Existenci téhle FPSky jsem řadu let ignoroval, až do jednoho dne, kdy mi ji daroval Sledge. Dal mi tak šanci si ji zahrát a napsat o ní nějaký ten text. Takže díky, Sledge!
O co se jedná? Outlaws je FPSka z roku 1997, která je zasazena do prostředí divokého západu a stojí za ní společnost LucasArts.
Hned na začátku hry vás možná zaujme, že příběh je vyprávěn ve formě povedených animovaných filmů (i mezi levely), což je u stříleček tehdejší doby trochu nestandardní. Člověk by tohle čekal třeba u adventury, ale střílečka? Každopádně, hlavním hrdinou je Marshal James Anderson (pozor, marshal není jméno, ale policejní hodnost), který se vrací domů z cest a zjistí, že jeho dům byl přepaden bandity. Žena mu doslova umře v náručí a jeho malá dcerka je unesena. Nezbývá mu, než popadnout zbraně a vydat se ji zachránit, přičemž musí rozkrýt síť zločinné organizace i korupci na vysokých místech.
Jak jsem říkal, je to hra zasazená do prostředí divokého západu, čili je to western. Tak mě napadá, je možné, že je tahle westernová retro-střílečka jediná svého druhu? Nevím o žádné další. Jiné hry, kde se vyskytlo westernové prostředí, ho buď měly jen okrajově a ne jako hlavní motiv, nebo to nebyly střílečky, ale třeba adventury (např. 3 Skulls of the Toltecs).
Každopádně už po rozehrání prvního levelu na mě Outlaws působili hodně zvláštně. V mnoha ohledech je to další FPSka z řady, jakých byla v devadesátých letech celá hromada, ale zároveň je ve spoustě věcech jiná. Například je tu dobíjení zbraní, kdy levým tlačítkem střílíte a pravým do bouchačky cpete patrony. Taktéž je tu ukazatel staminy, který postupně klesá, když běháte nebo skáčete. A platí, že čím méně staminy, tím horší schopnost běhat či skákat. Je tu prostě spousta různých nápadů, které nebyly v akčních hrách té doby běžné.
Další zajímavá věc je, že je to v podstatě buildovka každým coulem, což je trochu zvláštní vzhledem k tomu, že hra vlastně ani neběží na Build engine. Ve skutečnosti Lucasarts využili stejný engine, jaký byl v Dark Forces. Přesto tu všechno působí dojmem, jako by to buildovka byla. Nechybí ani možnost probourávat naprasklé zdi za pomoci dynamitů, nebo je tu level odehrávající se ve vlaku, který technologicky připomíná level ve vlaku z Blood. Plus engine umí i pár věcí navíc, které Build neuměl. (Třeba efekt silného větru, co vás může sfouknout ze skály.)
Každopádně pokud jsou mezi čtenáři milovníci Outlaws, tak se dopředu omlouvám, ale celkově se mi hra moc nelíbila, a ve skutečnosti mě spíše zklamala, takže v následujících odstavcích už nebudu úplně pozitivní.
Ale dobře, budu hodný a pár pozitivních věcí pro začátek zmíním. Za největší klad celé hry považuji hudbu, která je téměř na filmové úrovni. A navzdory tomu, že byl skladatel omezen čistě westernovým motivem hry, nebál se i trochu experimentovat a vymyslet různé hravé a netradiční písně. Když k tomu připočteme fakt, že děj hry je vyprávěn za pomocí krátkých animovaných filmečků, je vidět, že produkční kvalita Lucasarts je na vysoké úrovni.
Bohužel, po stránce vizuální, designové a technické hra silně pokulhává.
Grafická stránka hry je naprosto podivná a silně nekonzistentní. Některé assety hry vypadají hezky kresleně, téměř komixově. Následně jsou tu sprity, které ale vypadají, že je někdo vytvořil ve 3D a vyrenderoval jako 2D. Některé objekty zase vzbuzují dojem, že je grafik vystřihl z fotky, naskenoval, lehce upravil a vložil do hry. Vzápětí narazíte třeba na strom, který je úplně normální pixelovatý sprite, na který byste mohli klidně narazit i v Duke Nukem 3D. Každý styl sám o sobě není špatný, ale takhle dohromady to působí dost zvláštně - jako by na hře pracovalo několik grafiků nezávisle na sobě a každý z nich nevěděl, co dělají ti ostatní, a každý z nich si to pojal po svém.
Též je zvláštní, že některé objekty jsou až obludně veliké. Zastřelíte protivníka a vypadne z něj opasek s municí, který se dá sebrat. Tenhle opasek je ale tak obrovský, že by mohl obepnout deset lidí. Jiné objekty, třeba zbraně, jsou zase velké zcela normálně, čili nerozumím tomu, proč to tak je.
Moc se nepovedl ani design jednotlivých misí, kdy jsem často bloudil a nemohl přijít na to kudy dál. Místy mi to silně připomínalo Redneck Rampage, protože i tady jsou klíče, které vypadají téměř identicky a jsou schované na naprosto náhodných místech (např. pohozené někde na skříni). Sem tam dokonce regulérní cesta k dohrání levelu vede přes secret, což je na facku. Nechybí ani frustrující platforming nebo cesta, která vypadá že cesta ani není (např. je nutné proskočit dírou ve střeše, do které se dost blbě trefuje). To celé je ještě absolutním utrpěním v kombinaci s ukládáním hry.
Ukládání je trochu problém. Nejdříve jsem se bál, že když je to hra běžící na engine Dark Forces, bude mít omezené ukládání pozic, ale naštěstí tomu tak není a hra se dá ukládat libovolně a kolikrát chcete. Bohužel, když dáte uložit pozici, obrazovka zčerná, začne blikat, objeví se na chvíli desktop v nízkém rozlišení, pak to ještě párkrát blikne a nakonec se skutečně dostanete do menu, kde můžete uložit hru. Funguje to dost zvláště a skoro to vypadá, že save a load menu prostě se spouští v nějakém odděleném programu samostatně. Někdy hra při ukládání dokonce crashne. Pochopitelně úplně chybí quick save a quick load.
A teď si představte, že bez pořádného quick save a quick load musíte zvládnout nějaký otravný špatně nadesignovaný plaforming, kdy je nutné vyskákat po bednách a proskočit otvorem ve střeše.
Třešničkou na dortu je fakt, že Outlaws jsou mírně zabugovaní, a sem tam se třeba zaseknete o otvírající se dveře a tak podobně.
Pochopitelně je trochu nefér tuhle hru odsuzovat jako celek. Na GOGu je verze, kde je normální kampaň, která obsahuje deset levelů, plus datadisk A Handful of Missions, který přináší řadu bonusových levelů. Původní hra není tak špatná a je celkem krátká (dohráno cca za 3 hodiny), čili tady je to víceméně OK, ačkoliv sem tam trochu dřel level design. Bohužel, bonusové mapy na mě udělaly mnohem horší dojem a jejich kvalita silně kolísá.
Kdybych to měl nějak shrnout, myslím, že Outlaws není vyloženě špatná hra a na začátku mě i bavila, ale obsahuje řadu nedostatků, které ji trochu shazují. Mohu ji doporučit? Inu, pokud máte rádi FPSky z devadesátek nebo westerny, a máte hodně trpělivosti se starými hrami, zkusil bych si normální příběhovou kampaň. Pokud budete naprosto nadšení a budete tuhle hru milovat, možná si dejte i bonusové levely. Pokud však při hrají příběhové kampaně nabudete dojmu, že to není tak špatná hra, ale ani žádný zázrak, možná se na bonusové levely vykašlete, protože vám mohou celkový dojem spíše zhoršit.
Mimochodem, Sledge už o téhle hře taky psal a už v roce 2012, tak snad nevadí také můj pohled na věc, (který se však zase tolik neliší).
Taky jsme to jednou pařili na LAN párty, ale moc dlouho jsme u toho nevydržely.
Ale „Where are you Marshall“ mi v hlavě zní pořád:-)
Přesně tak :-) Mimochodem, není to tak, že marshall není hodnost, ale státní policajt (dnešní terminologií), zatímco šerif je něco jako městská policie?
Taky mi to Where are you Marshall zní v hlavě :D
Každopádně Sledge ve své starší recenzi zmínil, že hlavní hrdina je bývalý šerif a pak má poznámku pod čarou:
„(* Vím, že U.S. Marshall není to samé, co šerif, ale co naplat, člen justiční stráže nezní ani zdaleka tak cool a westernově, pro potřeby článku tedy zůstanu u šerifa.)“ :)
tuhle hru mám rád. hrál sem ji xkrát. poprvé, když sem ji hrál, tak mě dostal sekundární mód střelby z revolveru, prostě paráda
Ja som veľký fanúšik tejto hry. Hral a dohral som ju moc krát. Je to taká srdcovka, ktorú veľa ľudí nemusí a ani nepozná. To prostredie a atmosféra sú dokonalé. Vyššie spomínané nedostatky mi nikdy neprišli na danú dobu mimo. A mierne vyššia zložitosť v niektorých leveloch bola vítaná. Hral som verziu kradnutú (tá bola bez videí) ako aj verziu z GOG (zakúpenú) a na žiadne bugy som nenarazil a nepsomínam si ani problém s ukladaním pozície, ale možno som ho len vytesnil ;) Podľa mňa je to taký nedocenený klenot medzi FPS-kami. Raz za pár rokov si vždy rád dám jazdu po divokom západe.