Již to bude nějakých 12 let od doby, co jsem se s tátou předháněl v tom, kdo z nás dohraje Mafii jako první. Od té doby pokročila technologie, vyšel remake Mafie, táta přestal hrát, a já naopak začal pařit jako nikdy předtím.
Článek je příspěvkem do soutěže #guldyhoRTCW.
I přes to, že je Mafii letos již neuvěřitelných 19 let, tak se k ní pořád rád vracím, a věřím tomu, že i Vy na tom nejste jinak. Je to ale pouhá nostalgie, co nás ke hře pořád táhne, nebo za to může skvělý design, a nadčasový styl vyprávění, který si vede dobře i po boku dnešních her?
Pro ty, kteří nejsou Mafií políbeni:
Mafia, celým názvem "Mafia: The City of Lost Heaven" je česká hra z roku 2002. Hra vznikala pod studiem Illusion Softworks, a jejím hlavním designérem a režisérem byl Daniel Vávra.
V Mafii se zmocníte role taxikáře jménem "Tommy Angelo", který se ovšem shodou náhod zaplete se dvěma členy mafie rodiny Saliery - Samem a Pauliem. Těm pomůže utéct před členy rodiny Morrelo, a poté je zaveze do Salieriho baru. Tam mu předají peníze na opravu taxíku, ale jak sám Tommy řekl, tak to bylo mnohem víc, než jenom na opravu taxíku. Sam mu nabídl, že by se do rodiny mohl připojit, ale Tommy to rozhodně v plánu neměl. To ovšem nevěděl, že ho na jeho příští šichtě přepadnou dvě Morellovo gorily, a zachrání ho až útěk do Salieriho baru. To Tommyho přesvědčilo o tom, aby se do rodiny přidal. Je to přesně ten bod, kde hra začíná nabírat otáčky. Počínajíc rozbitím aut těch grázlů, co Tommymu zničili taxík, přes vystřílení celých doků, až po zabití samotného Dona Morella.
Jak si hra vedla mezi kritiky?
V době, kdy Mafia vyšla, si jí téměř všichni chválili. V dobových recenzích si Mafia odnáší průměrné skóre 9/10 a některé zahraniční weby, například IGN, ji označili jakožto "jednu z nejlepších her roku", což už opravdu něco znamená. Vzhledem k tomu, že ve stejném roce vyšlo i Grand Theft Auto 3, tak Mafia u mnoho lidí upadla do stínu. Recenzenti si tehdy stěžovali hlavně na ovládání aut a především střelbu z aut. Zároveň dodávali, že by nebylo od věci, kdyby ve hře byl cyklus střídání dne a noci, stejně jako to bylo v Grand Theft Auto 3. Porovnání s GTA3 však nekončilo pouze u cyklu dne a noci, ale například ježdění po městě, které podle nich bylo spíše jako interaktivní cutscéna. Tímto naráželi na to, že ve hře není žádný vedlejší obsah. Naopak si ale vychvalovali příběh, hudbu, kameru a vyváženou obtížnost.
Jak hra působí nyní?
V dnešní době se najde opravdu málo lidí, kteří by na starou Mafii nadávali. Hlavním důvodem může být, že starší generace ví, do čeho jde, ale mladší hráči ani pořádně neví, že nějaká Mafia byla, a když už jo, tak jí nehráli. Jeden z těchto důvodů může být grafika, což je jedna z prvních věcí, podle které člověk soudí, jestli si hru zahraje, či ne (to platí především u mladých hráčů, kteří jsou rozmazleni hyper nabušenou grafikou). Ta se holt nedá srovnávat s dnešními hrami, ale popravdě řečeno zestárla suprově. I přes to, že je hra 19 let stará, tak nepotřebujete žádné grafické mody, aby jste si ji užili. Je pravda, že pár let zpět vyšla modifikace s HD texturami, která hru zkrášlí, ale rozhodně není potřeba.
Dalším aspektem je obtížnost. Na dnešní mainstream hráče je původní Mafia těžká. Ať se jedná o misi v docích, nebo ikonický závod, hra je rozhodně těžší, než hry, které vyšly v posledních pár letech. Za to může z velké části ovládání, které v porovnání s dnešními hrami je rozhodně jiné. Zbraně v Mafii opravdu kopou. Abyste se trefili Thompsonem, tak v žádném případě nesmíte držet levé tlačítko myši, ale musíte opatrně poklepávat. To platilo u většiny zbraní, a již v té době to bylo něco nevídaného. Co se řízení týče, tak to je také úplně něco jiného, než například v GTA V, nebo i remaku Mafie. V původní Mafii má každé auto svoji váhu, odpružení, maximální rychlost a tak dále. Vývojáři se snažili udělat co nejautentičtější zážitek z jízdy, co s tehdejší technologií mohli. To jde vidět na něčem, co rozhodně potěší všechny milovníky simulátorů, a to je manuální převodovka. Tu jsem měl v Mafii zapnutou po celou dobu hraní, a řízení jsem si díky tomu užíval mnohem víc než bez ní. Pokud se tedy s řízením sžijete a netrápí vás pomalá jízda, především na začátku hry, tak to pro vás bude neskutečný zážitek.
Způsob jakým si odemykáte auta je v dnešní době také velice neobvyklý, což jde vidět i tím, že ho již zmiňovaný remake Mafie nemá. Auta jste si odemykali postupem hry. Na začátku téměř každé mise vás mechanik rodiny Ralph naučil, jak se dostat do určitého auta. Pokud vás to nenaučil on, tak jste měli možnost po některých misích zajet za známým Lucasem, který vás to naučil za Ralpha.
Příběh je skvělý i dnes. Najdete v něm zvraty, emotivní scény, a společně s geniální hudbou, která vás bude provázet celou hrou, na vás bude působit úžasně. Po pravdě příběhu nemám co vytknout. V Mafii naleznete 20 misí, které vás zabaví přibližně na 15-20 hodin. To je na lineární hru dobré i dnes.
Bohužel na moderních sestavách budete s největší pravděpodobností čelit pár problémům. Jeden z nich může být rozlišení, na které si budete muset určitě stáhnout patch. Dále na Steam verzi chybí původní hudba, a bez ní to opravdu není ono. Naštěstí se toho komunita zmocnila, a existuje spoustu návodů, jak hudbu do hry vložit.
Finální shrnutí.
Mafia byla skvělou hrou, a i dnes je. Pokud vás netrápí větší obtížnost (která ovšem v porovnání s ještě staršími hrami, není zase tak náročná) a dnes již starší grafika, tak hru můžu doporučit všema deseti. Příběh, hudba, dnes již ikonický český dabing, nebo samotná mapa.. To všechno je na hře naprosto skvělé, a podle mě by si Mafii měl zahrát každý minimálně jednou v životě, aby poznal, jaké to je se prohánět 80 km/h po Lost Heaven.
Linearita příběhu tvoří jednu z hlavních kvalit Mafie. Nemohu si odpustit analogii s Final Fantasy (7 či především 10), kde to bylo také kritizováno, přitom to je jedním z faktorů, že jsou hry ikonické. To samozřejmě nevylučuje lehké odchylky od hlavní linie a různá zpestření (v FF např. kasino, chocobo, v Mafii projížďky po městě, kradení aut). Ale v dnešní době je dodatečný obsah především obchodním modelem, který umožňuje hru více spotřebovávat. Jenže já raději hru prožívám. Proto mám rád ty retro pecky.
K tomu hraní na moderních sestavách, pokud máte původní CD, tak na WIN10 máte smůlu. Samotná hra by fungovala, ale použitá protipirátská ochrana SafeDisc ne. Úsměvné je, že z bezpečnostních důvodů…
Vyřešit se to (kromě noCD cracku) dá třeba virtualizací XP, nebo tou Steam verzí, jak je napsané v článku.
MAFII miluju ! Mám dokonce originálku od kamaráda co v té době pracoval v Illusion Softworks :-)
Tohle jsem hrál jen jednou a už bych se k tomu asi nevrátil, ale bavil jsem se královsky. Mise jsou vynikající. Jak pod rouškou noci musíš ukradnout tu formuli a dovést ji do servisu, aby pak před závodem zdechla :D nebo jak honíš toho debila, co nechce pořád zdechnout a končí to v těch docích. A pak samozřejmě extrémní jízda jako bonus, to bylo žrádlo. Ten náklaďák, jak s ním nesmíš zpomalit, formule „relativity“ atd. Těžký mi to tolik nepřišlo, přestřelky dokážkou být tuhé, ale ta policie… Proč tam nedali rovnou strašáky z pole? S tou jsem neměl problém na silnici ani jednikrát.