Díky drobným výdělkům z e-shopu (děkuju!) jsem si mohl dovolit mírně hýřit, a jelikož "alkohol ne, raději knihu", koupil jsem si konečně knížku, po které pokukuji už od vydání. Jde o Sid Meier's Memoir!, paměti vývojáře a herního designéra Sida Meiera.
S memoáry Sida Meiera se to má podobně, jako s libovolnou Civilizací. Spustíte hru / otevřete knížku se záměrem sednout si k tomu na pár minut, trošku se do toho ponoříte a než se nadějete, jsou tři ráno, jelikož z pasti ještě jednoho tahu / ještě jedné stránky se špatně uniká. Sid Meier's Memoir je lehká, stravitelná a báječně čtivá publikace, kterou by si fanda CIVky, Pirátů či Raildroad Tycoonu rozhodně neměl nechat ujít.
Opravdu, čte se to samo. V sobotu jsem knihu otevřel a v pondělí bylo hotovo. A trvalo mi to tak dlouho jen proto, že dítě ve věku jednoho měsíce čtenáři na koncentraci nepřidá :) Stejně jako obsah, i použitá angličtina plyne přirozeně, nenásilně, bez zbytečných odboček a ozdob kolem, pokud jazykem aspoň trochu vládnete, nemusíte se bát.
Sid Meier si ve svých memoárech nelibuje v technických popisech, sebeoslavování či velkých moudrech. Je to vlastně takové příjemné vyprávění, historky ze života člověka, který téměř celou svou pracovní existenci dělá to, co ho na světě baví nejvíce. Spíš než na sebe se autor zaměřuje na své hry, vysvětluje některá designová rozhodnutí a ilustruje na nich svůj celkový přístup k celému médiu počítačových her. Samozřejmě nechybí různé perličky z vývoje a anekdoty ze zákulisí, v záběru dojde i na vysvětlení legendy o "atomovém Gándhím".
Vyprávění začíná v samotném počátku, kdy autor objevoval možnosti univerzitních minipočítačů a následně si pořídil své první Atari 800, a končí chvíli před vydáním šesté Civilizace. V rámci osvětlení kontextu a souvislostí dojde i na osobnější postřehy a poněkud méně veselé stránky života, ale celek je optimistický až vyloženě "feel good".
Aspirující game designéři mohou být poněkud zklamáni, že si z této autobiografie neodnesou podrobný a zaručený návod k úspěchu, ale onen celkový pohled a obecná pravidla dobrého gamedesignu, která Sid Meier nabízí, pro ně mohou být užitečné.
Pro mě osobně je vyloženě osvěžující zaměření na počítače, od osmibitů, na kterých Sid Meier začínal, až po PC, odboček ke konzolím je zde minimum. A to je dobře, publikací konzolových je myslím na trhu dost, je fajn mít v ruce něco, co se týká i her pro DOS. Vzhledem ke kvalitám a tématu kniha v poličce zaujme čestné místo vedle Masters of Doom :)
Takže za mě výborné a nákup doporučuju. Fajnšmekři si mohou pořídit knihu v pevné vazbě, ale paperback nese tu samou informační hodnotu a je citelně levnější. Kniha se dokonce dá objednat i u nás, např. na Megaknihách vás vyjde na 400 Kč, levněji jsem jí nenašel.
Kam dál? Mám zálusk na Blood. Sweat, and Pixels, nečetl to někdo?
Paráda, díky za tip.
https://www.high-voltage.cz/sortky/krev-pot-a-pixely-ze-zakulisi-tvorby-digitalnich-her/
Četl, tedy zatím jen dvě kapitoly, je to super.
Super, díky za info, koupím :)
Četl jsem tak před 2 lety. Četlo se to dobře, ale po dvou letech ve mně z toho nezůstalo vůbec nic..
Jako tip dobre, zkusim si to najit a nakoupit jako audioknihu ;)
Tak Blood, sweat and pixels jsem našel za dobrou cenu v audio formátu a musím říct že mě to takřka hned chytlo, ale tohle od Sida zatím nikoliv. Tak tomu ještě chvíli dopřeji :)
Tak Sidovo memoir mi udajne nese Jezisek, tak mam prestat shanet haha. Takze to vidim na prijemne cteni o vanocnich svatcich. ;)
A hle! Jezisek nezklamal a uz trimam kopii Sid Meier’s Memoir v rukach. Z toho co jsem zbezne prolistoval a zacetl se do stranky tu a tam, tak je to opravdu zajimave cteni :)