. Na něj si brousím zuby už dlouho. Hrál jsem jenom Human Revolution a ten byl výbornej. Jen z toho traileru mám husinu, rozhodně nejlepší trailer ze všech her, možná i filmů.
https://www.youtube.com/watch?v=0af2wvSdwwI
HR i MD jsou taktéž parádní hry. Děsně rád jsem prozkoumával každý kousek toho světa a dostal za to patřičnou odměnu. Rozhodně důstojný nástupce.
jedničku sem chvíli hrál, ale i když mám rád starý hry, tak je to na mě takový nepřístupný. ale dvoka, panečku, to je moje srdcovka.
Měl jsem to podobně, ale pro mě byla jednička oříškem kvůli tehdejší nulové znalosti angličtiny a češtinu jsem tehdy nesehnal. U dvojky už byla k mání, takže nebylo co řešit a vzal jsem to od konce. Po dohrání jsem pak mazal pro krabici s Deus Ex:)
Ve své době to muselo být zjevení, dneska už to ovládání není zrovna pátelské, i proto se strašně těším na remake, protože atmosféra, akce a příběh té hry je vážně dobrý. Navíc z videí to vypadá na parádní podívanou