Všechno to začalo v roce 1986, kdy gangster Tommy Vercetti přicestoval do města Vice City, aby tam provedl jeden menší drogový obchod. V docích se sejde se zájemcem a vše vypadá hladce - stačí, aby si předali kufr plný drog s kufrem plným peněz. Ovšem najednou se něco pokazí. Celou partu přepadne neznámá skupina ozbrojených týpků, postřílí všechny kolem, ukradnou drogy i peníze a mizí fuč. Tommy jen tak tak o vlásek uteče do bezpečí.
Strašnej průser! Co teď? Tommy má jen jednu možnost - bude muset začít po Vice City rozjet pátrání na vlastní pěst, zjistit, kdo za krádeží drog a peněz stojí a celou věc dát do pořádku. Co je ještě horší, za krk mu dýchá jeho naštvaný šéf Sonny. Tommyho pátrání však nabere tak trochu nečekaný směr...
Určitě jste poznali zápletku hry Grand Theft Auto: Vice City, o které si dnes budeme povídat.
Přiznám se, že mi hra dala pořádně zabrat a přestože jsem ji hrál už v době vydání, úspěšně jsem jí dohrál až teď v roce 2023. Proč? Inu, pokaždé jsem se zasekl někde u nějaké mise, vzdal to, na pár let odložil, následně rozehrál znovu od začátku a to se opakovalo několikrát. Jednou jsem se ale naštval a řekl si, že to dotáhnu do úspěšného konce. A také dotáhl.
GTA Vice City netřeba snad ani představovat, protože GTÁčka jsou snad nejznámější hry vůbec, které prostě hrál skoro každý. Kdyby ale někdo nevěděl, GTA Vice City vyšlo v roce 2002, čímž navazovalo na GTA III (2001).
Město Vice City
Město Vice City se objevilo už v úplně prvním 2D GTA v roce 1997. Tvůrci se ho rozhodli znovu oživit ve 3D. Je to fiktivní město, které je silně inspirované reálným městem Miami na Floridě. Miami je město, které vypadá jako ráj, protože je tam pořád teplo, všude palmy, pláže a kluby, které se snaží lákat svými neonovými nápisy. Zároveň je to i město, které má svoje velké problémy, jako je kriminalita, tj. drogy, války gangů a tak podobně.
Tvůrci každopádně zachytili atmosféru města, které je sice celé veselé a barevné, ale pod povrchem tak nějak zkorumpované a zkažené, naprosto perfektně. Nejen, že Vice City působí opravdu velice autenticky jako Miami, ale také se podařilo zachytit atmosféru osmdesátých let, do kterých je tohle GTÁčko dějově zasazeno.
Já osobně jsem rád, že je Vice City malinko větší, než Liberty City z GTA III, ale ne zase o tolik, čili pořád je to takové menší městečko, která vám prostě přiroste k srdci. Dokonce je tu tentokrát k dispozici i mapa, ale já jsem ji skoro nikdy nepoužil, protože Vice City se dá rychle pochopit a během pár hodin už budete znát každý kout a škvíru jako svoje boty.
Město je obecně rozdělené na dva hlavní ostrovy, přičemž ten napravo je spíše turistický (pláže, kluby, hotely, obchody a tak dále), zatímco ten nalevo je spíše průmyslový (doky, sklady, letiště a tak dále). Mezi nimi je ještě několik menších ostrůvků, přičemž jeden je z velké části jen golfové hřiště.
Mám Vice City fakt rád a líbí se mi nejen svou atmosférou, ale i celkový layout je velice přehledný a funkční. Přesto ale musím říct, že špinavé, šedé a o něco menší Liberty City ze trojky mám pořád o chlup raději. Sorry, můj osobní vkus.
Co je nového a co je starého
Jak se zdá, Vice City překvapivě nepřináší nic moc nového oproti GTA III. Pokud se teď křižujete a divíte, co to melu, tak nemluvím o obsahu. Obsah hry je samozřejmě zcela nový - nové město, nové mise, nové postavy, nové všechno. Avšak čistě po stránce herní a technické se zdá, že je vše při starém. Dokonce to vypadá, že je to pořád ten stejný engine (RenderWare).
To je dobrá i špatná zpráva zároveň. Dobrá v tom, že spousta věcí, které byly na GTA III dobré a fungovaly bez problémů jsou i tu. A špatná, protože to naopak znamená, že všechny věci, které nefungovaly nebo stály za prd v GTA III... jsou i tu.
Co se ale týče obsahu, je tu vidět určitý pokrok. Například hlavní hrdina už není jen němá karikatura, která jen slepě plní různé úkoly, ale je to určitá osobnost. Tommy sice ve spoustu případech pracuje pro druhé, ale postupně začne dělat svá vlastní rozhodnutí a tak vůbec. Dokonce i ostatní postavy působí trochu komplexněji a výrazněji.
Největší novinkou, na kterou v ulicích města Vice City narazíte jsou samozřejmě motorky, které jsou hrozně fajn. Můžete klidně předjíždět ostatní auta, svištět po dálnici a profrčet celé město z jednoho konce na druhý. Akorát je potřeba se s nimi trochu naučit jezdit, protože stačí i lehký náraz a letíte na beton.
Pak jsou tady různé létající dopravní prostředky, jako helikoptéry a jiné. Ač mají trochu složitější ovládání a občas trochu lezou na nervy, celkově jsou fajn a ušetří spoustu času, když se potřebujete rychle někam dostat.
Bohužel tvůrci moc nevylepšili jízdní model. Jízda v autech (či jiných dopravních prostředcích) je sice z velké části v pohodě, ale v GTA III jsem měl z některých aut pocit, že jsou vyrobené z papíru, tj. stačí jen trochu prudší zatočení a auto skončí na střeše. Fyzika vozidel je ve Vice City je pořád stejná, takže se na tom prostě nic nezměnilo. Škoda!
Akční stránka Vice City
A víte, co tvůrci také vůbec nevylepšili? Akční stránku! Ta byla v GTA III příšerná a tady je příšerná také. Nejen to, dokonce bych řekl, že je v některých ohledech o něco horší.
Představte si misi, kdy máte před sebou vilu, do které musíte vtrhnout, prostřílet se hromadou nepřátel a dostat se na střechu, kde je nutné sebrat kufr plný peněz a nakonec od tam vypadnout. Spousta protivníků jen tak stojí na místě jako tvrdé Y a nesnaží se nijak krýt nebo cokoliv - AI v téhle hře prakticky neexistuje. Občas se někteří ale přeci jen rozhodnou, že něco zkusí a doběhnou až úplně k vám, což je otrava, protože když je protivník přímo u vás, nemůžete střílet. V takovém případě musíte začít couvat, abyste ho mohli oddělat.
Někdy jsem měl pocit, že když do někoho střílím, tak mu to nic nedělá. Kulky prostě prochází skrz, jako by byl duch. Vypnul jsem widescreen fix a přišlo mi, že je to bez něj najednou lepší, ale stále jsem měl občas dojem, že to prostě zlobí. A pokud jsou nepřátelé trochu dál (třeba stojí od vás víc jak dva metry), tak některé zbraně na ně prostě nedostřelí.
S hromadou zbraní se také nemůžete pohybovat, když chcete střílet, takže se musíte zastavit a střílet, zatímco stojíte na místě. Čili vůbec nemáte možnost se třeba krýt nebo uhýbat nebo cokoliv. Někdy jsem měl také pocit, že se protivníci nekonečně spawnují. Prostě jsem vystřílel všechny kolem, nastalo ticho, klid a nikdo nikde. Ale následně jsem se otočil o 180° a za mnou najednou stál nějaký další chlápek a začal po mně střílet. Kde se tam vzal?!
Ve Vice City je také jakýsi zvláštní bug, který způsobuje, že protivníci po vás střílí pořád, i když je mezi vámi třeba zeď. Stojíte tedy u zdi a protivník za ní střílí. Slyšete pif pif a frnk frnk (mimochodem, zvuky zbraní ve Vice City jsou poněkud zvláštní). Prostě, AI je tak mizerná, že se vás všichni snaží zabít i přes zeď. Jak se tohle mohlo dostat do finálního vydání hry je mi záhadou.
Jo, a ještě jedna věc. Občas jsem po někom vystřelil z bazuky, ale z nějakého důvodu ta raketa cca 1 metr ode mě vybouchla a zabila mě. Mission failed. Proč?!
Jako neříkám, že je to konec světa. Většina akčních misí se dá zvládnout, ale zkrátka od jedné z nejslavnějších her vůbec, kterou na základní škole hrál snad úplně každý, bych čekal mnohem lepší úroveň. Osobně bych řekl, že akční stránka hry je absolutně to nejslabší, co Vice City nabízí.
A u trojky se to dá odpustit, protože GTA III je experiment, kdy se tvůrci teprve rozkoukávali. U Vice City je to vyloženě hanba.
Co je nového a co je starého - vol. 2
Ještě se vrátím k tomu, co Vice City přináší nového. Jedna věc, kterou dobové recenze často zmiňovaly, jsou interiéry. V GTA III interiéry skoro neexistovaly, zatímco ve Vice City už je jich hodně. Občas mi připadalo, že se to trochu prezentovalo stylem, že v GTA III nebyly interiéry proto, že to nebylo technologicky možné, ale u Vice City tvůrci mákli na tom, aby je konečně mohli přinést. Osobně se domnívám, že GTA III nemělo interiéry čistě proto, že je prostě nepotřebovalo a dovedlo se bez nich obejít.
Vice City je však podle mě první GTA, u kterého už se trochu vytrácí původní GTA atmosféra. Příkladem může jedna mise, kde musíte vykrást banku. Odehrává se v interiéru, který mimo tuhle misi vůbec neexistuje - tj. nejsou to prostory, které by bylo možné před ní nebo po ní navštívit. Je rozdělená na několik částí a cutscén, je silně příběhově orientovaná apod. Ve výsledku je to skoro jako nějaká mise, která přišla z Mafie než z GTÁčka.
Já to samozřejmě chápu. Vice City se už muselo pohnout někam dál a jednoduchý "arkádový" styl GTA III nebyl dlouhodobě udržitelný. Osobně mi tu však někdy chyběl takový ten typický GTA feeling, který mají první tři GTÁčka. Možná je to jen můj problém, kdo ví?
A tím se dostávám ke konci
Jelikož jsem v téhle recenzi docela často na různé věci jen nadával, můžu trochu působit dojmem, že nemám Vice City rád, ale nikoliv. Je to hra, u které jsem strávil stovky hodin, skvěle jsem se bavil a užil si je.
Štve mě jen akční stránka, která je silně odfláknutá. Jízdní model by si také zasloužil už trochu vylepšit. A také moc nepotěší, že je tu několik opravdu těžce frustrujících misí jako Demolition Man a Dildo Dodo.
Naopak potěší to, jak Vice City zachytilo atmosféru Miami osmdesátých let, nebo některé zajímavé novinky, např. motorky či helikoptéry. Taktéž si myslím, že soundtrack hrající z rádií je tu jeden z nejlepších z celé GTA série. Člověk musí ocenit i jistou evoluci, jako jsou komplexnější postavy a propracovanější příběh. (Akorát to podle mého názoru trochu kazí původní atmosféru prvních GTÁček.)
Takže za mě rozhodně oba palce nahoru a příště si třeba něco povíme zase o San Andreas.
Jo, přidání motorek bylo super, a taky tam myslím byla ta RC helikoptéra ?
Jinak já mám nejradši San Andreas. To se dalo hrát i ve chvíli, kdy člověk dohrál hlavní příběh a pořád se dalo plnit spousta vedlejších questů atd.
Mě třeba ve své době GTA3 vůbec nesedlo, nejspíš právě že celé město byla jedna velká nudná šeď a vcelku ani úkoly mi nepřišli nijak zajmavé. Ale Vice City mě kombinací živějšího a barevnějšího města, motorek, super soundtracku a iúkolů, někdy vcelku praštěných, dostalo. Sice to nebyla po technické ani herní stránce ta nejpromakanější hra, ale prostě ten koktejl byl namíchaný tak akorát a fungovalo to. Ale nevím jeslti bych se to doho dnes znova pustil, bál bych se že už by to tak nezafungovalo a akorát bych si pokazil vzpomínky.
Je to tak, taky mi v GTA3 přišly zábavné jen asi poslední 3 mise a zbytek mi připadal celkem jednotvárný a nijaký. Zato Vice City jsem před pár dny nainstaloval a občas ve volné chvilce hraji, a zatím jsem stále spokojen, takže můžu doporučit.
Naopak, GTA3 perfektně běhal na originálním XBOXu při 60/50 FPS oproti PS2, kde ty snímky drhly někde kolem 15-25 FPS. Akorát s XBOX ovladačem se blbě dělal DBS (drive-by-shooting) kvůli chybějícím zadním tlačítkům.
GTA je pro mne nehratelné z důvodu kamery za postavou. Stejně tak Mafia, nebo Watch Dogs. Jsem nesmírně rád, že pro nás, vlastnoočaře, udělali Cyberpunk. Pak je ještě Fallout, ale tam zase nemám rád postapo prostředí.
Měl jsem ale rád staré, 2D GTA.
Vice City má pro mě zajímavý poměr reality a způsobu, jak si z ní udělat legraci. Viz reklamy v rádiu. A pak ty rýpance a odkazy na filmy té doby – viz hlavní hrdinové Miami Vice v Testarosse při vyšší hledanosti (myslím, že se ukážou při třech hvezdičkách) – to je prostě super a v jiných dílech GTA to nevnímám.
V tom také koukám smířlivěji na AI – v těch filmech té doby to tak je, že padouchové čekají na to, až je hrdina eliminuje.
Kdyby Sledge v obchodě zaváděl trička, hned bych bral to, které hráč v téhle hře obdrží po dohrání na 100% :-D
Vice City i San Andreas mám rád. Vice City víc díky podstatně sympatičtějšímu zasazení :) Trojka je pro mě takové tech-demo, test enginu, docela hratelné, ale nic, co bych si zapamatoval. Samozřejmě kromě prvního „WOW“ efektu, přeci jen, GTA ve 3D, volné město k průzkumu, to člověka nenechalo chladným :) Na San Andreas oceňuju ohromný prostor, na druhou stranu téma je mi dost protivné, ale dá se to překousknout. Nicméně nedohrál jsem, VC ano.
„téma“ u San Andreas se postupně ale hrozně mění… úplně jiné je to v Los Santos, pak ve Whetstone, pak v San Fierro je hra o něčem úplně jiném…. pak v Bone Country a Las Venturas… je to jako úplně jiná hra v každé kapitole :)
Mě nejvíce bavilo opíchat šlapku v autě a pak z ní vymlátit „refund“ za příliš rychlé služby :-) Nebo vylézt na vyvýšenou dráhumetra a z tama nekonečné hodiny likvidovat vše co se pohne odstřelovačkou a raketometem. To je taky důvod, proč jsem ty hry nikdy nedohrál na PS2.
Jinak, taky mám zrovna rozjeté předělávky VC a SA na PS4, kde jsem oboustranně tučně zatuhl. Ve VC mise, kde se krade rychlý člun a v SA, kde mám vykopat Ballaz z jejich parku. Bez cheatu ani ranu, ale, budou se mi připočítávat budoucí trofeje?
S tím článkem ve většině věcí souhlasím.. Prostředí a soundtrack je super, ale grafika u VC nebo SA byla už dost zastaralá, jízdní model je extrémně arkádový, akční část špatná.
Ty akční mise v budovách si pamatuju. Myslím že byly dvě, jedna tady ta s tou střechou a druhá byla myslím závěrečná. Obě byly šílené..
Pro mě bylo VC a SA docela nadhodnecené hry. Měly spoustu zábavných prvků, ale i chyb.
VC se mi do SA líbí nejmíň, nebavila mě a nikdy jsem ji ani nedohrál. Nejlepší pro mě jsou III a SA.
Na 3ce se mi líbilo, že tam bylo víc kopců a dalo se vyblbnout s autem. ale zase ve vice city šly rozmlátit auta baseballkou :)
nebo to bylo až v SA?…
trojka byla oproti ViceCity určitě rozmanitější na terén, ale jestli se daly rozbejzbolkovat auta, to nevím.. já nejvíc hrál právě to SA
Mám na disku Vice City Ultra Edition a Vice City Next Gen Edition. UE mi stále padá, u NGE jsem problémy již vyřešil a jde perfektně. A do UE jsem si ještě pár menších modů dal. Originál mám, nainstalovat šel, ale nebyl dnes potřeba již.