#hvdosdev

Red Faction aneb Když vypukne stávka horníků

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Tahle celkem nenápadná střílečka z roku 2001 se ničím výrazným neliší od všech ostatních FPSek té doby. Ačkoliv... jedna věc by se přeci jen našla. Engine Red Faction obsahuje takzvaný Geo-mod, což je technologie, která umožňuje probourávat zdi. Můžete vzít raketomet, střelit do stěny a ono to udělá otvor, kterým lze projít. A ne, není to nascriptované, jak třeba v Duke Nukem 3D... Geo-mod bych však rád rozebral trochu později a nejdříve se podíváme na příběh.

Děj hry nás zavede na planetu Mars. V budoucnosti na Zemi dojdou některé zdroje a důlní společnost jménem Ultor Corporation je začne těžit na Marsu. Vzniknou nová pracovní místa a spoustu lidí s vidinou lepší budoucnosti se rozhodne tuhle práci vzít. Odcestují na rudou planetu plní nadějí, ovšem ukáže se, že je to celkem krutá otročina. Horníci nemají téměř žádná práva, pracují od rána do večera a to víceméně za minimální mzdu. Navíc se v dolech mezi horníky začne šířit podivná smrtelná nemoc.

Horníci se tedy vzbouří, rozhodnou se převzít vládu nad Marsem a najít způsob, jak odcestovat zpět na Zem. A za jednoho takového naštvaného horníka budete hrát právě vy.

Red Faction aneb Když vypukne stávka horníků

Mimochodem, dělníci, kteří bojují proti útlaku velkých korporací. Kde už jen tohle jenom slyšel? Nepsal scénář pro tuhle hru Karl Marx?:)

Zpět k onomu Geo-mod engine. Možná budete mírně zklamaní, ale během hry se tahle technologie využívá naprosto minimálně. Na začátku bude pár zdí, na kterých je nakreslený kříž, což znamená, že když na ono místo přilepíte C4 a odpálíte, udělá to díru. Ono to dává smysl, protože hledat naslepo zdi, které jsou natolik tenké, že je lze probourat, by bylo na dlouho.

Většina misí se však odehrává na různých základnách a zkrátka někde uvnitř budov, kde pochopitelně zdi probourávat nejdou, jelikož jsou ocelové. A pak je tu řada míst, kde to možná jde, ale není to nutné pro postup misí.

Jsou tu však občas momenty, kdy se třeba schováte za sloup nebo za zeď, někdo po vás vystřelí z raketometu a zeď/sloup následně zničí, což je celkem nečekané překvapení. Nebo je tu jeden legendární moment, kdy po skalnatém mostě jede tank a vy ho můžete shodit dolů, když tenhle most ustřelíte.

Red Faction aneb Když vypukne stávka horníků

Já jsem každopádně spíše rád, že se to tolik nevyužívá, protože si myslím, že přílišné zaměření se na Geo-mod by odvedlo pozornost od faktu, že se jedná o běžnou střílečku a celé by to spíše mohlo působit jako nějaké tech demo. Je to ale škoda v tom ohledu, že je Red Faction víceméně známý právě kvůli Geo-modu a člověk by tak nějak očekával, že s tím bude větší zábava. Obraťme ale list.

Prostředí Marsu se mi celkem líbí, má to svoje kouzlo i atmosféru. Zajímavé také je, že je obecně v celém Red Faction mírně snížená gravitace, což znamená mírně pomalejší a neškodnější pády. To mi vlastně také docela vyhovovalo.

Místy však trochu pokulhává level design. Kolem roku 2000 bylo ve hrách celkem běžné, že se často vyskytuje copy-paste. To znamená, že třeba narazíte na úplně identickou kancelář pětkrát za sebou, nebo vyjedete o patro výš výtahem a zjistíte, že to vyšší patro vypadá úplně jako to pod tím. A tak dále.

Red Faction aneb Když vypukne stávka horníků

Bohužel je level design někdy i trochu chaotický. Ne v tom dobrém slova smyslu, že by vás bavilo prozkoumávání prostředí a užívali jste si to. Někdy se cesty větví natolik, že prostě ztratíte motivaci prohledat všechno.

Sem tam se i vyskytlo místo, kde jsem se trochu zasekl a nevěděl kudy dál. Naštěstí se to dělo vzácně. A když už to se to dělo, nezdrželo mě to na dlouho.

Je tu ještě jedna věc, která stojí za zmínku, a to vozítka. Občas narazíte na nějaký dopravní prostředek (ponorku, jeep, vznášedlo atd.), do kterého můžete nasednout jak v GTA a někam se dopravit. Obvykle nemám tyhle vehicle missions ve hrách moc v lásce, protože jsou často blbě nadesignované, mají frustrující ovládání a nesmyslně vysokou obtížnost. Red Faction však neoplývá ani jedním z těchto neduhů, takže pohoda! Užil jsem si to.

Red Faction aneb Když vypukne stávka horníků

Akorát je tu jeden problém, kdy narazíte na místo, kde jeřáb drží ponorku a vy musíte zatáhnout za páku, aby ji jeřáb pustil do vody. Často se stává, že během pádu ponorka udělá bum a exploduje. Jak je to možné? Inu, jedná se o jeden framerate bug a řešením je hrát Red Faction v nějakém modernějším portu a raději se vyhnout původní hře.

Red Faction se jakožto střílečka hraje víceméně dobře. Hra baví, hezky plyne, docela mě vtáhla a užil jsem si ji od začátku do konce. Je trochu škoda, že více nevyužívá technologii Geo-mod, ale mně osobně to spíše vyhovovalo. Myslím, že Red Faction skvěle funguje i dnes dvacet let od vydání a můžu ho všem doporučit.

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Red Faction aneb Když vypukne stávka horníků"

  • RetroPhill napsal:

    Shodou okolností jsem si ji nedávno pořídil na Steamu, abych si připomněl „pirátskou“ kopii, koupenou na CD v době vydání. Díky tomu, že tenkrát jsem ji hrál na jiném hw, bug s ponorkou jsem nezaznamenal – nyní ano a nepomohly tipy s omezením FPS a Vsync, pomohl až Dash Faction patch (https://purefaction.org/).
    Bavilo mě to stejně jako kdysi a hlášky „Die, scum!“ od ultorských žoldáků slyším doteď. ULTOR SUCKS!:)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle