Quakovi jsem nikdy nevěnoval zdaleka tolik času, jako jeho staršímu bratru ve zbrani, proslulému Doomovi. Nedávné vydání masivně vylepšené verze jsem tak vzal jako ideální příležitost prosvištět si původní obsah, tedy originální čtveřici epizod. A je to skvělé! :)
V řadě první jsem opět strnul úžasem nad nadpozemskou precizností technického řešení, enginu, architektury úrovní, zvukového designu... Dnes to myslím vynikne ještě lépe než době vydání, když můžeme odstranit překážející nízká rozlišení, a zároveň si prostřednictvím vylepšeného enginu užít 3D akcelerace s vynecháním nesmyslů, jako jsou různá ohavná filtrování textur a antialiasingy.
(* On tedy Quake uměl vysoká rozlišení už tehdy, ale 3D grafickou kartu, která by rozběhla plynule 1600x1200, myslím neměl nikdo :)
Jakmile se zvedne ta mlha technických omezení, uzříte dokonalost, které není rovno. Velkolepě a jako břitvy ostré hrany low-poly modelů, jež jsou spolu s drásavou brutalitou rozpixelovaných textur spojené v perfektně vybroušený tvar, v žiletku, která vám při každém výstřelu prořízne kůži. Každý zvuk, každý tón industriálního soundtracku, je dalším zrezlým nýtem v pomyslné traverze, kterou vás Quake při spuštění flákne přes zátylek. Doom je skvělý, ale téhle jasné a smrtící autorské audiovizuální vizi se ani on rovnat nemůže.
Může se mu ovšem rovnat v zábavnosti, tam už Quake poněkud pokulhává a svého předchůdce nepřekonává. Jakmile se přestanete obdivovat okolnímu prostředí a začnete se soustředit na hraní, uzříte onen myšmaš, kdy v chodbách a nádvořích nepříliš rozlehlých úrovní potkáváte nepřátele vskutku nesourodé, od zombie, přes rytíře a vojáky s brokovnicemi, až po skákající hroudy slizu a dobrmany. V zoufalé snaze zahladit stopy chaotického vývoje je nad nekoherentním obsahem vystavěn pomník příběhu tak křehký, že by k jeho rozmetání stačil jeden jediný hřebík vyslaný z hřebíkovky z Lidlu.
Co hůř, někteří nepřátelé jsou obtížní tak nezábavným způsobem, že jejich likvidace je ne uspokojujícím zážitkem, ale prudou. Hromada hopsajících a vybuchujících blobů nacpaná v malé místnosti si žádá o rage-quit, stejně jako skupinka ogrů vrhajících granáty. Samonaváděcí projektily potvory, jež Vore značí se, vládnou zarputilostí, s jakou já lovím poslední hlt ze sklenky whisky, a pokus zdrhnout jim často znamená, že naběhnete někam, kam jste nechtěli, a kam jste neměli. Blesky metající Shambler je o chlup rychlejší, než by měl být, a poskytuje malý prostor k taktizování, většinou se radši smíříte se ztrátou nějakého toho života. A naopak bossové, kteří jsou ve hře dva, jsou v zásadě neškodní panďuláci, které musíte dostat trikem.
Co je naopak stejně precizní jako atmosféra a technické zpracování je nabídka zbraní. Není to oproti Doomu žádný velký posun, hrálo se spíše na jistotu, ale to nevadí, funguje to znamenitě. A nemá to hluchá místa. Základní brokovnice je skvěle použitelná po celou dobru hraní, stejně jako slabší hřebíkomet, a máloco udělá takovou radost, jako dobře namířená a propočítaná střela z granátometu, která rozmetá hned několik zombií naráz. Munice je po úrovních rozeseto spíše méně, na což jsem sice chvílemi nadával, ale na druhou stranu to hráče nutí k promyšlenému používání kompletního arzenálu.
Hra odsýpá vysokým tempem, první tři epizody proběhnete za pár hodin, trochu vás zdrží až epizoda čtvrtá, kde designér úrovní, Sandy Petersen, skutečně otočil volume doprava a sázel nepřátele tak zákeřnými způsoby, že mi její dohrání zabralo několik sezení, mezi kterými jsem musel rozdýchávat (na obtížnost normal). Takže zatímco epizody jedna až tři považuji za vrcholně zábavné, čtyřka byla bohužel poněkud opruz.
Ale zopakuji tvrzení z úvodu, je to skvělé, i přes ty drobné chyby a problémy. Co se enginu týče, nový remaster od Nightdive Studios nepřináší nic zásadního, resp. nic, co by neuměly existující source enginy, ale dává vám možnost pohodlného hraní na pár kliknutí, bez nutnosti nastavovat, ladit, shánět soubory... jděte do toho a to i v případě, že jste Quaka hráli, stojí zato si ho čas od času proběhnout znovu, navíc to moc času nezabere, první tři epizody zvládnete za tři hodinky.
No a já se teď vydám vstříc mnohým datadiskům, které jsou k remasteru přibaleny :)
P.S. Během hraní jsem byl většinu času natolik uchvácen architekturou úrovní, že jsem úplně zapomněl típat obrázky. Takže za těch pár spíše jalových kousků se omlouvám ;)
Tak jsem to zkoušel na Xboxu s Gamepadem a ne ….prostě prvních deset minut , laborovaní s opravdu chudým option a gamepadem a ne ….takhle to prostě hrát opravdu nejde .Pohyb na analogu by byl dobrý kdyby jste každou chvilkou nedělali zbytečné úkroky , kdyby byl alespoň při prvních skocích v dimenzi strojů přesný ,ale tohle bylo při skákání i pohybu peklo samo .
Možná nějaká editace configu ve složce , možná podpora myši ….ale to už není Xboxová hra – vezmu ,zapnu, jedu .
K podobným stavům znechucení u ovládání jsem se dostával i v portech na PSP i Raspberry takže za mne docela znechucení v tomto aspektů nad reinkarnací od Nightdive.
A multiplatformní gameplay si docela dokážu s takovým ovládáním představit ……hrát ho ale na konzoli nebudu ;)
Zrovna tuhle jsem chvíli hrál na PS5 nějaké nové FPSko, myslím Battlefield, nějaký zombie mod nebo cosi. A pořád si stojím za tím, že ovládání FPS akcí je na gamepadu když už ne nesmysl, tak znouzectnost :)
To je náhoda, taky jsem zrovna znovu dohrál Quake. A určo to bude mít co dělat s tím novým enginem :)
Pohrávám si s myšlenkou, že bych napsal něco málo o novým datadisku…
Pohraj a určitě napiš ;)
Normal? První tři obtížnosti mě kdysi trochu neuspokojovaly, naštěstí jsem včas objevil skrytý průchod do čtvrté…
;)
U té nové verze je zábavný achievement na průchod prvního levelu bez výstřelu na nightmare :-)
Ten se mi na par pokusu povedl :)
docela by mě zajímalo, jak je to s tou obtížností. starýho kváka sem xkrát dojet na 4tou bez problému. bohužel muj starej rezivějící noťas tedle remaster už neutáhne
nedalo mi to a pustil sem si starýho kváka přez port quakespasm a je to paráda. tuším, že to zase projedu celý od začátku do konce. pro kované fpskaře neni 4tá obtížnost vubec problém, je to tak akorát.
doporucuju to projet, me to hodne bavilo a ta vylepsena grafika je proste znatelny svezi vanek..
Jak jsem teď četl Masters of Doom, tak jsem si říkal, že bych si mohl Quaka zahrát, ikdyž mě teda nikdy nebavil. Vždycky jsem obdivoval technický přínos Quaka (vlastně všech her od id Software) a pamatuju si, že jsem dohrál první epizodu, ale nějak to zasazení ani atmosféra mne prostě nabavilo.
Na Doomu jsem měl rád, že je to jenom taková řežba, tak mi u Quaka chybí ty zástupy nepřátel co bych mohl kosit. Ale píšete tady že tato nová verze je lepší než původní Quake, tak snad tomu dám ještě šanci.
Quake mam v steam library. super, ze ho mam bez laborovania na win10 aj s hudbou.
Zda sa mi ale, ze tento novy engine ma akokeby delay v ovladani – tak 100-200ms ?!? V ezQuake v pohode
trochu sa to zlepsilo, ked som v settings nastavil launch parametre
+r_rhirenderfamily „vulkan“ -skipmovies +r_gpuCulling „0“
a vypol steam overlay.
Mam len integrovanu GPU