Ó, málem bych zapomněl! Rodina stříleček, které běží na enginu BUILD, má ještě jednoho člena. Je pravda, že strojí trochu stranou a není tak výrazný jako Duke Nukem 3D, Blood nebo Shadow Warrior. Spíše ho najdete někde tam vzadu, jak se baví s Exhumed a Ion Fury (ten je stále ještě nováček, a tak se zatím rozkoukává). Naštěstí to není taková černá ovce rodiny jako Nam nebo Witchaven. (A co Shatnerův Tekwar, ptám se? ;) - pozn. Sledge)
Ano, řeč je o Redneck Rampage.
Můžete si říkat o hrách na Build engine co chcete, ale nemůžete popřít, že každá z nich je skutečně osobitá a nabízí nějaké velice specifické prostředí. Redneck Rampage tentokrát přináší prostředí amerického venkova. Hlavní hrdinové Leonard a Bubba jsou skuteční vidláci z vidlákova a burani z buranova. Jen tak si žijí ve městečku Hickston v Arkansasu a vše je pohoda.
A pak se stane něco mírně ve stylu Duke Nukem 3D. Ano, vesničku přepadne mimozemská invaze. A co je horší, promění většinu lidí v krvežíznivé zabijáky. A co je ještě horší je, že unesou Leonardovo prasátko Bessie. A tak se Leonard musí prostřílet hromadou misí, aby své prasátko zachránil. A u toho ještě dohlížet na bráchu Bubbu.
Bohužel je Redneck Rampage výrazně horší akcí, než jiné hry na Build engine. Proto taky stojí mírně stranou a tolik se o něm nemluví.
Prvním problémem je, že je Redneck Rampage hrozně ošklivý. Nemůžu si pomoct, ale nepřátelé a postavy vypadají divně, gumově a zkrátka nic moc. Stejně tak mi přišly divné textury. Všechny vypadají daleko hůř, než v jiných buildovkách. Ale v tomhle případě je možná chyba ve mně, neboť videorecenze na Youtube grafiku spíše chválí, protože má prý „svoje kouzlo“, a to tvrdili i ti youtubeři, kteří jinak celého Redneck Rampage brutálně poflusali jako nehratelný odpad.
Čert ale vem grafickou stránku. Mnohem horší je, že se to prostě hraje nepříjemně. Je to takové divné, pomalé, nemotorné, těžkopádné... Napadají mě ještě anglická slůvka sluggish a clunky.
Je tu sice zbraň, která střílí kotouče jak z cirkulárky, ale když to zasáhne protivníka, někdy to proletí skrz, aniž by mu to něco udělalo.
Dynamity... Pamatujete, jak šikovné a přesné dynamity má Blood? Tak tady dynamitem tak na 99 % odpálíte hlavně sebe. S tím je spojený také podivné velký splash damage, který vás na 99 % zabije, i když stojíte docela daleko.
Dále je tu poněkud zvláštně vybalancovaná obtížnost. Někdy se stane, že potkáte deset různých farmářů s brokovnicemi a ti vám nezkřiví ani vlásek. Nestane se vůbec nic! Ovšem následně potkáte jednoho, co vám dá naprosto prvotřídní instant kill. Proč to tak je? Netuším... A je úplně jedno jakou si dáte obtížnost. Je to vždy stejné.
Třetím problémem je design levelů. Většinu času při hraní budete trávit jen blouděním a hledáním kudy se vydat. Já jsem byl často nucen googlit, abych věděl, co mám dělat dál. A obvykle jsem se dozvěděl, že jsem přehlédl malinkou prasklinku, kterou se dá prolézt. Nebo jsem přehlédl klíč pohozený někde náhodně v trávě.... Moc tomu také nepomáhá fakt, že všechny klíče vypadají stejně a barevná odlišnost, jak to mají jiné hry, tu neexistuje. Také se stává, že najdete tlačítko, stisknete ho a hra vám nijak nedá vědět, co se kde stalo. A pak zjistíte, že to něco otevřelo na druhé straně celého levelu.
Jednotlivé levely jsou také extrémně veliké. Bohužel nejsou veliké takovým tím cool stylem, kdy musíte obdivovat jejich komplexnost a promyšlenost. Spíše působí zbytečně roztahaně, nepřehledně a u spousty z nich vám bude trvat půl hodiny, než nimi probloudíte. Naštěstí je to dorovnáno tím, že má Redneck Rampage jen dvě epizody po sedmi mapách.
Jo a ještě jedna věc - hra je zabugovaná. Sem tam se stane, že stisknete tlačítko, co má třeba otevřít dveře, jenže ony zůstanou zavřené a vy si musíte dát cheat na procházení stěn, abyste mohli pokračovat.
Je to škoda, protože tyhle chyby jsou ve výsledku vlastně jen drobnosti. Stačilo by dát programátorovi měsíc práce, aby vyhladil bugy, upravil zbraně, nepřátele a prostě, aby feeling z akce byl uspokojivější. Jo, a ještě překopat pár míst v některých mapách. A hle, hned by se to hrálo stokrát lépe. Ostatně někdo něco takového fakt udělal. Stačí si stáhnout port BuildEngineGDX a s ním to jde tak sto padesátkrát lépe. Dokonce si v nastavení můžete zapnout, že klíče budou mít odlišné barvy. Tleskám.
Má Redneck Rampage ale i světlé stránky? Tak pochopitelně se mu daří navodit atmosféru amerického venkova. Všude samé farmy, karavany, motoresty, balíky sena, slípky, krávy, prasátka (ty se dovedou pořádně nazlobit, když do nich střelíte) a prostě to tam dobře sedí.
Navíc do toho hraje jižanský americký rock, který do hry perfektně zapadá. Jen škoda, že je tracků málo a rychle se oposlouchají. A k tomu musíme přičíst, že hudba hraje hrozně nahlas a v nastavení nejde snížit její hlasitost.
Ještě jedna věc. Tvůrci do hry implementovali zajímavý resource management. Zatímco v jiných buildovkách si můžete doplňovat zdraví za pomocí přenosných lékárniček, v Redneck Rampage k tomu máte levnou whiskey (Cheap Ass Whiskey). Avšak pokud jí budete pít příliš často, ožerete se jak doga, což znamená, že se trochu rozháže ovládání, a následně nebudete schopni jít ani rovně. Naštěstí s tím pomáhá kravský koláč (Cow Pie). Ten vám ale zase zvyšuje plynatost, díky čemuž vás nepřátelé dovedou rychleji ucítit.
Jestli je tenhle systém skvělý nápad, nebo otravná pruda... To už je věc názoru.
Každopádně bych se ještě rád podíval na datadisky:
Suckin' Grits on Route 66
Tento datadisk přináší dvanáct nových map. Kromě těchto map ale nic dalšího. Nečekejte nové zbraně, ani nové nepřátelé... Ok, vlastně je tu jeden nový protivník a to aligátor, ale nic dalšího.
Bohužel tu na mě ještě víc než u původní hry dolehla negativa Redneck Rampage obecně. Otravný level design, nevyvážená obtížnost, těch osm písniček, co hraje pořád dokola, podivný feeling u přestřelek. K hraní jsem se musel vyloženě nutit a na konci jsem byl rád, že to mám za sebou.
Co bych doporučil? Možná si udělejte mezi původní hrou a tímto datadiskem pauzu, jinak budete mít Redneck Rampage plné zuby jako já.
Redneck Rampage Rides Again
A pak je tu tenhle datadisk. Vůbec se mi do něj nechtělo, ale říkal jsem si, že ho ještě dorazím a budu mít hotovo.
Naštěstí je tenhle datáč docela zajímavý. Za prvé je tam hromada nových věcí. Noví nepřátelé a zbraně (dynamit se slepicí je asi nejvtipnější), jednotlivé levely se nehrají tak hrozně (obvykle jsem věděl, kam mám jít a co se po mně chce) a navíc jsou celkem nápadité mise (nejvíce mě zaujala westernová vesnička El Paso).
Bohužel mě bavila jen první půlka a později se začaly vyskytovat otravné designové prvky, jako klíče schované v secretech, tlačítka umístěná tak, aby nebyla vidět a tak dále.
Vyskytují se zde také dopravní prostředky. Motorka, co má na sobě přidělané dva samopaly a vznášedlo s flusačkou granátů. Osobně nemám moc rád, když se ve hrách vyskytují mise, kdy musíte ovládat nějaký dopravní prostředek. V drtivé většině her jsou takové mise jednak nuda a jednak se různá vozítka ovládají příšerně. A Redneck Rampage bohužel potvrzuje, že tyhle vehicle pasáže jsou vopruz. Mám k tomu snad ještě něco dodávat?
Mimochodem, vypadá to, že ještě existují datadisky Redneck Deer Huntin' a Off-Road Redneck Racing, ale do těch se mi už fakt nechtělo, a ani nevím, kde se dají sehnat. Vemte to kdyžtak někdo za mě. :)
Co říct na závěr? Inu, netvrdím, že je Redneck Rampage nehratelná ptákovina, které je nutno se vyhýbat. Je to celkem pohodová střílečka. Bohužel se zde sešla celá řada různých slabších stránek, díky kterým se nehraje úplně příjemně a zábavně. A je to škoda, protože měl potenciál dosáhnout úrovně Duke Nukema 3D nebo Shadow Warriora. Jen kdyby se tvůrci trochu víc snažili a opravili pár drobností...
Pěkná recenze z mojí oblíbené kategorie buildovek. Je fakt, že RR stojí trochu opodál, ale já na něj prostě občas chuť dostanu. Hratelnost (čili to nejdůležitější) je opravdu rozporuplná na obě strany. Systém jídla a pití mně přijde legrační. Jsem překvapený, že s plynatostí mě nepřátelé víc ucítí, stále se člověk učí :-) Já zase zažil, že jsem chtěl střílet ze zbraně a ono to vystřelilo z druhé strany, takže jsem netrefil :-) Dále byla super ta vidlácká melodie, která zněla při užití nápoje, který Lennyho vracel do normálu z ožralosti.
S levely to bylo také ambivalentní. (Blbě) rozsáhlé levely, kde se chodí sem a tam. A pak třeba skvěle ujeté typu blázinec, kde hraje šílenec na piano. Zbraně mají zajímavý potenciál (zmíněné kotouče pily, dále se zvedá samopal při střelbě, můžete skolit nepřítele bowlingovou koulí, silnou zbraní je poprsí mimozemšťanky). Vše je ale nedotažené a chybí tomu lehkost Duka či SW.
Za mna , tie divne posobiace postavicky, mi pripominaju Outlaws , z toho isteho roku 1997. Presne tak, snazili sa to co najviac digitalizovat aby to posobilo ako realne postavy, ale dopadlo to strasne umelo. Uplne mam pocit, ako by to u oboch hier animoval snad ten isty clovek alebo team.
U Duke3D hybajuce sa postavicky na mna neposobia rusivo, ale celkom zivo, a vlastne aj Shadow Warrior. Bohuzial Blood, na mna posobi rovnako zle, teda velmi neprirodzene tam vyzeraju tie postavicky, a mna ten hype okolo neho uplne minul. Este aj Rednecka som hraval viac, nez Blood.
Vsak neraz sa uz diskutoval rebricek main 4 hier z Build enginu, vsimol som si, ze u ostatnych je vacsinou Blood na poprednych miestach, a Redneck a Shadow Warrior nakonci.
U mna je to takto v poradi:
Duke3D a Shadow Warrior asi na rovnakom mieste. Kedze v Duke3D build engine som ale niekolko rokov robil mapy este na strednej, tak asi to teda musi vyhrat Duke. Ale u SW som urcite zazil viac zabavy po multiplayeri, nez v Duke3D.
U mna je list takto:
1. Duke3D (presiel som vsetky epizody viac krat)
2. (v tesnom zavese) Shadow Warrior (myslim, ze som to presiel len raz, ale multiplayer sme hrali stale dokola)
3. Redneck Rampage (nepresiel som to, ale prvy level som hral aspon 100x, a dostal som sa niekde mozno do polovice)
4. Blood. Hral som len prvy level, asi 20x vzdy odznovu ze dam tomu sancu, nejake leveli som aj preskakal cheatmi, ale tato hra mi nikdy nechytila, vzdy som bol po 10-15 minutach znudeny a vypinal som to. Sancu som tomu dal asi 20x za zivot, aj nedavno v dosboxe, ale proste nie. :( I redneck ma bavil o nieco viac, aj ked nie moc.
Nuz, kazdy to mame s Build hrami inak.
A inak, Sledge, to Tekwar bola vazne Build hra? :)
Ad Tekwar – nejenom to. Byla to BUILD hra, která dokonce vyšla o rok dříve, než Duke3D :)
To je dobrý postřeh ohledně Outlaws. Tam jsou postavičky taky takové toporné (technicky tomu vůbec nerozumím, jen jsem to x-krát hrál). Ale Outlaws je jinak boží.
Porovnání Blood a SW jsme tu už někde řešili. Je to správná otázka do pranice pro fajnšmekry :-) Myslím, že právě Sledge mě svými argumenty přesvědčil, že Blood je o trochu lepší. Jaké levely jsi prošel? Jestli Tě Blood nechytne ani po vlaku a lunaparku, tak asi není Tvůj šálek čaje ;-)
Za zmínku možná stojí, že manuál ke hře pro tuzemskou distribuci přeložil Fuxoft (jako obyvkle velmi kvalitně). Viz např. http://www.modrak.cz/qcz/konkur/old/redram.htm nebo https://viewer.klan2016.cz/#/05/texts/0/74
Na tuhle hru jsem po létech úplně zapomněl, jdu si ji nainstalovat a zapařit. Díky za připomenutí :-)
Taky mám rád buildovky. S recenzí souhlasím – hraje se to zřetelně hůř než Duke3D/Shadow warrior/Blood, ale pořád je to solidní pařba. Je škoda, že autoři poněkud odbyli vylaďování dyzajnu levelů. Toho bezradného tápání je opravdu trochu moc. S kritikou grafiky moc nesouhlasím – ta je podle mě velmi slušná, ale bohužel jsou odfláklé animace nepřátel. Animačních okének mělo být více, obzvlášť chlap s brokovnicí je hrozně toporný.
Souhlasím, že pocit z přestřelek je taky takový, no, toporný, ale ono je to možná do jisté míry realistické.
Plno zabíjení, dvojitá porce srandy a poloviční inteligence… Redneck Rampage… Kup to, nebo to ta SLEPICE koupí!… Sponzoruje Masna Balíkov. :)
tudle hru si dobře pamatuju. samozřejmě je horší než ostatní hry na build enginu. ale některý levely měly ATMOSFÉRU jako řemen. a to mě na tom bavilo