#hvdosdev

První dojmy: Dune: Spice Wars

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

12 patronů přispívá částkou 1216 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Jenom málokdy se mi stane, že se na nějakou hru opravdu těším. Jakožto velký fanoušek série Duna (a to jak knižní, tak herní) a série Civilizace, jsem se opravdu hodně těšil, až si v early accessu zahraju novou Dune: Spice Wars od francouzských Shiro Games. Early access verzím se obvykle vyhýbám, vždycky mám obavu, že se takové hry "přejím" v jejím nehotovém stavu a jak vyjde hotová, tak už nebudu mít chuť se k ní vracet (tak jsem to měl třeba s hrou Prison Architect).

Nicméně u Dune: Spice Wars bych prostě nevydržel čekat dalších minimálně 8 měsíců až do finálního vydání v příštím roce a musel jsem si jít zahrát hned. Dune: Spice Wars je kombinací 4X tahové strategie (jako je například Civilizace) a real-time strategie. Nutno dodat, že pro účely early accessu je k dispozici pouze custom hra a multiplayer za jednu ze čtyř stran, tedy Atreidy, Harkonneny, Fremeny a pašeráky. V následujícím patchi už víme, že přijde i rod Corrino, a v plné verzi hry také single-player kampaň.

První dojmy: Dune: Spice Wars

Momentálně mám podle Steamu ve hře něco pres 30 hodin a dohrál jsem custom hru za všechny 4 strany. Za Atreidy také na úplně nejtěžší možnou (ve hře nazvanou "insane") obtížnost.

Inspirace Civilizací je u nové Duny naprosto zřejmá hned na první pohled. Hru začínáte pouze se svým hlavním městem a jednou ornitoptérou na průzkum. Je zde několik druhů surovin, které buď těžíte a kontinuálně vám přibývají, nebo je získáváte stavbou budov a máte jich nějaký fixní počet. Obdoba v Civilizaci by byly peníze, které vám přibývají s každým kolem, a nebo spokojenost či železo, které se vám nezvyšuje samo od sebe, ale závisí na vašich městech a přírodních zdrojích. V Duně samozřejmě těžíte koření, které buď můžete skladovat a platit daň imperátorovi, a nebo je můžete hned prodávat podle směnného kurzu CHOAMu.

První dojmy: Dune: Spice Wars

Ranní cvrkot ornitoptér nad Arrakénem.

Mapa je náhodně generovaná a rozdělená do oblastí, které můžete obsazovat poražením místí milice a obsazením vesnice. Nemůžete si tedy postavit město, kde se vám zlíbí, jako třeba v Civilizaci. Každá oblast může mít také nějaké speciální zdroje nebo landmarky, které vám dávají dodatečné zdroje a případně umožní postavit speciální budovy. A zrovna jaké území obsadíte a v jakém pořadí je pro vás naprosto zásadní, protože vaše expanze je limitovaná body "autority" (jedním ze zdrojů). Jelikož jsme ale na Arrakisu, tak velkou část mapy tvoří takzvané "hluboké pouště", tedy území, které nelze obsadit, a po kterém se můžete pohybovat jenom krátce, jinak vaše jednotky zahynou. V podstatě je to taková přirozená bariéra, kterou dokáží částečně překonat pouze Fremeni.

První dojmy: Dune: Spice Wars

Je trochu těžké hodnotit, jaká bude Duna po svém dokončení, protože v tuto chvílí jsou některé mechaniky až příliš jednoduché. Například když odhlédneme od soubojů, tak politika, diplomacie, špionáž či Landsraad jsou naprosto primitivní. Tak jak jsem neměl rád politiku a špionáž v sérii Civilizace, tak v Duně není nad čím spekulovat. Vaše rozhodnutí mají v podstatě okamžitý vliv a o nějakém dlouhodobém plánování či záškodničení nemůže být řeč. Obdobně je to třeba se stavěním budov, vždy stavíte v podstatě to samé ve stejném pořadí. Trochu taktizovat se sice dá, ale vy jste nakonec stejně omezeni tím, jak rychle dokážete přesunou jednotky z jednoho konce svého území na druhý, když na vás zaútočí. Reliéf terénu se taky dá částečně využít ve váš prospěch, ačkoli opravdu jenom malinko. Já bych ale chtěl věřit, že se tohle do dokončení hry změní. Ostatně Duna má velice dobře našlápnuto k tomu, aby to byla opravdu hezká strategie, a mnohé mechaniky se mi líbí.

Co ale musím vyzdvihnout je audiovizuální zpracování. Já v tom ten Arrakis cítím. To, jak vypadá poušť, hory, zpracování postav ve hře, nebo opravdu skvělá hudba. To vše mi dává tušit, že někdo, kdo na této hře dělá, tak má ke světě Duny ten správný cit, a dokáže její atmosféru vystihnout. Styl hry za každou stranu se liší a už teď hezky vystihuje jejich podstatu (jako přístup k Landsraadu, obyvatelům Duny atp.).

Nicméně mějte na paměti, že hra je stále ve vývoji a minimálně jednou za měsíc vychází velký patch. Například naposledy byl přidán multi-player a úplně se rozbilo AI nepřátel a grafické nastavení (nejde hru spustit v DirectX v plném okně, musíte používat jenom OpenGL), takže to co bylo předtím téměř nehratelně obtížné, teď odehrajete jednou rukou. Navíc hra opravdu hrozně laguje, ale tak snad jde jenom o problémy, které se během Early Accessu vyřeší.

Jsem tedy natěšený a zároveň mám trochu obavy. Mám pocit, že základ je dobrý, ale jakoby autoři úplně nevěděli, jak do této trochu nezvyklé kombinace 4X a real-time strategie přinést tu strategickou / bojovou část. Velké očekávání mám ještě od single-player kampaně, tak třeba budu nakonec mile překvapen.

Komentáře k:
"První dojmy: Dune: Spice Wars"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle