S hrou měsíce června jsme se popasovali docela svědomitě a důstojně - na Discordu bylo skvostně živo a dokonce si mi Fallout 1.5 Resurrection podařilo dohrát. Nyní přeladíme na standardní program, tzn. hru vybranou ze stránek SCORE. Na řadě je číslo 13 a já volím kus, který mi vyvolává svědění na mozku již roky. Čas s tebou skoncovat, ty prokletý díle jinak báječné série! Hrou měsíce července je Legend of Kyrandia - Book 3: Malcolm's Revenge.
Jistě, na stránkách tohoto SCORE je řada historicky zásadnějších her, jako např. Magic Carpet, Little Big Adventure, Heretic nebo třeba Warcraft, ale já už se s tou Kyrandií trojkou vážně musím porvat ;)
Není totiž žádným tajemstvím, že Kyrandii jedničku chovám v nezměrné úctě, byť obsahuje snad všechny adventurní prohřešky, které by, objektivně vzato, měly hru dokonale deklasovat. Ale zároveň má Kyrandie nesporné kouzlo, pro mě umocněné faktem, že šlo patrně o první adventuru, se kterou jsem se setkal, a kterou jsem dohrál. A to bez návodu, protože tehdy ještě nebyl vševědoucí internet na dosah. Skvostná VGA grafika, znamenitý soundtrack, kouzelně pohádkový příběh, to vše dokáže vyvážit nešvary v podobě hromady mrtvých konců, bloudění po jeskyni a hlubokých lesích a, přiznejme si, nepříliš zajímavého hlavního hrdiny. Brandon je jednoduše jeliman :)
S odstupem času jsem si ale ještě o fous víc oblíbil Kyrandii dvojku. Hand of Fate se sice odklonila od oné pohádkovosti a sklouzla více k parodii, ale zároveň nabídla zajímavější svět, sympatičtějšího protagonistu, protože Zanthia je prostě boží, méně běhání, jelikož jste většinou drženi na malém počtu obrazovek, a podstatně méně mrtvých konců a smrtí. A přitom zachovala špičkové audiovizuální zpracování - hudba od Franka Klepackiho je minimálně na úrovni jedničky a grafika je ještě o úroveň kouzelnější.
No a pak přišla trojka. Ona je to v jádru asi dobrá adventura, opět trochu změnila směr a nabídla novinky, jako jsou "módy nálad" při konverzaci s postavami či více možností řešení hádanek, ale ta grafika, TA GRAFIKA! Zatímco se první dva díly honosily grafikou ručně kreslenou, trojka se z velké části spolehla na předrenderovaná pozadí. A všichni víme, že ty rendery z devadesátých let dnes vypadají povětšinou hnusně. Chápu, doba si to žádala (viním tebe, Myste!), kdyby ale grafik aspoň zachoval nějakou konzistenci s díly předchozími... výsledek bohužel vypadá jako práce někoho, kdo je okouzlen stovkami textur, které může použít, a tak je taky použije! Je to divné, je to nesourodé, nemá to styl, a v porovnání se dvojkou to není jen jeden krok zpět, to je zpět o celý půlmaraton.
Vizuální stránka mě od dohrání Kyrandie trojky prostě vždycky odradila, ale je čas to rozseknout a příběh dokončit. Protože dodnes vlastně nevím, jak to s Malcolmem je, tzn. jestli je to skutečně takový had, jak nám předložila jednička :)
Adventura Legend of Kyrandia 3: Malcolm's Revenge je dostupná na GOG a podporovaná enginem ScummVM, zahrát si jí tak můžete legálně a v podstatě kdekoli.
Btw. chcete-li si osvěžit grafickou dokonalost jedničky a dvojky, mrkněte na starší články Obrazem & dohráno: Legend of Kyrandia a Obrazem: Legend of Kyrandia 2 – Hand of Fate ;)
Cau. Mam to uplne stejne, ty pozadi jsou jakoby z uplne jine hry a nepatri tam. Preju ti hodne stesti, parkrat jsem to uz taky zkousel hrat…neuspesne
Já jsem se taky snažil kdysi dávno hrát první Kyrandii, ale bylo to přesně jak píšeš. Ještě mne tam teda odrazují ty deadendy… nevím jestli bych měl s tímhle trpělivost.