#hvdosdev

Tak jsem poprvé dohrál Morrowind

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

25 patronů přispívá částkou 2876 Kč měsíčně

Je to malá dvacka pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Tak jsem poprvé dohrál Morrowind z roku 2002. Myslel jsem si, že budu bůh videoher, ale nebudu, protože je to docela lehké. Trvalo mi to celkem asi měsíc, průměrně 2 hodiny denně po večerech.

Tak jsem poprvé dohrál Morrowind

Úvodem je třeba říci, že je to téměř 20 let stará hra, a ve své době to musela být naprostá pecka. Teda aspoň pro anglicky perfektně mluvící hráče a ty, co na to měli dobrý hardware. Já ho neměl a anglicky jsem tak dobře neuměl. Čeština vyšla dva roky po vydání hry v roce 2004, ale tehdy to hrozně padalo a nedalo se to hrát. Seznam módů a patchů, které jsem tam teď nacpal, sepíšu nakonec.

Na rok 2002 je hra neuvěřitelně rozsáhlá. Arena byla nekonečná, ale ta byla procedurálně generována. Morrowind je opravdu přehnaně velký, alespoň že ze začátku, hlavně proto, že pohyb je šíleně pomalý. Ale opravdu neskutečně pomalý. Na cestě z přístavu do města Balmora to asi většina dnešních hráčů vypne, právě kvůli pomalému pohybu. Stejně jako jsem to vypl já tehdy, ale tentokrát jsem byl odhodlaný. Po pár dnech jsem objevil sadu teleportů, lodí a bachomerek pro rychle cestování, a už jsem byl lapen. Potom už naskočily známé RPG návyky. Dokonči quest, prodej věci, vylepši se. Tím jsem se ale v prvních pár dnech nabušil ve své třídě na 100 maximálních bodů, a s tím hra tehdy asi nepočítala. Hlavní quest už jsem dodělával jako superman, většinu příšer na ránu. Expení je formou používání dané vlastnosti, takže např. když pořád skáčeš, jsi nakonec jak klokan.

Tak jsem poprvé dohrál Morrowind

Tyhle nedostatky si Bethesda určitě uvědomila, protože Oblivion a Skyrim jsou až na bugy opravdu skvělé hry. K bugům - kdo si v dnešní době stěžuje na Cyberpunk, tak fakt nehrál tyhle staré hry. I přes všechny komunitní patche, co do Morrowindu dělají fanoušci, je to neustále zabugované jako prase. Nekecám, ale 30% questů, které jsem nabral, nešlo dokončit. Že začátku jsem používal příkazový řádek, ale potom už jsem se na to vykašlal a questy nedokončil. Nebylo stejně proč, protože jsem byl supermanem velmi rychle. Hlavní quest naštěstí funguje normálně.

V Morrowindu je opravdu hodně textu. Kloubouk dolů před autory češtiny, nepřečetl jsem ani všechny knihy ve hře. Čeština funguje s aktuální verzí dobře. Pádů bylo maximálně pět. Původní angličtina je dost košatá, ale čeština sedí až na výjimky perfektně. Bohužel přežitek z Arény je, že s každým člověkem můžeš pokecat o všem, a to nechceš. Hrozně šílený systém dialogů, ale aspoň nemusíš témata vypisovat ručně, jen klikáš na klíčová slova.

Tak jsem poprvé dohrál Morrowind

Questy se ti neukládají klasicky, jak jsme zvyklí, musíš si prostě vyhledat určité odkazy v deníku. I přes patch, který tam měl přinést rozdělení questů podle názvu. Nefunguje. Quest se ti často ani nezapíše do deníku, takže papír a tužka. Šílená jména NPC postav jsou jen třešničkou na dortu, protože často ani nezjistíš, kde vůbec bydlí. Tohle natahuje herní dobu Morrowindu, tohle je to, o co tu jde. Nápověda typu: "Výdej se na severovýchod a u skály, co vypadá jako zaťatá pěst, počkej na západ slunce a pokračuj za třpytem měsíce," je tady naprosto na denním pořádku. Tohle je na první pohled docela lákavá RPG funkce, dokud tyto informace nejsou v knize, kterou omylem prodáš obchodníkovi v Nevíškde. Navíc do deníku se často nezapíšou = nesplnitelné. Škoda, veliká škoda. Mimochodem - prodat můžeš normálně i questové předměty.

Velice propracovaný je příběh. Láká k různým alternativním řešením, které ale nejsou. Každopádně je určitě namakanější než Oblivion a Skyrim. Perlička: Morrowind je jediná hra, která mě donutila vyspat se s NPC chlapem, abych mohl dál pokračovat.

Smekám před komunitou, která stále dělá mody. Hra vypadá opravdu skvěle, nepadá, mody dělají z Morrowindu obstojné RPG i na dnešní poměry. Grafika s mody vypadá fantasticky, hrál jsem to na 4K TV + Steam controller a valil jsem bulvy.

Za mě je Morrowind každopádně povinnost, ale na druhou stranu jsem rád, že to mám z krku. Tribunal a Bloodmoon jsem měl sice nainstalované, ale na to už opravdu nemám čas...


Módy na bugy:

Módy na grafiku:

  • MGE XE
    (pro velké rozlišení nutno zvětšit HUD = Menu UI Scaling - alespoň 2,00, jinak si moc nepočteš)
  • Vurt's Groundcover
    totální zatravnění, (je třeba znovu vygenerovat MGE XE podle návodu)

Módy na zvuky:

Autor: Krank

Komentáře k:
"Tak jsem poprvé dohrál Morrowind"

  • Doomtrooper napsal:

    Hra me neskutecne bavila ale nedohral jsem, stejne tak jako Oblivion nebo Skyrim. Proste to vyzadovalo az moc casu, a kdyz se k tomu pak clovek chtel vratit po nejakem case uz pramalo jsem si pamatoval z odehranych questu a brzy jsem se ztratil nadobro.
    Stejne tak jako u mnohych veci v dnesnim zivote je vyzadovano okamzite uspokojeni, kdyz mi stranka na netu nenabiha do 2 sekund klikam zpet a jdu jinam, chci urcity film, muziku nebo odpoved na otazku ocekavam okamzitou odezvu. U milenialu je tohle vrozena vlastnost. Oni streamuji na telefon film ve 4k na ulici a my jsme cekali 30s na jednu hambatou fotku pres dial-up hehe.
    Ale jak vidno i u starych her je to patrne, kdysi me bavilo se plouzit treba v Bloodlines a hledat ruzna reseni, pred par mesici kdyz jsem to hral me tyhle veci uz otravovaly. Takove hry uz by dneska dejem neobstaly, recenze by to odepsaly jako zdlouhave presuny a nudne pasaze. Vsak to znate.
    Vsimam si toho vsude kolem, a s hruzou zjistuji ze i moje trpelivost se vytraci :0.
    Jsme rozmazleni dobou, drive nam nevadilo behat pres mesto s 3.5″ disketami aby jsme si zahrali a dneska obracime oci v sloup pri prenosu pres USB 3.0… jeeezis to trva. Nehlede na to ze tech hernich titulu muzeme mit dneska na PC tolik ze jakmile nas neco jen trochu znudi tak prejdeme plynule k necemu co nas okamzite naplni akci… Takze chyba urcite neni ve skvele hre, ale ve me uznavam :)

    • RetroPhill napsal:

      „my jsme cekali 30s na jednu hambatou fotku pres dial-up“
      A když se po 30 sekundách vrzání a skřípání v modemu konečně načetla hlava a prsa, těsně u pupíku pak spadla linka – to bylo rozčarování, co?:D

  • StriderCZ napsal:

    Velká gratulace k dohrání. Elemir mne navedl na tvé stránky, bo u něj právě nezávazně tlacháme na téma Morrowindu, který jsem asi před týdnem rozehrál (po letech). Nyní ale v rámci zpětné kompatibility, na Xboxu series X. Skvělý pocit z návratu skrz stroj času. Verze není nijak graficky upravena, ale běží na 60fps a SSD je zkrátka poznat. Hraje se mi skvěle, vyexpený dle mých znalostí co si pamatuji z minulosti (získal jsem v expící jeskyni Daedrickou katanu za 50k a asi kvůli ní opustím svou milovanou … sekyru). Půjdu hlavně po základní linii, tak abych hru dohrál… konečně.

  • Sledge (admin) napsal:

    Moje zkušenosti s Morrowindem:

    1) Ne, tenhle komp to nerozběhne, ještě počkám.
    2) Tak ne, ani s touhle novou grafikou to nejde, ještě počkám.
    3) A hele, s touhle grafikou už to běží, tak hrajem!
    — A hele, první dung a první mág proti mě, tak jdem… kurvafix, mrtvej.
    — A hele, nějakej pterodaktyl, tak jdem… kurvafix, mrtvej.
    — A hele, cestovní brouk, tak jedem! Magnificentní, a ta hudba!
    — A hele, nějaký divný ruiny, tak jdem… kurvafix, spadlo to.

    10/10, would play again.

    • King_Marty napsal:

      Tak já měl bod 1 a 2 stejnej.
      3) Hele v roce 2012 už mi to jede, ale jaksi už na to nemám chuť a čas. Snad až budu v důchodu.

      • w.x. napsal:

        Ja som kupoval v 2002 na tu hru grafiku Geforce 4 MX440 a zvladla to v pohode, len nie na naj rozliseni a detailoch. Myslim ze som to hral 800×600, 32 bit, bez AA, a s view distance na medium. Ta grafika stala okolo 6000 SK vtedy (na dnesne peniaze odhadujem takych 10000 SK), cize ano, bola draha, ale i tak, to bola velmi slaba grafika na midrange. Kamarat mal 4600Ti, som mu zavidel, na 19“ monitore to hral v plnych detailoch a mal cez 60 FPS aj v exterieroch.
        Podla mna ale, tu hru utiahla aj Geforce 2, ktora uz bola vtedy 2 roky stara. Neviem, co ste mali grafiky, asi S3 Trio 3D :) Ale tak ked chcem hrat graficky najlepsiu hru (v tej dobe), tak snad tych 5000CK/SK naskrabem. Okrem toho, pouzita Geforce 2 , uz vtedy stala urcite pod 3000 SK. Neblaznite, hrat Morrowind sa dalo v lete 2002, bezproblemov, na 640x480x 16 bitov, to musel utiahnut aj low end kompik.

        • Rapier napsal:

          Když vyšel TES Morrowind tak jsem vlastnil ATI Radeon 9000 Pro. Na 17″ CRT to myslím bylo hratelné i v 1024*768 a díky HW výbavě Radeonu s nejlepšími vizuálními efekty. Škoda že mě tenkrát nezaujala ta podivná flóra. Grafika samozřejmě v době vydání byla špičková.
          S odstupem času se mi to líbí ale tehdy mě flóra přišla jako moc fantasy (podivné houby, sopečná krajina).
          Takový Oblivion se mi líbil prakticky ihned a dodnes si jej s chutí zahraji na jakékoliv platformě. :)

          Za Geforce 4 MX440 jsi dal tenkrát vážně 6000 tis?! Já mám pocit že výkonnější a lépe HW Radeon 9000 Pro mě stál (jen matné vzpomínky) okolo 3500 tis CZK myslím.

    • RetroPhill napsal:

      Už nevím, na čem jsem to rozjížděl, ale placku mám GOTY s Moonem i Tribunalem v CZ (v Sheakespírovštině bych to nedal), takže na minimální konfiguraci to určitě nebylo.
      Od bodu 3) to bylo podobné asi všude – áááále, copak je to tady za vrátka, že by kobka? No tvl, to je kostík támhle v rohu? Ok, pojď si pro flákanec, hochu – wait, wtf???? – ku.va, co to dáváš za damage, tvl???!!!! Já jsem ale kokot, sem jsem asi ještě neměl načumovat, oká, dáme load….
      Tak tak nějak.

      • Rapier napsal:

        Koukám že moderní slovo flákanec se stalo národním kulturním obohacením od jisté doby. :)

        • Falcon napsal:

          Je to výborné slovo – české, nespisovné leč nevulgární, žádný novotvar jako je třeba merch, lajkování nebo infuencer, nebo nadužívaný nesmysl jako je víceméně, jakoby.
          Navíc, použil ho reprezentant lidu, než začal bít jiné reprezentanty lidu :) To se udrží, podobně jako tunelování nebo šmejdi.

        • RetroPhill napsal:

          Ještě donedávna se u nás říkávalo „přes držku“, ale uznej, že „flákanec“ zní tak nějak hřejivě lidsky a mile. Takže se nebráním obohacení naší mateřštiny, zvlášť když ho nabízí výkvět naší politické elity.

          • Rapier napsal:

            Je to tak, flákanec zní skutečně sofistikovaně a skvěle! Ten poslanec se do historie zapsal jediným incidentem kdy chtěl vyjádřit svůj názor! :) To se podaří málokomu.

  • Bukus napsal:

    Super hra, minulý týden znovu nainstalováno. Jak bude víc času konečeně se vrhnu na daggerfall.

  • Rapier napsal:

    Také gratuluji k dohrání. Podobně jako StriderCZ (zdravím kolegu z DH) mám všechny TESy (včetně datadisků k Oblivion) zakoupené na Xbox a už delší dobu si je užívám v rámci programu zpětné kompatibility.
    Nicméně vlastním TES Morrowind, Oblivion i Skyrim SE i na PC, a zde jsem dokonce kvůli starému PC na chatě zakoupil Skyrim původní.
    Kdybych tušil, že ti co si koupí originál Skyrim dostanou Skyrim SE zdarma tak jsem to udělal, respektive jsem to věděl ale na Steamu ten originální Skyrim nebyl k nalezení, protože jej Bethesda záměrně skryla z vyhledávání. Tak jsem si Skyrim koupil potřetí. :)

    Na Xbox One S/Series X vypadají všechny TES hry skvěle, a běží velmi dobře i na nejslabším one esku, ačkoliv je výkon na hony vzdálený našlapanému Series X.
    Na Xbox One S TES Morrowind beží ve stejné kvalitě (60 fps), stejně jako TES Oblivion (ten běží na obou konzolích jen 30 fps) s vylepšenými texturami, když provedu přímé porovnání One S a Series X. Rozdíl je akorát v tom načítání (SSD) u Series X kde to je opravdu bleskurychlé. Takový Skyrim SE už má nově (cca 2 dny) na Xbox Series S/X FPS boot mode (60 fps) v 4K.

    Určitě bych pro Morrowind na PC doporučil především mód: „Morrowind Sounds and Graphics Overhaul“ (MGSO), s ním hra vypadá fantasticky ale jak už zmínil StriderCZ, není špatné si zahrát vanillu na Xboxu. :)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle