#hvdosdev

Dohráno: OpenXCOM + Final Mod Pack (FMP)

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Emzácká hrozba byla po sté a první zadupána do země! A aby to pro mě, veterána válek se šediváky, nebylo tak snadné, okořenil jsem si to tentokráte modem Final Mod Pack pro božský OpenXCOM. Takže vám teď, zatímco si budu dloubat zbytky sectoidích střev z podrážek těžkých bot mé energo zbroje, povyprávím, jak se věci mají.

Dohráno: OpenXCOM + Final Mod Pack (FMP)

Pro pořádek stručné vysvětlivky: OpenXCOM je moderní port původní hry X-COM: Defense, u nás známé též jako UFO: Enemy Unknown. Kromě oprav chyb na základní hru nijak výrazně nesahá, vyjma několika spíše kosmetických drobností, nabízí tedy klasickou hratelnost v pohodlí moderních operačních systémů. Nabízí ovšem také modovatelnost, čehož se okamžitě chytla komunita, která začala vytvářet nový obsah. Final Mod Pack (FMP) je kompilací tohoto nového obsahu, kompilací, která hru nijak zásadně neboří, jen jí znatelně rozšiřuje.

Dohráno: OpenXCOM + Final Mod Pack (FMP)

FMP tedy není určen pro nováčky, kteří k základní hře nikdy nepřičichli. Není určen ani poučeným, kteří UFO odehráli s tím, že ve finále je primární mechanismy hry začaly zmáhat. FMP je cílen na notorické ufolovce, kteří se nemohou nabažit výzkumu, sestřelování mimozemských talířů, managementu základen a především taktických misí. Pojmenujeme-li si základní charakteristiku původního UFO: Enemy Unknown coby ufovitost, přináší FMP ufovitost na kvadrát. Tak prosté to je. FMP znamená více všeho.

Více emzáckých ras, z nichž některé stojí na úpravách těch původních, některé jsou zbrusu nové. Přibyly hodnosti emzáků, občas dokonce vizuálně diferenciované, takže přímo na bojišti na první pohled poznáte, s kým máte tu čest. Zamícháno bylo i s parametry ras původních, např. muton je laserovkou téměř nezvládnutelný, stejně tak zapomeňte, že sektanský Cyberdisc prostřelíte obyčejnou projektilovou zbraní. Ani škrábnutí, kurvafix! :) Obecně se připravte na drobný rebalanc všeho.

Ohromně nabobtnal pavouk výzkumu. Veteráni X-COM: Defense nemají problém už po třech měsících herního času létat s Avengery, s vojáky oděnými v létající zbroj a s laserovými puškami v rukách. Zapomeňte. Hra vám může, podobně jako to udělala mně, namíchat tak nevhodnou kombinaci mimozemského neřádstva, že se ještě po 12 měsících budete pachtit s automatickými puškami. Mnohem větší důraz je kladen na zajímání živých cizáků, bez vyslechnutí vyšších šarží se nepohnete z místa i v tak triviálních případech, jako je výzkum plazmových zbraní.

Nabobtnalý výzkum má přímý vliv na nárůst počtu předmětů, kdy i obyčejná laserová puška má několik variant, a až ta finální se blíží laserovce tak, jak jí známe z původní hry. Úplně nové jsou gaussové zbraně, přibyly mraky základních střelných zbraní, také různé nože, meče, pravděpodobně po vzoru současné XCOM série, sniperovky (dtto), tasery, vylepšené náboje, nová brnění... hojnost!

Větší možnosti jsou i ve výzkumu a výrobě stíhačů, klasická linka Interceptor / Skyranger -> Firestorm -> Lightning -> Avenger je okořeněna řadou nových strojů různých vlastností. Vypíchl bych speciální radarové letadlo, které je mimořádně efektivní v odhalování cizáckých základen. A též bych zmínil Raven Interceptor, který se skutečně na nějakou dobu stál páteří mých vzdušných sil, a jehož autorem je MickTheMage ;)

Dohráno: OpenXCOM + Final Mod Pack (FMP)

Stejně jako se zkomplikoval výzkum, zkomplikovala se i výroba jako taková. Na Avenger už nestačí cizácké slitiny, potřebujete ještě cizáckou elektroniku, kterou ale neumíte vyrobit, je nutné jí vymámit ze Cyberdisců. Z mutonů můžete těžit svalová vlákna a z nich pak lze vyrábět specifický typ zbroje zvyšující sílu a počet akčních bodů. Z některých artefaktů lze zpětně dolovat Elerium 115. A tak dále...

A to jsem ještě nezmínil novou grafiku. Nové položky výzkumu jsou zhusta stylově ilustrovány, ale to je jen taková drobnost. Mnohem chutnější jsou novinky na bitevním poli. Neokoukané stodoly, obchody / městské bloky, místnosti v emzáckých základnách a hlavně - nové konfigurace létajících talířů. Může se to zdát jako blbůstka, ale řádně to naboří vaše zažité postupy. Už jen klasická zásobovací loď otočená o 90° může jedince, kteří již před lety ztratili myšlenkovou pružnost, citelně rozrušit. Třešničkou na dortu je Cydonie kompletně zahalená v odstínech písku.

Dohráno: OpenXCOM + Final Mod Pack (FMP)

A pozor na zcela nového nepřítele - Men in Black!

Je to famózní! Lahůdka! :)

Jak jsem psal v úvodu, toto je skutečně určené pro skalní fanoušky původní hry. Fanoušky, kteří se rozhodli, že bazální chyby v konceptu, jako je např. úděsná repetitivnost taktických misí, budou ignorovat, nebo dokonce oslavovat. Vlastně je to přesně ten typ pokračování, které si u svých oblíbených her obvykle přejeme. Nesahejte nám na to, co máme rádi, chceme to samé, jen víc. Mnohem víc! A v tomto ohledu servíruje FMP dokonale vyladěný koktejl z emzáckých humrů.

FMP není lepší UFO. FMP je lepší UFO pro fanoušky UFA.

Dohráno: OpenXCOM + Final Mod Pack (FMP)

Nováčci by se do FMP pouštět neměli, obsah bych je mohl zahltit, ale já, který jsem původní hru odehrál minimálně dvacetkrát, budu mít problém se k vanilla verzi vracet. Přece si nebudu onen faktor ufovitosti dobrovolně snižovat! :)

Jestli má tento X-COM magnum opus nějaký problém, tak je to záhadný generátor náhod, který na náhodu nevěří. Ale to může být problém portu, nebo dokonce něco, co se táhne až z původní hry. Generátor mi tvrdošíjně posílal do rány sectoidy, na mutony jsem narazil sotva dvakrát, na snakemany a floatery podobně. Všude samej šedivák. Trochu je tím komplikován výzkum, jelikož mršina správného emzáka tu a tam podmiňuje některé konkrétní větve bádání. Také se mi zvencl algoritmus, který generoval létající talíře k sestřelení, ve finále jsem měl co den, to dvacet cizáckých strojů v mracích, to se nedá všechno uhrát, takže jsem se soustředil na eliminaci emzáckých bází kvůli tréninku vojáků, a šediváky jsem nechal křižovat oblohu.

Na druhou stranu - co by ne, aspoň je důvod zahrát si X-COM/FMP znovu, bude to jiné, a bezesporu opět nadmíru zábavné :)

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Dohráno: OpenXCOM + Final Mod Pack (FMP)"

  • Mr.Holub napsal:

    Na tento mod jsem uz kdysi narazil, ale nepodarilo se mi vyzkoumat nutneho Avengera.
    Vsiml jsem si, ze je v zipu modu obrazek technology tree, tak uvidime, zda se tenotkrat podari…

  • Nox napsal:

    Co si pamatuji, tak puvodni UFO jsem dohral s laserovou puskou z pomerne ranne faze vyvoje a raketometem pro otravnejsi pripady. Takze nejaka vetsi propracovanost vyvoje zbrani je asi na miste.

  • Falcon napsal:

    Zahrál bych si, ale jako mnoho přede mnou, i já jsem chytil „Segmentation fault“.
    Divný je, že verze 1.0 pár let zpět mi fungovala bez chybičky – akorát nepodporovala FMP.
    Pokud má někdo dobrý tip na řešení tohohle fatal erroru, budu vděčný. Dvě hodiny studování fora nikam nevedly.

  • Falcon napsal:

    Update: Rozchodil jsem to. Datové zdroje prostě byly špatné a bylo potřeba sehnat nové.

    Ale pro fanouška XCOM je ten modpack zlo. Čiré zlo. Přestal jsem hrát všechno ostatní. Všechny ty novinky, společně s původní hratelností (a nastavenou vyšší obtížností, než když jsem to hrál naposledy) jsou maximálně návykové!

  • vencino napsal:

    sem velkej fanoušek týdle hry, ale nikdy sem ji neuměl hrát. na disku mám samozřejmě openxcom s několika módy. xkrát rozehráno a xkrát sem se do tý hry zamotal a nemoh dál. ale i tak si užívám znovurozehrání hry, zkoušení módu, sledování videí na youtube..

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle