Když se před mnoha lety začalo v herních časopisech mluvit o Bloodline, ihned mě zaujal a chtěl jsem si ho zahrát. Nadšeně jsem hltal každé preview a těšil se jak malej Jarda. Jenže když konečně byla hra oficiálně vydaná a šla do distribuce, všechny recenze se shodly, že tady se to moc nepovedlo. Je to celé zabugované, špatné, téměř nehratelné. Všechny tyhle texty v časopisech mě od hraní totálně odradily a po čase jsem zapomněl, že nějaký Bloodline vůbec existuje.
Nedávno na Bloodline přišla řeč na Facebooku a zdálo se to být malinko kontroverzní téma. Někteří ho brutálně poplivali, ale našli se i tací, co ho prohlásili za nejlepší českou hru vůbec. To vzbudilo mou zvědavost. Rozhodl jsem se tedy, že si vytvořím vlastní názor a zkusím si ho zahrát. Držte mi palce!
Bloodline je kombinace survival horroru a adventury. Chválím Zima Software, že se do takového, na české poměry, nezvyklého žánru vůbec pustili. Možná si řekli, že je na čase se zbavit svého poldovského adventurního prokletí.
Příběh je celkem jednoduchý. Hlavní hrdina se probudí se ztrátou paměti a následně zjistí, že se nachází v sanatoriu. A to zdaleka není jeho největší problém. Mnohem horší je, že sanatorium je plné oživlých mrtvol a jiných podivných monster. Nezbývá, než se sanatoriem prostřílet a nalézt odpovědi na své otázky. Na otázky typu: jak se do sanatoria dostal, proč je plné zombií a co se to tu vlastně děje?
Nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou rozpitvám dopodrobna, jestli je pravda, co se o Bloodline říká, tedy, že je to zabugovaná, nehratelná ptákovina a CD s tohle hrou je lepší hodit rovnou do ohně. Inu... ano, ale je to trochu složitější.
První takovým oříškem na začátku hry je naučit se ovládat hlavní menu. Tohle menu samo o sobě je tak trochu zvláštní. Za prvé, jeho vyvolání nepauzne hru jak bývá zvykem. Jakmile popadnete myš s tím, že chcete kliknout na save, tak zjistíte, že menu ovládat myší nelze. Místo toho se vaše postava rozhlíží, jako kdybyste normálně hráli. Ok, zkouším na klávesnici vybrat save a dávám enter. Menu zmizelo... he? Nebojte, pozice se skutečně uložila. Sice jste nedostali žádný feedback, ani žádné oznámení jako hra uložena, ale prostě se to stalo. Aby to bylo ještě více matoucí, součástí hlavního menu je také inventář a seznam zbraní. Uff... nebojte, za chvíli se do toho dostanete. Možná.
Co se týče bugů, tak jsem měl problém hlavně na začátku. Při načtení pozice mi z inventáře zmizel kanystr benzínu. Objevil jsem ho za rohem na zemi, což je zvláštní, protože jsem pozici uložil až po tom, co jsem ho sebral. Kanystr visel ve vzduchu asi metr nad zemí a z některých úhlů byl neviditelný. Aha? Šla po mně zombie a zkoušel jsem ji ubodal nožem. Několikrát mě bohužel zabila. Asi na dvacátý pokus jsem omylem stiskl klávesu E, která způsobí, že hlavní hrdina zahodí z inventáře aktivní předmět. Momentálně jsem měl aktivní onen zmíněný kanystr. Hlavní hrdina tedy kanystr hodil a ten následně přistál zombii na noze. K mému překvapení to zombii okamžitě zabilo, spadla na zem, mrtvá. Problém vyřešen, řekl bych. Co nezvládl nůž, zvládl kanystr.
Z nějakého zvláštního důvodu jsem však později s bugy neměl tak velký problém. Asi jsem měl verzi na kterou někdo aplikoval nějaký super-patch, nebo něco. Prostě všechno celkem šlapalo jak má. Dokonce návod na abecedaher.cz mě neustále upozorňoval na případné bugy jako „je možné, že se následující dveře neotevřou. V takovém případě pomáhá restart hry.“ ale mně se dveře otevřely zcela normálně a naprosto OK. Sem tam jsem sice propadl podlahou do země, ale ihned mě to teleportovalo zase nahoru jako by nic. Někdy při vypnutí hry vám ve Windows zmizí lišta a vy musíte restartovat proces explorer.exe, aby naskočila. Ale nic, co by se nedalo odpustit.
Co na to říct? Ano, hra je sice zabugovaná, ale ne zase tolik. Bohužel jakmile ve hře narazíte na pár maličkých bugů, váš mozek je pak bude očekávat a vidět úplně všude. Prakticky vaše paranoia, že se něco stane, je horší, než když se něco fakt stane. To ve výsledku povede k tomu, že budete danou hru vždycky vnímat jako zabugovanou.
Bloodline také obsahuje obrovskou hromadu zvláštních designových rozhodnutí. Například během hry narazíte na stovky seker, ale žádnou z nich nemůžete sebrat, protože všechny z nich jsou jen pouhá dekorace. Ovšem téměř v jedné z posledních misí na konci hry jednu sekeru můžete sebrat zcela normálně a je to regulérní zbraň na blízko. Proč? Celá hra je česky, ale některé věci jsou anglicky, jako třeba položky v menu (save, load, quit) a někdy se zobrazuje loading místo nahrávám. Proč? Někdy na dveřích najdete zámek, který se dá ustřelit a dveřmi projít, ale jindy to nejde a vy musíte najít klíč. PROČ?
Někdy lidé říkají, že Bloodline měl velký potenciál být daleko lepší hrou, než je. A já s tímhle naprosto souhlasím. Prakticky hlavním problémem celé hry je špatně naprogramovaný engine. Všechno ostatní je ale překvapivě docela v pohodě.
Grafická stránka není nejhorší. Jako horror to docela funguje, místy jsem se celkem bál (a ne jen bugů) a některé pasáže mají skvělou atmosféru. Design levelů dává smysl a jednotlivá prostředí jsou fajn (hřbitovy, doly, lomy, jeskyně, pitevny a tak dále). Hudba do hry také docela dobře sedí (akorát někdy začala hrát příliš brzo nebo pozdě, jako by zapomínala, kdy má hrát a kdy ne). Příběh není nic moc, ale to obvykle ve hrách nikdy nebývá.
Taktéž se mi líbilo, že je to akce s prvky adventury. Hromada akčních her obsahuje adventurní prvky, čili to není zase tak revoluční, jak by se mohlo zdát, ale tady se tvůrcům povedlo vměstnat adventurní prvky takovým výrazným stylem, až to bylo zajímavé. Kurzor myši se mění na oko (prozkoumat), ruku (sebrat) a autoři chtějí po vás regulérní adventuření. Tj. sbíráte předměty a používáte je. Dveře od ledničky jsou přimrzlé? Inu, musíte najít rukavici, s ní sebrat horkou konvičku s vařící vodou a nakonec zamrzlé dveře polít. Funguje tu dokonce i kombinování předmětů v inventáři a prostě... nevím, dobře mi to do Bloodline sedí.
Domnívám se, že by stačilo sehnat nějaký dobrý zkušený tým programátorů, dát jim tak půl roku, aby eliminovali bugy, optimalizovali engine, učesali to celé tak, že se každá mise nebude načítat dvacet minut a přestane náhodně dropovat FPS. Ještě by mohli upravit některé podivné nepřirozené a toporné animace postav a projít hromady gramatických chyb v titulcích... Pak by to teoreticky mohla být i docela dobrá česká hra, na kterou bychom byli hrdí. Je však vidět, že tvůrce tlačil čas... zvláště když v preview slibovali tři celé kapitoly, ale nakonec je ve hře jen jedna.
Osobně ani nechci Zima Software nějak hejtovat a nadávat jim, že jsou to polena neschopný, jenže problémem je, že hra byla oficiálně vydána, šla do distribuce, lidé platili plnou cenu za krabicovou verzi a očekávali určitý produkt, který jim byl slibován před vydáním. Z téhle perspektivy si drsnou kritiku bohužel zaslouží. Navíc hra vyšla na konci roku 2004, kdy už se dávno prodával Doom 3 a Half-Life 2, takže...
Inu, co dodat? Kdyby to byla stoprocentně špatná hra, asi bychom nad tím mávli rukou, ale místy je cítit, že opravdu stačilo málo k tomu, aby byl výsledek daleko lepší. A o to víc člověka mrzí, že to dopadlo, jak to dopadlo. Není to zase tak marný, a pod slupkou špatných designových rozhodnutí, technických problémů a jisté zastaralosti se skrývá něco, co je ve skutečnosti docela zajímavý český survival horror. Škoda! Je to hra, kterou chcete mít rádi, ale prostě to nejde, sorry.
To je s těmi zombie sestřičkama? Přišlo mi, že to vydali ve chvíli, kdy to aspoň jakžtakž běželo, protože měli zpoždění, hra vizuálně stárnula a bylo jim jasné, že už s tím nic moc lepšího udělat nesvedou. ZS nebylo Valve nebo IDSoft, ale některé ty kiksy byly fakt zbytečné. No, za mě 5* z deseti.
Ano, že Bloodline patří svou atmosférou k vůbec nejlepším hororům a strčí do kapsy spousty současných her z téhle kategorie, v kterých člověk skoro celou dobu nevidí nic, svítí si baterkou na 3 pixely a občas vybafne nějaké monstrum. Stejně tak tu dobře funguje mix horroru a adventury, což je taky vzácností. V řadě současných her jsou puzzly tak otravné, že odvedou úplně pozornost od hororu (frustrace a strach nejdou dohromady) a atmosféra se vytratí. A výborná je u Bloodline i zvuková a hudební složka, jen bych uvítal pár hudebních motivů navíc, ten hlavní se hodně opakuje. Myslím, že kdyby někdo opravil dlouhé nahrávací časy a lagování nepřátel (jinak mi hra běžela dobře), mohla by být znovu vydána a našla by si své příznivce.