Já nemám nejmenších pochyb, že teď se na mě spousta z vás v údivu a opovržení sesype. Ale já se přiznám, já to prostě řeknu - nikdy jsem nedohrál Baldur's Gate! Stejně jako mnoho jiných RPG, i baldury jsem snad stokrát rozehrál, ale nikdy se mi nepodařilo udržet pozornost dost dlouho na to, abych se příběhem, bezpochyby propracovaným, prokousal do nějakého význačnějšího bodu. Ovšem krysy ve sklepě v Candlekeep, ty jsem vykydlil nesčetněkrát.
Nastal čas to rozseknout. Ponoukl mě k tomu samozřejmě díl třetí, který aktuálně vítězně táhne napříč herními platformami a vysává hráčům z měšců těžce naspořené zlaťáky. Když vy trojku, tak já jedničku! Ale trochu si to zjednoduším, sáhnu po vylepšené Enhanced Edition. Puristé sice lkají, že ne zcela ctí originál, na druhou stranu většina se zjevně shodla, že jelikož obsah zůstal nedotčen a vylepšení se týkají rozhraní a D&D pravidel, hře to nic zásadního neubírá, spíše naopak.
Podaří se mi to? Věřím, že díky závazku, kterým je tento článek, a kterým dávám na odiv svou trestuhodnou mezeru v herním vzdělání, ano. Takže do mě rejte, pruďte a neodbytně vyzvídejte, jak daleko jsem a jak mi to jde ;) Je to postup, který se už jednou v praxi osvědčil, podobně jsem před sedmi lety konečně dorazil Fallout 2, a pak Fallout 1, a pak Fallout 1.5 Resurrection, a taky Fallout 3... když mě něco chytne, tak to jde! Nezbývá než doufat, že mě baldury zaháčkují podobným způsobem, což se upřímně řečeno zatím nedaří...
Na cesty už jsem se totiž vydal - prošmejdil jsem úvod, dorazil do Friendly Arm Inn a namířil si to do Beregostu. Splnil jsem pár triviálních úkolů, potkal hrstku více či méně vyšinutých společníků, z čehož dva už jsem dokonce raději poslal k šípku, jelikož jejich nátura mi nesedla (Xzar a Montaron). Ale nějak prostě... já vám nevím, já se prostě toho klasického vysokého fantasy kdysi trochu přejedl, není to pro mě příliš atraktivní prostředí. Ale věřím, že až začnu pronikat do hloubi příběhu a rozmotávat nitky záhad, že se to nakonec zlomí, a já budu z obsahu stejně tak nadšený, jako jsem byl ve finále z těch původních Falloutů.
A i kdyby ne, tak to prostě dohraju aspoň proto, abych vám do skonání věků mohl tvrdit, že se adorováním trapných Baldur's Gate dopouštíte zcela zásadního omylu! :)
Mimochodem, zásadního omylu už jsem se stihl dopustit já, jelikož moje znalost AD&D pravidel je zanedbatelná a se základními principy jsem seznámen především přes lokální Dračí Doupě, které jsem naposledy hrál tak před 20 lety. No prostě - špatně jsem si vyložil armor class, logika velela, že čím vyšší číslo, tím lépe. Což je samozřejmě špatně, to mi ale došlo až poté, co jsem několik lepších brnění prodal nenasytným obchodníkům! No jen se smějte! ;)
A než se někdo zeptá - coby hrdinu mám dokonale nudného člověčího rangera. Nesuďte mě, mohlo to být horší, mohl to být válečník. No a při rozdělování vlastností jsem se pochopitelně neobtěžoval dohledat si nějaký životaschopný build, takže je to nejspíš celé zle. Ha! Teď mi došlo, že mám vlastně krabici, a v ní stylově ohmataný manuál. Tak že bych se aspoň letmo začetl a netápal dál ve tmě?
Ha, taktéž se přiznávám, že jsem to nikdy nedohrál.
Já taky ne, tento styl her mi nesedí. Zkoušel jsem jich několik, ale neuspěl jsem.
BG:EE mne u Hraničáře člověka (Ranger, human) trochu vypekl – zvolil jsem ho v očekávání, že si brzo dám dvojpovolání (dual-class) na mága, leč všechny schopnosti hraničáře zmizely a byly zmizelý. Dle pravidel AD&D by tomu tak být nemělo, později jsem našel, že je to prostě bug :)
Nevim, jestli to v BG2:EE opravili. Stejně jako, že Paladin neni v BG2:SoA pokládaný za dostatečně úctyhodné povolání k tomu, aby správcoval DeArnisovu Tvrz (De’Arnise Keep).
Tím, že sis nenaházel nejlepší kombinaci schopností, sis paradoxně tu hru vylepšil – pokud máš trpělivost 20 minut házet kostkama, vybuduješ si build, se kterým je hra o třetinu lehčí – ale kde je ta zábava?
Ty hry jsou boží. Dvacet let uplynulo, furt si to pamatuju.
Paladin v BG2 má jinej fortress quest.
A Ranger nejde dual-classovat na mága, to by musel být nějakej cheat. Dual-class lze jenom s těma kombiancema, který umožňuje multiclass. Takže je možné mít Ranger-cleric, což je jinak dobrý kombo, ale chce si to v baldur.lua změnit SetPrivateProfileString(‚Game Options‘,’Cleric Ranger Spells‘,’1′) z hodnoty 1 na 0.
BTW když děláš dual class, tak je naprosto správně, že ti zmizí vlastnosti dřívějšího povolání – ty jsou podle pravidel dostupné až od momentu, kdy v druhým povolání dosáhneš vyššího levelu než v tom prvním.
Dual-class je hodně dobrý power-gaming kombo, ale chce to mít kvůli tomuhle dobře promyšlený a znát ty pravidla (vědět, jakýho levelu dosáhnu, kdy chci přepnout a tak, dobrá volba je většinou po levelu 9) a zapeklitosti.
Jinak k té zmínce v článku – pure fighter není špatnej. Na levelu 3 si dáš třetí hvězičku do proficiency zbraně, kterou používáš (doporučuje longsword) a máš vražedný thaco. Na levelu 9 ve dvojce budeš mít pět hvězdiček a to dává půl útoku navíc, žádná jiná postava to nemůže. Moje původní hry byly právě s fighterem. Ještě teda k tomu longswordu doporučuju být elf, protože to je dalšího +1.
I když v BG2 je nejlepší zbraň katana.
Za mě nejlepší půlelf\elf a multiclass fighter\mage\thief. 2 hvezdicky k short swordu a invisibility\hide in shadow a pak izz jen likvidovat jednoho po druhym. Technicky je to postava která si poradí s vetsinou věcí sama i kdyz začátek je dost obtížněj než se dostane na lvl3 v kazdym povolani. Ve 2jce je to pak prochazka.
Elf FMT byh šel kdybych to hrál znovu. BG1 jsem tak rozjel (respektive nejdřív jsem to šel F/M, ale pak jsem si řekl, když už, tak už), ale dohrát se mi to nějak už nechtělo a nevím.
Nějak se mi hlavně moc nechce hrát znovu BG2. Tam mám jeden problém – ta hra je napsaná tak, aby člověk nejdřív udělal všecko na kontinentu a pak jel na ostrov – jenže narativně dává smysl jedině udělat to naopak, ségra na prvním místě! Jenže to pak zase funguje hůř.
Ty jo, mám stejný problém… vždycky Baldur’s rozehraju, pak skončím právě někde v Beregostu, pak se k tomu nějakou dobu nedostanu a pak je to moc dlouho, tak to rozehraju po čase znovu a furt se nějak do toho nedovedu zažrat.
Mimochodem, pokud to nevíte, tak Enhanced Edition vyhodila ze hry originání videa, což je dost škoda (a prasárna).
Tady tenhle mod je přidává zpátky: https://www.nexusmods.com/baldursgate/mods/24
Akorát se zdá, že s novějšíma patchema má ten mod trošku problém ty pitomý nový pseudoanimace v Enhanced Edition nahradit a furt se ukazujou.
Aby to fungovalo, musí se před instalací modu odinstalovat DLC Siege of Dragonspear (datadisk od firmy, co dělala enhanced edition, prej to stejně není nic moc).
Mám to úplně stejně, párkrát jsem to rozehrál a vždycky po pár hodinách plynule skončil :-) Stejně tak Icewind dale a Neverwinter nights
Neverwinter Nights jsem kupodivu kdysi dohrál do cca 3/4, ale to už bude tak 20 let, ještě na Athlonu XP 1800+ :)
Nyní je BG:EE a BG2:EE na GOG za velmi dobrou cenu. Tak mi to přistálo na kontu a po dohrání Diabla IV si to taky zahraji :o)
Jaj, Jaheira, Khalid,Imoen :) No, na rovinu: taky jsem to rozehrál víckrát, došel jsem teda dál, než do Beregostu (někam na písečné pláně, kde byli snad bazilišci, kteří dokázali družinu proměnit v kámen), ale pořád nedohrál. Xkrát jsem mezitím překopal komp, přeinstaloval systémy, savy už jsou dávno v trapu, ale právě i kvůli dohrání jsem si bastlil ten retro stroj a přísahám při Helmovi, že tentokrát to dorazím (originál první verze z edice Game4U).
Já sice BG dohrál, ale kdybych nedohrál, vlastně by se nic nestalo. BG2, IWD2 nebo Planescape Torment jsem už nedohrál. Mě tato forma jakože renezance RPG žánru popravdě spíše nakonec zklamala a vedle třeba Dark Sun nebo Ultimy 7 mi přišla jako úkrok stranou, ne-li kousíček zpět.
Má dlouholetá nechuť k ponoření se do BG plynula z povědomí, že jde o komplexní herní záležitost mnoha vrstev. A zatím bych řekl, že to bylo povědomí zcela mylné, pominu-li AD&D pravidla, je to prosté jak Libor komentující níže. Což neberu jako chybu, baví mě to, ale jak čtu herní deníky např. ze zmíněné Ultimy, je jasné, že po stránce možností „vyřádění se“ v herním světě je to spíše krok zpět. Možná dva :)
Jj, BG a Planescape Torment jsou přeně ty hry, co jsem už mockrát rozehrál, ale nikdy nedohrál.
Na Planescape Torment se nebudu cítit nikdy, ale BG dohraju, jsem si téměř jist :)
Tak to já dohrál planescape několikrát, bg jen jednou (i když pořádně:)) ale rozehrál jsem bg2 a to už jsem nedojel. Pamatuju, že jsem měl mít snad postavu přenesenou právě z 1 a snad se to nějak nepovedlo, nejsem si jistý. Každopádně můj problém byl zase vždycky Fallout. Toho jsem rozehrál asi 4, 2*jsem se na to nastvanej vykašlal, když mě zabil mravenec a pak mě to 2* přestalo nějak bavit v příběhu. Ale musím tomu dát zase šanci…
Ke mně víc hovoří ten Fallout, pro mě zajímavější svět, nicméně uznávám, že má takové pomalejší, rozvláčné tempo, člověk tomu musí přijít na chuť. Zvlášť hromadnější bitky se mohou táhnout opravdu dlouho :)
Taky se úplně v klidu přiznám že z celé slavné série jsem do konce dotáhl jen Icewind Dale a Planescape Torment, série Baldurs Gate mě nějak nechávala chladným i když jedničku jsem hrál vcelku dlouho.
Myslim, že na Icewind Dale dojde, jak tak zatím hraju Baldury, začalo mě to bavit, a představa toho samého, jen v lineárnějším a akčnějším pojetí, mi vůbec není nepříjemná :)
Icewind Dale EE doporucuji! Uzasna hudba a prostredi. A je to oproti BG serii opravdu akcnejsi. Druhy dil Icewind Dale neni spatny, ale je to 3. edice pravidel ADD, a herne je to slabsi. Jinak, serii BG a ID davam kazdorocne, PS jednou za tri leta.
Já dohrál 1dil orig za Rangers:)2 díl sem dlouho hrál za Rangera podařilo se mi dokonce dostat sním až k osvobozování elfího stromu ale dál ne,nakonec sem to dohrál za klerika:D nechápu jak protože tje nejmíň oblíbený povolání jen sem měl jistyho času ezohorecku tak asi proto, no co se ty enchanced tak 1 díl sem schůzi rozehrál zas za Rangers vykreslil sem celou mapu do černa ale už mě to nějak nebavilo ke konci takže sem se pak ani už nepustil za bratříčkem do pekla:DMozna to rozehrají ještě jednou za druida nekdy
Nikdy jsem nedohrál originály taktéž, ale tento článek očividně psal nějaký debil. Vlastně ani nevím, proč na mě článek od hlupáka o hovně vyskočil. Aspoň vím, jaký web si mám zablokovat.
Jsem si jistý, že pro všechny bude Vaše absence skutečně citelnou ztrátou.
Tak napiš lepší, „inteligente“.
Já samozřejmě děkuju za vyjádřenou podporu a rád bych připomněl, že projekt je možno hned několika způsoby finančně podpořit! Viz https://www.high-voltage.cz/financni-prispevky/
Tohle jsou naprosto skvělé články a naprosto nerozumím, proč takový nechutný hate. Co se vám Libore stalo?
To bude určitě něco osobního, možná Sledgova zhrzená láska z dětství, vydávající se za Libora.
Nebude to obyčejný troll? Nic sofistikovaného bych za tím nehledal…
Já se u těch článků bavím, nejsou to recenze jako z prvních Score, ale svůj náboj každopádně mají.
Že by jo taky 2* zabil mravenec ve Falloutu?
Hrát EE nemá smysl. Jsou to paskvily.
Víte, jak se říká – dětem a blbcům sirky do rukou nepatří. V tomto případě je to stejné. Zadávat tvorbu remasteru blbcům je taktéž chyba. Pak se totiž stane, že tito tydýdi dostanou nadpozemsky geniální myšlenku, že vlastně oni jsou geniální a začnou do něčeho, co před mnoha lety vymysleli daleko chytřejší lidé, přidávat své „nápady“ a „vylepšení“. A výsledek je paskvil.
Viz. nesmyslné přidávání classů z pozdějších pravidel, co nemají v BG1 co dělat. Buď ty pravidla ještě k dispozici nebyly, nebo byly a původní autoři se rozhodli pro set, pro jaký se rozhodli a nedodržet to znamená jen, že autor remasteru je idiot, co si myslí, že ví něco víc…
Z mého pohledu patří hry na Infinity enginu(v originálním podání, jak je zamýšleli autoři, ne parta vrtáků) mezi to nejlepší, co se v rámci RPG, aspoň těch skupinových, kde nechodíte sólo, objevilo. Společně s Fallout 1+2. A trochu i poněkud zabugovaným Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura. Jediný novější kousek, co se dokáže postavit mezi ně je první Dragon Age.
Ty výtky vzhledem k pravidlům chápu, ale upřímně – mění to tu hru nějak zásadně pro někoho, kdo se v AD&D beztak nevyzná, a pravděpodobně na tyhle novinky ani nenarazí, protože to bude hrát řekněme klasickým, prostým, naivním způsobem? :)
Tak BG jedničku jsem dohrál a stalo to za to i když finální fight byl dost tuhej. Vzpomínám že jsem toho hlavního prasátka musel zaspamovat cannon foderem z kouzelné hůlky.
Nicméně za Meku RPG považuji M&M 6, to se mi nikdy nepodařilo dohrát a každý kdo to zvládl bez manuálu je u mě fakt frajer.
Díky :) Ale vážně, zrovna to mě teda těžký nepřišlo (kdysi když to bylo v Levelu, tak jsem to za nějakou dobu dohrál).
Bez manuálu/návodu jsem vyhořel u Dark Queen of Krynn a Chaos Strikes Back. Štve mě, že jsem k tomu asi smazal/ztratil savy, no ale aspoň není pokušení se k tomu vracet.
Jinak doporucuji na vsechny EE hry, BG 12, ID, PsT, aplikovat tweak pack https://www.gibberlings3.net/mods/tweaks/tweaks/
Lze si nastavit spoustu veci zprijemnujicich hru, a tez dual class ci multiclass pro vsechny rasy a povolani. Proc by nemohl byt napr. trpaslik paladinem jako ve treti edici? Tez rad vyuzivam v BG 2 EE moznosti pevnosti de Arnise pro vsechny, jeji quest je pak lepe a akutecne ukonceny. Nejvic mi ta moznost chybela u hry za paladina.
dohral jsem BG 1 i 2… uz si nepamatuju, jestli mela dvojka dalsi datadisk, ale jednicka ano a to jsem taky dohral… iwd ani pe jsem v podstate nehral, ani nwn… ale co me chytlo a dohral jsem az na jeden postranni ukol bylo pillars of ethernity a to se mi libilo asi nejvic… hlavne jsem stravil hodiny nad statama moji postavy a podarilo se mi udelat bojovnici se str 18/00, dex 18 a agi 18 (mozna se v nazvech pletu, ale temer kazdy zasah byl kriticky) takze to slo lehce :)