Hráli? Nemyslím si! Bloody Revenge (1993) je jedno ze zapomenutých děl lokálního herního vývoje, ale jelikož mě tahle fáze vývoje domácí scény baví, rád se o ní podělím :) Jak jsem na hru narazil?
Sveřepý chroustač veškeré místní produkce, UgraUgra, došel na své strastiplné pouti až k DOSové hře Cases z roku 1993. Titul mě hnedle zaujal, už jen proto, že po nekonečném vodopádu textovek je změna žánru vítaná, no a navíc pomalu opouštíme hájemství osmibitů a dostáváme se k DOSovým PC, platformě, kde veškerý herně-tvůrčí um kulminoval. Od Woken výš už je to mlácení prázdné slámy.
Nemeškal jsem, vydal jsem se po stopách tvůrce, Tomáše R., a zjistil, že má mimo jiné na triku plošinovku Bloody Revenge. Propátral jsem síť sítí křížem krážem, a došel k závěru, že hru dávno pohltil vortex zapomnění, a ke stažení prostě není. Všechny existující odkazy končí v temné díře chyby 404. Ovšem nelenil jsem, kontaktoval autora, který je dodnes aktivní a vyvíjí hry pod hlavičkou SBC Games, a poprosil ho, jestli by lačnému digitálnímu archeologovi svůj dávný projekt nezpřístupnil. Stalo se, a dokonce mám povoleno sdílet odkaz dál, stahujte ;)
Pochopitelně nejde o nějaký blyštivý klenot a poklad dob minulých, hraje se to velmi svérázně, a konkrétně za náhodné časování střelby věží bych nejraději někoho vytknul před závorku... ALE!
ALE! Plošinovka Bloody Revenge má jednu zásadní devizu, a to vestavěný editor všeho. Skutečně, pomocí dodaných nástrojů můžete upravit jak grafickou stránku, tak úrovně jako takové. Autor sám uvedl, že: "Pomocí tohoto konstrukčního kitu si můžete bez znalosti programování vytvořit jednoduchou hru typu hopsačka, střílečka." Jasně, nebude to zadarmo, pokud editor ke tvorbě vlastní plošinovky použijete, autor by dle instrukcí ze souboru _manual.txt uvítal příspěvek 30 Kč, což při lajdáckém započtení inflace dělá řekněme 90 Kč dnes. Což je pořád levnější, než licence na Game Maker ;)
Tímto bych rád apeloval na všechny, ať už hráče či vývojáře, máte-li přístup k podobným artefaktům amatérského herního vývoje z let devadesátých, archivujte a zveřejňujte! K radostnému hraní to vskutku většinou není, přesto jsou ty kousky mnohdy nečekaně fascinující, viz např. Klenoty amatérského vývoje: K.O.S.
Překvapuje mě označení K.O.S. jako klenot :-) Podobných věcí jsme vytvořili asi deset nebo patnáct, matně si vzpomínám na 666 (čtyři verze od černobílé pro DOS po barevnou multiplatformní i s nepřáteli), horizontální střílečky s raketkou 131313, Strelba, Titan (jeden engine a stále horší grafika podle počtu vypitých piv), střílečka s vrtulníkem OWK, pak různé konverze osmibitových her – Manic Miner (několik verzí rozlišující Bugbyte, Software Proojects a nějaké další, první verze pro DOS v textovém módu používající 512 znaků kvůli titulnímu obrázku a poslednímu levelu, další verze multiplatformní), Abu Simbel ze ZX, Manic Miner 2 z PMD, Boulder Dash (opět nejméně 2 verze – DOS a později multiplatformní), pak nějaké malé blbosti v assembleru, kde nešlo ani tak o hru, ale o zobrazování 24 bit truecolor v 16 barevném textovém režimu… Už si to moc nepamatuji, tenkrát jsem dost pil. Jen mě pobavilo označení klenot, neboť více zábavy přinášela tvorba než případné hraní :-)
Je to pochopitelně nadsázka! :) Ale zajímavé a zábavné to takhle po letech prostě je :)
A dochovaly se ty kousky někde taky? Když už jsme u sdílení toho softwéru :)
Mám je všechny. Kdo a kde je archivuje?
Já dělám http://www.herniarchiv.cz a zároveň bych zařídil, aby přibyly na Visiongame :)
No ale je fakt, že archiv, který by se vyloženě věnoval tomuhle amatérskému vývoji, k ruce nemáme, což? Tím myslím vyloženě hry ke stažení, ne jen databázi názvů a screenshotů… Že bysme něco vymysleli?
Vymyslete, nejlépe to propojte s archive.org a podobnými servery.
Na Vision začínají freeware hry na stažení přibývat, budu s tím teď taky pomáhat.
Super, posbírám to v následujících dnech a dám sem do fóra vědět (popř. napiš rovnou kontakt, ať se ti ozvu napřímo).
Můžeš klidně na ten náš mail info@herniarchiv.cz
Včera jsem v rychlosti mrknul na ty hry, až na jednu si myslím, že jsem je dohledal všechny. Je jich okolo třiceti, ale dost z nich se opakuje v jiném buildu z různé doby. Ještě se podívám po té poslední a ozvu se na mail.
Zatím jen dvě poznámky:
– dost her neběží v DOSBoxu, ale nutný Dosbox-x. Jedním z důvodů je třeba ten truecolor v 16-barevném textovém režimu (to se týká samozřejmě jen jedné věci, a to ještě v titulku), jindy důvod netuším, ty hry dost často kombinovaly Pascal s fragmenty v asm a většinu IO operací jsem řešil přes porty a ne služby DOSu/BIOSu. Ten Dosbox-x emuluje hardware výrazně lépe než standardní Dosbox. Co nezvládá ani jeden, jsou hardwarové breakpointy, takže neběží můj joystick emulátor (a nemůže ani běžet libovolný debugger, ať už od Borlandu, nebo třeba Gametools). Kupodivu nebyl problém s padáním programů v Pascalu, je to známý Borlandí bug na rychlých PC.
– většina her už veřejně dostupná je, napíšu pak do mailu podrobnosti. Nebudu je tedy zasílat, zejména proto, že nemám čas řešit jejich právní čistotu (jako třeba raketka z Raptoru nebo hudba) a veškerá další redistribuce bude již na tvé riziko (za mě máš samozřejmě souhlas)
To s tím vrcholem herního vývoje v devadesátkách jsou růžové brýle veliké jak okenní skla. Nejlepší české hry vznikly po roce 2000, to je objektivní fakt!
Ale… ale… v tomto vesmíru (po roce 2000) není nic jako Paranoia!
Ale vždyť já vim, je to všechno v nadsázce a s humorem ;)
Jak co, jak kdy, jak jaká platforma.
Zdravím, odkaz na dropbox už je mrtvý, visí to už v nějaké databázi her? :)
Sosej zde :)
https://high-voltage.cz/_dl/BLOODY.RAR
Díky. :)
Zaujalo mě, že ostny jsou vlastně nepřátelé, jde je zabít, pohybují se a střílejí :D