#hvdosdev

Pět kouzelných amuletů – pohádková freeware adventura

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Před patnácti lety jsem byl vášnivým čtenářem herních časopisů jako je Score či Level. A ještě raději jsem měl CD/DVD, které k nim bylo přiloženo. Procházel jsem si dema různých her, pročítal e-mágy a obzvláště jsem měl rád sekci s freeware tvorbou.

Internet tehdy nebyl tak levný a rychlý jako dnes, takže jsem ocenil, že těch 16 GB nemusím nikde celý dny stahovat. Freeware hry byly jako bonboniéra, protože člověk nikdy nevěděl, co si vytáhne. Bude to nějaká ptákovina splácaná v Game Makeru? Bude to nějaká AGSovina? A co když to bude něco, co je pro změnu hodně zajímavé?

Pět kouzelných amuletů se od ostatních freeware her značně lišilo. Za prvé, ještě před vydáním se objevil trailer, který zachycoval intro hry. No řekněte, která jiná freewarovka něco takového měla? A za druhé, obecně se o ní trochu víc mluvilo, obzvláště v herních časopisech.

Pět kouzelných amuletů – pohádková freeware adventura

Pět kouzelných amuletů je tedy nekomerční pohádková point'n'click adventura, která se objevila v roce 2005 a za kterou stojí OFF STUDIO a především designérka Olga Fábry. Kromě české má hra také anglickou verzi, přičemž jazyky si můžete libovolně měnit v nastavení. Akorát se to sem tam bugne a nefunguje to.

Příběh nás zavede do království jménem Nyron a začíná tím, jak čarodějnice Twelga najde uprostřed lesa malé nemluvně, holčičku. Rozhodne se, že si ji nechá a vychová jako vlastní. Vyroste z ní holka jménem Linda. A Linda je hlavní hrdinka, za kterou budeme hrát. Twelga jednoho dne Lindě prozradí, že má kouzelný amulet, který ji pomáhá se starat o les, zvířata, rostliny a celkově má velkou magickou moc.

Těchto amuletů je celkem pět a jeden z nich padl do rukou jednoho zlého čaroděje jménem Zarkyran, který se plánuje zmocnit všech pěti, aby mohl nastolit svou krutovládu. Úkolem Lindy je vzít amulet někam do bezpečí, aby neskončil v pařátech zlého krutovládce. Twelga tedy dá svůj zelený amulet Lindě do ruky, ovšem v tu chvíli se stane něco nečekaného... Twelga najednou zmizí! Puf a je fuč! Jako by ji někdo unesl za pomocí kouzla. Její poslední slova zněla: „Ten amulet umí...“, ale větu nestihla přes zmizením dokončit. Amulet umí co?!

Pět kouzelných amuletů – pohádková freeware adventura

A tak se Linda musí vydat na cestu za záchranou světa a odhalit tajemství kouzelných amuletů.

Na poměry freeware adventury se jedná o celkem rozsáhlou hru, která přináší až čtyři části. První se odehrává v rodném lese Lindy, druhá ve městě Gadmor, třetí v ledové jeskyni a čtvrtá ve hradě Bruwk, kde žije sám velký Zarkyran.

Hned na začátku vás trknou do oka dvě věci. Za prvé docela hezká kreslená vizuální stránka hry a za druhé hudba. Hudba skoro zní, jako by ji nahrál nějaký orchestr. Nutno podotknou, že se do hry perfektně hodí a podtrhuje pohádkovou atmosféru. Docela by mě zajímalo, kdo ji složil? Progooglil jsem se jen k tomu, že za tím stojí německý skladatel jménem Jerrot, ale nic víc se mi nepodařilo zjistit.

Zkoušel jsem se zeptat samotné autorky Olgy a ta mi vysvětlila, že skladatel si přeje zůstat anonymní. A taky, že to není profík, ale skládá spíše pro radost, což dělá celou věc ještě obdivuhodnější vzhledem k tomu, jak komplexní a propracované skladby to jsou. K vizuální stránce hry mi prozradila, že všechny lokace nakreslila sama a to na tabletu. Takže tolik k zákulisí vývoje. :)

Pět kouzelných amuletů – pohádková freeware adventura

Kdybych měl Pět kouzelných amuletů zhodnotit jakožto adventuru, tak obecně bych řekl, že se hraje docela dobře, ačkoliv obsahuje pár detailů, které jsou velice typické pro freeware adventury.

Kupříkladu když hovoříme s postavou, vyčerpáme všechny možnosti dialogu, zbude poslední možnost v podobě rozloučení: „tak já už musím jít, ahoj.“, ale na tuhle možnost musíme ručně kliknout a neaktivuje se automaticky sama, jak by bylo v takovém případě logické. Nebo když si v hlavním menu uložíte pozici a později načtete, tak hra začne doslova tam, kde skončila, i včetně hudby na pozadí, která se nezačne přehrávat od začátku, ale od bodu, kde jste hru uložili. A ještě jedna otravná věc - pokud máte více monitorů, bude se vám tahle hra vždycky spouštět na tom, na kterém nechcete a v nastavení není úplně jasné, který je který.

Takových malých detailů je tu spoustu v rámci freeware scény jsou snadno odpustitelné. Ale zkrátka jsou tam a musíte s nimi počítat. Za některé navíc ani nemůže hra samotná, ale engine, kteří si tvůrci vypůjčili.

Pět kouzelných amuletů – pohádková freeware adventura

Jsou tu ale i světlejší stránky. Například rychlý přesun z lokace do lokace dvojklikem, aniž byste museli dojít k okraji obrazovky, je šikovný a elegantní. A u freeware adventury bych to ani nečekal. I mnoho komerčních her tohle nemá.

Za zmínku ještě stojí, že hra má také animace, což není u freeware scény tak úplně běžné. Sice je to někdy jen taková animace na oko, aby se neřeklo... Tj. když Linda bere nějaký předmět, jen tak se jakoby sehne a natáhne ruku, přičemž předmět, který se snaží sebrat zmizí z obrazovky a objeví se v inventáři. Svůj účel to ale plní a jakožto feedback pro hráče to stačí. Spoustu amatérských point'n'click adventur často nemělo animace žádné a prostě se jen předmět sám přesunul do inventáře a postava vám oznámila sebrání. Některé animace vás však i překvapí, protože jsou celkem propracované.

Jednu věc, kterou moc nechápu, jsou portréty postav. Když mluvíte s postavou, objeví se její portrét. Samo o sobě to není divné, ale on se objeví doslova na té postavě a začne ji zakrývat. Proč? Proč se neobjeví třeba někde v rohu obrazovky nebo tak? To je skutečně zvláštní. Navíc polovina postav, se kterými budete ve hře hovořit jsou zvířata a ta portréty nemají, takže o to je to zvláštnější.

Celá hra běží na Wintermute engine, což dřív byl takový český prográmek zdarma, který vytvořil Jan Nedoma, a ve kterým jste si mohli vytvořit vlastní point'n'click adventuru. Vznikly v něm různé freeware hry jako třeba Dr. Bohuš nebo Mrtvé město. Dal se stáhnout na stránkách Dead Code a něco málo se o něm lze i dozvědět na wiki. Bohužel je to prográmek značně neudržovaný, protože poslední verze vyšla v roce 2010 a od té doby ticho po pěšině. To je možná škoda, ale co se dá dělat. Myslím, že by si tenhle software zasloužil samostatný článek.

Pět kouzelných amuletů – pohádková freeware adventura

Každopádně ještě zpět ke Pěti kouzelným amuletům.

Některé dobové recenze trochu kritizovaly fakt, že hra nemá dabing, což já osobně vidím jako klad, jelikož s dabingem by nejspíše mohla mít i několik GB. Věřte tomu nebo ne, ale v roce 2005 by se vám opravdu nechtělo stahovat třeba 2 GB velký soubor. Navíc hádám, že bez najatých a dobře zaplacených herců by výsledek byl katastrofa.

Obecně je to super hra, akorát na můj vkus možná až příliš pohádková, místy možná až naivní a silně nerealistická, ale ve své podstatě velice citlivá, pěkná. Uznávám, že sem tam bych možná ocenil trochu víc cynismu a trochu komplexnější hlavní hrdinku ve stylu The Longest Journey, ale jak se říká, darovanému koni na zuby nekoukej a bereme-li v potaz, že je to freewarovka, musíme jí některé věci odpustit. Naopak, lze pochválit věci, které jsou téměř na úrovni komerčních her. Máte-li rádi pohádkové adventury a tahle vám nějak ušla, neváhejte ji dát šanci. Podle mě za to stojí.

Stále se zdá stáhnout třeba zde.

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Pět kouzelných amuletů – pohádková freeware adventura"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle